• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״אבי החתן״, ״נגעת נרצחת״, ״נוסע מהגיהנום״, ״טירה רדופה״, ״המופלאה: הרפתקאות ליידי באג וחתול שחור״, ״בלש על שמונה״, ״רוקי וראני: סיפור אהבה״

26 ביולי 2023 מאת אורון שמיר

ערב תשעה באב, באמצע שבוע קשוח בשיח הציבורי במדינת ישראל, זה דווקא זמן טוב להזכיר שאנחנו פה בענייני קולנוע. התאוששנו מפסטיבל ירושלים עמוס ומהנה, השלמנו צפיות בסרטי האופיר (מסקנות בהמשך) ואנחנו אפילו מתכננים להחזיר חוב מהשבוע שעבר עם סקירה על החצי השני של תופעת ״ברבנהיימר״. אור התייחס לחלק הראשון בדיווחו האחרון מירושלים, אני הצטרפתי לרגע, ועופר סיכם ונעל. במקביל, ניכר עומס גם בחדשות קולנוע למיניהן, לא רק בחדשות ה״רגילות״. למשל העובדה שקולנוע לב סמדר בסכנת סגירה (כן, שוב. לא, לא השוב הזה). אני גם לא מספיק לעבור ולדווח על כל מיני אירועים, למשל סינמטק הרצליה שעובר דירה וזהו בעצם הסופש האחרון שלו בכתובת הוותיקה, או הערב שמארגנים מחר החבר׳ה של אוטופיה בקולנוע קנדה התל-אביבי, שם תוכלו לראות את ״פוזסור״ של ברנדון קרוננברג. האם זו פסקת הפתיחה עם הכי הרבה לינקים בתולדות המדור? כנראה שביקור המולדת משפיע עליי, או שזה המעבר מהחום של ירושלים ללחות של מישור החוף. נאחז בסרטים, יש לא מעט מהם המתדפקים על הדלתות.

אבי החתן (About My Father) – בהתחלה קראתי את זה כמו אבי הזמר, כלומר שם פרטי ישראלי ומקצוע או תיאור, אבל מסתבר שזו בכלל קומדיה אמריקאית עם ארומה איטלקית. הסטנדאפיסט והשחקן סבסטיאן מניסקלקו כתב ומככב בסרט, בתפקיד שאינו מנותק מחייו כבן-מהגרים. רוברט דה נירו הוא אביו האיטלקי-אמריקאי שמגיע עם בנו לסופשבוע אצל הורי הכלה המיועדת. אותה מגלמת לסלי ביב, אותם מגלמים קים קטרל ודייויד ראשה (״יורשים״ פשוט מחייה קריירות, זה מדהים בעיניי). מלבד התנגשות תרבותית ומעמדית, בין המהגרים לבעלי המאה והדעה, הטריילר מבטיח גם הומור שאינו עדתי. למשל חשיפת ערוותו של הגיבור, באופן מילולי. לורה טרוסו ביימה ואוסטן ארל, המרבה לשתף פעולה עם מניסקלקו וגם יוצר טלוויזיה בזכות עצמו (״Happy Together״), השתתף בכתיבה.

נגעת נרצחת (Talk to Me) – נעבור אל אחד מסרטי האימה המדוברים של השנה עד כה, אלא אם אור יתקן אותי בהמשך. האחים התאומים דני ומייקל פיליפו ממשיכים את המסורת האוסטרלית של יוצרי קולנוע אימה ומגישים סרט ביכורים עם קונספט. אין קשר לשחמט, למרות הכותרת העברית שנבחרה, ובהחלט יש קשר לעולמות הסיאנס מחד והלחץ החברתי של תקופת הנעורים מאידך. סופי וויילד מככבת בתור צעירה שעדיין מתמודדת עם מות אמה, על אף שחלף זמן. היא מתקשה לתקשר עם אביה ומבלה את זמנה בבית משפחת חברתה הטובה (אלכסנדרה ינסן). את המשפחה משלימים אח קטן (ג׳ו בירד) ואם יחידנית (מירנדה אוטו). שתי הנשים הצעירות בוחרות לבדוק האם הרשתות החברתיות משקרות להן, או שחברים לספסל הלימודים באמת מתקשרים עם המתים ומעלים הכל ללייב פיד. האח הקטן נדחף וטקס הכולל יד חנוטה של שאמאן מתגלה כאמיתי. אולי אפילו יותר מדי אמיתי עבור חלק מהדמויות.

נוסע מהגיהנום (Sympathy for the Devil) – הבמאי הישראלי יובל אדלר (״בית לחם״) ממשיך לעשות חייל בארצות הברית, עם סרט שלישי דובר אנגלית. זהו תסריט הביכורים של לוק פרדייס ועל-פי העובדה שאין לדמויות שמות אלא רק תיאורים, אני חש שמדובר באלגוריה. ג׳ואל קינאמן מככב בסרט כגבר המצוי בבית חולים כדי ללוות את אשתו בלידת תינוקם, אבל נחטף בידי זר מסתורי בגילומו של ניקולס קייג׳. הוא לובש אדום, אפילו שיערו אדום, והמילה ״השטן״ מעטרת את השם הלועזי של היצירה. האם לוציפר בכבודו ובעצמו בוחן את הגיבור, או שמדובר בסתם מטורף שהחליט להניע עלילה של מותחן מסתורין המציץ אל נפשו של אדם ברגע שאמור להיות מלחיץ ומרגש מסיבות אחרות. נדמה לי שאלו האפשרויות המרכזיות, אבל בטח יש עוד כמה. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

טירה רדופה (Haunted Mansion) – זה הצליח להם עם ״שודדי הקאריביים״, אז אולפני דיסני שוב מנסים להפוך מתקן שעשועים בדיסנילנד לסרט קולנוע. אני בכוונה לא מונה את כל הפעמים שבהם הניסיון כשל, האחרונה שבהם עם ״ג׳אנגל קרוז״, אבל כן אזכיר שלפני שני עשורים בלבד כבר זכינו לסרט על האחוזה הרדופה, בכיכובו של אדי מרפי. אז טעו פעמיים בשמו, משום שהוא נקרא ״הטירה המכושפת״, והפעם לפחות אחת המילים תורגמה במדויק ולגבי השנייה אני סתם קטנוני. רוזריו דוסון מגלמת אם העוברת עם בנה הקטן (צ׳ייס דילון) אל אחוזה עתיקה, המתגלה כרדופה. הכומר המקומי (אואן ווילסון) מכנס עבורה צוות של מומחים לעולם העל-טבעי במטרה לפתור את בעיית הרוחות, צוות הכולל את לקית׳ סטנפילד, טיפאני האדיש ודני דה-ויטו. בצד של השדים תמצאו את ג׳יימי לי קרטיס, ג׳ארד לטו ושלל הופעות אורח. ג׳סטין סימיאן (״שיער רע״, ״אנשים לבנים יקרים״) ביים על-פי תסריט של קייטי דיפולד (״מכחסות השדים״). התמונה לעיל מתוך הסרט.

המופלאה: הרפתקאות ליידי באג וחתול שחור (Ladybug & Cat Noir: Awakening) – נעבור לאנימציה תוצרת צרפת, מה שאומר דיבוב לעברית בלבד על-פי מה שמצאתי בבתי הקולנוע (עדכון: יש גם באנגלית, אבל בצרפתית לא מצאתי). המותג של ״המופלאה״ מאת ג׳רמי זאג, החתום גם על הסרט, נולד מתוך סדרת אנימציה בעלת גלגולים נלווים, אבל זה סרט הקולנוע הראשון בכיכובם של ליידי-באג וקט-נואר. היא והוא היו סתם נערים פריזאים עד שקיבלו כוחות-על, אבל נותרו הפכים. כעת הם צריכים לשתף פעולה כדי להביס נבל-על חדש המאיים על שלומה של פריז.

בלש על שמונה (Inspector Sun) – נישאר באנימציה ובעולם החרקים, אבל נעבור לספרד ומחיפושית לעכביש, עדיין בדיבוב לעברית כמובן. אם כי לגיבור יש שפם ומבטא צרפתי/בלגי גם בגרסה הישראלית, אז אין אלא להניח שהוא מחווה להרקול פוארו. גם השם המלא ״בלש על שמונה ותעלומת האלמנה השחורה״ ומבנה תעלומת הרצח מהדהדים את כתבי אגתה כריסטי, כאשר המפקח סאן מצוי בטיסה עליה מתבצע רצח – וכל החרקים חשודים. אני נזכר ואז מזכיר שזה סרט ילדים, ויחד עם מה שדיסני בחרו לעסוק בו תוהה בקול רם לגבי הסופש מלא האימה שהתרקם לו בבתי הקולנוע. הבמאי הוא חוליו סוטו גורפידה (״דיפ וחברים בים הגדול״).

רוקי וראני: סיפור אהבה (Rocky Aur Rani Kii Prem Kahaani) – הסרט הזה עולה יום אחרי כולם ולכן הוא אחרון חביב, לפני שעוברים לצפייה ביתית. רנביר סינג (״83״) ואליה בהאט (״RRR״), שני כוכבי ענק בוליוודים, מככבים בקומדיה הרומנטית של קאראן ג׳והאר. רוקי וראני נפגשים בתאונת דרכים, ומיד מתאהבים עד מעל לראש כי זה סרט הודי. הם בוחנים האחד את השנייה במספר דרכים ולבסוף מחליטים שנועדו זה לזו, אם המשפחות שלהם יקבלו ויאשרו זאת. לשם כך הם מתחלפים: היא עוברת לגור אצלו והוא אצלה, לפרק זמן של כמה חודשים. המשפחות לא ממש מאשרות, אחרת לא היה סרט, וזוג הנאהבים צריך לבחור נתיב פעולה.

משחקי רצח (Bodies Bodies Bodies) – נסיים עם סרט שחיכה עד עכשיו כדי לזכות בבכורה ישראלית רשמית, עת יצטרף אל ההיצע של yes ב-29.7 (ואם גם אל שירותי סטרימינג נוספים אשמח לתקן). מאז בכורתו בקולנועי אמריקה לפני שנה שלמה (ועוד קודם לכן בפסטיבלים) הספקתי לכתוב עליו סקירה, להזכירו בסיכומי השנה כפי שעשה גם אור, ולבסוף למצוא לו מקום בעשיריית סרטי השנה שלי. למקרה שכל זה פוספס איכשהו, הבמאית הלינה ריין כינסה למסיבת בית על רקע סופה חבורת צעירים מבתים אמידים, שמשחקים ״הרוצח״ קצת יותר מדי ברצינות. בקומדיית האימה המוצלחת הזו מככבות: רייצ׳ל סנוט, מריה בקלובה, אמנדלה סטנברג, צ׳ייס סוי וונדרס, מיהלה הרולד, פיט דייוידסון ולי פייס. והנה תמונה לסיום. תוספת מאוחרת: עודכנתי שגם בנטפליקס אפשר למצוא את הסרט, וכי השם ״משחקי רצח״ הוא השם העברי הרשמי. מתנצל בשם הקומוניקט של יס שבו כתוב אחרת.

תגובות

  1. משה הגיב:

    רק כשירות לציבור, גופות עולה גם בנטפליקס!

    1. אורון שמיר הגיב:

      תודה על השירות, מוסיף.

  2. טאי הגיב:

    ליידי באג מוקרן גם בגרסה באנגלית. אני מניח שהסדרה עליה מבוסס מאוד מצליחה עם בני נוער כי זכור לי שהריעו לטריילר של הסרט הזה המון נערים ונערות כשהוא הוצג לפני ההקרנה שהייתי בה של ספיידרמן במימד העכביש באנגלית.

    1. אורון שמיר הגיב:

      כשכתבתי את המדור לא מצאתי, עכשיו בזכותך ראיתי בכמה מגה-פלקסים. תודה על העדכון, ולגבי הפופולריות של המותג – היא בהחלט קיימת, מסתבר שגם בישראל.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.