• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״בבילון״, ״ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי״, ״מאסטרו״, ״הקשרים שלנו״, ״צ'בורשקה״

18 בינואר 2023 מאת אורון שמיר

חצי ינואר מאחורינו ובהתאם לעונה גם אנחנו בסריטה לא בדיוק בקצב הרגיל שלנו. החצי השני של החודש מסתמן כמבטיח, למשל עם פתיחת פסטיבל הקולנוע סאנדנס ממש מחר, משם אדווח זו השנה השלישית ברציפות. גם פרסי האוסקר צוברים תאוצה לקראת הכרזת המועמדים ב-24 לחודש, מה שאומר עוד פוסטים של אור בנושא וגם של עופר בהמשך השבוע הנוכחי. גם המדור השבועי ממשיך לספק לפחות סרט אוסקרים אחד מבין אלו שעולים לאקרנים, ועימו נתחיל. נסיים, כתמיד, עם קצת צפייה ביתית להשלמת התמונה.

בבילון (Babylon) – מאז שפרץ לחיינו עם ״וויפלאש״ מקפיד הבמאי העדיין-צעיר דמיאן שאזל להיות נוכח בעונת הפרסים, וגם לזכות לא מעט, בין אם דרך ״לה לה לנד״ או ״האדם הראשון״. סרטו החדש, והראשון מזה חמש שנים, נחשב לאקסטרווגנטי ביותר שלו עד כה. הבמאי שב אל הוליווד של לפני מאה שנים, אז דבק בה הכינוי עיר החטאים, ועוקב אחר מספר דמויות המנסות להשתלב בחגיגה או לשמור על מעמדן בעידן השינוי הגדול שחוותה האמנות השביעית – המעבר מקולנוע אילם לסרטים ״מדברים״. הקאסט הנוצץ כולל את: מרגו רובי, בראד פיט, דייגו קאלבה, אוליביה וויילד, ג׳ין סמארט, טובי מגווייר, ג׳ובאן אדפו, לי ג׳ון לי, מקס מינגלה, סמארה וויבינג, ופלי. אם כי אני לא בטוח בקשר לגודל התפקידים של כולם מלבד שלושת הראשונים, כי טרם צפיתי בסרט. אור כבר עשה זאת ויכתוב עליו סקירה.

ממשלת ארה"ב נגד בילי הולידיי (The United States VS. Billie Holiday) – הסרט הזה כבר היה מועמד לאוסקר, של לפני שנתיים. המועמדות הבודדה שלו ניתנה לשחקנית הראשית, אנדרה דיי, המגלמת את הזמרת הענקית מהכותרת. הסרט מתמקד במאבקה המשפטי להשמיע קול זעקה עבור האוכלוסיה השחורה בארה״ב, וברומן שלה עם סוכן פדרלי שנשלח להפילה ברשתו (טרוונטה רודס). עוד מככבים: מיס לורנס, דאווין ג׳וי רנדולף, וטיילר ג׳יימס וויליאמס (שהספיק לככב מאז בסדרה ״אבוט אלמנטרי״). בתפקיד אנשים לבנים: גארט הדלונד, נטשה ליון, לזלי ג׳ורדן. הבמאי הוא לי דניאלס (״פרשס״, ״המשרת״) ואת התסריט כתבה סוזן-לורי פארקס (״בן הארץ״), עיבוד לספר ״Chasing the Scream״ מאת יוהאן הארי. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

מאסטרו Maestro(s) – נעבור לצרפתית ואל סרט שיש לו סוגריים בשם הלועזי, מה שדרש ממני לוותר על צורת הכתיבה הקבועה שלי. השם העברי ויתר עליהם ולכן יתנגש בהמשך השנה עם סרטו של בראדלי קופר באותו השם, בו מגלם הכוכב-במאי את לנארד ברנשטיין. ״מאסטרו הצרפתי״, אם להבדיל ביניהם, הוא סרטו של ברונו שיש העוקב אחר אב ובן החולקים מקצוע: מנצחי תזמורת. מגלמים אותם איבן אטאל ופייר ארדיטי, והתסריט מבוסס על ״הערת שוליים״ של יוסף סידר, כולל שינויים נוספים מלבד השדה בו פועלים קרובי המשפחה וכמובן השפה.

הקשרים שלנו (Les miens / Our Ties) – הבמאי-שחקן רושדי זם (״מסייה שוקולד״) מוביל את הסרט הצרפתי הנוסף לסופש זה, על משפחה שחייה משתנים בעקבות תאונה. במרכז המשפחה יחסים בין שני אחים: האחד מגיש טלוויזיה מפורסם ואנוכי (זם), האחר נוטה להקריב את עצמו למען כולם (סמי בוג'ילה), אבל מכה שהוא מקבל בראשו גורמת לו לפגיעה מוחית זמנית ולתקופה בה הוא מטיח במשפחתו את האמת ללא פילטרים. עוד בקאסט: מרים סרבה, ראשיד בושארב ומאיוואן, השותפה גם לכתיבה.

צ'בורשקה (Cheburashka) – החלטתי לכלול גם את הסרט הזה שמוקרן בישראל ברוסית בלבד, שזה מובן אך חבל כי כולם צריכים להכיר את צ'בורשקה. במקור, דמות שיצר סופר הילדים אדוארד אוספנסקי ובהמשך הנפיש לאוניד שוורצמן, שני ענקים בתחומם. בימינו, סוג של קמע או סמל לכל מה שחמוד בתרבות הרוסית (וצריך לזכור שיש כזה צד). היצור בעל הפרווה החומה והאוזניים הגדולות זכה השנה לעיבוד דיגיטלי בסרטו של דימיטרי דייצ'נקו, שובר קופות היסטרי במולדתו. העלילה תוהה מה אם הדמות לא הייתה צעצוע פרוותי אלא חיה שאינה מוכרת למדע, ומתגלה על ידי בעל פרדס בארגז תפוזים. כיוון שקוראים לו גֶנה, כמו התנין מהספר המקורי, אני תוהה מה הולך פה אבל אצטרך דוברי רוסית שצפו בסרט לשם כך. בין השחקנים ניתן למצוא את סרגיי גרמש, אלנה יקובלבה, ואולגה קוזמינה שמגלמת את צ'בורשקה בטכנולוגיית לכידת תנועה.

סרטים חדשים ב-VOD

לא ייאמן, אבל אמיתי

לא ייאמן, אבל אמיתי (Incredible But True) – הצרפתית משתלטת סופית על המדור, אבל בעצם סרטים של קוונטין דופייה מתקיימים בכל מקרה בעולם משלהם אז אני לא בטוח שיש קשר הדוק בינו ובין אלו שכבר הוזכרו. זהו אחד משני סרטים של הבמאי שיצאו בשנה שעברה, אם כי לא בבתי הקולנוע בישראל אלא רק בפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שם כתב עליו אור. על העלילה לא כדאי לדעת הרבה, אולי מלבד נקודת המוצא המפגישה זוג (אלן שבה, ליאה דרוקר) עם משהו במרתף של ביתם החדש שעומד לשנות את חייהם. החל מחמישי ה-19.1 בספריית yes.

ג׳אנג_אי (Jung_E) – נסיים אצל נטפליקס בשישי ה-20.1 עם סרט שלא יהיה למצוא בחיפוש שלהם, ותודה לקו התחתון. מדובר בהפקת ענק קוריאנית סייבר-פאנקית/דיסטופית, המתרחשת במאה ה-22 אחרי שמשבר האקלים אילץ את בני האדם לחיות במקלטים. על פני השטח מתרחשת מלחמה ויש מי שמאמינים כי המפתח לניצחון בה הוא שכפול המוח של לוחמת עלית והשתלתו ברובוטית קרב, ששמה כשם הסרט. ייתכן שלא הבנתי לגמרי את כל פרטי העלילה אבל זה נראה מגניב ועל זה נטפליקס בונים. חשוב יותר: זה הסרט החדש של יאון סאנג-הו (״רכבת לבוסאן״, ״פנינסולה״), שזו סיבה בפני עצמה לצפות.

תגובות

  1. מקס הגיב:

    צ׳בורשקה הוא סרט משפחה חביב. גנה הוא גנן נרגן בעל אופי של תנין. יש הרבה התייחסויות סמויות לסרטים הסובייטיים (Easter eggs), זה לא עיבוד אחד לאחד, אבל אינטרפרטציה חביבה שעושה כבוד. אכן חבל שמוקרן ללא תרגום לעברית.

    1. אורון שמיר הגיב:

      תודה רבה על התגובה!
      נשמע לי מוזר שגנה הוא לא תנין באמת, אבל בעצם תנין מדבר זה גם מוזר.
      מה שתמיד מדהים אותי בתור לא-רוסי זה עד כמה יצירות פוסט-סובייטיות מתייחסות לעידן שקדם להן בתור משהו שקרה ואפשר להזכיר בלי חשש.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.