• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״פנסיון פראכט״, ״דירה בפריז״, ״ילד 44״, ״ג׳ק מאוהב״

17 באפריל 2015 מאת אורון שמיר

ארבעה סרטים חדשים עולים לאקרנים בסוף שבוע זה, או יותר נכון, עלו לאקרנים אתמול. עבר שבוע דל בעדכונים בבלוג, אבל זה בעיקר בגלל עדכונים גדולים יותר בהמשך, כך שכדאי להישאר. ההיצע של סוף השבוע מתכתב רק קצת עם יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל אתמול, ואתמול בהחלט היה היום הנכון לצפייה בסרט השואה האהוב עליכם ועליכן (שלי זה ״הפסנתרן״ של פולנסקי). מה שכן יש לנו כאן הוא סופש המורכב משני עיבודים ספרותיים, ושתי יצירות קולנוע המבוססות על מחזות. ככה יצא.

״פנסיון פראכט״, הישראלי שבחבורה, הוא גם הדבר הכי קרוב לסרט שואה שעולה למסכים ואולי זכור לכם ולכן מן המירוץ לאופיר או פסטיבל חיפה. הבמאית תמר ירום עיבדה את ספרו של אהרן אפלפלד ״לילה ועוד לילה״, על בית מגורים בירושלים של שנות השישים המורכב רובו ככולו מניצולי שואה עתירי צלקות נפש. המרכזי שבהם שמו מנפרד (צחי גראד), החי תחת עול הנדר שנדר בפני עצמו לשמר את שפת ותרבות הוריו המתים – היידיש. עוד מככבים: ולדימיר פרידמן, יעל טוקר, סשה אבשלום אגרונוב, אורי קלאוזנר, מרינה מקסימיליאן בלומין, משה פרסטר, ירון ברובינסקי, ומיכאלה עשת כבעלת הפנסיון. כתבתי על הסרט לעכבר העיר, גם בהקשר זכר השואה.

״דירה בפריז״ (My Old Lady) חופר גם הוא בעבר ובצרפת, ויש לו קשר יהודי מובהק, אבל מדובר בצירוף מקרים מבחינת תאריך הצגתו בבתי הקולנוע אצלנו. זהו עיבוד של ישראל הורוביץ למחזה של עצמו, גרסה קולנועית לסיפור על שלוש דמויות שתקועות בתסבוכת משפטית ואמוציונלית בדירה אחת פריזאית. קווין קליין מגלם אדם המגיע אל עיר האורות משום שהוא סבור כי ירש דירה מאביו המנוח, אך בדירה הוא מגלה קשישה (מגי סמית׳) המסבירה לו כי הוא ירש למעשה חוזה מסוג ״ויאז׳ה״. על פי החוק הצרפתי, עליו לשלם לבעלת הדירה הנוכחית עד שתמות. בתה של הקשישה (קריסטין סקוט תומאס) הופכת לחלק מן המאבק המשולש. כתבתי בעכבר על הסרט בעל הטון המשונה.

״ילד 44״ (Child 44) מתרחש ברוסיה הסובייטית, עידן סטאלין, ומכיל כוכבים בינלאומיים במבטא רוסי. טום הארדי מגלם חבר במשטרה הצבאית המבקש לחקור תעלומת רצח סדרתית של ילדים, אך המקרים מטוייחים בנפרד כתאונות ומישהו מלמעלה מעדיף שלא יתערב. הוא מגורש מתפקידו ויוצא לחשוף את האמת, יחד עם אשתו (נומי ראפאס). גם גארי אולדמן, ג׳ואל קינאמן וג׳ייסון קלארק תורמים מכשרונם לסרטו של דניאל אספינוזה (״טעון הגנה״), על פי תסריט של ריצ׳רד פרייס (״כופר״) שהוא עיבוד לספר הראשון בטרילוגיה של טום רוב סמית׳. אני מקווה שנספיק לראות ולכתוב עליו.

״ג׳ק מאוהב״ (Jack Goes Boating) מביא עימו את אחד הרגעים האלה בו אנחנו עומדים תמהים מול לוח ההפצה בישראל. סרטו הראשון (והאחרון) של פיליפ סימור הופמן זצ״ל כבמאי אמנם לא שובר שיאי עיכוב בהפצה, אבל חמש שנים הן הרבה מאוד זמן לחכות עם סרט במחסן (יותר מ״רוזטה״ של הדארדנים ו״הדוד בונמה״ של ווירסתקול). כך או אחרת, זו הזדמנות להיזכר בחיבה בסרט מודל 2010, ובו סימור הופמן ואיימי ריאן מגלמים זוג המוצא אהבה בגיל לא צעיר, מה שמכריח את שניהם לצאת מעורם ומגדרם. התסריט הוא למעשה עיבוד למחזה של רוברט גלאודיני, גם הוא שחקן בדרך כלל. עופר ייצא לטיול במורד שביל הזיכרון וישלוף משם טקסט מהבלוג הקודם שלו, שיעבור שיפוץ.

פלוס – עדויות, פולנים, וחיסולים

מאגר העדויות של הקולנוע הישראלי – היה לי מאוד לא נוח לכתוב את הדברים סמוך לתאריך השנתי בו המילה ״עדות״ מקבלת משמעות מאוד ספציפית, אבל כך בחרו לקרוא יוזמי ״מאגר העדויות של הקולנוע הישראלי״ לפרויקט המונומנטלי שלהם. מרט פרחומובסקי ואביטל בקרמן, בעזרת שמות רבים נוספים, ישבו לראיין, למיין ולקטלג עשרות אנשי קולנוע מכל התקופות והזרמים של היצירה המקומית. יש כאן שעות על גבי שעות של שיחות מפולחות לפי אישים, סרטים ואפילו נושאים (בורקס, הרגישות החדשה וכו׳). בשביל להבהיר את חשיבות הפרויקט אזדקק לפוסט נוסף, מה שנשמע לי בהחלט כמו רעיון טוב, אבל פנו לעצמכם כמה רגעים אפילו רק כדי להציץ באתר האינטרנט של מאגר העדויות. יש כאן שיחות שחשיבותן בהנצחה היא עצומה, עם כמה שהלכו מאיתנו לבלי שוב לאחרונה (אסי דיין, אברהם הפנר, ליה ואן ליר ועוד) אבל אני עדיין מחכה לשעה וחצי שלי עם נחמן אינגבר.

״חיסול ממוקד״ באירוע טרום פרינט-סקריןפסטיבל Print Screen לתרבות דיגיטלית, שיתקיים זו הפעם החמישית בסינמטק חולון, יחל אמנם רק בסוף מאי, אבל מפמפם אירועים מאז סוף אשתקד. הפעם זוהי הקרנת טרום-בכורה לסרטו החדש של אנדרו ניקול ״חיסול ממוקד״ (A Good Kill), בו איתן הוק מגלם מפעיל מרחוק של מזל״ט תקיפה הנאלץ להתמודד עם ההשלכות של מעשיו. מעבר להזדמנות לצפות בסרט ב-25 ש״ח בלבד לפני שהוא עולה רשמית לאקרנים, הפסטיבל מציע גם פס-חופשי לכל האירועים בארבעת ימי הפסטיבל (כולל האירוע הנ״ל) ב-110 ש״ח בלבד. מה שאומר שאפילו אם תסעו לראות רק שני סרטים נוספים בימים האחרונים של מאי – כבר חסכתם וחסכתן. ההקרנה תחל בהרצאה של לירן ענתבי, עמיתת מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, וכמו כן ייחשף בו עוד קצת על ההיצע השנתי של פרינט-סקרין. אני רק ארמוז לנוכחות סריטתית גם השנה.

מהיר ופולני – כמה חבר׳ה מפולין החליטו לקחת את פסקול הטריילר של ״מהיר ועצבני 7״ וליצור עבורו צילומים משלהם. סוג של הגרסה הפולנית לסרטי הסדרה, ומשהו שבאופן אישי בידר אותי יותר מהסרט האחרון כולו (הגעתי דרך יותם ישי המלך).

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.