• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״מורביוס״, ״סיראנו״

30 במרץ 2022 מאת אורון שמיר

מדור אחרון לחודש מרץ ובמקום להרגיש את האביב בפתח, עברנו שבוע קשה בחדשות עד כדי כך שהמצב באוקראינה נדחק הצידה והקורונה נשכחה. זה נכון גם לחדשות קולנוע, ובשביל זה אנחנו כאן, אבל את מה שהיה לי להגיד על האופן המבזה בו הסתיימה עונת האוסקרים כתבתי אתמול. אולי זה הזמן להמשיך הלאה מהטקס, אותו סיקר אצלנו אור כמו גם את העונה כולה, ולענות על השאלה הבוערת איפה צופים וצופות בסרט הזוכה. ובכן, מכיוון ש״קודה״ (CODA) הוא סרט הסטרימינג הראשון שלוקח את האוסקר בקטגוריה המרכזית, תוכלו למצוא אותו רק בשירות הסטרימינג שלו, אפל TV+ במקרה הזה. הוא זמין שם מאז אוגוסט הקודם, אבל יש לי הרגשה שעוד קהל יגלה אותו כעת. עופר כתב עליו סקירה מזמן, אור סיכם את המסע האוסקרי מבעוד מועד, אז נדמה לי שאנחנו מכוסים.

מעט סרטים עולים השבוע לאקרנים, והמון מתוכננים לשבוע הבא לקראת פסח, ואם תביטו בכותרת תגלו ששניהם בעצם קרויים על שם גיבורים עם שמות מוזרים. אליהם יש להוסיף את הסרט הצרפתי ״הטוב עוד לפנינו״ (Le meilleur reste à venir), שחוגג כעת שנה להופעתו במדור עם הפצה מסחרית אחרי טרום בכורות סינמטקיות בחודש מרץ 2021. כיוון שכתבתי עליו נסתפק בלינק והמדור הנוכחי יעובה בשלל אירועים סינמטקיים ואחרים, כמו גם מספר מצומצם למדי של סרטים לצפייה ביתית, אבל יש ביניהם שמות גדולים לא פחות מאלו שבקולנוע.

מורביוס (Morbius) – כבר כמה דקות שלא הגיע אל בתי הקולנוע סרט גיבורי-על, אז הנה עוד נבל של ספיידרמן מקבל סרט משלו וייאלץ להסתדר בלי איש העכביש, כמו שעשה ״ונום״ (פעמיים). זהו סיפור המקור של האדם-ערפד מייקל מורביוס, בגילומו של ג׳ארד לטו, הידוע ביכולתו לשאוב אנרגיה מהצופה. בגרסת הסרט, ד״ר מורביוס מנסה לרפא מחלת דם נדירה באמצעות תרופה נדירה עוד יותר, ניסוי שתוצאותיו מעניקות לו כוחות-על אבל גם צמא אדיר לדם אנושי טרי. עוד בקאסט: מייקל קיטון (ששב לגלם נבל ספיידרמני), ג׳ארד האריס, אדריה ארחונה, מאט סמית וטייריס גיבסון. על הבימוי חתום דניאל אספינוזה (״סימן חיים״) ואת התסריט כתבו מאט סזאמה וברק שארפלס, שעסקו בערפדים ב״דרקולה: ההתחלה״.

סיראנו (Cyrano) – גם הסרט הזה מבוסס על קומיקס, וב״קומיקס״ אני מתכוון למחזמר בימתי שמצידו מבוסס על מחזה קלאסי. אריקה שמידט היא מי שהוסיפה שירים ליצירה המעובדת תדיר של אדמון רוסטאן, "סיראנו דה ברז'ראק", ואת הגרסה הקולנועית ביים ג׳ו רייט, המצוי בשעה אפלה בקריירה אחרי ״האישה בחלון״. פיטר דינקלדג׳ מגלם את סיראנו, המושם ללעג בשל מראהו החיצוני אבל מיומן במילים שבכוחן לפצוע או להקסים. היילי בנט מגלמת את רוקסן, האישה אותה הוא אוהב בסתר ומאמין כי אינו ראוי לה, מה שמותיר לה פנאי להתאהב בכריסטיאן (קלווין הריסון ג'וניור), שנעזר בשנינות של סיראנו כדי לכבוש את ליבה של רוקסן. למה אני מתקצר עלילה שכולם מכירים וכולן מכירות, קחו בחשבון שזה מחזמר ושאור דירג אותו בתחתית סרטי האוסקר שזה עתה הסתיים.

צ'ינמה איטליה – אירוע הקולנועי האיטלקי יחל ב-4 באפריל ויימשך עד סוף החודש בסינמטקים השונים. זה גם אומר שבכל אחד מהם התוכניה תהיה מעט שונה (זו של תל-אביב לשם דוגמה). ההיצע המלא יכלול 11 סרטים חדשים מארץ המגף ומחווה מקיפה למדי לבמאית לינה ורטמולר, שאנחנו אוהבים לכתוב עליה מדי פעם. יוקרנו: ״שבע היפהפיות״, ״הלטאות״, ״עכשיו הבה נדבר על גברים״, ״בליל ירח מלא״, ״סיפורה של בל סטאר״, ״פיתויו של מימי״, ״אהבה ואנרכיה״, ״סחף חושים״ ו״שום דבר לא מסתדר״. מבין הסרטים החדשים בולטים השמות של היוצרים הוותיקים, נני מורטי, פאולו ג'נובזה ומריו בלוקיו, אבל דווקא סרט כמו ״פריקס אאוט״ (Freaks Out) של גבריאלה מאינטי נראה כמו היילייט אפשרי. הוא עוסק בקרקס נודד ברומא של 1943 שמנהלו היהודי בורח מאימת הנאצים וה״פריקים״ שמרכיבים אותו הופכים למטרות. לצד זאת אפשר למצוא גם להיט פסטיבלים מסורתי יותר, ״קיארה״ של ג'ונאס קרפיניאנו, עליו כבר כתבנו.

עוד בסינמטקים – בכלל, אנחנו לפני תחילת חודש לועזי וזה הזמן להתעדכן בתוכניות של הסינמטקים השונים, לא רק בהקשר לפסטיבל הנ״ל. בכולם תמצאו קולנוע אוקראיני לרגל המצב; בחיפה אפשר יהיה לראות מחר (31.3) את ״הטרגדיה של מקבת׳״ על מסך גדול וכמו שצריך; בהרצליה ממשיכים במחווה לג׳יין קמפיון עם ״תשוקה חותכת״ (עופר טרם הגיע אליו במסע שלו) אבל גם לא שוכחים לציין את יום הסטלנים הבינלאומי ב-20 באפריל, עם ״ביג ליבובסקי״ ו״פיינאפל אקספרס״; בסינמטק חולון משיבים למסך את ״פרה״ התיעודי והחונק של אנדראה ארנולד; בסינמטק ראש פינה אפשר יהיה לראות את ״ספנסר״ הלא מוערך דיו; ובסינמטק שדרות את ״בלפסט״ שהעניק לקנת׳ בראנה את האוסקר הראשון שלו; בסינמטק ירושלים ממשיכים עם יוזמת הדאבל-פיצ׳ר, כולל כמה הברקות (״ציידי הכמהין״ ואז ״פיג״, למשל) ונפרדים מד״ר נועה רגב שעוזבת את תפקידה הניהולי אחרי שמונה שנים וחצי, עם אסופה שהיא בחרה וכוללת גוון מלודרמטי כיאה לגודל האירוע.

פסטיבל סרטי נשים הבינלאומי בירושלים – נפתח אף הוא ב-4 באפריל אך יימשך רק עד ה-7 בחודש והינו בלעדי לסינמטק הירושלמי. לכן אפנה לתוכניה המצויה במלואה באתר הסינמטק, כי יש המון סרטים שיצטופפו יחדיו בחצי השבוע הזה. על חלק מהם כבר כתבנו, למשל ״סינמה סבאיא״ של אורית פוקס-רותם, ״הסוד של רשב"י״ של שירלי צ'צ'יק, או ״נשים מתות מהלכות״ של הגר בן אשר, המוקרן כעת גם בבתי הקולנוע ובחלק מן הסינמטקים האחרים. מן העבר השני, אפשר להסתקרן מכל הבמאיות שאני עדיין לא מכיר, חלקן מאיזורים כמו קוסובו, מקדוניה ואלבניה שהקולנוע שלהן יהיה חידוש בכל מקרה.

פסטיבל סרטי הסטודנטים – עוד רחוק בלוח השנה, אבל מארגן בעוד שבוע (רביעי ה-6 באפריל) ערב הקרנה של זוכי אשתקד. זה יקרה בקולנוע יפו (מרזוק ועזר 14, תל אביב-יפו) החל מ-21:30 בערב ויכלול את: "מיועד להריסה" של אילון בר טל (הסרט הטוב ביותר בתחרות הישראלית), "שבת" של טל קומאי (פרס הבמאית המבטיחה בתחרות הישראלית) ו"אחד בפרדס" של רותם כץ (חביב הקהל בתחרות הבינלאומית). הכניסה חופשית, הפרטים המלאים באיבנט פייסבוק.

סרטים חדשים ב-VOD

הקפסולה

האויב שבפנים: ברוכים הבאים לראקון סיטי (Resident Evil: Welcome to Raccoon City) – מחר (31.3) אפשר יהיה לראות ב-yes כיצד חולפת תהילת עולם. כפי שאפשר לראות, נשמר שם המותג שהסתיים ב-2017 אחרי שישה סרטים, אבל מדובר באתחול שלכאורה שב אל משחקי המחשב שהתחילו את הכל ואף מקדים אותם מבחינה עלילתית. זה אומר שאין מילה ג׳ובוביץ׳ אבל כנראה שיש זומבים רצחניים ותאגיד מרושע, כי משהו בכל זאת צריך לאיים על הגיבורים החדשים שינסו למכור לנו. בקושי זיהיתי את שמות השחקנים הראשיים, שהמוכרים מביניהם הם קאיה סקודלריו ורובי אמל. הבמאי והתסריטאי הוא יוהנס רוברטס (״47 מטר״, ״טרף לילי״) שהבטיח שיהיה מפחיד ״כמו במשחק המקורי״.

אפולו ½10: הרפתקה בעידן החלל (Apollo 10½: A Space Age Childhood) – נקפוץ אל נטפליקס של יום שישי, אבל בעצם נשוב אל שנת 1969 ואל פרוור אמריקאי בימי הנחיתה על הירח. זהו הרקע לסרט שכתב וביים ריצ'רד לינקלייטר, המתמקד בילד שגילו מוסגר בכותרת ובמחשבותיו בצל האירועים המשנים את סדרי העולם. הבמאי הטקסני חוזר לא רק אל תקופה שהוא מכיר היטב אלא גם אל סגנון האנימציה הרוטוסקופי שאפיין את ״סורק אפלה״ ו״חיים בהקיץ״ שלו. בקולותיהם של גלן פאוול, ג'ק בלאק, זאכרי לוי וג'וש ויגינס.

הקפסולה (The Bubble) – נסיים עם הסרט הנוסף של נטפליקס והתאריך שדווקא מתאים לו. הפרויקט החדש של ג׳אד אפטאו הוא סרט-מטא על הפקת שובר קופות בתחילת המגפה. זה אומר שצוות המותג הבדיוני ״מפלצוקים״ (סיפור מצחיק וגילוי נאות – השם העברי הוא חלקית באשמתי) מתכנס לצילומים בבית מלון מבודד באנגליה ומתחרפן בעודו מנסה לסיים את הפרק השישי במותג האקשן/דינוזאורים. איזה מזל שכתבתי ״דינוזאורים״ ולא זומבים אחרי הפסקה הקודמת-קודמת. התסריט של אפטאו ופאם בריידי (״סאות׳ פארק״, ״טים אמריקה״) כולל את כל הדאחקות הפנים-הוליוודיות שרק תרצו, ועל המסך תמצאו ליהוקים כמו לזלי מאן ואייריס אפטאו, זוגתו של הבמאי ובתם המשותפת. עוד בקאסט העצום: קארן גילן, קיגן-מייקל קי, דייויד דוכובני, פדרו פסקל, מריה בקלובה, פרד ארמיסן, קייט מקינון והמון הופעות אורח בזום.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.