• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אוסקר 2020/21: המועמדים לפרסי איגוד הבמאים (וקצת על הבאפט"א)

9 במרץ 2021 מאת אור סיגולי

פחות מ-24 שעות לאחר שאיגוד המפיקים הכריז על מועמדיו לפרסי הקולנוע השנתיים, הצטרפו לחגיגה האקדמיה הבריטית ואיגוד הבמאים, על מנת להשלים לנו את התמונה לקראת המועמדים לאוסקר שיוכרזו ב-15 למרץ.
איגודי השחקנים, המפיקים והבמאים, יחד עם הבאפט"א (ונו, טוב, גם גלובוס הזהב. אבל ממש קצת), הם כל האינדיקציות המשמעותיות כדי לנסות להבין לאן הרוח נושבת, ומהרגע הזה אין שום דבר שיכול לערער את המירוץ.

לפני שאפרט על מועמדי איגוד הבמאים ומה היום הזה בעצם אמר לנו, כמה מילים על הבאפט"א. לא אכנס לכל הקטגוריות, כי יש המון מהן, אלא רק את אלו שהגיעו לפרס הסרט ודברים בולטים אחרים ששווה לדעת, כמו למשל ש"רוקס" ו"ארץ הנוודים" מובילים עם שבע מועמדויות לכל אחד.
מועמדי הסרט הטוב ביותר של האקדמיה הבריטית הם: "ארץ הנוודים", "האבא", "המאוריטני", "משפט השבעה משיקגו", "צעירה ומבטיחה" ו"רוקס".
בקטגוריית הבימוי נרשמה היסטוריה כאשר מתוך ששת המועמדים, ארבעה מהם במאיות – קלואי ז'או ("ארץ הנוודים"), שרה גברון ("רוקס"), ז'זמילה זבאניץ' ("לאן את הולכת, אאידה?") ושנון מרפי ("שיני חלב").
האכזבה הכי גדולה מגיעה כנראה מכיוון "מאנק", שניכס כמה מועמדויות לקראפט, אבל נעדר מהסרט ומהבימוי, ואפילו בן בריטניה גארי אולדמן לא הצליח להיכנס לקטגורית השחקן הראשי. עוד בריטי שננעל בחוץ הוא סשה ברון כהן שלא הצליח להיות מועמד לא על "סרט המשך בורט" כשחקן או תסריטאי, ולא על "משפט השבעה משיקגו" כשחקן משנה.
עוד מילה או שתיים על הבאפט"א אומר בהקשר של איגוד הבמאים, אז הנה זה מגיע.

המועמדים לפרס איגוד הבמאים 2020/21:
קלואי ז'או – "ארץ הנוודים"
ארון סורקין – "משפט השבעה משיקגו"
דיויד פינצ'ר – "מאנק"
אמרלד פנל – "צעירה ומבטיחה"
לי אייזק צ'אנג – "מינארי"

ארץ הנוודים

כמו עם איגוד המפיקים הבוקר, נפתח דווקא במאוכזבים. ופה יש מישהו אחד מעל כולם. נאמר זאת כך, יום מאוד לא טוב לספייק לי ו"הזהב של נורמן". הסרט אמנם נמצא בפרס הצוות של איגוד השחקנים, אבל בלי נוכחות באיגוד הבמאים ואיגוד המפיקים, סיכויי הכניסה לפרסי הסרט והבימוי באוסקר נראים נמוכים להפליא כרגע. על זכייה בכלל אין על מה לדבר.
גם "חדשות העולם הגדול" נשמט משני האיגודים הגדולים, ובזמן שאני עדיין חושב שיש סיכוי לא רע שהוא יגיע עד האוסקר, הוא הפך מהימור יציב לאחד מסוכן ואפילו פרוע.

שתי נשים מועמדות השנה לפרס האיגוד, ועוד לא היה לי זמן לבדוק, אבל ייתכן וזאת הפעם הראשונה שזה קורה. מי שנשארה בחוץ היא רג'ינה קינג, שסרטה "לילה אחד במיאמי" עדיין חזק בהימורים לפרס הסרט, כמו לעוד קטגוריות נוספות כמו שחקן משנה, שיר (שניהם על שם לזלי אודום ג'וניור), תסריט ואיפור. אך אל נא תבהלו, היא מופיעה בקטגוריה אחרת אליה נגיע עוד רגע.

אם מעוניינים אתם בסטטיסטיקה, אספר שבשנה שעברה ארבעה מתוך חמשת המועמדים הגיעו עד לאוסקר ("ג'וקר" החליף את "ג'וג'ו ראביט"), ב-2018 היחס היה 3:5, ב-2017 וב-2016 זה היה 4:5, וב-2015 אותה רשימה זהה באיגוד ובאוסקר.
מה זה אומר לעניינו? קודם כל, כמעט בלתי סביר שהחמישייה של האיגוד השנה לא תהיה בפרס הסרט. מעבר לכך, יש פה לפחות שלושה שהם כנראה בטוחים לחלוטין (ז'או, סורקין ופינצ'ר), ושניים שעדיין במאבק (פנל, צ'אנג). עם זאת, בהחלט נוכל לראות מצב של רשימה זהה באוסקר.
מכיוון שכל חמשת המועמדים גם נמצאים באיגוד המפיקים, כולם קפצו לראש טבלת ההימורים. עם זאת, רק שניים מהם נוכחים בפרס הצוות של איגוד השחקנים: "משפט השבעה משיקגו" ו"מינארי". באותה נשימה, חייבים להזכיר ששיטת העשייה של "ארץ הנוודים" כנראה מנעה ממנו את הנוכחות בפרס הצוות, ולכן לא צריך להתייחס להשמטה הזו יותר מדי. הוא ללא ספק עדיין המוביל הפוטנציאלי לזכייה.

המועמדים לפרס בימוי הביכורים הטוב ביותר:
ראדה בלאנק – "הבמה של ראדה"
פלוריאן זלר – "האבא"
דריוס מארדר – "צלילי מטאל"
פרננדו פריאס דה לא פרה – "אני כבר לא שם" (נציג מקסיקו לפרס הסרט הבינלאומי)
רג'ינה קינג – "לילה אחד במיאמי"

אמרלד פנל היא היחידה שקיפצה מעל קטגורית סרטי הביכורים והצליחה להיות מועמדת בקטגוריה הראשית, וזה מראה שיש מאחוריה ומאחורי סרטה גב די חזק. צפו לשלל מועמדויות באוסקר ל"צעירה ומבטיחה". ובזמן שקטגורית סרטי הביכורים אולי לא אינדקטיבית לאוסקר (אני נושא אתי הרגשה שזלר יהיה מועמד, אבל תנו לי כמה ימים), היא בכל זאת נראית מצוין. חוץ מ"הבמה של ראדה". תהרגו אותי מה מצאו בסרט הזה.

וכעת נתכנס למסמכים שלנו ונתחיל להמר על מה לדעתנו יקרה ב-15 במרץ. חפשו אותנו ביום שישי בבוקר, ובינתיים נשוב לשגרת סריטה רגילה.

מאנק