• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״המארוולס״, ״צמא דם״, ״צ'או רומא״

16 בנובמבר 2023 מאת אורון שמיר

בעוד המצב בישראל ממשיך להיות בלתי אפשרי מהרגיל, אפשר לראות במקביל סימנים מסוגת ״הטבע מתעורר״. לא רק בתי הקולנוע שמרחיבים פעילות, וברוכים השבים הוט סינמה, הרשת הגדולה האחרונה לחזור לתפקד. השבוע נתבשרנו כי לא אחד אלא שני פסטיבלי קולנוע מקומיים יתנו לכולנו משהו לצפות לו, מדוקאביב גליל במהדורת אונליין ועד פסטיבל סרטים בערבה שיתקיים באופן ממשי. עוד על כך בהמשך אבל קודם הבהרות לגבי סרטים שאולי תמצאו בקולנועים אבל לא בהמשך המדור. למשל ״הכול בסדר עם ג'ורג'י״ (Scrapper), שמוקרן ספורדית בקולנועי לב, לפני הפצה מלאה יותר בשבוע הבא. מן העבר השני, על ״חמישה לילות אצל פרדי״ כבר כתבתי במדור קודם ויש לנו אפילו סקירה של אור הזריז. סקירה ולא קטילה, בניגוד לרוב העולם (כולל אותי) לסרט האימה המצליח של השנה, שעתיד להתברג גבוה יותר ברשימת הבלוקבאסטרים. שלושת הסרטים שכן מרכיבים את המדור, לא כולל כמות זהה לצפייה ביתית שתגיע בסוף, מזמינים אף הם סקירה עתידית אחת לפחות.

המארוולס (The Marvels) – סרט גיבורי-על אחרון של מארוול לפני התייבשות תכנים רצינית, לא רק אחרון לשנה הקלנדרית. הוא מגיע ארצה באיחור מינימלי של שבוע, אחרי שכולם וכולן סיימו לגבש דעה על עוד סרט מפוקס נשים ביקום הקולנועי המתפייד לאיטו. גם אצלנו תוכלו כנראה לקרוא דעה כזו בעתיד הקרוב מאוד, ועד אז הנה מה שצריך לדעת. קפטן מארוול (ברי לארסון) חוזרת וכדי לפתור את בעיית כוחות-העל החזקים מדי שלה, יש הפעם סיבוך עלילתי כדלהלן: היא מצויה בפלונטר קוואנטי עם שתי גיבורות נוספות, כאשר בכל פעם שהן משתמשות ביכולות שלהן במקביל – הן מחליפות מקום. מה שמאלץ אותן לעבוד יחדיו. השתיים הם קאמלה קאן (אימן ולאני) מהסדרה ״מיס מארוול״ ומוניקה רמבו (טיונה פאריס) מהסדרה ״וונדה-ויז׳ן״. גם ניק פיורי (סמואל אל ג׳קסון) חוזר, יחד עם החתול שאוכל אנשים, ויש גם נבלית בגילומה של זאווי אשטון (״מסור חשמלי מקטיפה״). ניה דקוסטה, מהרימייק של ״קנדימן״, ביימה ואף כתבה יחד עם מייגן מקדונל (״וונדה-ויז׳ן״) ואליסה קראסיק (״לוקי״).

צמא דם (Blood) – אם שמו של סרט האימה הזה לא טריגרי מספיק, חכו לעלילה. מישל מונאהן מגלמת אם יחידנית שבנה הקטן ננשך על ידי כלב שהתנהג מוזר. בבית החולים מתקשים לאבחן את מצבו המסתורי, אבל הילד מסביר לאמו היטב למה הוא זקוק – מנת דם. נוזל החיים מרפא אותו אבל הופך לצמא או רעב קבוע, מה שמאלץ את האם המסורה למצוא דרכים להזין את בנה בדם טרי. פינלי וויצ'ק-היסונג מגלם את הילדון ובסרט יש לו גם אחות, שתפקידה בטריילר הוא להסביר את העלילה, ואותה מגלמת סקיילר מורגן ג׳ונס. שם קצת יותר מוכר בקאסט הוא סקיט אולריך מתהילת ״צעקה״, אם תרצו לעשות דאבל פיצ׳ר נוסטלגי עם ״חמישה לילות אצל פרדי״ ובו מופיע חברו לסרט ההוא, מתיו לילארד. וגם הבמאי אינו אלמוני – בראד אנדרסון, מי שהיה לרגע הבטחה גדולה בזכות ״המכונאי״ עם כריסטיאן בייל, ומאז מסתפק בסרטים דוגמת ״המגשר״, ״הקריאה״ או ״סדוק״. אור כתב על הסרט במסגרת אימת החודש של אפריל.

צ'או רומא (Astolfo) – קומדיה רומנטית תוצרת איטליה, מאת הבמאי של ״צ׳או איטליה״, ג'אני די גרגוריו. אסטולפו, שם הסרט במקור, הוא שם הדמות שמגלם היוצר, גבר לא צעיר שחוזה השכירות שלו מסתיים בלי התרעה. במקום למצוא דירה במקום מגוריו הנוכחי, רומא אני משער, הוא בוחר לשוב אל הכפר בדרום איטליה ממנו הגיע במקור. יש לו שם אפילו בית, כמה נחמד כשזה קורה, אבל הצרה שמתגורר בו נווד. גיבורנו חס על הדייר שלא ידע שיש לו, ובאקט שמזכיר את ״הסירו דאגה מלבכם״ פותח את שערי ביתו לשני אורחים קבועים נוספים. הוא גם פותח את שערי ליבו בפני אישה בגילו, בגילומה של סטפניה סנדרלי, אך הגיל מזמן עבורם מכשולים הקשורים בתפיסת העצמי. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

צמא דם

דוקאביב גליל מעלות תרשיחא – הפסטיבל שהיה אמור להתקיים החודש בפעם ה-15 בתולדותיו, יציע מהודרת אונליין חינמית לקהל הרחב בין ה-22 וה-25 בנובמבר. מלבד הזדמנות להשלים או לראות שוב את סרטי דוקאביב 2023, מתפארת התוכניה גם בארבע בכורות: "סינדי לאופר תנו לקנרית לשיר" על חלוצת הפופ הססגונית, סינדי לאופר; "המשימה" של נשיונל ג'יאוגרפיק, על צעיר אמריקאי היוצא לשליחות מיסיונרית מסוכנת באי מרוחק שרק אנשים ספורים הגיעו אליו ומעטים עוד יותר שבו ממנו; "ההזדמנות" שעוקב במשך עשור אחר קבוצת ילדים מעוטי יכולת שנפתחת בפניהם הדלת בדרכם למעלה אל בימת המחול היוקרתית בניו יורק; "קרא לי רקדן", סיפורו של מניש צ'והן, צעיר הודי, בדרכו להיות רקדן נגד כל הסיכויים. לחיזוק האווירה הפסטיבלית יתקיימו פאנלים בנושא קולנוע תיעודי ולשמירה על המורל תיערך מחווה לסרטי סטודנטים ממכללת ספיר שבשדרות. פרטים נוספים והסברים על המהדורה באתר דוקאביב, ופוסט מיוחד לכבוד האירוע יגיע בנפרד סמוך יותר למועד.

סרטים בערבה – פסטיבל הקולנוע המרכז את כל הטוב של פסטיבלי תבל לשבוע וקצת בהקרנות תחת כיפת השמיים בצוקים, יתקיים למרות הכל! האירוע שאמור היה להיפתח ב-1 בחודש נדחה למועד שכיום ניתן לספר שהוא ה-30 בנובמבר, ויימשך עד ה-8 בדצמבר, בתקווה לחודש פסטיבלים גדוש (יש עוד שניים שעוד מוקדם לספר עליהם אבל נחזיק להם אצבעות גם ברגליים). מהדורתו התריסר של האירוע, שיפתח את שעריו למפוני הדרום והצפון בשל המצב הבטחוני, היא העידית של סרטי הפסטיבלים לשנת 2023. בבכורה מקומית, בולטים ״עלי שלכת״ של אקי קאוריסמקי שהמיס את ליבי בקאן, ו״הנער והאנפה״ של הייאו מיאזאקי, יצירת פאר מסכמת קריירה (והזדמנות עבורי לכתוב עליה סוף סוף). מלבדם תוכלו לתפוס שנית את מיטב סרטי ירושלים/חיפה, מ״איזור העניין״ דרך ״אנטומיה של נפילה״ ועד ״על עשבים יבשים״. במסגרת הקלאסיקות הרשו לי להמליץ על החוויה העוצמתית ביותר שלי באולם קולנוע השנה, והיא העותק המשוחזר של ״Stop Making Sense״, סרט ההופעה האגדי של להקת טוקינג הדס בבימויו הבלתי ייאמן בעליל של ג׳ונתן דמי. התוכניה המלאה והמרהיבה מצויה באתר הפסטיבל, וגם לו מגיע פוסט נפרד.

סרטים חדשים ב-VOD

ראסטין

ואוו! (Wahou) – גם השבוע יש סרט בטרום-בכורה מקוונת בסינמטק תל אביב, מה שאומר שהוא זמין להשכרה וירטואלית רק מהיום (16.11) ולמשך שבוע אחד. החלטתי הפעם לגוון ולכתוב עליו בחלק של המדור המוקדש לצפייה ביתית, בלי להחליט איך להתייחס אליו בעתיד אם וכאשר יעלה לאקרנים באופן מסודר. מדובר בקומדיה צרפתית מאת ברונו פודלידס (״סודות בחברה״) ובכיכובו, לצד קארין ויאר וסבין אזמה. המסגרת העלילתית מספרת על סוכנות נדל״ן ששמה כשם הסרט, המציעה למכירה נכסים בעיירה בוז'יואל, הנעים בין בית מן המאה ה-19 על גדות האגם ועד לדירה מודרנית במרכז העיר. עבודתם נתקלת בבעיות לא רק בגלל תקלות בבתים, אלא גם בשל חשיפת חייהם האישיים של הלקוחות ושלהם.

לילה אפל (Black Night) – לא תמיד אני מדגיש כאן את העבודה המצוינת שנעשית בצד הסינמטקי של חברת yes אבל מדי פעם מגיע לשם סרט מעורר סקרנות מכל מיני סיבות. זה יקרה גם בסוף החודש אבל לפני כן, מהיום (16.11) אפשר להסתקרן מסרטו החדש של הבמאי הטורקי אוזקן אלפר (״זיכרונות של הרוח״). גיבור הסיפור, בגילומו של ברקאי אטס, מוצא עצמו כחלק מכעס קולקטיבי בלילה אחד אפל בכפר קטן באיזור אנטוליה, שתמיד מצטלם מדהים. בניגוד לתושבי המקום שמנסים להמשיך כרגיל ומבקשים ממנו להניח את האירועים בעבר, גיבורנו לא מצליח לשתוק ומסתכן בהפניית הזעם הציבורי כלפיו. העלילה והטריילר עטופים במסתורין של מותחן פשע, אז ניסיתי לשמור על הקו הזה.

ראסטין (Rustin) – נטפליקס ממשיכה לתת עבודה ובשישי ה-17.11 תשנע לשירות הסטרימינג שלה עוד מלכודת אוסקרים פוטנציאלית. קולמן דומינגו, בתפקיד ראשי באופן לא אופייני, מגלם את בייארד ראסטין שזוהי ביוגרפיה קולנועית על חייו כפעיל זכויות אדם שחור וגיי באמריקה של הסיקסטיז. ספציפית, נדמה כאילו האירוע אליו מתנקזים חייו של מי שסבל מגזענות מבחוץ והומופוביה מבית, הוא הצעדה אל וושינגטון ב-1963 ששינתה את מסלול ההיסטוריה של התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית. על המסך תמצאו בין היתר גם את כריס רוק, גלין טורמן, ג׳פרי רייט ואמל אמין בתור מרטין לותר קינג. הבמאי הוא ג׳ורג׳ סי וולף, שעבד עם נטפליקס בסרטו הקודם, ״הבלוז של מא רייני״.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.