• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 24

9 בספטמבר 2020 מאת אורון שמיר

הגענו לשבוע הגדול של חזרת מוסדות התרבות לפעילות. או לפחות כך הובטח לנו, אבל בתי הקולנוע לא ממהרים לעשות זאת. סרטים להקרין יש ויש, כולל שוברי קופות הוליוודיים, אך מצד שני התחלואה בישראל רק מתגברת והחגים של תשרי בפתח. לא מקנא בבעלי בתי הקולנוע ברוב ימות השנה, בטח ובטח לא עכשיו. ובכל זאת, יש מי שפתחו את שעריהם, ונתחיל איתם, ואחר-כך הודעות על אירועי קולנוע בעתיד הקרוב וכמה אופציות צפייה ביתית, כרגיל. לפני הכל, תזכורת שלפנינו ימים אחרונים של פסטיבל דוקאביב, ממנו עופר מדווח במרץ, ושפסטיבל קולנוע דרום יוצא לדרך מחר ויקבל מאיתנו פוסט ייעודי משלו עם הפתיחה.

הראשונים לחזור לפעילות היו סינמטק חולון, מה שקרה בתחילת השבוע ובמקביל להמשך הקרנות אונליין אצלם. אבל ממש בסינמטק עצמו, אפשר לראות סרטים כמעט כמו פעם, ולראשונה מזה חודשיים. מחר (חמישי ה-10.9) תתקיים טרום בכורה ל״שאיפה לחיים״, הדרמה הקומית של מתן גוגנהיים ואסף אבירי, בכיכובם של שלמה בראבא, דבלה גליקמן, ג׳וי ריגר, גדי יגיל ועוד. עוד בגזרת היצירה המקומית אפשר יהיה לראות את ״גשם בעיניים״ התיעודי של רון עומר אודות אמו, הסופרת דבורה עומר, ואף לפגוש את היוצר. משאר העולם יגיעו הסרטים ״תן לי חופש״ שלגמרי הגניב אותי, ״פרשת המים״ שבקושי הספיק להיות מוקרן בקולנוע, וגם ״משחקי ציד״ החביב על חצי מהבלוג, שנדמה לי שזו הקרנתו הראשונה על מסך גדול בישראל (להוציא הקרנת עיתונאים שהפכה לנוסטלגית עקב היותה האחרונה מסוגה אי שם בחודש מרץ). יש גם לא מעט קולנוע איטלקי ואופציות משפחתיות יותר, פרטים מלאים באתר הסינמטק.

תל-אביבים יוכלו להתנחם בקולנוע קנדה, שחזר להקרין מאז יולי (לא כולל הקרנות סגורות לחברי וחברות אקדמיה בשבועות האחרונים). בסוף השבוע אפשר יהיה לראות שם את ״רוצחים מלידה״ של אוליבר סטון, ״פינק פלמינגוס״ של ג׳ון ווטרס ו״שבעה צעדים״ של פארק צ׳אן-ווק (לא של ספייק לי). או ״אולדבוי״ כפי שהם קוראים לו אצלם ומחזירים עטרה ליושנה. מומלץ להתעדכן ולהזמין כרטיסים דרך עמוד הפייסבוק של הקנדים.

פסטיבל הסרטים של חיפה הודיע, קצת במפתיע, על כוונה להתקיים למרות הכל. בחול המועד סוכות, בין ה-3 וה-10 באוקטובר, תיערך מהדורה מיוחדת של אירוע הקולנוע הכרמלי. זה אומר פחות סרטים מבדרך כלל, אבל גם עירוב בין סוגי הקרנות בהתאם להנחיות – באולמות הסינמטק, אונליין, ובמתחמים באוויר הפתוח. כולל מתחם חדש בשם Safe & Sound שיוקם במיוחד בכניסה לעיר ובו אפשר יהיה לראות סרטים על מסך גדול כאשר הקהל מחולק לקפסולות ישיבה תחת כיפת השמיים. כל אירועי התעשייה יעברו לפורמט דיגיטלי, בעוד הקהל יוכל להנות בכל דרך שיבחר מן התוכניה שתכלול מחווה לבמאי הצרפתי אריק רוהמר, סרטים חדשים ובולטים מהעולם וגם תוכנית ישראלית שטרם נחשפה.
מן ההיצע הבינלאומי, לכדו את העין: ״Summertime״ של קרלוס לופז אסטרדה (״בליינדספוטינג״), ״Undine״ של כריסטיאן פצולד (תמונה מתוך הסרט בראש הפוסט), ״In the Dusk״ של שרונאס בארטס שהיה אמור להיות בקאן, ״אביבה״ של בועז יכין, ״פינוקיו״ של מתאו גאורנה, שני סרטים תיעודיים על טרי גיליאם ומאבקו לצלם גרסה משלו ל״דון קישוט״, עיבוד חדש ל״ברלין אלכסנדרפלאץ״, ״דאו נטשה״ מעורר המחלוקת מברלין, ועוד שלל שמות שצצו לאורך השנה בפסטיבלי תבל. יש אפילו סרטים שכבר כתבנו עליהם, כמו ״לבן על לבן״ מפסטיבל ונציה הקודם, או ״Relic״ שכיכב באימת החודש שעבר-שעבר. זו כמובן רק רשימה חלקית מאוד ויש להניח שהתוכניה עצמה עוד תתפח, בינתיים אפשר לשוטט באתר הפסטיבל ולקראתו כמובן שנתייחס בהרחבה.

פסטיבל אוטופיה אמנם לא הכריז על תאריך, אבל מארגן ממש הערב (רביעי ה-9.9) אירוע שאינו וירטואלי. תחת הכותרת ״הון, שלטון, חלל חיצון!״ יוקדש הערב, שיתקיים על גג תל-אביבי באוויר הפתוח, לחייזרים באשר הם, בהשראת התבטאות על ההפגנות הפוליטיות בחודש שעבר. יהיו הרצאות וגם דרינקים, אבל מה שמעניין אותנו זה איזה סרט יוקרן במהלך הערב – אלא שבאוטופיה שומרים על זהותו בסוד. עוד פרטים וגם כרטיסים בדף האירוע הפייסבוקי, שאפשר יהיה לקוות שהוא סנונית מכנית ראשונה לקראת פסטיבל של ממש או אירועים דומים.

סרטים חדשים ב-VOD

בחיים (Alive#) – יש המוני דברים חדשים בנטפליקס, רובם על הציר של רביעי-חמישי בניגוד לשישי הקבוע, אז נתחיל עם הפגזה מרוכזת של שירות הסטרימינג ונסיים בפלטפורמות הנוספות. החל מאתמול כבר אפשר לצפות בסרט הדרום-קוריאני הזה, יצירת הביכורים של צ׳ו איל שמתכתבת באופן שאיש לא יכול היה לחזות עם המצב בעולם. העלילה מתרחשת בזמן מגפה עולמית, של זומבים כמובן, המקרקעת את גיבור הסיפור לדירתו בה הוא כלוא מרצון. הוא מתקשר עם העולם דרך מסכים, ממש כמו כולנו, אבל גם מגלה שבבניין ממול יש מישהי במצב דומה לשלו.

חמודות (Cuties / Mignonnes) – יכול להיות שהאלגוריתם של נטפליקס לא יציע לכם ולכן את הסרט הזה שמגיע היום (רביעי ה-9.9) לשירות, בגלל סערה סביב השיווק שלו מוקדם יותר השנה. סרטה של מיימונה דוקורה, זוכת פרס הבימוי בסאנדנס, מציג מבט מורכב וביקורתי על חייהן של ילדות בנות 11 המקימות קבוצת ריקוד, אחת מהן בניגוד לערכים השמרניים בבית בו היא גדלה. בנטפליקס החליטו במקור לשווק אותו עם דגש שנראה למספיק אנשים מיני מדי, עד כדי האשמות בפדופיליה וסקסיזם, מה שגרם לנטפליקס לשנות את הקמפיין ולהצניע את הסרט (הכניסו כאן דעה כלשהי על פרשה דומה סביב מותג אופנה ישראלי). על פי הביקורות מסאנדנס וברלין, הסרט איננו כזה ויהיה מעניין לראות איפה עוברת האמת.

מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית (The Social Dilemma) – דוקומנטרי מהסוג החוקר, ולכאורה גם החושף, על אינטראקציות ברשת כפי שהן נראות מהצד של סיליקון ואלי. או במילים פשוטות לחסרי מושג כמוני – מי אשכרה מרוויח מזה שאנחנו עושים לייק בפייסבוק, ומה היסטוריית החיפוש שלנו יכולה להביא לפתחנו. אמאלה. סרטו של ג׳ף אורלובסקי (״Chasing Coral״) זמין גם הוא החל מהיום בנטפליקס.

השמרטפית מכה שנית (The Babysitter: Killer Queen) – נשארים באותו שירות סטרימינג, אבל עוברים לתאריך של מחר, חמישי ה-10.9, שימשיך עד סוף הפוסט. וכן, הם באמת עשו את זה, כך נקרא הסרט בנטפליקס ישראל. כפי שידוע לקוראים ולקוראות, לפחות חלק מהבלוג הזה חש חיבה עזה לסרט הנטפליקסי ושמו ״השמרטפית״, שב-2017 זימן הרפתקה מהשאול לילדון בשם קול (ג׳ודה לואיס, החוזר לתפקיד שגילם כשהיה נער). עלילת ההמשכון מתרחשת כשנתיים לאחר מאורעות הסרט הראשון, ופוגשת מחדש את קול בתור תלמיד תיכון המנסה להשתחרר מהטראומה. כמובן שמה שיקרה זה ביקור נוסף של כת הצעירים הרצחנית, השבים גם אל אותן דמויות. מינוס סאמרה וויבינג, שאולי חשבה שיש לה משהו יותר טוב לעשות (סימן שאלה?). מקג׳י גם הוא חוזר אל כס הבמאי של קומדיית האימה הטראשית.

הכי רחוק שאפשר (Galveston) – סיימנו עם נטפליקס ואנחנו הולכים הכי רחוק שאפשר. סתם, לא כזה רחוק, רק אל ה-VOD של יס והוט. אבל כן צריך לשוב עד 2018 בשביל למצוא את בכורתו של הסרט הזה, שעלילתו לא נשמעת מזמינה אבל השילוב של השמות המעורבים מסקרן מאוד. זהו סיפורו של מתנקשש גוסס החוזר לעיירה בטקסס ששמה כשם הסרט במקור, כדי לנקום בבוסים שלו שבגדו בו. על המסך אפשר למצוא את בן פוסטר, אל פאנינג, בו ברידג׳ס ועוד. מה שעוד יותר מעניין הוא שמדובר בעיבוד של ניק פיצולטו (יוצר ״בלש אמיתי״) לספר של עצמו, ושהבמאית היא מלאני לורן, השחקנית והבמאית הצרפתייה בפרויקט אמריקאי ראשון מאחוריה המצלמה.

כספת (Vault) – עכשיו תור סלקום tv ודרמת הפשע הזו מהשנה שעברה. כפי שאפשר להניח משלב הכותרת, מדובר בשוד כספת, אבל העניין הפעם הוא שמדובר על אחד ידוע לשמצה, כלומר מבוסס על אירועים אמיתיים. חבורת פושעים זוטרים עם שאיפות צמרת תכננה ב-1975 את המזימה הבאה: לשדוד את המאפיה של רוד איילנד. טום דנוצ'י, שחקן שגם מביים חתום על הסרט, בו מככבים בין היתר דון ג׳ונסון, צ׳אז פלמינטרי, תיאו רוסי, קלייב סטנדן וסמירה וויילי.

יוצא מגדר הרגיל (Extra Ordinary) – נסיים עם סרט שכבר כתבנו עליו, ליתר דיוק באימת החודש של יוני. יצירת הביכורים של מייק אהרן ואנדה לוכמן היא קומדיה על-טבעית בכיכובה של מייב היגינס, הרבה מאוד שמות אירים כפי שניתן להבין. היא מגלמת מורה לנהיגה המנסה להתרחק מן המורשת של אביה, מתקשר מפורסם עם העולם שמעבר, אבל נחשו מה קורה? רוחות ושדים, זה מה שקורה. לצידה של היגינס אפשר למצוא את בילי וורד ואת וויל פורטה (בתמונה לעיל). את הסרט עצמו אפשר למצוא ב-yesVOD ואם תשאלו את אור, כדאי לעשות זאת.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.