• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

״אגדת האחים קריי״, סקירה

10 באוקטובר 2015 מאת עופר ליברגל

"לונדון, שנות הששים. לכולם היה סיפור על האחים קריי". במילים אלו נפתח הסרט ״אגדת האחים קריי״, אשר באנגלית שמו הוא פשוט ״Legend״ רק אגדה. דומה כי הסרט מתמיד בשילוב הצהרת הפתיחה הזו והכותרת – הסרט נראה כמו רצף אפיזודות, ספק נטועות במציאות של לונדון, ספק הפרזה. יש בסרט התקדמות נראטיבית לינארית, אבל היא עובדת פחות טוב מכל סצנה ספק-ביזארית בנפרד. החדשות הטובות: לא מעט מן הסצנות הספציפיות נהדרות בדרכן. החדשות הפחות טובות: בשלב מסוים, האגדה הזו מתחילה לחזור על עצמה, או לפחות לחזור על דברים שכבר ראינו בסרטי גנגסטרים, בעיקר בסרט גנגסטרים בולט אחד.

האחים קריי הם אגדה שהייתה באמת: צמד פושעים, תאומים זהים, שצמח משכונה ענייה במזרח לונדון למעמד של סלבריטאים בעידן בו לונדון התוססת הייתה מרכז של תרבות חדשה – בין ג'יימס בונד לביטלס, האחים קריי סימלו את בריטניה החדשה. היו להם מועדוני לילה בהם מפורסמים נהנו לבלות, הייתה להם מערכת של גביית דמי חסות ומסתבר כי הם ארגנו אורגיות בהם נכחו פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית. הם נראו טוב, דיברו בצורה שנונה – וגם עשו כל מיני פשעים, בהם כמה מוזרים למדי.

דברי הפתיחה גם מלמדים על היחס של העיר לאחים – כולם רצו לספר משהו עליהם, על ההתנהגות הפרועה שלהם, על ההצלחות, על הכשלונות. אם ״החבר'ה הטובים״ של סקורסזי נפתח בסיפור "תמיד רציתי להיות גנגנסטר", בסרט החדש כולם רוצים לספר משהו על הגנסטרים, כולל הגנגסטרים עצמם, מה שעושה את מלאכת הבריחה מן החוק למעט מסובכת. המחשבה הזו חלפה בראשי בדקות הפתיחה של הסרט ושאלתי את עצמי האם ייתכן וההקשר בין הסרטים נוצר בראשי בלבד.

אבל אז הגיעה הסצנה בו אחד האחים לוקח אישה לדייט ראשון (אנו כבר יודעים כי היא תהיה אשתו). הוא מכניס אותה למועדון יוקרתי, בו כולם נוהגים בו בכבוד, כולל מפורסמים. הסצנה מכילה הרבה מאוד ניצבים, כמה עלילות משנה והיא מצולמת בשוט אחד ארוך – הסצנה הזו זועקת התכתבות עם ״החבר'ה הטובים״ באורות ניאון מהבהבים. מקור ההשראה נותר לאורך כל הסרט, אשר מנסה לשמור על קצב מהיר ועל דמויות משנה ססגוניות כמו סרטו של סקורסזי – התוצאה מהנה לפרקים, אבל במשך חלקים ארוכים מזכירה בצורה בוטה מדי עד כמה לא פשוט להיות סקורסזי.

אבל גם לא פשוט להיות האחים קריי. רג'י קרי (מגולם בידי טום הארדי בלי משקפיים) הוא הצלע השקולה יותר לכאורה. הפשע עבורו הוא אמצעי לכסף וכוח. הוא מדבר על מנת לקסום לסובבים אותו. לעומתו, רון קריי (טום הארדי עם משקפיים) הוא הר געש אשר מתפרץ לעתים קרובות – סכיזורפרן שמשוחרר ממוסד לחולי נפש עקב הפחדת הרופאים, אשר עבורו להיות גנגנסטר מפחיד ושולט היא המטרה העליונה, מעבר לכל הגיון. רון גם נהנה לספר על נטיותיו המיניות לכל מי שלא ממש שואל – הוא מעדיף גברים, אבל הוא נותן ולא מקבל.

legend-2

לעומתו, רג'י מעדיף נשים, בעיקר אישה אחת. זוהי פרנסיס (אמילי בראונינג), שהיא גם האישה אשר קולה אומר את דברי הפתיחה ומלווה את רוב הסרט. ייתכן והסרט ניסה לספר את הגרסה שלה לאירועים, גרסה שקרובה יותר לאמת מאשר לאגדה. אבל הוא זונח את נקודת המבט שלה לעתים קרובות למדי. בכל מקרה, היא אמורה להיות הלב הרגשי של הסרט וחלק מן הזמן זה מצליח – פרנסיס נמשכת לרג'י בגלל היותו איש בעל כוח וגנגסטר, אבל כאשר הקשר הופך לרציני היא מעוניינת כי הוא יעבור לתחום עיסוק חוקי. ייתכן ורג'י רוצה להקשיב לה, אבל הוא לא מסוגל להתנתק לא מחיי הפשע ולא מאחיו, אשר דורש כדורי הרגעה פיזיים באופן תמידי ואת האיזון של רג'י על מנת שלא יהרוס בכל רגע את כל מה שהאחים בנו. או במילים אחרות, כמו בכל סרט גנגסטרים אחר שראיתם, הגיבור לא מממש את ההבטחה ולא עוזב את חיי הפשע לטובת האישה בחייו.

״אגדת האחים קריי״ מחפה על העדר מקוריות בעודף בריטיוּת. גם ברגעים בהם הסרט מתחיל מעט לקרטע, אזכור לתה מצליח להוסיף לו חן ושנינות, גם אם הסרט לא תמיד הולך עם הבריטיות שלו עד הסוף. אולי מפני שמי שיצר הוא הוא הבמאי-תסריטאי בריאן הלגלנד, אשר ידוע בין היתר בהיותו אמריקאי. הלגלנד הוא תסריטאי, לא אחיד ברמה, אשר כתב דברים מבריקים כמו ״מיסטיק ריבר״ או ״סודות  אל.איי״ לצד סרטים תמוהים כמו ״רובין הוד״ (גרסת רידלי סקוט) או ״הדוור״ (גרסת קווין קוסטנר). כבמאי הוא יצר את ״סיפורו של אביר״ ו״פייבאק״. יכול מאוד להיות כי הסרט הנוכחי הוא השיא שלו כבמאי – יש בו כמה סיקוונסים עשויים היטב, גם אם לא באופן מקורי. יש בסרט שילוב חביב של הומור, פעולה ועיסוק בבניית מיתוסים. אין בסרט הברקות בימוי או תסריט של ממש, למרות שהוא מאוד מנסה שהיו כאלו. לא כל אחד יכול להיות סקורסזי. יחד עם זאת, יש לא מעט סצנות בהם הסרט כמעט מבריק, או לפחות מרשים בעשייה שלו. מבחינת רגעים מוצלחים, ״אגדת האחים קריי״ מספק את הסחורה.

מקום בו אולי יש ברק לכל אורך הסרט הוא במשחק של טום הארדי. חביב הבלוג מגלם שתי דמויות שנראות מאוד דומה, אבל הוא מגלם אותן בצורה מאוד שונה. בעיקר מרשימה היכולת שלו להקנות פן אנושי לרג'י, שהוא אמן מילים ואלימות נסתרת יותר, אשר מוליך שולל את האישה אשר היא הדבר הקרוב ביותר לדמות מעוררת הזדהות. בתור רון קריי הארדי נוטה לעיתים למניירות המזכירות מעט את ניקולס קייג', אבל הוא גם יודע לעדן את רון בסצנות בהן זה נדרש. חלק מן הרגעים בהם הוא מנסה לקחת שליטה הם מופת של משחק אשר מעורר רושם וגם מותח את הקהל, כי קשה לדעת לאיזה כיוון ההתנהגות של רון תיקח אותו בכל רגע נתון.

לצדו של הארדי, ועצמו, אמילי בראונינג מגלמת דמות של אישה שחייה יורדים לטמיון עקב התאהבות באיש בעייתי. אישה שנאמר עליה כי היא רוח רפאים בעודה חיה. ואכן, רוח החיים במשחק של בראונינג נעלמת בהדרגה מן הסרט, מהלך כי אני סבור שהוא מכוון, כך שגם המשחק שלה משרת היטב את הסרט, גם אם הוא פחות מרשים. יש בסרט עוד הרבה מאוד דמויות משנה המגולמות לרוב בידי שחקנים אנגליים, מה שמוסיף איכות, אבל רוב דמויות המשנה לא ממש זכירות. יוצאי הדופן הם דייויד תיוליס בתפקיד היועץ הכלכלי של רג'י (וגם של רון, אשר פחות מרוצה מכך) וג'יין ווד בתפקיד האם של האחים, תפקיד אשר הופך משום מה להפוגה קומית בחלקו השני של הסרט.

בגדול, יש לא מעט מעלות ל״אגדת האחים קריי״ – המשחק של הארדי, הסיפור האמיתי המעניין, העשייה הסוחפת לפרקים ותסריט די חכם, בדרכו. יש בסרט לא מעט פרגמנטים טובים. יחד עם זאת, כפי שכבר אמרתי, שהסרט לא מצליח להיות עמוק או ייחודי כפי שהוא אולי שואף להיות. ובגלל שהוא מלא באנקדוטות הוא גם ארוך מדי, כולל רגעים די מייגעים באמצע וסצנות דומות זו לזו אשר חוזרות על עצמן. כמכלול, הסרט השלם חלש מסך כל חלקיו. בסופו של דבר זהו סרט שיספק את הסחורה עבור חובבי הז'אנר, אולי אפילו ילהיב את חלקם, אבל דומני כי בסופו של דבר הוא לא ייזכר כנקודת ציון בתחום, למרות שבחו"ל יש לא מעט ביקרות נלהבות יותר.

legenda_4

תגובות

  1. אבי הגיב:

    אז מי קבע שהשם שלו בעברית הוא שונה מהאנגלית ? למה לקרוא לסרט אגדת האחים קריי ולא רק אגדה ?,מי באמת מחליט על שמות הסרטים ? אתם ? מי?. אם אני רוצה לחפש סרט ברשת ופשוט מתרגם את השם מאנגלית אני קורא לו אגדה,מישהו אחר החליט שקוראים לו אחרת,ממש מצחיק.ויותר עצוב.

להגיב על אבילבטל

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.