• בית גוצ'י
  • ״מכסחי השדים: החיים שאחרי״, סקירה
  • ״משוננת״: סקירה לסרט התיעודי על אלאניס מוריסט
  • פרויקט חדש: בחזרה אל הקולנוע של ג׳יין קמפיון
  • מבט על הקולנוע הנורדי 2021: מדריך והמלצות
  • טיק, טיק... בום!
  • ״חוצה את הקו״, סקירת נטפליקס
  • ״משפחה מנצחת״, סקירה
  • כוחו של הכלב
  • המתמודדים לאוסקר הסרט הבינלאומי הטוב ביותר - 5
  • ״המעריצה״ ו״אנגסט״: דאבל אימה גרמנית ואייטיזית
  • הודעה אדומה
  • ״אתמול בלילה בסוהו״, סקירה
  • על ״קופסה שחורה״, ״תיק קוליני״ ו״מבצע יקינתון״
  • נצחיים

פרסי הקולנוע האירופאי 2021: המועמדים בכל הקטגוריות

9 בנובמבר 2021 מאת אור סיגולי

לפני כמה שעות הוכרזו המועמדים הסופיים לפרסי הקולנוע האירופאי 2021, תחרות שכוללת סרטים נהדרים מרחבי אירופה, שאף אחד לא יכול להבין לעולם מי כשיר אליהם ומי לא. כנראה חלק מהקטע.
השנה, למשל, ישראל מיוצגת על ידי שלושה סרטים, האחד מ-2020 ("הנה אנחנו") והאחרים מ-2021 ("הברך", "איפה אנה פרנק?"). עוד סרטים מלפני שנה שכשירים רק עכשיו הם למשל "חברים יקרים" מרוסיה, "הכנות להיות יחד לזמן בלתי ידוע" ההונגרי, "המאוריטני" ו"טובה" על ממציאת המומינים. לעומתם, "חופש מוחלט", "האדם הגרוע בעולם", "האירוע" ו"יד האלוהים", חלקם טריים להפליא, כשירים גם הם.
בשנה שעברה הזוכה הגדול היה "עוד סיבוב" שסחף את פרסי הסרט, הבימוי, השחקן הראשי למקילסן כמובן, ופרס התסריט. זה הגיע עד לאוסקר ולתהילת עולם, אז כמובן שנישאר בריכוז מרבי עד סוף העונה.
לשאלתכם – "הברך" ו"הנה אנחנו" לא זכו למועמדות, אבל ישראל לא נותרה בחוץ…

ועוד משהו, דווקא מעודד: עשרה סרטים קיבלו מועמדויות בפרסים המרכזיים לפיצ'רים, כולם חוץ מאחד (אם אינני טועה) הוקרנו בארץ, בין אם במסגרת מסחרית או פסטיבלית. עוד הוכחה לכך שאנחנו במקום די טוב בכל מה שקשור להפצת קולנוע עולמי. ברכות לעוסקים במלאכה. 

המועמדים לפרסי הקולנוע האירופאי 2021

הסרט האירופאי הטוב ביותר:
"האב" – זוכה שני האוסקרים שבימים אלה מוקרן בישראל
"טיטאן" – זוכה דקל הזהב, נציג צרפת לאוסקר וכמובן בוגר כל פסטיבלי ישראל
"יד האלוהים" – נציג איטליה לאוסקר וסרט הנטפליקס של סורנטינו
"לאן את הולכת, אאידה?" – המועמד לאוסקר מטעם בוסניה והרצגובינה, שהוקרן בישראל בשנה שעברה
"תא מספר 6" – נציג פינלנד לאוסקר, הוקרן בירושלים וכבר נקנה להפצה בישראל

כואב הלב על "האדם הגרוע בעולם" ו"חופש מוחלט". אבל על דאגה. הם יצוצו בהמשך.

הבימוי הטוב ביותר:
ראדו ג'וד – "מין חסר מזל או פורנו משוגעים"
ג'ולי דוקארנו – "טיטאן"
יסמילה זבניץ' – "לאן את הולכת, אאידה?"
פלוריאן זלר – "האב"
פאולו סורנטינו – "יד האלוהים"

שתי במאיות מתחזקות את החמישייה, כאשר בינה ובין קטגורית הסרט קיים רק הבדל אחד, של הפיני והרומני.

התסריט הטוב ביותר:
"האב" – כריסטופר המפטון ופלוריאן זלר
"האדם הגרוע בעולם" – יואכים טרייר ואסקיל ווגט
"יד האלוהים" – פאולו סורנטינו
"לאן את הולכת, אאידה?" – יסמילה זבניץ'
"מין חסר מזל או פורנו משוגעים" – ראדו ג'וד

"טיטאן" הוא היחיד מקטגורית הבימוי והסרט בלי מועמדות לתסריט. אם רק היה נכנס לכאן, הוא היה עושה סטרייק עם כל הקטגוריות הרלוונטיות.

טיטאן

השחקנית הטובה ביותר:
ג'סנה דוריצ'יץ' – "לאן את הולכת, אאידה?"
סיידי הארלה – "תא מספר 6"
קארי מאליגן – "צעירה ומבטיחה"
אגתה רוסל – "טיטאן"
רנאטה ריינסווה – "האדם הגרוע בעולם"

השחקן הטוב ביותר:
יורי בוריסוב – "תא מספר 6"
אנתוני הופקינס – "האב"
וינסן לינדון – "טיטאן"
פרנץ רוגובסקי – "חופש מוחלט"
טאהר רחים – "המאוריטני"

איזו קטגוריה מטורללת, אלוהים אדירים.

הסרט התיעודי האירופאי הטוב ביותר:
"באבי יאר. קונטקס"
"הכיתה של מר בכמן"
"הילד היפה ביותר בעולם"
"לביית את הגן"
"לברוח"

סחף די מרשים של פסטיבל ירושלים שהקרין ארבעה מתוך החמישה. דוקאביב הוא התורם הנוסף עם "לביית את הגן".
"הילד היפה ביותר בעולם" קיבל סיבוב נוסף בפסטיבל סרטים בערבה.

סרט האנימציה האירופאי הטוב ביותר:
"איפה אנה פרנק"
"גם עכברים שייכים לגן עדן"
"כוכב הקופים"
"לברוח"
"מוליכי הזאבים"

הקומדיה האירופאית הטובה ביותר:
"אנשים בקומה למעלה"
"הבוקר שאחרי"
"נינג'ה בייבי"

התגלית האירופאית של השנה מטעם פיפרסקי (הוכרז מראש):
"התחלה"
"טלה"
"מגרש משחקים"
"צעירה ומבטיחה"
"Pleasure"
"The Whaler Boy"

עדכון 16.11: האקדמיה האירופאית פרסמה רשימת זוכים במספר קטגוריות ללא מועמדים

הצילום הטוב ביותר: קריסטל פורנייר – "חופש מוחלט"
העריכה הטובה ביותר: מוקארם קבולובה – "להרפות את האגרופים"
העיצוב האומנותי הטוב ביותר: מרטון איי – "אור טבעי"
עיצוב התלבושות הטוב ביותר: מייקל אוקונר – "אמונייט"
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: פלורה מסון, אוליביה אפונסו ואנטואן מנסיני – "טיטאן"
המוזיקה המקורית הטובה ביותר: נילס פיטר מולבר ופיטר ברוצמן – "חופש מוחלט"
הסאונד הטוב ביותר: ג'יזל טוויטו וגוסטף ברגר – "התמימים"
האפקטים הטובים ביותר: פיטר יורת' ופרדריק נורד – "טלה"

חופש מוחלט