• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״קצפת ודובדבנים״, ״השורד״, ״נוכלות בלי חשבון״, ״אחוזת דאונטון״, ״אימפריית השחיתות״

11 בספטמבר 2019 מאת אורון שמיר

חזרה לשגרה. אחרי שחצי בלוג התעסק רק בפסטיבל ונציה, פנינו כעת אל אירועי ספטמבר הרבים ונתחיל עם הסרטים החדשים לשבוע של לפני הבחירות. בנוסף, אני (אורון) לראשונה מזה נצח בשעון ישראל אז נשוב לשדר בשעות הרגילות. למרות שתודו שזה נחמד לפעמים לראות פוסט חדש בסריטה אחר הצהריים או בערב. בהדמנות זו תודה לאור שהשתלט על העניינים במדור הקודם, כולל עדכון לגבי התוכניה הישראלית של פסטיבל חיפה המתקרב. באותו נושא, אתמול נודע כי סרט הפתיחה של חגיגת הקולנוע הכרמלית יהיה "פורד נגד פרארי" (Ford v Ferrari) של ג'יימס מנגולד, עם מאט דיימון וכריסטיאן בייל כמעצב מכוניות ונהג מירוצים שעבדו עבור חברת פורד כדי להילחם בעליונות של פרארי ב-1966. יש לנו עוד חודש להתכונן לאירוע שיחל ב-12.10 אבל עד אז יש יופי של סופש בכל הקשור לסרטים רצים.

״קצפת ודובדבנים״ בעצם עולה לאקרנים ב-17.9, יום הבחירות, אבל במדור שחי מרביעי לרביעי הוא בעצם חלק מההיצע הנוכחי. על סרטו של גור בנטביץ׳ (״הכוכב הכחול״, ״משהו טוטאלי״, ״לרדת מהעץ״), המועמד ל-11 פרסי אופיר, כתב אור בפסטיבל ירושלים, שם זכה הסרט בפרס התסריט. כפי שאפשר לראות כבר התייחסנו לסרט לא מעט, אבל לפחות מבחינתי אני יכול לומר שאולי זו לא הפעם האחרונה, כיוון שמדובר במשהו באמת מיוחד. ביצירה ארס-פואטית, בנטביץ׳ מגלם במאי קולנוע של סרטי פולחן, המצוי בערב הבכורה של סרטו החדש. הכשלון המתקרב גורם לו להתקף חרדה ששולח אותו למסע לילי ברחבי תל-אביב בניסיון להציל את הסרט או אולי לגאול את עצמו. בדרך הוא יפגוש המון פרצופים מוכרים מהקולנוע הישראלי, בין אם אלון אבוטבול וטינקרבל שכיכבו כבר אצל בנטביץ׳, או במאים שגם משחקים דוגמת דובר קוסאשווילי והדס בן ארויה (שניהם מועמדים לאופיר על תפקידם ובצדק רב). מאיה קניג, זוגתו של הבמאי, משתתפת אף היא וגם ערכה. פשוט לכו לראות, בסדר?

״נוכלות בלי חשבון״ (Hustlers), אותו אפשר יהיה לראות כבר מחר כמו גם את יתר המדור, הוא אחד משני סרטים מתקרבים שהזכירו לי את ״אלמנות״ (השני הוא ״קיטצ׳ן״ שיגיע בחודש הבא). גם כאן חבורת נשים שמרגישה כי החברה דפקה אותה מתאגדות כדי להתעשר. אבל נדמה שהפעם יהיה הרבה יותר סליז ואולי קצת גלאם, משום שהחבורה מורכבת מחשפניות שעוקצות את הלקוחות האמידים שלהם. בקאסט אפשר למצוא את ג׳ניפר לופז, קונסטנס וו, ג׳וליה סטיילס, קיקי פאלמר, לילי ריינהרט, וכן את המוזיקאיות קארדי בי וליזו. לורין סקפריה (״אמא מתערבת״, ״דרושה חברה לסוף העולם״) ביימה ואף כתבה, בהתבסס על מאמר של ג׳סיקה פרסלר. אז אפשר לנחש שיהיה פה גם טאץ׳ קומי וגם רגישות לגבי אירועים אמיתיים. נשמע כמו משהו שצריך לכתוב עליו עוד, למען האמת.

״השורד״ (Arctic) נשמע כמו ההיפך הגמור מהסרט שזה עתה הזכרתי – דרמת הישרדות מינימליסטית בכיכובו של גבר אחד. ולא סתם גבר, מאס מיקלסן הגדול, שמחזיק את המסך פחות או יותר לבדו במשך קצת יותר משעה וחצי של מותחן קפוא ועוצר נשימה. אנחנו פוגשים אותו ללא שום הסבר כשהוא כבר תקוע בשממה הארקטית, ממוקם במחסה שבנה לעצמו בתוך מטוס שהתרסק. ומה שמתחיל כסיפור על הישרדות בתנאים בלתי אפשריים בתקווה לחילוץ, הופך לסרט מסוג אחר לגמרי. קראתי שיש מי שמגלים יותר, אבל לדעתי לראות את הסרט הזה עם מינימום נתונים מראש זו חוויה שלמה יותר. זהו סרטו הראשון באורך מלא של הבמאי והתסריטאי ג׳ו פנה, שחתום בעבר על מספר סרטים קצרים ופרקי טלוויזיה, עם חלקם עבד עם התסריטאי השותף גם כאן, ריאן מוריסון. גם הפעם תיתכן סקירה שתרחיב על כל זאת ועוד.

״אחוזת דאונטון״ (Downton Abbey), כפי שאפשר לנחש משמו, הוא סרט קולנוע הממשיך את קורות הסדרה שליוותה אותנו מתחילת העשור. קשה לנחש האם הסרט עומד בפני עצמו, אבל למעריצים ולמעריצות ודאי מדובר בחגיגה מעצם האיחוד עם משפחת קראולי והשיבה אל אנגליה של תחילת המאה הקודמת. קשה לי לתקצר את העלילה מהטריילר, נדמה לי שהמלך והמלכה מגיעים אל אחוזת דאונטון והסרט יתמקד בהכנות לבואם כמו גם בשלל האינטריגות בין בני המעמד הגבוה והנמוך. כל/רוב הצוות המקורי חוזר אל התלבושות והגינונים, בראשות מתיו גוד, מגי סמית׳, יו בונוויל, מישל דוקרי ועוד מלא שמות בריטיים מלהכיל. הבמאי הוא מייקל אנגלר שאינו זר לסדרה, ואת התסריט כתב יוצר הסדרה ג׳וליאן פלוז (שאחראי גם ל״פארק גוספורד״ של אלטמן, בעל המאפיינים הדומים). החלטתי לעטר את הפוסט בתמונות מתוך הסרט, אז לא נותר אלא לקוות שזיהיתי נכונה את הפריימים מהטריילר ולא ערבבתי פנימה את הסדרה.

״אימפריית השחיתות״ (The Corrupted) מגיע אף הוא מבריטניה, אבל יש להניח שיהיה פחות הדור. העלילה מתרחשת אחרי אולימפיאדת לונדון 2012 ועוקבת אחר מתאגרף ואסיר לשעבר, בגילומו של סם קלאפין, המנסה לזכות מחדש באמונה ובאהבתה של משפחתו. בדרכו לגאולה אפשרית, הוא מסתבך עם גנגסטר רב עוצמה (טימותי ספול), בעל קשרים בכל צמרת שהיא בעיר. יו בונוויל גם כאן, למי שירצו דאבל פיצ׳ר. הבמאי הוא רון סקלפלו (״Bobby״ הדוקומנטרי על בובי מור והזכייה ההיסטורית אנגליה בגביע העולם בכדורגל) ואת התסריט כתב ניק מורקרופט (״אהבה מריקוד ראשון״). אוקיי, גם כאן יש שמות עם צליל בריטי מאוד. מעניין אם זה יהיה לזכות הסרט.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.