• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״החייל הנעלם״, ״גלדיאטור 2״, ״הצמה״, ״רגע האמת״, ״הקו האחרון״

15 בנובמבר 2024 מאת אורון שמיר

חצי נובמבר מאחורינו, ואחרי פסטיבל הקולנוע הגאה (שהחמצתי חצי ממנו בגלל מחלה) ופסטיבל הקולנוע דרום (שפספסתי את כולו בגלל מחלה) הגיע זמן ערבה. זו הפעם הראשונה שלי בפסטיבל הסרטים ערבה, שעופר ואני הכנו לו פוסט המלצות, והגעתי הנה עיכבה מעט את פוסט הסרטים החדשים הזה. אני מקווה לדווח מכאן אחרי סוף השבוע הראשון ולא האחרון של האירוע. עופר גם הספיק להשלים שני סרטי אנימציה, אור ממשיך בפרויקט האוסקרים ההיסטורי שלו, ומחר תוכלו לקרוא כאן מה לירון חשבה על אחד הסרטים המדוברים של הסופש. ככה שקשה לומר שאנחנו מתבטלים אבל בכל זאת מכרסמת התחושה שאנחנו לא מספיקים. למשל, בשבוע הבא יתקיים גם פסטיבל אניניישן בירושלים, שמומלץ להציץ בתוכניה שלו אבל אני לא מבטיח שנספיק להתכונן אליו. ככה זה בנובמבר ובדצמבר, מה גם ששאר החדשות מדכאות מדי.

החייל הנעלם – סרט שמגיע בדיוק בזמן הוא סרטו השני באורך מלא של דני רוזנברג, אחרי ״מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם״ ולפני ״על כלבים ואנשים״. האחרון אמור היה להיות מוקרן בחודש שעבר במסגרת פסטיבל חיפה שנדחה, בעוד ״החייל״ מחכה מאז זכייתו בפסטיבל חיפה 2023, ובפרס אופיר לצילום הטוב ביותר. רוזנברג כתב את התסריט יחד עם עמיר קליגר, על חייל שבורח משדה הקרב בעזה. פעם, לפני המלחמה הנצחית, חייל אבוד בעזה וטילים בכל הארץ היו תרחישי אימים מבוססי היסטוריה. במציאות של הסרט, בו החייל מגיע ארצה ומוציא שהמלחמה רדפה אחריו אל המציאות היומיומית, היא הזיה קולקטיבית. עידו טאקו בהופעה חייתית מגלם את הסדירניק שמבין פתאום שיותר דחוף לו לרוץ לאהובתו (מיקה רייס), או לחזור אל אמא (אפרת בן צור) ואבא (שמוליק כהן) וסבתא (תיקי דיין), אבל נאלץ להתמודד עם תוצאות והשלכות מעשיו.

גלדיאטור 2 (Gladiator II) – כמעט רבע מאה אחרי ״גלדיאטור״, רידלי סקוט חוזר אל הסרט שזכה באוסקר. בהמשכון המאוחר הזה לא תמצאו את ראסל קרואו או חואקין פיניקס, אבל כן את דרק ג'קובי וקוני נילסן השבים לדמויות שלהם. נילסן היא אמו של גיבור הסיפור החדש, שהיה ילד בקודם, לוציוס (אמריקאים יגידו לושס), בגילומו של פול מסקל. יחד עם פדרו פסקל ודנזל וושינגטון, הוא שואף לאתגר את הקיסרות הרומית דרך הקולוסיאום וקרבות הגלדיאטורים. האחים-קיסרים הם ג׳וזף קווין ופרד השינגר, ליאור רז מאמן את הגלדיאטורים, ואני בטוח שיש גם עלילה קוהרנטית אבל לשם כך אצטרך לצפות בסרט ולא רק לנסות לנחש ולהסיק אותה מהתקצירים והטריילרים. או לקרוא את הסקירה של לירון. דייויד סקרפה, שעבד עם סקוט על ״נפוליאון״ בשנה שעברה, ועוד לפני כן ב״כל הכסף שבעולם״ למשל, כתב גם הפעם את התסריט.

הצמה (The Braid) – הסופרת-שחקנית הצרפתייה לטישיה קולומבני הפכה את ספרה המצליח לסרט, וגם ביימה אותו בעצמה. הקונספט הוא שלושה סיפורים של שלוש נשים בשלוש יבשות, הקשורות זו לזו בקשר בצמה קלועה. מטפורית, זה לא שיער אימה על-טבעי, ככל הידוע לי. האחת חיה בהודו וחרדה לגורלה של בתה נטולת ההשכלה או האמצעים הכלכליים לעתיד טוב יותר. השנייה צעירה יותר וגרה בסיציליה, שם היא נאלצת להתמודד עם פגיעתו של אביה בתאונה וההשלכות על העסק המשפחתי. השלישית קנדית, עורכת דין במקצועה, שנמצאת על סף קידום עד שהיא מקבלת אבחנה רפואית משנת גורלות. שלושתן מחליטות להיאבק במה שמנחיתים עליהן החיים.

הצמה

רגע האמת (Reawakening) – נעבור לבריטניה ואל סרטה של וירג׳יניה גילברט, בכיכובם של ג׳ארד האריס וג׳ולייט סטיבנסון. הם מגלמים זוג הורים שבתם נעלמה באורח פלא בגיל 14, ומאז הם מקדישים את חייהם לחיפושים אחריה או אחרי כל קצה חוט שיוביל לפתרון התעלומה. כעבור עשר שנים של עינוי פסיכולוגי, היא חוזרת. או לפחות מישהי שדומה לה מאוד שבה ומופיעה בביתם, מגולמת בידי ארין דוהרטי (הנסיכה אן מ״הכתר״). אחרי ההקלה מתחילות השאלות, היכן הייתה ומדוע, ואחריהן גם תהיות שמפצלות את המשפחה – האב משוכנע שזו באמת הבת שלהם, האם נאחזת במציאות החדשה.

הקו האחרון (Elevation) – נסיים את החלק הזה של המדור עם סרט אמריקאי נוסף, הפעם מסוגת ״מקום שקט״ (אין קשר בהכרח מלבד חלק מן המפיקים שמעורבים). הרעיון במקרה זה הוא שיצורים קטלניים השתלטו על כדור הארץ אבל רק עד לגובה של 8,000 רגל. בני אדם התרגלו לחיות במקומות מאז במקומות גבוהים מזה, ויורדים ״מתחת לקו״ רק כדי ללקט אספקה בסביבה פוסט-אפוקליפטית. אנתוני מקי מגלם אב יחידני הזקוק לגיחה שכזו כדי להשיג ציוד רפואי מציל חיים עבור בנו. מורנה בקרין ומדי הסון הן שתי נשים שמתלוות אליו במסע המסוכן. ג׳ורג׳ נולפי (״הבנקאי״) על פי תסריט של ג׳ון גלן (״לכודים ברשת״), ג׳ייקוב רומן וקני ריאן.

מלכודת (Trap) – לקינוח, אם כי מהסוג שהמלצר או המלצרית מזהירים מפניו שאיננו לכל אחד ואחת, סרטו של מ. נייט שיאמאלן נגאל השבוע בהפצה ביתית. תוכלו למצוא אותו בשירותי הסטרימינג המקומיים להשכרה בתשלום נוסף, ולנסות להבין מדוע נגנז להפצה קולנועית בישראל. כזכור, הבמאי השנוי במחלוקת החליט הפעם שהכי נכון בעיניו להציב מלכודת לרוצח סדרתי שהמשטרה מחפשת זמן מה, בהופעה מלאת קהל של כוכבת פופ אליה נודע כי החשוד המרכזי עומד להגיע עם בתו המעריצה. ג׳וש הארטנט מגלם האב/החשוד, ובתו של הבמאי, סליקה שיאמאלן, היא הזמרת המפורסמת. לא להתבלבל עם בתו השנייה, אישאנה, שביימה את ״הם רואים הכל״ ודווקא כן זכתה להפצה קולנועית בישראל. מקווה שאין קנאה פנים-משפחתית בנושא, ובכל מקרה את דעתה של לירון על סרטי האב ובנותיו תוכלו לקרוא בלינק האחרון להפעם.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.