• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2011: הימורי מועמדים רשמיים

22 בינואר 2012 מאת אור סיגולי

בתור מהמר אוסקר מזה 16 שנים, אני יכול להגיד קודם כל דבר אחד – אין דבר משמח יותר מלטעות. ההיגיון הוא פשוט: ככל שאתה טועה יותר, ככה המירוץ פחות צפוי ויותר מעניין. כמובן שזה נחמד לטפוח לעצמך על השכם ולהתרברב בכך שאתה מכיר את המשחק, אבל לשבת מול הכרזת המועמדים השנתית ולפלוט קריאות תדהמה אקראיות, זה הרבה יותר כיף.
הדבר השני שתמיד צריך להזכיר הוא החוק מספר אחד בכל מה שקשור לאוסקר: אף אחד לא יודע כלום.

שנה עברה הייתי היחיד בסריטה שפרסם את הימורי המועמדים שלו (והלך לא רע בכלל, בואו נודה באמת. פאק איט, אני עדיין לא מאמין ש"התחלה" פספס בבימוי ועריכה), אז השנה החלטנו האוסקרפילים הכבדים של סריטה – שזה כולם חוץ מאורון – לשלב כוחות בפוסט אחד.
אחרי הקפיצה תוכלו למצוא את ההימורים שלי וההימורים של עופר למועמדים לאוסקר ביום שלישי, ניצבים זה לצד זה. בקטגוריות של סרט, שחקן ראשי, שחקנית ראשית וסרט תיעודי, שנינו תמימי דעים. בשאר הקטגוריות ההבדלים בין ההימורים יופיעו בכתב נטוי וכחול.

אתם מוזמנים להוסיף את ההימורים שלכם, או סתם לטעון איפה לדעתכם אנחנו לא בכיוון.
ב24 לחודש יוכרזו המועמדים. חזרו אלינו לרשימת המועמדים המלאה ופרשנות מהירה שלי זמן מה לאחר ההכרזה.

בהצלחה לכולנו ובמיוחד ליוסף סידר.

ההימורים לפרסי אוסקר 2011 (או ההימורים לאוסקר 2012, אם אתם מתבלבלים):

הסרט הטוב ביותר:

אור עופר
הארטיסט הארטיסט
הוגו הוגו
היורשים היורשים
חצות בפריז חצות בפאריז
העזרה העזרה
נערה עם קעקוע דרקון נערה עם קעקוע דרקון
מאניבול מאניבול
סוס מלחמה סוס מלחמה

שיטת ההצבעה הדשה של האקדמיה שוב מותירה אותנו בעלטה. אנחנו אפילו לא יודעים כמה מועמדים יהיו. עופר ואני הלכנו על המובן מאליו, כל אחד מסיבותיו הוא, כאשר השמטנו את "מסיבת רווקות" ו"עץ החיים", שאולי עוד עלולים להפתיע.

הבמאי הטוב ביותר:

אור עופר
וודי אלן – חצות בפריז וודי אלן – חצות בפריז
מישל הזנוויציוס – הארטיסט מישל הזנוויציוס – הארטיסט
טרנס מאליק – עץ החיים מרטין סקורסזה – הוגו
מרטין סקורסזה – הוגו אלכסנדר פיין – היורשים
אלכסנדר פיין – היורשים דיויד פינצ'ר – נערה עם קעקוע דרקון

האם זה מוזר לבחור בבמאי כאשר סרטו לא נמצא ב8 הסרטים בקטגוריה הראשית? יש סיכוי סביר. אבל שיטת ההצבעה החדשה פותחת כל מיני אפשרויות. אני בעיקר שמתי את מאליק מכיוון שלא כמו עופר, היה קשה לי להחליט לגבי המקום החמישי, האם זה יהיה ספילברג או פינצ'ר.
שנה שעברה התלבטתי באותה קטגורייה בין האחים כהן ("אומץ אמיתי") ודיויד או ראסל ("פייטר"). בסוף שניהם נכנסו ונולאן ספג את המכה. זה יכול לקרות השנה כאשר פינצ'ר וספילברג ייקחו את מקומם של אלן ומאליק.
עופר מזכיר לנו שגם טייט טיילור ("העזרה") הוא איום סביר. אני ממשיך לטעון (בשקט) שסטיפן דאלדרי יכול לעשות עוד "נער קריאה" ולהכנס עם "קרוב להפליא ורועש להחריד".

השחקן הראשי הטוב ביותר:

אור עופר
ליאונדרו דה קפריו – ג'יי אדגר ליאונדרו דה קפריו – ג'יי אדגר
ז'אן דוז'ארדן – הארטיסט ז'אן דוז'ארדן – הארטיסט
מייקל פאסבינדר -בושה מייקל פאסבינדר -בושה
בראד פיט – מאניבול בראד פיט – מאניבול
ג'ורג' קלוני – הירושים ג'ורג' קלוני – הירושים

ושוב עופר ואני הלכנו על אותם שמות על אף שהשנה הזו הייתה צפופה באופן יוצא דופן. קודם כל, חוסר היחס שקיבל גארי אולדמן מבאס עד מכעיס, יש גם את מייקל שאנון שאת סרטו "לתפוס מחסה" לא ראיתי עדיין אבל הוא שחקן מצויין שמקבל תגובות נלהבות על תפקידו. דאמיין בישיר המועמד לפרס איגוד השחקנים על סרט ההולמארק הבלתי נסבל "חיים טובים יותר" גם מגשש את דרכו. שלושתם עלולים להפתיע. דה קפריו ופאסבינדר הם הכי פגיעים מהחמישיה. דה קפריו מכיוון שהוא מככב בסרט איום ונורא (מה שלא מנע ממורגן פרימן להיות מועמד על "אינוויקטוס") ופאסבינדר מכיוון שמדובר בסרט שלא בדיוק קולע לטעם הבסיסי של האקדמיה. זה ששון פן ("זה חייב להיות המקום") בכלל לא בספירה גם מטופש, אם אתם שואלים אותי.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:

אור עופר
טילדה סווינטון – חייבים לדבר על קווין טילדה סווינטון – חייבים לדבר על קווין
מריל סטריפ – אשת הברזל מריל סטריפ – אשת הברזל
ויולה דיוויס – העזרה ויולה דיוויס – העזרה
גלן קלוז – אלברט נובס גלן קלוז – אלברט נובס
מישל וויליאמס – השבוע שלי עם מרילין מישל וויליאמס – השבוע שלי עם מרילין

פה זה כבר ברמת הטוטו. סטריפ, דיוויס ו-ויליאמס סגורות. קלוז וסווינטון יכולות בקלות לאבד את מקומן לטובת רוני מארה ("נערה עם קעקוע דרקון"), קירסטין דאנסט ("מלנכוליה") או אליזבת' אולסן ("מרתה מייסי מיי מרלין"). האמת שזה לא תמיד הכי בטוח לבחור בחמשת המועמדות לפרסי איגוד השחקנים, בטח בשנה יחסית צפופה. אבל את ההתפרעויות שמרנו לטובת מקומות אחרים.

שחקן המשנה הטוב ביותר:

אור עופר
קנת בראנה – השבוע שלי עם מרילין קנת בראנה – השבוע שלי עם מרילין
אלברט ברוקס – דרייב אלברט ברוקס – דרייב
ניק נולטי – לוחם ג'ונה היל – מאניבול
כריסטופר פלאמר – בגינרס ניק נולטי – לוחם
בן קינגסלי – הוגו כריסטופר פלאמר – בגינרס

אז יש קונצנזוס לגבי בראנה, ברוקס ופלאמר. עופר אומר שזו קטגוריה חלשה במיוחד השנה. אני נוטה להסכים.
נולטי בעיקר נכנס כי המועמדות שלו נראית הגיונית בהתחשב בזה שהוא היחיד חוץ מהשלישייה שנכח באופן בולט במהלך העונה. המקום החמישי יכול להיות כל אחד. ההימור של עופר לגבי היל נבון יותר משלי בעקבות איגוד השחקנים וגלובוס הזהב אבל אני עדיין לא מצליח לחשוב על המונח "המועמד לאוסקר ג'ונה היל". אני הלכתי עם קינגסלי כי בדרך כלל יש איזו הפתעה פה ושם ונדמה שהם די מחבבים את "הוגו" (שעופר ראה ואני לא).
בראד פיט ("עץ החיים"), ארמי האמר (ג'יי אדגר"), פאטון אוזוולד ("תקועה") ומקס פון סידוב ("קרוב להפליא ורועש להחריד") יכולים בקלות להיות ברשימה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:

אור עופר
ברניס ביז'ו – הארטיסט ברניס ביז'ו – הארטיסט
שיילין וודלי – היורשים שיילין וודלי – היורשים
ג'נט מק'טיר – אלברט נובס מליסה מק'קארתי – מסיבת רווקות
אוקטביה ספנסר – העזרה אוקטביה ספנסר – העזרה
ג'סיקה צ'סטיין – העזרה ג'סיקה צ'סטיין – העזרה

ביז'ו שחקנית ראשית או שחקנית משנה? ומה עם ויולה דייויס שנעדרת מאיזה 40 דקות מתוך "העזרה"? הקטגוריה הזו תמיד מייצרת איזו בעייתיות כמו עם היילי סטיינפילד ("אומץ אמיתי") וקייט ווינסלט ("נער קריאה") בשנים האחרונות – אני חשבתי שסטיינפילד ראשית ו-ווינסלט משנית. האקדמיה לא שאלה אותי.
אם היה לי מעט אומץ היית מכניס את ג'יני ברלין מ"מרגרט" או קארי מאליגן על "בושה", אבל אין לי. עופר מאמין ב"מסיבת רווקות" ובמק'קארתי אבל אני עדיין מהוסס ולכן אני מהמר על מק'קטיר שהייתה, כמו מק'קארתי, מועמדת לגלובוס הזהב ולאיגוד השחקנים.

התסריט המעובד הטוב ביותר:

אור עופר
היורשים הוגו
העזרה החפרפרת
מאניבול היורשים
משחקי שלטון מאניבול
נערה עם קעקוע דרקון נערה עם קעקוע דרקון

קטגוריה צפופה מאוד השנה.
לי קשה לחשוב על כך ש"משחקי שלטון" לא ייצא עם אפילו מועמדות אחת מההכרזה. אם הוא ייפול זה לחלוטין יקרה בגלל "החפרפרת" כפי שעופר חוזה, או מאהבה ברגע האחרון ל"סוס מלחמה". עופר מקשיב לקול ליבו ומסרב להתייחס ל"העזרה" כמועמד לגיטימי בקטגוריה הזו. אני פחות מאמין בדעתם של חברי האקדמיה שבמהלך השנים הכניסו לקטגוריה הזו מועמדים מהתחת. פלוס, זה לא חכם נורא להמר נגד "הוגו" בהתחשב בסיכוייו בפרסי הסרט והבמאי, אבל איכשהו אני לא הצלחתי למצוא לו מקום. בכל מקרה, מתוך השלושה שעופר ואני הסכמנו עליהם, בעיני "נערה עם קעקוע דרקון" הוא הכי פגיע.

התסריט המקורי הטוב ביותר:

אור עופר
50/50 50/50
הארטיסט הארטיסט
התמוטטות חצות בפריז
חצות בפריז מסיבת רווקות
מרגרט מרגרט

פה בכלל התפרענו. שנינו החלטנו ללכת על "מרגרט" שלא בטוח אם אנשי האקדמיה בכלל מצאו זמן לראות. אני הכנסתי את "התמוטטות" בעקבות התשבוחות שקיבל בתחילת העונה, אך זה רחוק מלהיות משהו בטוח.
"מסיבת רווקות" – ההימור של עופר – קיבל מועמדות לפרס איגוד התסריטאים. אבל כמוהו גם "הדייט שתקע אותי" ו"בתול בן ארבעים". זה לא כל כך הצליח. חוץ מזה, קשה לי לראות מצב שבו יש אחוז גדול של קומדיות בקטגוריה הזו.

הצילום הטוב ביותר:

אור עופר
הארטיסט הארטיסט
הוגו הוגו
החפרפרת נערה עם קעקוע דרקון
סוס מלחמה סוס מלחמה
עץ החיים עץ החיים

"סוס מלחמה" הוא בחירה די אוטומטית שנראית ראויה, אבל קראתי בכמה מקומות שהצלמים באקדמיה לא מתלהבים במיוחד מההגזמות של הצלם יאנוש קאמינסקי. העובדה שהוא לא היה בפרס איגוד הצלמים ממש מעידה על זה. עופר ואני חלוקים רק על משבצת אחת: "החפרפרת" ו"נערה עם קעקוע דרקון", שניהם כן מועמדים לפרס איגוד הצלמים. קרוננוות' של "קעקוע דרקון" זכה למועמדות סמי-מפתיעה שנה שעברה עם "הרשת החברתית" וזה בהחלט עלול לעזור לו השנה, אך האווירה והתקופתיות של "החפרפרת" יכולים להטות את ההצבעה לכיוונו.

העריכה הטובה ביותר:

אור עופר
דרייב הארטיסט
הארטיסט הוגו
הוגו היורשים
היורשים נערה עם קעקוע דרקון
נערה עם קעקוע דרקון סוס מלחמה

ושוב עופר ואני מסכימים על ארבעה. "סוס מלחמה" היה מועמד לפרס איגוד העורכים והאפיות של הסרט בהחלט מרשימה. אני מאמין ש"דרייב" כן ייכנס איפשהו מעבר לשחקן המשנה וזה נראה כמו המקום לשים אותו בו.
"עץ החיים", "החפרפרת" ו"מאניבול" בהחלט יכולים להכנס הנה.

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:

אור עופר
הארי פוטר הארטיסט
הארטיסט הארי פוטר
הוגו הוגו
החפרפרת סוס מלחמה
סוס מלחמה עץ החיים

עופר אומר "עץ החיים", אני אומר "החפרפרת" וכולנו מאמינים ב"הוגו" (כנראה הזוכה בקטגוריה), "הארטיסט" על בסיס האהבה הגדולה אליו ו"סוס מלחמה" שלא היה מועמד לפרס איגוד המעצבים. הכל פתוח, כולל דברים כמו "נערה עם קעקוע דרקון", "העזרה", "ג'יי אדגר" ו"השבוע שלי עם מרילין".

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:

אור עופר
הארטיסט הארטיסט
הוגו ג'יין אייר
השבוע שלי עם מרילין הארי פוטר
העזרה הוגו
חצות בפריז סוס מלחמה

"ג'יין אייר" שהונח כאן על ידי עופר הוא הגיוני בהחלט. "הארי פוטר" גם הוא עלול להופיע. אני חושב ש"העזרה" מספיק חזק בשביל לקבל את המועמדות הטכנית הזו (חייבים למצוא מונח אחר מאשר "טכני". זה הכל חוץ מטכני, הדבר הזה) והשחזור של הוליווד של שנות החמישים עלול להקסים את המצביעים.
למעשה, שנינו מאמין ביחד רק ב"הארטיסט" ו"הוגו", המועמדים הכי חזקים לפרס הסרט.

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה:

אור עופר
אירן – פרידה אירן – פרידה
בלגיה – ראש שור גרמניה – פינה
ישראל – הערת שוליים טיוואן – לוחמי הקשת
פולין – במחשכים ישראל – הערת שוליים
קנדה – אדון לזהאר פולין – במחשכים

עוד כאב ראש למהמר האוסקר הקבוע. ההיעדרות של לבנון, צרפת, איטליה ופינלנד מהתשיעיה מבהירות שממש אין דרך להבין את הקטגוריה הזו.
לעופר דווקא יש הסבר מעולה למה הוא הכניס את הסאגה הטיוואנית: אם סרט של ארבע וחצי שעות מצליח להכנס לתשיעיה, זה אומר שמספיק אוהבים אותו בשביל להכניס אותו גם לחמישיה. תאכלס, נשמע סביר. אני מאמין שמשום מה הבלגי (המשעמם והעשוי נורא בעיני) יכול להכנס על אף שהוא מאוד לא פשוט לצפייה. אני הרבה פחות אופטימי לתיעודי של וים ונדרס.

האפקטים הויזואליים הטובים ביותר:

אור עופר
הארי פוטר הארי פוטר
הוגו הוגו
מרד הקופים מרד הקופים
פלדה אמיתית עץ החיים
רובוטריקים 3 רובוטריקים 3

האם "עץ החיים" ייכנס? אולי. אני שמתי את "פלדה אמיתית" כדי לטלטל קצת את העניין. ארבעת האחרים נראים מאוד יציבים, אם כי היחס השלילי אל "הרובוטריקים" עלול סוף סוף לפגוע בסיכוייו.

האיפור הטוב ביותר:

אור עופר
אשת הברזל אשת הברזל
גינסבורג הארי פוטר
הארי פוטר הוגו

באותה מידה יכולנו להמר על מי תנצח במשחקי המוקדמות בקונגו. קטגוריית האיפור היא מקום כל כך כאוטי שבאמת אי אפשר לדעת מה יבוא עליך. אני חושב שהקרקע נשמטה לפני עשר שנים, כאשר "כוכב הקופים" לא הצליח לקבל מועמדות בקטגוריה. אבל הי, לפחות "ג'יי אדגר" לא ברשימה המצומצמת!

השיר המקורי הטוב ביותר:

אור עופר
אלברט נובס נומיאו וג'ולייט
נומיאו וג'ולייט החבובות – תמונות בראשי
החבובות – תמונות בראשי החבובות – החיים הם שיר שמח
החבובות – החיים הם שיר שמח העזרה
העזרה קפטן אמריקה

הקטגוריה השנואה עלי בטקס. מה קשור השיר לסרט? מילא זו הייתה קטגוריה לשירים שמשולבים ומבוצעים במהלך הסרט, זה היה מגניב. אבל למי אכפת מאיזה שיר משעמם שמופיע שבע דקות לתוך הקרדיטים?

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:

אור  עופר
הארטיסט הארטיסט
הוגו הוגו
הרפתקאות טינטין העזרה
נערה עם קעקוע דרקון נערה עם קעקוע דרקון
סוס מלחמה סוס מלחמה

המוזיקאי האנס זימר ("מלך האריות", "התחלה") הודיע השנה שהוא מוותר על הקמפיין לאוסקר ולא מגיש את שמו לטפסי המועמדויות. כך פגו סיכוייהם של "שרלוק הולמס 2" (הראשון דווקא היה מועמד כאן), "קונג פו פנדה 2" ו"רנגו" שכנראה היה מצליח להכנס לחמישיה.
אני חוזה מועמדות כפולה לג'ון וויליאמס כפי שקרה ב2005 ("זכרונותיה של גיישה" ו"מינכן"). עופר מאמין שדווקא כאן "העזרה" ייתן בראש. ובגזרת "אם היה לי אומץ" הייתי שם את "קרוב להפליא ורועש להחריד" במקום "הוגו".

הקטגוריות הבאות הן קטגוריות הסאונד, האנימציה והסרט התיעודי. אין לנו משהו חכם להגיד על זה, ולכן נפרד כאן ונקווה שלפחות יהיה מעניין!

המיקס הטוב ביותר (סאונד):

אור  עופר
הוגו הרפתקאות טינטין
הרפתקאות טינטין כוכב הקופים: המרד
נערה עם קעקוע דרקון משימה בלתי אפשרית 4
סופר 8 סוס מלחמה
רובוטריקים 3 רובטריקים 3

עריכת הסאונד הטובה ביותר:

אור  עופר
הארי פוטר כוכב הקופים: המרד
הוגו משימה בלתי אפשרית 4
כוכב הקופים: המרד סוס מלחמה
משימה בלתי אפשרית 4 רוברטריקים
רובוטריקים רנגו

סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר:

אור  עופר
החתול של שרק החתול של שרק
קונג פו פנדה 2 הרפתקאות טינטין
קמטים מכונית 2
רנגו רנגו
שירות המתנות החשאי של ארתור שירות המתנות החשאי של ארתור

הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:

אור  עופר
באק באק
ביל קאנינגהם בניו יורק ביל קאנינגהם בניו יורק
לגיהנום ובחזרה לגיהנום ובחזרה
פינה פינה
פרוייקט נים פרוייקט נים

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.