• הסיפור של אולפן הקולנוע ״הנד מייד״, שהוקם בטעות
  • סרטים חדשים: ״מי שעומד מאחורי...״
  • ״השיר של רוז״, סקירה חצויה
  • ״ילדים טובים״, סקירה
  • פרזיטים
  • ״היו זמנים בהוליווד״, סקירה
  • מבט מחודש בסרטי האחים כהן: ״יהודי טוב״
  • The Art of Self Defense :מחכים לתרגום
  • טוויסט בעלילה: וידוי של אדם שלא חושש מספוילרים
  • מידסומר
  • ״סיפורים מפחידים שמספרים בחשיכה״, סקירה
  • הכירו את
  • המלצות סינמטקים: מהדורת אוגוסט 2019
  • ״מהיר ועצבני: הובס ושואו״, סקירה

סרטים חדשים: ״בירדמן״, ״לוויתן״, ״מפלה״, ״קלף חזק״

28 בינואר 2015 מאת אורון שמיר

ארבעה סרטים חדשים וסרט אחד שמרחיב את הפצתו, זהו ההיצע לסוף שבוע האחרון של החודש הראשון ב-2015. לשניים מהסרטים יש עלילות דומות מספיק כדי להרהר על צירוף המקרים בו שניהם עולים לאקרנים באותו סופש, ושניים מהם כבר נצפו וסוקרו על ידי הבלוג בפסטיבל חיפה האחרון. בפינת הפלוס ישנן המלצות להיום, מחר והחודשים הקרובים (רובן במיוחד עבור עיר הבירה).

״בירדמן״ (Birdman) הוא אחד מהסרטים האלה שכולנו הולכים לשמוע ולקרוא את שמם בערך פעם בשבוע מעכשיו ועד האוסקרים (סוף פברואר). סרטו המדובר של אלחנדרו גונזאלס איניאריטו מכניס את מייקל קיטון לתפקיד שהוא מכיר מחייו הפרטיים – שחקן שתהילתו נבעה מגילום דמות של גיבור-על לפני שני עשורים. כעת הוא מבקש שיתייחסו אליו ברצינות עם הצגה שהוא מרים בברודוויי, אבל כל מה שיכול להשתבש אכן משתבש לפני הבכורה. אדוארד נורטון, נעמי ווטס, אנדראה רייסבורו, אמה סטון, לינדזי דאנקן וזאק גאליפיאנקיס נותנים גב לאיש-הציפור, עמנואל לובצקי (״כח משיכה״) צילם ביענו-שוט-אחד. הסרט הזה הוא קונצנזוס כמעט מוחלט בעולם הביקורת, כפי שתוכלו לקרוא אצל עופר, אבל משום מה הייתי חייב להיות מיוחד בביקורת שלי עליו עבור עכבר העיר.

״לוויתן״ (Leviathan) משלים רצף נהדר של מספר שבועות הולך וגדל המכיל לפחות סרט ארטהאוס אחד חדש בכל פעם. סרטו של אנדריי זביאגינצב יכול גם הוא להתקשר לענייני אוסקר, בהיותו הפייבוריט (יחד עם ״אידה״) בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה. אבל אצלנו בבלוג הוא נידון עוד בפסטיבל חיפה, שם התארח הבמאי הרוסי. כך ששני טקסטים כבר יש לנו בסריטה על הסרט המתרחש בכפר קטן ומבודד, בו הממשל המושחת מבקש להרוס את ביתה של משפחה פשוטה, המגייסת עורך דין מבחוץ כדי לנסות ולמנוע את רוע הגזירה ובדרך נקרעת מבפנים. כל התקצירים עושים עוול ליופי ולעוצמה של הסרט, כפי שניסיתי לנסח בביקורת שלי עליו בעכבר.

״קלף חזק״ (Wild Card) הוא קודם כל סרט עם ג׳ייסון סטתהם, ז׳אנר קולנועי בפני עצמו. אפיון ז׳אנריסטי נוסף ניתן למצוא בשמו של הסרט, משחק מילים מעולם הקלפים שתמיד קשור איכשהו לעלילה. סטתהם מגלם את ניק וויילד, שומר ראש מלאס וגאס עם בעיית הימורים. צרותיו מוכפלות כשהוא מכסח בריון שהתעלל בחברו, רק כדי לגלות שמדובר בבן של בוס המאפיה ושכעת הוא מבוקש. בקאסט ניתן למצוא את סטנלי טוצ׳י, מיילו ונטימיליה, סופיה ורגרה, ג׳ייסון אלכסנדר, אן הייש ועוד שמות, אותם לא הכרתי. ביים סיימון ווסט (״הבלתי נשכחים 2״ ולהבדיל – ״קון אייר״) על-פי תסריט של וויליאם גולדמן, שכתב בהתבסס על ספר פרי עטו. איזה ספר? ״היט״. לא כמו הסרט ההוא עם דה נירו ופאצ׳ינו, אלא זה שיצא עשור קודם לכן, שנקרא גם הוא "היט", של אותו תסריטאי. האם לאיש שהעניק לנו את ״הנסיכה הקסומה״, ״מיזרי״, ״קיד וקסידי״ ועוד רבים, פתאום נגמרו הרעיונות?

״מפלה״ (The Humbling) גם הוא מפסטיבל חיפה, אז כתב עליו אור, אבל שימו לב לנקודת המוצא העלילתית שלו – שחקן ותיק, שתהילתו מאחוריו, מבקש להשיב ימיו כקדם. ואז מתאהב בלסבית. אוקיי, אז זה לא בדיוק ״בירדמן״ – הכל בסדר. מה גם שהשחקן הראשי הפעם הוא אל פאצ׳ינו, ולצידו גרטה גרוויג בתפקיד הנשי הראשי, וגם קירה סדג׳וויק ודיאן וויסט ביו היתר. ואם אנחנו כבר באייטיז, הבמאי הוא בארי לוינסון (שקצת חזר לאיתנו מאז ״המפרץ״) ואת התסריט כתבו באק הנרי הוותיק (״הבוגר״, ״מלכוד 22״) ומיכל זאבדי הטירונית, ע״פ סיפור של פיליפ רות׳. התייחסות נוספת לסרט תוכלו למצוא בסקירה של עופר על ״בירדמן״.

פלוס – סרטים שכדאי לראות ולהגיש בקרוב

פנייה ליוצרים וליוצרות – פסטיבל סרטי הסטודנטים ה-17 במספר אמנם מצוי עדיין רק באופק הרחוק, אבל בלי סרטים הוא לא יוכל להתקיים כבר עכשיו. כאן נכנסים לתמונה יוצרי סרטים קצרים עצמאיים, שיוצגו בפסטיבל לצד התחרות הסטודנטיאלית במטרה לקדם את מעמדו של הסרט הקצר (כפי שעושה הפסטיבל מיום הקמתו פחות או יותר). הנה קישור לקובץ הקול הקורא, בו פרטים על התחרות העצמאית (נושאת הפרסים הכספיים כמובן) וקישורים הן לתקנון והן לטופס ההרשמה. כרגיל, כדאי למהר ולהגיש, יש עוד חודש בדיוק.

תוכניות להערב (28.1) – יש שבועות שכדאי להיות בהם ירושלמים או ירושלמיות אפילו בלי קשר למזג האוויר. השבוע הזה הוא אחד מהם, ובו שני ערבי סרטים רצופים. הערב תתקיים בגלריית כורש (זהו גם הרחוב בו הוא נמצאת) הקרנה של מסגרת ״דיפ פוקוס״. הסיבה שאני מספר לכם ולכן דווקא על ההקרנה של הערב היא לא רק משום שאת המסגרת שעושה כבוד לקולנוע מעניין ושונה מארגן חבר, אלא בעיקר משום שזוהי הזדמנות לחזות בתופעת הטבע ששמה ״בלדה טריסטה״, מאת אלכס דה לה איגלסיה. כזכור, זהו הסרט שהחל את הרומן המתמשך שלי עם הבמאי הגאון, אי אז בפסטיבל ירושלים של שנת 2011. לכו לראות את הסרט הזה, הוא משיב את הרעננות לביטוי ״התפוצץ לי המוח״. הנה כל הפרטים על האירוע, ועל סדרת ההקרנות שכדאי לעקוב אחריה.

תוכניות למחר (29.1) – יום חמישי האחרון של כל חודש הוא התזמון הקבוע של סדרת הקרנות ירושלמית נוספת, זו שאני מארגן בבית אבי חי הנוגעת לקולנוע הישראלי החדש. אחרי טרום-בכורות מוצלחות ל״סופעולם״ של רוני קידר ו״הגננת״ של נדב לפיד, הגיע תורו של סרט מעט ותיק יותר שיש לי אליו חיבה אישית עזה – ״שבע דקות בגן עדן״ של עמרי גבעון. בסיום ההקרנה יעלה היוצר לשיחה עימי, על הסרט בכלל והמוטיבים היהודיים והישראליים בו בפרט, וגם על נוף הקולנוע הישראלי המשתנה ועל גוף יצירתו שלו. הסרט ב-20:00 והשיחה בסביבות 21:30, הכניסה חופשית אבל מספר המקומות מוגבל, אז לא מאוד מומלץ להגיע בלי להבטיח מקום אצל המארחים הנהדרים שלי בבית אבי חי.

Kolnoa1

תגובות

  1. horican הגיב:

    רק תיקון קטן – ההיא של וויליאם גולדמן הוא לא הזה עם פצ׳ינו ודה נירו, אלא אחד אחר ולא קשור.

      1. אורון שמיר הגיב:

        נכון ותודה, מיד מתקן. אני תמיד מתבלבל ביניהם בלי שום סיבה (כלומר, מלבד השם).

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.