• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״רנפילד״, ״גאוות יחידה״, ״מלכודת בלב ים״, ״הטוב שבך״, ״סוזומה״

12 באפריל 2023 מאת אורון שמיר

חג שמח, כי חג היום, כפי שהסתבר לי. תיכף זה ייגמר ונוכל לחזור לשגרה, עם כמה ימי זיכרון ועצמאות. הכל בחודש אפריל השנה, מה שמקשה על הלו״ז של חלק מאיתנו. בכל זאת הספקנו הרבה השבוע, בין אם עופר שהמשיך בפרויקט מרטין ריט המפתיע שלו, או הפוסטים שלי סביב סרטי הילדים של פסח, והניסיון לראות שוב את ״האחים סופר מריו״ הוותיק. התוכנית היא לא לנוח גם בחג או בסופש, וכדי לגלות איזה סרטים עומדים בפנינו כאופציה לסיקור קיים המדור הזה בדיוק. מחוץ למניין רציתי להפנות את תשומת הלב אל הקרנה מיוחדת של ״מידסומר״, האימה הפולקלוריסטית של ארי אסטר, שחוזרת לקולנוע לב תל אביב ביום שישי ה-14.4 (ובמחיר מוזל מאוד) לקראת הגעת סרטו החדש. זהו ״בו מפחד״ ואליו אתייחס בשבוע הבא, עת יעלה לאקרנים, והשבוע אני ממשיך בניסיון שלי למרקר אירוע סינמטקי כלשהו וגם משיב את פינת הצפייה הביתית.

רנפילד (Renfield) – התלבטתי מהו הסרט המרכזי של השבוע והלכתי עם הכי מדובר ומיוחצן. ככה זה כשניקולס קייג׳ מגלם את דרקולה, וניקולס הולט את רנפילד, עוזרו הנאמן המבקש להשתחרר מאדון האופל אחרי עשרות שנים של סיפוק התיאבון שלו לדם אנושי. הוא מחליט לחתוך משום שהתאהב בשוטרת תנועה (אקוופינה), אם הבנתי נכון את התקציר, אבל זה ממש לא יהיה פשוט. אני חש שזה ידרוש יותר מאשר קבוצת תמיכה לסובלים מבוסים מתעללים, כפי שעולה מן הטריילר, קבוצה שנראית כמו המנה הראשונה אם תרשו לי לנחש. הבמאי הוא כריס מקיי, שיודע דבר או שניים על עטלפים וקומדיות אפלות בזכות העבודה על ״לגו באטמן״, ריאן רידלי ורוברט קירקמן. האחרון הוא יוצר ותיק המלווה את הקומיקסים שלו אל המסך (״המתים המהלכים״, ״בלתי מנוצח״), והראשון עונה להגדרה החביבה על הוליווד כיום: כותב בסדרה ״ריק ומורטי״.

הטוב שבך (A Good Person) – זוכרים וזוכרות את זאק בראף? לא? אז הלאה לסרט הבא. סליחה, היה שווה לנסות. הבמאי-תסריטאי של ״גארדן סטייט״, יקיר האינדי האמריקאי לאיזה רגע שהוא ללא ספק טעות בנראטיב, מנצל היטב את קשריו לטובת הדרמה העצמאית החדשה שלו. זוגתו לשעבר, פלורנס פיו, הספיקה לככב עבורו בסרט הזה בזמן הקשר ביניהם, ומולה מורגן פרימן, אותו ביים בראף בסרט ״פורשים בסטייל״ מ-2017. גורלן של השניים נכרך תחילה בשל נסיבות משפחתיות ובהמשך בתאונה קטלנית, ממנה הדמות הנשית יוצאת מלאת אשמה והגבר הופך לאב שכול. השניים מטביעים את הבעיות שלהם בהתמכרות שמובילה אותם לאותה סדנת גמילה, ומציעה להם אפשרות להיגאל. מולי שאנון מגלמת את אמא של הגיבורה, אבל אפילו היא לא מוסיפה קלילות, בעיניי ועל פי הטריילר בלבד.

גאוות יחידה (The Inspection) – היה איזה רגע בזמן, בין הפסטיבלים של טורונטו וניו-יורק כנראה, שהסרט הזה עמד להתפוצץ בגדול. נדמה לי שזה לא קרה והוא נותר עוד דרמת איכות מבית A24, מאת הבמאי-תסריטאי בעל השם האלנגטי אלגנס בראטון. יצירתו מבוססת על חייו שלו ומוביל אותה השחקן ג׳רמי פופ, מסדרות ריאן מרפי (״הוליווד״, ״פוזה״) ומהסרט ״לילה אחד במיאמי״, בתפקיד טוראי שחור וגיי המתגייס לחיל המארינס. אל הטירונות הקשוחה הוא הצטרף כדי להוכיח למערכת שהוא קשוח ממנה, ואולי דרך כך יזכה מחדש בליבה של אמו המתנכרת לו (גבריאל יוניון, המסרבת להזדקן מאז ״מעודדות צמודות״). את זהותו המינית הוא כמובן מסתיר מעמיתיו החדשים, כמו גם ממפקדיו, ביניהם ראול קסטיו ובוקים וודביין. לי זה נשמע כמו סרט שיכול לדבר אל לא מעט ישראלים, אבל נגלה אם אני בכיוון בסקירה של אור.

הטוב שבך

מלכודת בלב ים (The Burning Sea) – למקרה שנמאס כבר מכל הסרטים החדשים-מאוד הללו, נגוון עם סרט בן שנה וחצי שכבר זמין בסטרימינג ברוב העולם מלפני שנה. לא שזה מעיד על איכותו כמובן, ולמעשה שילוב המילים ״דרמת אסונות תוצרת נורווגיה״ לגמרי מסקרן בעיניי. כולל האזכור לסרטים קודמים של היוצרים, ״The Wave״ ו-״The Quake״. אחרי רעידת אדמה וגל שהוא נחשול, כל מה שנותר להם הוא להעלות את האוקיינוס באש. זה מתאפשר משום שבנורווגיה קודחים גז ונפט מן הים הצפוני, עד כדי פגיעה בקרקעית הים. אחת האסדות קורסת וצוות החילוץ שמגיע מגלה שהבעיות רק החלו, כאשר דליפת גז הופכת לפיצוץ המבעיר את השטח ומוביל לשרשרת אסונות נוספת. במוקד האנושי של העלילה, אישה שיוצאת לחלץ את בעלה מהתופת. שמה של השחקנית הראשית, קריסטין קויאת' ת׳ורפ, לא היה לי מוכר אבל הפרצוף שלה בהחלט כן. מסתבר שהיא מ״נינג׳ה-בייבי״ ו״חולה מעצמי״, אז אני שוקל לצפות בסרטו של יון אנדרס אנדרסן.

סוזומה (Suzume) – שוב אישה שצריכה להציל גבר, הפעם באנימה. ולא סתם אנימה, כי אם סרטו החדש של מאקוטו שינקאי (״השם שלך״, ״ילדת מזג האוויר״). סוזומה היא נערה שנדלקת על בחור מסתורי בשם סואטה, המגלה לה כי העולם מלא דלתות קסם. מילולית, לא יופמיזם לשום דבר, צצות כל מיני דלתות במקומות נטושים. השניים צריכים לסגור אותן פן יגיחו אסונות מן הצד השני שלהם, מה שהופך למשימה מורכבת כאשר החבוב הופך לכיסא. משהו שכולנו יכולים להזדהות איתו, אני מניח, ולמקרה שלא אז יש גם חתול מדבר. עוד דברים מוזרים ממשיכים לקרות במהלך הטריילר אבל הוויזואליה הייתה כה מרהיבה שממש לא הבחנתי בחריגותם ברגע הראשון. התמונה בראש הפוסט לקוחה מתוך הסרט, כדי להמחיש את יופיו החזותי.

מחווה לאוזן השלישית – האירוע הזה זז מעט מן התאריך המקורי עד שפספסתי את הפתיחה שלו מוקדם יותר השבוע, אז סליחה על ההתרעה המאוחרת. הוא ימשיך להתקיים בימים הקרובים בסינמטק תל אביב, המוסד שקלט את ספריית הסרטים המונומנטלית ומעצבת התודעה של האוזן השלישית סניף תל אביב. זה כמעט פואטי אחרי שאותו הדבר קרה בירושלים לפני כמה שנים. האוזן עומדת על תילה מול הדיזנגוף סנטר, ואפשר למצוא שם מוזיקה כמו גם סרטים למכירה (ולהקרנה פומבית), אבל כבר לא להשאלה. שינוי רדיקלי מאז הקמתה ב-1987 ברחוב שינקין, ולציון המאורע ניתן הכבוד לחלק מאנשי האוזן לבחור סרטים להקרנה באולמות הסינמטק.
ליאור כהן מאגף המוזיקה ומכירת הדי.וי.די בחר את ״המפגש״ המפעים של דני וילנב, שיוקרן בשישי. אסא אופק, שניהל את הספרייה והוא איש השיווק המהולל של האוזן, בחר את ״מלנכוליה״ של לארס פון טרייר שיוקרן בחמישי. אילן לובטון, מנהל הרפרטואר המיתולוגי של הספרייה והאיש שאחראי לעיצוב טעמם של אינספור תל-אביבים, בחר את יתר הסרטים שרובם כבר הוקרן, ועל כן אני מתנצל על האיחור. נותר רק ״טעם הדובדבן״ של עבאס קיארוסטאמי, ולפניו היו "עידן התמימות", "צומת מילר", ו"ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי רוברט פורד הפחדן". את ספריית האוזן שנתרמה תוכלו למצוא בספריית סינמטק תל אביב. למקרה שתרצו לנצל את החשק הבלתי נשלט לשכור עותק ציבורי של סרט אהוב, כמו זה שהשתלט עליי עכשיו בזמן כתיבת הטקסט.

סרטים חדשים ב-VOD

״הילד היפה ביותר בעולם״ / ״מוות בוונציה״

נקמה (Vengeance) – עוד סרט עם השם הזה, והפעם הכוונה לקומדיית מסתורין מהשנה שחלפה. בי-ג׳יי נובאק מתהילת ״המשרד״ כתב, ביים ומככב בתפקיד הראשי, כעיתונאי ניו-יורקי המוצא עצמו בדרום ארה״ב. הוא הגיע לשם ללוויה של מישהי שבקושי הכיר, אבל המשפחה שלה התעקשה להזמינו כי חשבו שהוא בן הזוג של המנוחה. כבר לא נעים, אבל קרינג׳י אף יותר הוא הניסיון שלו לברר את נסיבות מותה ולנסות למכור זאת לעורכת שלו (איסה ריי) בתור פודקאסט פשע אמיתי. המקומיים, בהם אשטון קוצ׳ר ובויד הולברוק, ילמדו אותו שיעור או שניים. הסרט כבר זמין להשכרה בסלקום tv והחל ממחר, חמישי ה-13.4, יהיה גם אצל yes.

הילד היפה ביותר בעולם (The Most Beautiful Boy in the World) – נישאר אצל סלקום בתאריך של מחר (13.4) עם הסרט התיעודי הזה, שהחל את דרכו בסצינת הפסטיבלים לפני כשנתיים (כולל בירושלים). הבמאים קריסטינה לינדסטרום וקריסטיאן פטרי שווים אל שנת 1971, אז לרגל 50 שנה לסרט ״מוות בוונציה״, ואל הקרנת הבכורה בה הכתיר הבמאי לוקינו ויסקונטי את השחקן הצעיר מאוד ביורן אנדרסן בתואר שהעניק לסרט התיעודי את שמו. היוצרים מציגים את האופן בו התווית השפיעה על חייו של הנער, באופן הרסני. אגב, אנדרסן מופיע בתפקיד קטן אך זכיר ב״מידסומר״ שאיתו נפתח הפוסט, אז עם סגירת המעגל הזו ראוי לסיים.

תגובות

  1. Shai הגיב:

    The Inspection-

    (ואני לחלוטין מתעלם מהשם העברי, הדיי גנרי, כי לשם המקורי יש משמעות בהקשר של הסרט).

    אם איי פעם ראית סרט אמריקאי על טירונות בצבא, לא תוכל להתעלם מכל הקלישאות שצצות במהלך הסרט. כולן, ללא יוצא מהכלל, נמצאות שם.
    אז מה מבדיל את הסרט הזה מסרטים אחרים? – גיבור הסרט הוא הומו, והסרט מתנהל בתקופה שבצבא האמריקאי שלטה מדיניות ה- "don't ask, don't tell" – במהלכה יכולת לשרת כהומו בצבא האמריקאי, אם באופן רשמי היית בתוך הארון.

    אליז פרנץ(ג'רמי פופ), מתגייס לצבא כדיי לברוח מהחיים הקשים שלו. ולמצוא חיים חדשים. לפני הגיוס הוא חי הרחוב, כי אימו, אינז(גבריאלה יוניון)- המאד נוצריה- זרקה אותו מהבית עאשר גילתה שהוא הומו.

    בשלב דיי מוקדם בסרט, חיילי המחלקה והמפקדים של גיבור הסרט (שמבוסס במידה רבה, עלחייו של הבמאי/תסריטאי של הסרט – אלגאנס בראטון), מגלים שהוא הומו. בשלב הזה הוא היה צריך להיזרק מהצבא, אבל אז לא היה לנו סרט, אז הוא נשאר עד הסוף.

    בכל ים הקלישאות שנמצאות בסרט, הוא דיי עובד. רק שבאיזו שהוא מקום אין בסרט שום הפתעה, כי הוא נמצא בתבנית מוכרת וצפויה שבה אפילו הסוף הוא דיי צפוי.

    מערכת היחסים ביין האם ובנה, הם החלק היותר מעניין בסרט, רק מה שיש מזה ,פשוט לא מספיק.

    אפשר לראות רק לא חייבים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.