• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2020/21: המועמדים לפרסי איגוד המפיקים

9 במרץ 2021 מאת אור סיגולי

עוד צעד שמקרב אותנו לאוסקר התרחש אתמול בשעות הלילה שלנו, כאשר איגוד המפיקים פרסם את מועמדיו לנבחרי השנה בקולנוע ובטלוויזיה. איגוד המפיקים זוכה להרבה התעניינות כל שנה בגלל שהוא הפך להיות אחת האינדיקציות הכי צפופות לקראת רגע האמת, המועמדים לאוסקר שיוכרזו ממש עוד מעט, ב-15 למרץ.

שיטת ההצבעה של איגוד המפיקים סרט הקולנוע הטוב ביותר של השנה, זהה מאוד לזו של האוסקר, וגם החפיפה בין המצביעים לא מועטה. הסטטיסטיקה – שאני תמיד מרגיש צורך להזכיר, עלולה לגמרי להישבר בהתחשב בשנה המוזרה שאנחנו נמצאים בה – לא משקרת: בשנתיים האחרונות כל מועמדי הסרט הטוב ביותר של האוסקר הופיעו ברשימה המקבילה של איגוד המפיקים. בשנה שעברה, "רצח כתוב היטב" היה היחיד מבין עשרת נבחרי האיגוד שלא הגיע לפרס הסרט באוסקר, אבל זו הייתה אינדיקציה טובה לכך שהוא בכל זאת מקבל תשומת לב, וזו אכן התגשמה בפרס התסריט המקורי.
כדי למצוא סרט שהיה מועמד לאוסקר בלי איגוד המפיקים, צריך ללכת אל 2018 שם "שעה אפלה" ו"חוטים נסתרים" עקפו בסיבוב.

בעשרת המועמדים השנה אין הפתעות מאוד גדולות – בעיקר כי לא היו בלוקבאסטרים – אבל כמו בדרך כלל שיש לא מעט דברים שצריך לשים אליהם לב, ובעיקר שלושה סרטים שנראים בסכנה גדולה.
הנה המועמדים, ואחריהם קצת מחשבות בעקבותיהם.

המועמדים לפרס איגוד המפיקים 2020/21 – הסרט הטוב ביותר:
"ארץ הנוודים"
"ג'ודאס והמשיח השחור"
"הבלוז של מא רייני"
"לילה אחד במיאמי"
"מאנק"
"מינארי"
"משפט השבעה משיקגו"
"סרט המשך בוראט"
"צלילי מטאל"
"צעירה ומבטיחה"

קודם כל, נסתכל על מי שאין. ופה, האמת, שיש הפתעות. שלושת הסרטים הכי בולטים בהיעדרם הם "חדשות העולם הגדול" – שאמנם הופץ בנטפליקס, אבל הוא גם תוצר של האולפן יוניברסל, ולכן אחד מסרטי האולפנים הגדולים שרצים לאוסקר השנה. הייתי בטוח שזה ייתן לו פוש, במיוחד באיגוד המפיקים, אבל הם לא בחרו בו; סרט נטפליקס נוסף שמאוד מוזר שאיננו נמצא כאן (בלי קשר לדעתי האישית עליו) הוא "הזהב של נורמן" של ספייק לי שממש מאבד מומנטום ועתידו האוסקרי בסימן שאלה גדול; ו"האבא", שאולי היה בעמדת נחיתות כי הוא אינו אמריקאי.
הם בהחלט עוד יכולים להיות מועמדים, אבל זכייה היא כבר מחוץ לגבולות הסביר.

ההפתעה, יחסית, הגדולה ביותר מבין העשירייה היא כמובן "סרט המשך בוראט". סשה ברון כהן ומריה בקאלובה נמצאים בכל מקום במהלך העונה, אבל זה שסרט ההמשך הקומי-תיעודי דחק החוצה את שלושת הסרטים שהוזכרו בפסקה למעלה, זה עניין רציני. הסרט הקודם, אזכיר, היה מועמד לפרס התסריט המעובד ב-2006. על פניו, אם יש תשעה ומטה מועמדים בפרס הסרט באוסקר ה-93, סביר להניח שהוא זה שלא יגיע לקו הסיום (אם כי אני רואה מצב ש"צעירה ומבטיחה" גם הוא נופל באיזשהו שלב).
אחריו "ג'ודאס והמשיח השחור" גם הוא די צץ מהנקודה העיוורת, כשעד כה בעיקר הוזכר בזכות הופעתו של דניאל קאלויה כמנהיג הפנתרים השחורים בשלהי שנות השישים. נראה לי שיש לנו זוכה בפרס שחקן המשנה בשלב הזה.

נטפליקס הכניסו שלושה סרטים לעשירייה ("הבלוז של מא רייני", "מאנק" ו"משפט השבעה משיקגו"), בתיקו עם אמאזון ("סרט המשך בוראט", "לילה אחד במיאמי" ו"צלילי מטאל"). עוד משהו שראוי לציין הוא ששלושה סרטים הם יצירות של במאיות ("ארץ הנוודים", "לילה אחד במיאמי", "צעירה ומבטיחה"), ורק שלושה סרטים עוסקים בעיקר בגברים לבנים ("מאנק", "משפט השבעה משיקגו", "סרט המשך בוראט", אם כי על האחרון אני מניח שאפשר להתווכח).

לשמחתי צפיתי בכל המועמדים, אז הנה הם שוב על פי חיבתי האישית מהראשון ועד האחרון, למקרה שתהיתם: "ארץ הנוודים", "צלילי מטאל", "מינארי", "משפט השבעה משיקגו", "צעירה ומבטיחה", "לילה אחד במיאמי", "ג'ודאס והמשיח השחור", "מאנק", "סרט המשך בוראט", "הבלוז של מא רייני".

המועמדים לפרס סרט האנימציה הטוב ביותר:
"הקרודים 2"
"מוליכי הזאבים"
"מעל ומעבר לירח"
"נשמה"
"קדימה"

מינארי