• יום הולדת 12 לבלוג: חגיגות בת המצווה של סריטה
  • ״תראו אותם רצים״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״קריוקי״ של משה רוזנטל מגיע לקולנוע
  • המתמודדים לאוסקר הבינלאומי הטוב ביותר - חלק ד
  • עושות נקמה
  • A24 מחכים לתרגום: מהדורת דאבל פיצ׳ר לסרטי
  • ״בחורים טובים״, סקירה לסרט החדש של ארז תדמור
  • כרטיס לגן עדן
  • סרטים חדשים: ״כרטיס לגן עדן״ עם רוברטס וקלוני
  • המתמודדים לאוסקר הבינלאומי - חלק שלישי
  • פרסי אופיר 2022: הזוכות, הזוכים והטקס
  • ״תא מספר 6״, סקירה לסרטו של יוהו קוסמאנן
  • ״לחיות את חייה״: סקירה ב-12 חלקים, פרולוג ואפילוג
  • ספטמבר חגיגי בסריטה: קולנוע ישראלי בהנחה

פרסי אופיר 2022: רשימת המועמדים המלאה

10 באוגוסט 2022 מאת אור סיגולי

המועמדים, או העולים לגמר, או הנבחרים לסבב ב', לא משנה באיזו סמנטיקה אופירית אתם רוצים לקרוא לזה, הוכרזו היום במשדר מיוחד. 27 סרטי עלילה באורך מלא התחרו על מקומות ב-15 הקטגוריות השונות (בשנה שעברה היו 18 סרטים, רק עשרה מהם קיבלו מועמדויות); ומתוך 21 סרטי תעודה מעל לשעה, 25 סרטי תעודה מתחת לשעה, ו-15 סרטים עלילתיים קצרים, נבחרו חמישה מכל מסגרת לקטגוריה הייעודית.

הרבה דברים עולים מתוך הרשימה הזו. מלא. חלק נפלאים, חלק מתסכלים למדי. אחד מהם הוא עניין ההצבעה האוטומטית, על פיה כשחברי אקדמיה אוהבים משהו הם מסמנים אותו בכל מקום תחת השמש, גם אם בדיעבד אלו בחירות מעט משונות.
ההפתעה הגדולה מבחינתי היא הנוכחות הדלה של "השתיקה", בהתחשב באהבה שנרשמה בעבר לסרטיו של שמי זרחין בשלב המועמדויות, מאוד יוצא דופן שהסרט הצליח להיכנס רק לשלושה פרסי משחק.

ועוד משהו, אם יורשה לי, סתם כי דיברנו על זה אתמול. בסוף הטקסט שלי על הייצוג הלהטב"קי באופיר השנה, דיברתי על חמישה סרטים משמעותיים. בסוף הטקסט כתבתי שאם אני מכיר את האקדמיה, שנרתעת מנראטיבים גאים כמו מאש (להוציא "האופה מברלין"), סך כל המועמדויות של הסרטים האלו לא יעלו על עשרה.
הייתי אופטימי. רק שני סרטים מתוך החמישה האלו צברו מועמדויות, "כל מה שאני יכולה" בפרס שחקן המשנה (הפטריארכיה ניצחה) ו"כאילו אין מחר" בשחקן ושחקנית משנה. "אזרח מודאג" לא נמצא בשום מקום, ובשיא הכנות, אני מבולבל מזה מאוד. מולו, "קריוקי" ו"ולריה מתחתנת" מובילים עם 14 מועמדויות. שני סרטים עם 14 מועמדויות. זה לא מאוד שכיח.
מתוך 27 הסרטים המתמודדים, רק 13 זכו ללפחות מועמדות אחר. פחות מחצי.

עוד יהיה מקום לדבר על זה ועל אחרים, אבל בינתיים – יש לנו מועמדים.

.

המועמדים לפרסי אופיר 2022

הסרט הטוב ביותר:
"איפה אנה פרנק" – ארי פולמן
"הדרך לאילת" – קובי מזרחי, ג'וזה מישל בוהלר, דומיניק וולינסקי
"ולריה מתחתנת" – איילת קייט, אמיר הראל
"סינמה סבאיא" – גל גרינשפן, רועי קורלנד, מאיה פישר
"קריוקי" – אפרת כהן

אני בטוח שזה קרה לאחרונה אפילו, אבל מאוד נדיר לראות רשימת מועמדים בלי נציגות של יונייטד קינג, ושל משה אדרי כחלק מהמועמדים. כנראה שהקלף החזק שלהם היה "השתיקה", אבל איכשהו זה לא הסתדר.
שנתיים רצוף שסרט אנימציה מועמד לפרס הגדול, אחרי "אגדת חורבן".

הבימוי הטוב ביותר:
"בתולים" – מאור זגורי
"הדרך לאילת" – יונה רוזנקיאר
"ולריה מתחתנת" – מיכל ויניק
"סינמה סבאיא" – אורית פוקס-רותם
"קריוקי" – משה רוזנטל

כנראה שסרטי אנימציה מביימים את עצמם, אחרת לא ברור מדוע ארי פולמן הוא היחיד מבין מועמדי הסרט שלא הצליח להיכנס לכאן. הנוכחות של "בתולים" בבימוי ובהרבה קטגורית מרכזיות אחרות מסמנת שהוא היה ממש מרחק קולות בודדים מלהיכנס לפרס הסרט. כאילו, כזה ארבעה-חמישה קולות, אבל אין לי דרך לעמוד מאחורי הקביעה הזו. לאקדמיה המספרים.

הצילום הטוב ביותר:
"בתולים" – בועז יהונתן יעקב
"הדרך לאילת" – עודד אשכנזי
"ולריה מתחתנת" – גיא רז
"סינמה סבאיא" – איתי מרום
"קריוקי" – דניאל מילר

תיאום מוחלט עם פרס הבימוי, כלומר עם פרס הסרט להוציא את האנימציה.

העריכה הטובה ביותר:
"הדרך לאילת" – אור לי-טל
"ולריה מתחתנת" – מאיה קניג
"סבוי" – נילי פלר, שאולי מלמד
"סינמה סבאיא" – נטע דבורקיס
"קריוקי" – דפי פרבמן

שוב, אותם ארבעה שחקנים, שבמקום האנימציה או "בתולים", נכנס ההיבריד דוקו-בדיוני של זוהר וגנר, שזכה על כך גם בירושלים.

פס הקול הטוב ביותר:
"איפה אנה פרנק" – אביב אלדמע
"ולריה מתחתנת" – רונן נגל, אשי מילוא
"סבוי" – אביב אלדמע, עודד רינגל
"סינמה סבאיא" – שחף וגשל
"קריוקי" – ויטל גרינשפן, אבי מזרחי

"הדרך לאילת" עומד בפני ההיעדרות הבולטת הראשונה שלו בקטגוריות הטכניות-אומנותית.
אגב, פה אתם יכולים להיפרד ממועמד הסרט "איפה אנה פרנק". הוא לא יצוץ עוד.

איפה אנה פרנק

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"ולריה מתחתנת" – מאיה לביבויץ'
"יוני 0" – ענבל שוקי
"סבוי" – מאיה ליבוביץ'
"סינמה סבאיא" – רייצ'ל בן דהן
"קריוקי" – ים ברוסילובסקי

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"בתולים" – עמיר ירון
"הדרך לאילת" – יונתן ברסקין
"ולריה מתחתנת" – שונית אהרוני
"יוני 0" – איתן לוי
"סבוי" – שקד נאור
"קריוקי" – עידו דולב

האהבה ל"ולריה מתחתנת" ו"קריוקי" מתגלה כעצומה במיוחד עם סחיפת כל הקטגוריות הטכניות-אומנותיות. אם לשפוט לפי המועמדויות, הפייט הוא בין שניהם.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"הדרך לאילת" – ישראל ברייט
"ולריה מתחתנת" – דפנה קינן
"ילדים של אף אחד" – פרנק חיים אילפמן, עומר הרשמן, שולי רנד
"סינמה סבאיא" – קרני פוסטל
"קריוקי" – גל לב, ליאור פרלה

הליהוק הטוב ביותר:
"הדרך לאילת" – חמוטל זרם-קסטל
"ולריה מתחתנת" – אורית אזולאי
"יוני 0" – הילה יובל
"סינמה סבאיא" – עמנואל מאיר
"קריוקי" – חמוטל זרם-קסטל

האיפור הטוב ביותר:
"ולריה מתחתנת" – קרין גבע
"יוני 0" – רינת אלוני
"סבוי" – רונית דוגו ארביב
"סינמה סבאיא" – אורלי רונן
"קריוקי" – אינגריד זיברט

יסלחו לי אלוהי האיפור, נשבע לכם שאני לא מבין את הרשימה הזו.

סבוי

התסריט הטוב ביותר:
"בתולים" – מאור זגורי
"הדרך לאילת" – יונה רוזנקיאר
"ולריה מתחתנת" – מיכל ויניק
"סבוי" – זוהר וגנר
"סינמה סבאיא" – אורית פוקס-רותם
"קריוקי" – משה רוזנטל

שחקן המשנה הטוב ביותר:
ליאור אשכנזי – "קריוקי"
שמואל וילוז'ני – "הדרך לאילת"
אברהם שלום לוי – "ולריה מתחתנת"
דין מירושניקוב – "כאילו אין מחר"
מוני מושונוב – "כל מה שאני יכולה"
דורון תבורי – "הבשורה על פי יהודה"

שוב שישה מועמדים במקום חמש, וכמה הפתעות די רציניות, לא אשקר. "הבשורה על פי יהודה" של דן וולמן הצליח להשיג את מועמדותו היחידה, וכמוהו "כל מה שאני יכולה".
אני חושב שמושונוב ואשכנזי, האב והבן המיתולוגיים מ"חתונה מאוחרת", הם היחידים שהיו מועמדים בעבר, ואף זכו. לשאר זו כנראה מועמדות ראשונה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
תיקי דיין – "ילדים של אף אחד"
אסתי זקהיים – "השתיקה"
אביב נגוסה – "הדרך לאילת"
ג'ואנה סעיד – "סינמה סבאיא"
מורן רוזנבלט – "כאילו אין מחר"

רוזנלבט לא הצליחה להשתחל עם "הנפש הטובה" (שנותר ללא מועמדויות כלל), אבל קיבלה שוב מועמדות על סרט של ניצן גלעדי, שסידר לה את האופיר עם "חתונה מנייר".
מה שכיף בקטגוריה הזו היא הגיוון – שחקניות ותיקות, שחקניות חדשות, שחקנית ערביה, ושחקנית אתיופית. שמח למדי.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
ששון גבאי – "קריוקי"
יעקב זדה דניאל – "ולריה מתחתנת"
מוריס כהן – "השתיקה"
מאור לוי – "בתולים"
יואל רוזנקיאר – "הדרך לאילת"

גבאי חוזר עם ניסיון לקחת אופיר רביעי (אחרי "עונת הדובדבנים", "ביקור התזמורת" ו"גט") ולשבור שיא אופירי לשחקן. מוריס כהן זכה בעבר עם "אבינו", זדה דניאל היה מועמד גם הוא ("את לי לילה").

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
דאנה איבגי – "סבוי"
דאנה איבגי – "סינמה סבאיא"
לבנה פינקלשטיין – "השתיקה"
לנה פרייפלד – "ולריה מתחתנת"
ריטה שוקרון – "קריוקי"

דאבל איבגי שלמען האמת לא ראיתי מגיע, אבל אין ספק שגם הסרטים בהשתתפותה היו פופולריים מאוד. זה בטח עוזר.

השתיקה

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר:
"אנא המתן לנציג" – מורן נקר, יפעת פרסטלניק
"הגיע הזמן שתמותי כבר" – הדר מורג, קובי מזרחי, שירה הוכמן
"לאהוב אותך אני לא חייבת" – יותם קניספל, אסתי יעקב-מקלברג
"מחצבה" – הילה רויזנמן, אוריה קדם
"מכתב לחזיר" – טל קנטור, עמית ר. גיצלטר
"רוסו" – אתי ציקו, רוני שמיס

הסרט התיעודי הטוב ביותר – שעה ומטה:
"בת האמן" – מרגריטה ויניב לינטון, אסתי מקלברג-יעקב, חיים מקלברג, תומר מקלברג, יגאל מוגרבי
"גרוסמן" – עדי ארבל, אריק ברנשטיין, דודי זילבר
"זויה צרקסקי חיים סובייטים" – ענת שוורץ
"צבי אומר" – צבי שיסל, דויד שיסל, אורן רוגובין, עומר רוגובין, ארז בן הרוש, בני מנשה
"שבע השנים של אבשלום" – דוד אופק, יורם עברי, דיויד נוי

הסרט התיעודי הטוב ביותר – שעה ומעלה:
"אשת חיל" – אנה סומרשף, טל ברדה
"המצלמה של דוקטור מוריס" – איתמר אלקלעי, מיטל צביאלי
"טנטורה" – אלון שורץ, שאול שורץ
"מחברות שחורות" – שלומי אלקבץ, גלית כחלון
"ענת גוב – על החיים ועל המוות" – סתיו מרון, אריק קנלר


סיכום מועמדויות:
ולריה מתחתנת – 14
קריוקי – 14
סינמה סבאיא – 12
הדרך לאילת – 11
סבוי – 7
בתולים – 5
יוני אפס – 4
השתיקה – 3
איפה אנה פרנק – 2
ילדים של אף אחד – 2
כאילו אין מחר – 2
הבשורה על פי יהודה – 1
כל מה שאני יכולה – 1