• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2011: המועמדים לפרס איגוד הבמאים ומצב המירוץ

10 בינואר 2012 מאת אור סיגולי

אני מתנצל באופן אישי על האיחור בהעלאת הפוסט הזה. גם אורון וגם אני היינו עסוקים אתמול בהקרנה של "סוס מלחמה" עת הוכרזו המועמדים לפרס איגוד הבמאים, וסרטו החדש של ספילברג הוא לא בדיוק שמונים דקות.
האמת שזה היה קצת סימבולי, כי אם רוצים להיות דרמטיים, אפשר היה להגיד שההקרנה הזאת – על תזמונה המדוייק – הייתה מין פרידה מפוארת מ"סוס מלחמה" במירוץ לאוסקר. בזמן שהסרט רץ התברר שסטיבן ספילברג אינו בין חמשת המועמדים לפרסי איגוד הבמאים. זו הגילדה הרביעית ש"סוס מלחמה" מפספס וזה לא אומר דברים טובים.
אבל מכיוון שאיננו אנשים דרמטיים ואני די בטוח שסרטו של ספילברג כן יהיה מועמד בסופו של דבר (נכון לרגע זה) אפשר להמשיך להתרכז במה שקרה אתמול, שבואו נגיד – יכל להיות יותר גרוע. לפחות קצת, ממש קצת, אדרנלין נכנס למערכת עם פרסום חמשת המועמדים לפרסי איגוד הבמאים.

על המועמדים ואיך נראה מצב המירוץ לפרס הסרט הטוב ביותר (פלוס עדכון קטן על קטגוריית האיפור), בהמשך הפוסט.

*) כל התחזיות, ההימורים והמחשבות נכונות לזמן הפוסט בלבד. הימורים רשמיים (של כל אנשי סריטה) יפורסמו כאן כיומיים לפני ההכרזה.

המועמדים לפרס איגוד הבמאים 2011:
וודי אלן – "חצות בפריז"
מישל הזנוויציוס – "הארטיסט"
מרטין סקורסזה – "הוגו"
אלכסנדר פיין – "היורשים"
דיויד פינצ'ר – "נערה עם קעקוע דרקון"

החדשות הטובות באמת הן שלמדתי איך לכתוב את שמו של הבמאי של "הארטיסט" בלי לבדוק בפוסטים אחרים לראות שאני צודק. אותי זה מרגש.

ולעניינינו-
"היורשים" הוא כרגע הסרט היחיד השנה שקיבל מועמדות לכל פרסי הגילדות עד כה (שחקנים, מעצבים אומנותיים, מפיקים, תסריטאים, במאים) אבל זהו רק נצחון טכני מכיוון ש"הארטיסט" נעדר רק מרשימת התסריטאים וזאת בעקבות חוקים בירוקרטיים מטופשים. לכן "היורשים" בעצם מוביל על הנייר אבל "הארטיסט" חזק ממנו לא פחות, וכנראה יותר. חשוב לציין שגילדת העורכים שתפורסם שבוע הבא גם היא בעלת משקל גדול.
לצורך הפרופורציות, כולנו נזכר עכשיו ששנה שעברה הסרטים שהובילו את הגילדות היו "ברבור שחור", "התחלה" ו"הרשת  החברתית" אך בשלב הזכיות הם הלכו והתפוגגו, כך שבעצם שום דבר לא נקבע עדיין.

בזמן שסקורסזה שומר על קצב טוב ואחיד לאורך כל העונה וכבר אין ספק ש"הוגו" יהיה מועמד לפרסים רבים (אם כי ההיעדרות מאיגוד השחקנים מדירה אותו מהפסגה), דווקא וודי אלן הוא זה שנתן פוש חזק לפתע. אני הייתי מהסקפטיים לגבי הצלחת "חצות בפריז" באוסקר, אבל אחרי מועמדויות לכל הגילדות החשובות יהיה מטופש שלא להכניס אותו לרשימה.
הבלבול הגדול כמובן מגיע מכיוון דיויד פינצ'ר, שפשוט מסרב לתת לנו עונת אוסקרים רגועה כפי הנראה. באמת לא ברור מאיפה הגיעה תמיכת התעשייה ההוליוודית בסרטו הפושר – פושר מדי – של פינצ'ר, "נערה עם קעקוע דרקון". האם הם מרגישים רע בגלל שנה שעברה? האם הם באמת חושבים שהסרט הזה ראוי לאיזשהו ציון לשבח?
"קעקוע דרקון" הצליח להכנס לכל הגילדות מלבד איגוד השחקנים. זאת אומרת, בתאכלס, הוא לא שונה מ"הוגו". "הוגו" פשוט הופיע ביותר פרסי מבקרים מאשר "קעקוע דרקון". אך עם זאת, להגיד לכם שיהיה לי קל להמר על הסרט הזה? לא בטוח. אבל כרגע כל הדברים מצביעים לשם.

על אף שקראתי שכמה ממסקרי האוסקר הגדולים והחשובים הימרו על טייט טיילור להיות מועמד לפרס בזכות עבודתו ב"העזרה", אני לא ראיתי את זה קורה. אבל אין מה לחשוש, היעדרותו הראשונה של הסרט העונה מפרסי גילדות לרגע לא פוגעת בסטטוס היציב של הסרט. "העזרה" הוא סרט של שחקנים ולא של במאי (והוא גם לא מבויים נורא טוב), מה גם שהבמאי יחסית אנונימי. יש שיגידו "אבל היי, גם טום הופר שנה שעברה היה אנונימי" אבל זה בולשיט כי הופר זכה ב"אמי" האמריקני ב2005 על בימוי מיני-סדרה והיה מועמד שוב שלוש שנים אחר כך על "ג'ון אדאמס" של HBO שגם זכתה בכמה פרסים שם. זה לא אנונימי.
טייט טיילור ביים רק סרט אחד (הוא שחקן במהותו) שכנראה לא ראיתם אלא אם כן הייתם במקרה בפסטיבל הקולנוע של מרכז פלורידה בשנת 2008.

אז בעצם יש לנו את ההאטה המסיבית של "סוס מלחמה" וההתעלמות העצובה מטרנס מאליק ו"עץ החיים". אז שוב, כרגע לדעתי סרטו של ספילברג ייכנס לשביעיה או לשמיניה אבל גם ככה אף אחד לא באמת חשב שהוא הולך לזכות. לא בלי איגוד השחקנים. מאליק עוד אולי יכול להכנס במקום פינצ'ר, דבר שככל שאני חושב עליו נשמע הגיוני יותר.
אבל על מי אנחנו עובדים – בסוף סטיפן דאלדרי עוד איכשהו ייכנס לרשימה…

בעיני נכון לעכשיו זו ההיררכיה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר:
1. "הארטיסט"
2. "היורשים"
3. "הוגו"
4. "העזרה"
5. "חצות בפריז"
6. "נערה עם קעקוע דרקון"
7. "סוס מלחמה"
8. "מאניבול"
9. "מסיבת רווקות"
10. "עץ החיים"

החמישיה הראשונה בפנים בטוח. כמה יתווספו אליהם נדע בעתיד הקרוב.

ועוד משהו קטן-
הוכרזה השביעייה הסופית ממנה יקבעו שלושת המועמדים הסופיים לפרס האיפור: "אלברט נובס", "אנונימוס", "אשת הברזל", "גינסבורג", "הארטיסט", "הארי פוטר 7.2", "הוגו".

היה שלום "ג'יי אדגר"…

תגובות

  1. חושב בקול רם הגיב:

    התכוונת לכתוב "וההתעלמות הכל כך, כל כך מוצדקת מטרנס מאליק ו'עץ החיים'", נכון? 😉

    1. אור סיגולי הגיב:

      אני, בעוונותי, משתייך למחנה "עץ החיים"…

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.