• פרסי אופיר 2018: חזרה מהפגרה אל שלב ההכרעה
  • סרטים חדשים: ״אימה במצולות״ וגם
  • לקראת פסטיבל ונציה 2018: 50 סרטים מסקרנים
  • ״תוכנית בריחה 2: הגיהנום״, סקירה בשידור חי
  • ״נקודת שוויון 2״, סקירה
  • ״קיר״, סקירה מפסטיבל אנימיקס 2018
  • ״המרגל שזרק אותי״, סקירה
  • פרויקט כל סרטי סטיבן קינג - פרק 11
  • פסטיבל ירושלים 2018: דיווח רביעי כולל זוכים
  • המלצות סינמטקים - מהדורת אוגוסט 2018
  • אימת החודש - יולי 2018
  • ״נקמה״, סקירה מיוחדת לכבוד הגעה לצפייה ביתית
  • ״הבלתי רשמיים״, סקירה
  • משימה בלתי אפשרית: התרסקות
  • מכשפות בקולנוע: מבט על ייצוג נשי בתרבות הפופולרית

״תוכנית בריחה 2: הגיהנום״, סקירה בשידור חי

11 באוגוסט 2018 מאת אורון שמיר

בהמשך לנסיונות שלי למצוא סרטי אקשן קיצי ראויים, על חלקם אפשר לקרוא בסקירה על ״נקודת שוויון 2״, התגלגלתי אל הסרט הזה שעדיין מציג בישראל בבתי הקולנוע, גם אם רק או בעיקר בשעות מאוחרות מאוד בסינמה סיטי. נקודות הדמיון לכאורה שם, שכן גם הפעם מדובר בהמשכון לסרט מצליח יחסית מלפני 4-5 שנים, בכיכובו של שחקן בגיל פרישה. אבל מכאן והלאה מתחילים ההבדלים, שכן בעוד דנזל והיוצרים של הסרט ההוא הצליחו לשמור על איזשהו רף איכות ואף שיפרו במקומות שהיו חלשים, ״תוכנית בריחה 2: הגיהנום״ (Escape Plan 2: Hades) התגלה כסיקוול עצל ומטופש בהרבה מקודמו, נטול הקסם והברק של הסרט הראשון. לקסם קראו ארנולד שוורצנגר, ומי שלא ראה את המונולוג שלו בשפת אמו בסרט הקודם לא ראה משחק שייקספירי מימיו, ובמקומו נותרנו רק עם סילבסטר סטאלון. ולא, דייב באטיסטה הוא לא פיצוי הולם, לא כשיש כל כך מעט זמן מסך שלו וניכר שהראש שלו היה במקום אחר. לצידם אפשר למצוא גם את הכוכב הסיני הואנג שיומינג, קרטיס ״50 סנט״ ג׳קסון, ג׳סי ״חייב למות״ מטקלף, ווס ״הייתי במשחקי הרעב״ צ׳טהאם וגם שתיים-שלוש שחקניות שכל-כך נמצאות שם לקישוט שאני מתבייש בשבילן מלהזכיר את שמן. התסריטאי של הסרט הקודם, מיילס צ׳פמן, חוזר אבל הבמאי הוחלף והוא כעת סטיבן סי. מילר (״פורעי חוק״).

העלילה אמורה להיות דומה – אחרי שברחו מכלא שאי אפשר לברוח ממנו, גיבורינו יעשו זאת שוב והפעם יברחו מכלא שבאמת אי אפשר לברוח ממנו, אבל אולי בכל זאת. סטאלון לכאורה יחלוק את המסך עם שותפיו הצעירים יותר, כפי שיקרא בהמשך השנה עם ״קריד 2״, אבל אולי רק כדי שזה לא יפריע לו להתכונן לצילומי ״הבלתי נשכחים 4״ וכמובן ״רמבו 5״, שלדעתי צריך להיקרא ״Rambo Number 5״ עם פסקול של לו בגה. מכיוון שבארצות הברית הסרט כבר ירד מן האקרנים לא הופץ, לא התאפשר לי לראותו בקולנוע והייתי צריך לפנות לשירותי צפייה ביתית, מעין אווירת צפייה בדיוידי של סרט פעולה מטופש שמאוד הולמת את הסרט הזה. בשל כך, וכיוון שסקירה נורמטיבית לא תעשה חסד עם כמה שהסרט הזה כושל, ביקשתי מאור לשאול פורמט שהוא השתמש בו בעבר כאן בסריטה עבור סרטי אימה – סקירה בשידור חי. זה אומר בהכרח שאני עומד לקשקש על רוב דקות הסרט, אז יהיו כאן ספוילרים בעצם, אבל הייתי רוצה לראות בכך מעין קומנטרי לסרט שכנראה ממילא לא תכננתם, שאולי אפילו מחליף את הצפייה. אני ממש לא מתכוון לעודד ויתור על הסרט הזה או כל סרט אחר, רק מציע דרך אחרת להנות ממנו. זאת למעשה האזהרה האחרונה לפני שמתחילים – אם תכננתן או תכננתם לצפות ולא תרצו לקרוא דעה שלילית או לעגנית, הפעם אחרוג ממנהג סריטה ואעשה בדיוק את זה.

להקת הבנים השנייה הכי אהובה עליי

0:00:00 #התחלנו
0:00:30 אין כמו לוגואים של חברות הפקה סיניות ואמריקאיות-אך-אלמוניות כדי לתת הרגשה שאתה בידיים טובות.
0:01ֿ:00 צ׳צ׳ניה: המדינה שבה ענף התיירות המוביל הוא החזקת בני ערובה.
0:02:30 אחד החוטפים מדבר ערבית, השני רק מהנהן ובעל חזות מערבית. זה ממש לא חשוד.
0:04:11 אף פעם אל תחזיקו שבוי אסיאתי בלי לבדוק לו רקע באמנויות לחימה.
0:05:01 ידעתי שערבית זו לא שפת אמו של הבחור! אה זה צ׳טהאם, לרגע הם הצליחו לעבוד עליי.
0:06:56 וכמובן שהוא שתול של הטובים.
0:08:57 אם יש משהו יותר מבאס ממבצע חילוץ כושל, זה להיכנס להאמר של פיפטי סנט (הממושקף, כי הוא ההאקר בסרטים האלה) ולשמוע ממנו כמה כושל היה מבצע החילוץ.
0:09:10 הגענו אל אטלנטה ג׳ורג׳יה? זה אומר שתהיה הופעת אורח של דונלד גלובר?
0:09:20 אוקיי, לא. הנה סטאלון. תכלס, נראה מעולה לגילו (הוא בן מאתיים, נכון?)
0:10:32 אז את הפאשלה של מבצע החילוץ הם מפילים על הבחור, שמפוטר מצוות סטאלון בגלל…אלגוריתם? רגע, מה? איזה אלגוריתם?
0:10:34 הבנתי את מי סליי מזכיר לי – מר תפוד. או ציור קוביסטי.
0:12:29 למקרה ששכחנו שזו הפקה סינית, אם לא די באמן הלחימה המכונה שוּ (יענו נעל) שובר שיניים באנגלית, אנחנו קופצים לשנחאי, שנה אחרי מאורעות ההקדמה – ועכשיו כולם שם שוברים שיניים.
0:12:50: רמת ליפסינק: פרסומת לקינדר.
0:15:40 מכות! בגשם! בבנגקוק? לא משנה, שמישהו יחזיק את המצלמה יציב!
0:16:50 נראה כאילו גיבורנו האסיאתי הגיע לכלא של ״שומרי הגלקסיה״ אבל מישהו שיחק עם פלטת הצבעים.
0:20:20 סטאלון לא היה בסרט 10 דקות. העונש שלנו: לשמוע אותו בתור ״קול האינטואיציה של שו בזמן שהוא מסתגל לכלוב החדש.
0:21:30 האוכל בכלא הזה מחשמל.
0:24:54 סיני מסביר מיתולגיה יוונית למערבי ואנחנו מבינים למה הכלא נקרא האדס ובעזרת החבר׳ה במטה הפיקוד גם מה הקטע שלו. אני לא בטוח שככה עושים עריכה מקבילה אבל כבר לא בטוח בכלום בעצם.
0:27:46 שלום לדייב באטיסטה! אוקיי, אז אם הוא לא דרקס המשמיד בסרט הזה, כנראה שזה בכל זאת לא הכלא של שומרי הגלקסיה.
0:27:58 ״היי ריי, יש לך ד״ש מאביגייל״ – לדמות של סטאלון קוראים ריי ברסלין. יכול להיות שאביגייל גם היא ברסלין? מיס סאנשיין הקטנה?
0:29:58 ללקוחות האחרים בפאב לא אכפת מכל היריות? או מערימת הגופות?
0:32:43 אז הכלא הוא כנראה מחווה ל״ניאון דימון״, אבל למה האפקטים הם הומאז׳ לריטה אוייבת הפאואר ריינג׳רס?
0:37:28 שתי הדמויות הנשיות היחידות בסרט בחדר אחד, זו הזדמנות לעבור את מבחן בכדל! לא, הן מדברות על איפה הגברים.
0:43:06 אז מסתבר שהכלא זז ומשנה צורה. אבל הם לא רואים או מרגישים את זה? הם כלואים בחלל? בתסריט גרוע?
0:44:10 זמן מצויין להציג סט דמויות חדש – שלושה איסלנדים שברחו מתחרות כפילים של הדוד פסטר אדמס, אחד מהם מחזיק בתוכנית של הכלא. האם זה חבל ההצלה הכי נוח או הכי מוזר?

להקת הבנים האהובה עליי

0:46:50 כמובן שטעיתי, הנה רגע הרבה יותר נוח או מוזר עלילתית – באטיסטה מגיע אל מקור שלא רק שופך מידע עוד לפני שמכניסים לו מכות, הוא גם מחסן נשק חופשי ונדיב. הסרט הזה פשוט חסכוני בצורה מדהימה.
0:50:07 זהו, הסרט איבד את זה – לא רק שהאיסלנדים גילו את הסוד שלהם בקלות מפתיעה ותוך דקות, גם כל האסירים קיבלו עוגיות.
0:52:00 ואם הייתי צריך סיבה סיבה לצחוק מרגע רציני, הנה בא הטוויסט! ידעתי שהסוהר ונילה ההוא (סליחה טייטוס ווליבר) הוא לא הבאד גאי האמיתי.
0:55:50 אחרי שהרשע האמיתי הסביר את התוכנית שלו…אני קצת בעדו. זה האפקט הרגשי שכולם דיברו ב״הפנתר השחור״?
0:56:52 אני בטוח שהושקע המון מאמץ בכוריאוגרפיה התגרה ההמונית, אבל הלוואי שהצלם היה פשוט מניח את המצלמה במקום להשליך אותה על טרמפולינה. ואם כל קרב בכלא הזה נפסק ברגע שמישהו נופל לרצפה, למה לא לחבוט את עצמך לשם בכל מקרה?
0:59:29 יודעים מה רעיון לא טוב? להביא לכלא את האדם שתמיד בורח מכל כלא, ברסלין סטאלון.
1:04:17 אחרי כל הזמן הזה, גיבורינו סוף סוף מחליטים להשיב מלחמה והפעם…לא מגלים לנו את התוכנית!
1:04:30 אם חשבתם שסטאלון לא דיבר ברור עד הרגע הזה בקריירה שלו, נסו להבין אותן כשהוא עם אצבע בפה לצורך כיוונון משדר זעיר שהושתל בשן שלו על ידי אשף הטכנולוגיה פיפטי סנט.
1:08:23 מזמן לא הונחתה מהשמיים עוד דמות עם תפקיד מפתח שהייתה בכלא כל הזמן הזה. והפעם: הבחור שמשיג דברים מבחוץ. כיאלו, זה הבנאדם הראשון שהולכים אליו! ביום הראשון! הם קוראים לעצמם מקצוענים בבריחה מבתי כלא?
1:10:01 שכחתי לציין שמי שמנצח בתגרות בכלא זוכה לשעה בפינת היצירה. אז גיבורינו גנבו דברים מפינת היצירה כדי לבנות…מצביע לייזר?
1:11:05 איטס שוּ טיים!
1:11:06 טוב, סטאלון אשכרה אמר כרגע ״איטס שואו טיים״, אבל שלי היה יותר טוב.
1:15:32 אוקיי אז הם בתוך ״קיוב״, סבבה. למה לא אמרתם קודם? ואיפה האוטיסט כשצריך אותו?
1:17:00 הנבל: המכונה שלי תנצח! סליי: היוש. נבל: אוקיי, ניצחת.
1:17:50 הסוהר ונילה נגד האסיאתי שעושה סלטות – מעניין מי ינצח!
1:21:28 מי צריך את חיל הפרשים כשיש דייב באטיסטה.
1:22:05 קשיש עם פני פלסטלינה נגד צעיר שחצן ושרירי – מעניין מי ינצח!
1:23:11 ולקינוח, מחשב נגד מכונת ירייה, מעניין מי…מה כבר נגמר?
1:24:17 מסרים נוצריים בעומס יתר. מהר, צריך משהו שיצנן את האווירה לפני שאני מצטלב פה.
1:25:18 תודה סליי! על המשפט ״זכור שאם שכל וסבלנות, הכל אפשרי״, שנאמר על ידי האיש שנגח את דרכו מחוץ לכלא השמור בעולם. כי אולי גם זה נחשב ״להשתמש בראש״.
1:26:02 והסיום הכי מצחיק בלי כוונה של השנה הולך אל…״אין תוכנית, רק בריחה: הגיהנום הוא הזולת״. הם רוצים סיקוול? מי יממן כזה דבר?
1:26:15 אוקיי, אז גיגלתי ויהיה סרט שלישי. אני כל-כך שמחתי שראיתי את זה עכשיו במקום להשלים בעוד שנה לקראת בואו.
1:27:50 עכשיו מגיעה כותרת הסרט? נראה לכם שמישהו נשאר עד פה חוץ ממני? ונגיד שמישהו נשאר, הוא אמור להגיד ״אוי, חשבתי שזה מאמא מיה 2, באמת לא הבנתי מה קורה עד עכשיו״. לשים את הכותרת בתחילת הסרט זו אדיבות בסיסית, אבל גם את זה אין לסרט הזה.
1:33:37 הייתי חייב לוודא שזה באמת נגמר. על לא דבר!

יושב בפינה, חושב על מה שעשה

תגובות

  1. יניב הגיב:

    אני לא יודע אם זה חוסר אכפתיות או חוסר כשרון של הבמאי והצוות, בכל מקרה אחד הסרטים הגרועים שצפיתי בהם השנה.
    מטופש לאללה ונראה מיושן, השליש האחרון ממש שובר שיאים של טמטום. חשבתי שויתרו על הפצה שלו בבתי הקולנוע בארה"ב והוא עבר ישירות ל-VOD

    1. אורון שמיר הגיב:

      אתה צודק כמובן, הסרט לא הופץ בבתי הקולנוע בארה״ב. אז תיקנתי ותודה.
      משום מה הסתכלתי על תאריך הגעתו למסך הביתי (29 ביוני) בתור הפצה קולנועית והנחתי שהייתה קצרת מועד.
      ומסכים גם עם דעתך 🙂

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.