• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״הגולם״, ״הספר הירוק״, ״מים שקטים״, ״הנסיכה איימי״

23 בינואר 2019 מאת אורון שמיר

אחרי שעיכלנו היטב את רשימת המועמדים לאוסקר, וזו ההזדמנות לשוב ולברך את המועמדים הישראליים גיא נתיב ושרון מימון שסרטם הקצר ״Skin״ יהיה הנקודה הישראלית בטקס, אפשר לתת לסרטים המעוטרים לנוח מעט ולהתרכז בארבעת החדשים של השבוע. ממילא הנושא יצוץ ויעלה שוב ושוב, למעשה זה יקרה כבר בפסקאות הבאות, אבל יש לנו חודש שלם להרהר במועמדים ולא נזניח את יתר סרטי ינואר. בסוף המדור תוכלו למצוא את מעט המלצות הצפייה הביתית שליקטתי, בתוספת לסרט הדוקומנטרי ״FYRE״ של נטפליקס עליו כתבתי בשבוע שעבר ללא אזהרה מראש.

״הגולם״ הוא הסרט הישראלי לשבוע זה, אם כי מדובר בהפקה חצי-אמריקאית ודוברת אנגלית. מאחורי הקלעים אפשר למצוא את האחים הבמאים יואב ודורון פז (״פובידיליה״, ״ג׳רוזלם״), את חברת ההפקות האמריקאית אפיק פיקצ׳רס שהפיקה גם את הסרט הקודם שלהם, וכן את צמד הקולנוענים שמוכרים יותר במגזר החרדי, התסריטאי אריאל כהן והמפיק שלום אייזנבך, שהגה את הרעיון לסרט וגילגל אותו הלאה. הגולם מן הכותרת הוא מעין גרסה חדשה לאגדה היהודית על הגולם מפראג, ולא יהיה מאושר ממני אם יהיה לנו בקרוב יקום קולנועי מאוכלס במפלצות ובשדים של הצד הפולקלוריסטי של היהדות. חני פירסטנברג (בתמונות שבפוסט) מגלמת את התפקיד הראשי, צעירה החיה בשטייטל המותקף בידי פולשים ופונה אל המיסטיקה של הקבלה כדי להקים גולם שיהדוף אותם. עוד בקאסט: ישי גולן, אדי קבטנר, לני רביץ, ברייני פירסטנברג, והילד קיריל צ׳רניאקוב בתפקיד הגולם. כן, הגולם הפעם בדמות ילד, וזה לא השינוי היחיד מן המקור. עופר כתב על הסרט כשהוצג בטרום-בכורה בפסטיבל אוטופיה בחודש שעבר.

״הספר הירוק״ (Green Book) משיב אותנו לעסוק באוסקר, שכן הסרט שהפך לרגע למועמד מוביל עם זכייה באיגוד המפיקים קיבל רק חמש מועמדויות, כולל היעדרות בולטת בקטגוריית הבימוי. מי שביים את הסרט הוא פיטר פארלי, חצי מצמד האחים פארלי שחתומים על קומדיות מטופשות על פי רוב, ואני אומר זאת באהבה רבה לחלק מסרטיהם (״טיפשים בלי הפסקה״, ״משתגעים על מרי״, ״רווקים לשבוע״). פארלי גם חתום על התסריט יחד עם בריאן האייס קארי וניק ואללונגה, כאשר האחרון הוא בנו של האדם עליו מבוסס הסיפור. מגלם אותו ויגו מורטנסן (פלוס קילוגרמים עודפים) ושמו הוא טוני ״ליפ״ ואללונגה, מאבטח במועדון לילה ברובע הברונקס שנאלץ למצוא עבודה חלופית עקב שיפוצים. כך הוא מוצא עצמו בתפקיד הנהג של ד״ר דון שירלי (מהרשלה עלי), מוזיקאי גאון הזקוק להסעה כמו גם להגנה – בשנת 1962 בה מתרחש הסרט, החלקים במרכז ודרום ארצות הברית בהם מתכנן הדוקטור להופיע עדיין היו תחת הפרדה גזעית ושלחו אותו להשתמש בשירותים ל״צבעוניים״ כמוהו. בין הטיפוס העממי שהוא לא בדיוק לבן, לבין נציג האליטה שהוא במקרה גם שחור, נרקמת חברות שהיא הבסיס לדרמה בסרט שהוא יותר קומדיה בעיניי. עוד על כך בסקירה.

״מים שקטים״ (Serenity) הוא אולי הסרט הכי מרשים מבחינת השמות המעורבים בו, אבל משהו בעלילה ובטריילר לא לגמרי הסתדר לי לגבי הטון או אפילו הז׳אנר של הסרט. מדובר בעבודתו של הבמאי-תסריטאי סטיבן נייט, שחתום על סרטים מגוונים ככותב אבל כשהוא גם מביים אלה בדרך כלל יציאות מוזרות דוגמת ״לוק״. מתיו מקונוהי מגלם את הדמות הראשית, דייג שספינתו משמשת גם תיירים המגיעים אל האי השליו פלימות׳. הפסטורליה מופרת כאשר זוגתו לשעבר (אן התאוויי) שבה לחפשו ובפיה בקשה לא נעימה – להעלות אל הסיפון את בעלה הנוכחי והמתעלל (ג׳ייסון קלארק) ולהשליכו לכרישים. הטריילר מרמז על תפניות נוספות בסיפור ומציג מגוון דמויות משנה, אותן מגלמים דיאן ליין, דג׳ימון הונסו וג'רמי סטרונג, בין היתר.

״הנסיכה איימי״ (Princess Emmy) מאלץ אותי לשאול מספר שאלות. הראשונה היא האם ישנו איזה חג שאני לא יודע על קיומו בסוף השבוע, או חופשה מבתי הספר, אחרת לכו תסבירו הפצה של סרט אנימציה בדיבוב לעברית בלבד דווקא עכשיו. שנית, אני לא לגמרי מבין את הניכוס של חלק מן המפיצים המקומיים את הסרטים שהם קונים מחו״ל – כל הכבוד על הדיבוב ועל כל המעורבים בעניין, אבל איך זה שבכל תיק העיתונות אין זכר לשם המקורי של הסרט? ארץ הפקה? שם הבמאי, או האנשים שאשכרה עשו אותו? חיפוש די מאומץ הוביל אותי לגלות שמדובר במקור בהפקה גרמנית-בלגית-בריטית, מאת פיט דה ריקר – יוצר שחתום על סרטי ילדים שכבר הוקרנו בישראל (״דב הקוטב הקטן״, ״הכוכב של לורה״). ככה שאני לא מבין כפליים מה נסגר. והשאלה האחרונה היא התשובה למדוע לקח לי יותר מחיפוש אחד לגלות את שם הסרט באנגלית – שמעתם או שמעתן על ״פרס האיימי״? גם אני לא, אבל זה כן מצלצל מוכר. אמי/איימי מן הכותרת היא באמת נסיכה, כזו שצריכה להתכונן לנשף וסובלת מנוכחותה של בת-דודתה המושלמת שבאה לבקר. מה שמעניין אותה בחיים הם בכלל הסוסים שלה, עימם היא מסוגלת לדבר. הגיוני כמו התקציר הקודם.

צפייה ביתית:

Polar המתנקש – הוא המשך ההתעללות של נטפליקס בבלוגרים ומנועי חיפוש, בסרט שבאנגלית נקרא פשוט ״Polar״. המתנקש הוא מאס מיקלסן, ששם הכינוי שלו הוא ״הקייזר השחור״ וכל רצונו הוא לפרוש לגמלאות. מעסיקיו לא רואים זאת בעין יפה ושולחים עליו את כל שאר העובדים שלהם, אותם ייאלץ גיבורנו לחסל לפני שיחוסל. הסרט אמנם נשמע כמו ״ג׳ון וויק״ אבל מבוסס על נובלה גרפית אקשן-נוארית ועל העיבוד חתום במאי הקליפים השוודי הפורה יונאס אקרלונד. בין היריבים של מיקלסן אפשר למצוא את ונסה האדג׳נס, מאט לוקאס, ג׳וני נוקסוויל וריצ׳רד דרייפוס. יופי נטפליקס, עכשיו אני קצת רוצה לראות את זה, מה שיתאפשר החל מהסופש עת יגיע הסרט לשרתים.

הנער מצ'אמברה (A Ciambra) – דילג על בתי הקולנוע בישראל, אבל היה די מדובר בסוף 2017. כתבנו עליו לפני פסטיבל חיפה ואחרי שנבחר להיות נציג איטליה לאוסקרים. מדובר בסרטו של הבמאי ג׳ונאס קרפיניאנו (״מדיטרנאה״) בהפקת מרטין סקורסזה, העוקב אחר התבגרותו של נער צועני המבקש ללכת בדרכי הפשע של אביו ואחיו ולהפוך לא רק מילד לגבר אלא מ״עוזר פורץ״ למוח קרימינלי ייחודי שיכלכל את משפחתו. השחקן הצעיר אך הקבוע של הבמאי, פיו אמאטו, מגלם דמות הקרויה על שמו. הסגנון הקולנועי מחוספס, המצלמה רועדת והחיים לא קלים במשכנות העוני עמוסי המהגרים, אבל אולי מי שאוהבים סרטי פסטיבלים מסוג זה יעריכו את החוויה. אפשר יהיה לבדוק את הסרט החל מה-24.1 בספריית yesVOD, או לצפות/להקליט את השידור בערוץ yes3, במסגרת פסטיבל הקולנוע, ביום שלישי ה-29.1 בשעה 22:00.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.