• כחום הגוף
  • אוסקר 2023/24: הטקס בסיקור חי
  • אוסקר 2023/24: מהמרים על הזוכים
  • מאהבת, מטרידנית, רוצחת
  • אוסקר 2023/24: דירוג כל הסרטים המועמדים
  • אוסקר 2023/24: איך הלך עם ההימורים המוקדמים
  • אוסקר 2023/24: רשימת המועמדים המלאה

לקראת "המנסרים מטקסס 3D": כל מה שאתם צריכים לדעת על סדרת האימה

11 במרץ 2013 מאת אור סיגולי

באופן מפתיע ומאוד לא מאפיין, יוצא לאקרנים בארץ סרט האימה ״המנסרים מטקסס 3D״. זה יקרה ב-21 למרץ.
אפשר להיות ציניים ולהגיד שהסרט משתחרר בארץ אך ורק בזכות היותו סרט בשלושה מימדים, מה שתמיד מקפיץ את תשומת ליבם של המפיצים בארץ. מצד שני זה גם הדבר שהביא לחופינו את ״פיראנה״ הנפלא מ-2010 (ואת הסיקוול המחפיר שלו בשנה שעברה), ככה שאנחנו בכל זאת מרוויחים משהו. סרטי אימה אפקטיביים פי עשרות מונים באולם הקולנוע ולנו לא יוצא לחוות זאת יותר מדי.

״המנסרים מטקסס״ החדש – שנקרא באנגלית Texas Chainsaw ללא המילה Massacre אחריו, לראשונה בפרנצ׳ייז – הוא הסרט השביעי שבקע מרחמו הגדול של הסרט המקורי שנראה לראשונה ב-1974 ומאז הפך לסרט פולחן ולאחד מסרטי האימה המשפיעים ביותר. ״המנסרים מטקסס״ לא היה רק סדרת סרטים אלא גם סדרת טלוויזיה וספרי קומיקס ובאמת קשה לדמיין את עולם האימה בלעדיו.

לכן זו הזדמנות מצויינת לעשות רגע סדר בעניינים, למעריצי הסדרה וגם למי שלא מכיר, ולחזור אחורה אל ששת הסרטים האחרים בסדרה, גם כדי להתכונן לסרט החדש וגם כדי לחגוג את הפרנצ׳ייז המפורסם הזה שכבר ארבעים שנה מסרב לגווע.

1974: ״המנסרים מטקסס״ – The Texas Chainsaw Massacre

tcsm

על הסרט של טובי הופר כתבתי לראשונה בבלוג לפני כשנה וחצי, כאשר סקרתי את סרטי האימה האמריקניים המשפיעים ביותר בשנות השבעים. זהו ללא ספק אחד הסרטים האהובים עלי בכל הזמנים, אימה או לא. צפיתי בו אינספור פעמים ואני תמיד מוכן לשבת מולו שוב.
הסרט עיצב ז׳אנר שלם שמאז נכתש למוות בעשרות אם לא מאות סרטים אחרים: קבוצת נערים מגיעה למקום זר ועויין שם היא נטבחת בדרכים איומות. כל סרט כזה שראיתם (וסביר להניח שראיתם יותר מאחד כזה) הוא בעצם צאצא של הסרט הזה והוא עומד יחד עם ״ליל המסכות״ (Halloween), ״יום שישי ה13״ ו״סיוט ברחוב אלם״ כסרטי האימה המצליחים והמשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע המודרני, אולי אפילו יותר מכולם.
אגב, בעיני הסרט הטוב ביותר שהמשיך את דרכו של ״המנסרים מטקסס״ הוא דווקא סרט צרפתי מעולה בשם Frontiere. חפשו אותו.

טובי הופר וקים הנקל כתבו יחד את מסעם המסוייט של חבורת צעירים אל לועה של משפחה טקסנית רצחנית במיוחד וכמובן של לת׳רפייס (פני עור) שהפך לאייקון ממש כמו פרדי קרוגר, ג׳ייסון וורהיס ומייקל מאיירס. הסרט הפך להיות אחד המייצגים המהותיים של אמריקה הפוסט-טראומטית של ימי מלחמת ויטנאם ולייצוג תת-מודע של המיאוס מערכי המשפחה של ימי השלטון הרפובליקני.

הסרט צולם במהירות והופץ בקולנוע לקול פרובוקציה שהגיעה באופן טבעי. הסרט עשה רווחים נאים בעיקר כי לא מעט חשבו שמדובר בסיפור אמיתי. השאר היסטוריה.

הכנסות: 33,859,000 דולר בארה״ב בלבד
ציון ב׳רוטן טמייטוס׳: 91

1986: ״המנסרים מטקסס 2״ – The Texas Chainsaw Massacre II

tcsm2

12 שנים חלפו עד שהבמאי טובי הופר יצא לצלם את סרט ההמשך לשלאגר שלו. בין לבין הוא גם ביים את ״פולטרגייסט״ בהפקתו של ספילברג שהפך לאחד מסרטי האימה האהובים של האייטיז. את הסרט הפיקה חברת ״קאנון״ של ידידינו מנחם גולן ויורם גלובוס שהתמחתה בבי-מוביז באותו עשור תמוהה.
כיאה לסרט המשך, ״המנסרים מטקסס 2״ היה גדול יותר מבחינת הכל אך הייתה לו בעיה אחת: האייטיז. וכפי שאנחנו יודעים, כל דבר שקרה בשנות השמונים היה קצת פחות טוב והרבה יותר מטורלל. להוציא אולי את וודי אלן.

הסרט משופע בהרבה יותר לוקיישנים ואפקטי איפור מהסרט הראשון, אבל הכמות לא מעידה על האיכות ורוב הסטים שם פחות אמינים מ״הגוניס״. כמו שאר סרטי האייטיז, הכל טובע במוזיקת סינטיסייזר ועשן צבוע בספוטים ורודים.
להוציא סצנה מקפיצה למדי חצי שעה מתחילת הסרט ועוד סצנה מבחילה במיוחד איפשהו באמצע, בו מתרחש עימות בין גבר שפרצופו נתלש לבין האישה שלא באשמתה חובשת את אותו פרצוף, הסרט מגוחך ודי משעמם. עם זאת נדמה שעל אף הכל נותרה חיבה בלב המעריצים למרקחת הזו בעיקר בגלל הטיפשות והטירוף. בעיני בולטות השפעותיו של זה על סרטיו של רוב זומבי וגם על רוברט רודריגז.
עם זאת, באייטיז עוד לא למדו מה שבסבנטיז כבר הספיקו לשכוח: בשביל להפחיד צריך להראות כמה שפחות. יותר מדי קלוז-אפים על לת׳רפייס – בתצורתו הכי שלומיאלית וטיפשית מכל סרטי הסדרה – מונעים ממנו להיות אירוע מאיים באמת.

הסרט גם התהדר בשחקן מליגה א׳ באותו זמן, הרי זהו דניס הופר. הופר אמנם ידע עליות ומורדות בקריירה הקולנועית הפוריה שלו, אבל דווקא בשנה בה הצטלם לסרט הוא היה בשיאו עם תפקיד איקוני ב״קטיפה כחולה״ של דיויד לינץ׳ ומועמדותו היחידה לאוסקר על Hoosiers.

בסרט חוברים שדרנית רדיו צעירה (קרוליין ויליאמס החביבה) ושוטר שאחייניו היו פרנקלין, הבחור הנכה מהסרט הראשון, וסאלי, הניצולה, על מנת לעצור את משפחת המנסרים שהמשיכה להטיל את אימתה על תושבי שוליה של טקסס.
זה היה הסרט האחרון בסדרה שבויים על ידי טובי הופר, אם כי הוא נשאר מעורב בדרך זו או אחרת ברוב הפרוייקטים הבאים.

הכנסות: 8,025,872 דולר בארה״ב בלבד (בתקציב של 4.5 מליון דולר)
ציון ב׳רוטן טומייטוס׳: 45

1990: ״לת׳רפייס: המנסרים מטקסס 3״ – Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre 3

tcsm3

את הופר החליף הבמאי ג׳ף בר שלא עשה שום דבר משמעותי לפני או אחרי. התסריט נכתב על ידי דיויד שואו שגם כתב את הגרסה של 2006.
הסרט השלישי הוא בכלל מוזר כי הוא לא לגמרי החליט אם הוא פריקוול או סרט המשך ואם נתפסים לפרטי הטריוויה שמשובצים בסרט אפשר די להתבלבל. לא שזה שינה הרבה כי הכשלון הכלכלי של הסרט מנע מ"ניו-ליין סינמה" לייצר עוד המשכונים כפי שתכננו.
הסרט הזה הוא תמצית סרטי הסלאשרים ההוליוודים שבין השיאים של ״סיוט ברחוב אלם״ לבין ״צעקה״: לא נורא מפחיד אבל גם לא ממש מביך. שזה הכי נורא. אם אתה סרט אימה סוג ז׳ שלא מצליח להפחיד, לפחות שייצא ממך קאלט כלשהו. זה לא המקרה הפעם ואולי בגלל זה הפרק הבא בסדרה יהיה הפסיכי והמופרך ביותר מכולם. אבל נגיע אליו.

סיבה יחידה לצפות בסרט הזה (אם אתם ממש מחפשים אחת) היא הופעתו של ויגו מורטנסן, 13 שנים לפני ששב למלוך בארץ התיכונה ו-17 שנים לפני מועמדותו לאוסקר על ״סימנים של כבוד״. אבל הוא לא השחקן המפורסם היחיד שהחל את הקריירה שלו בסדרה, אך גם זה בהמשך.

מה שמעניין בהתקן הניינטיזי של הסרט הוא איך פס הקול הפך מסינטיסייזר לגיטרות חשמליות ואיך דמות האישה בסרט הפכה מיצור שפועל על פי אינסטינקטים של הישרדות ומין (בסרט הראשון) ולמישהי שניצלת בעזרת מיניות וטירוף (בשני) לגיבורה ראויה אבל יותר מזה – לראשונה נצפו נשים גם בתפקידים השליליים והרצחניים, משהו שמאותו הרגע יופיע בכל הסרטים. משפחת סוייר כבר איננה תא פטריאכלי, אלא נשלטת על ידי אמא מחופפת לא פחות.

הכנסות: 5,765,562 דולר בארה״ב בלבד
ציון ב׳רוטן טומייטוס׳: 13

1994: ״המנסרים מטקסס: הדור הבא״ – The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation

tcsm4

אחרי ש"ניו-ליין סינמה" ויתרה על עשיית סרטים נוספים, לקח על עצמו תסריטאי הסרט הראשון, קים הנקל, להפיק באופן עצמאי סרט נוסף שגם קשה למקם אותו כרונולוגית ביחס לסרטים האחרים.
בסופו של דבר חברת "קולומביה פיקצ׳רס" לקחה על עצמה להפיץ אותו אבל העבירה את הסרט גיהנום של עריכות מחודשות ועיכובים. הסיבה היחידה שהסרט ראה אור בסופו של דבר הוא כנראה בזכות העובדה ששניים משחקניו הפכו שנתיים לאחר מכן לכוכבים. רנה זלווגר לוהקה ל״ג׳רי מגווייר״ וקיבלה מעמד של אחת השחקניות המבטיחות, ומתיו מק׳קונוהי הפך בזכות ״עת להרוג״ לאחד השחקנים הלוהטים של הניינטיז. קולומביה ראתה את הפוטנציאל ושיחררה את הסרט, ששמו המקורי היה ״שובם של המנסרים מטקסס״, לאקרנים על אף שהסוכן של מק׳קונוהי ניסה למנוע זאת.

״הדור הבא״ הוא אולי הסרט השנוי ביותר במחלוקת מבין כל הסרטים שיצאו מאז 1986. יש לא מעט שחושבים שהוא הגרוע ביותר בסדרה – שלא נאמר אחד הסרטים הגרועים ביותר שנעשו – וחלק אימצו לליבם את הפסיכוזה נטולת ההגיון שהקשר היחידי בינה לבין שאר הסרטים היא הופעתו של לת׳רפייס, הפעם בגרסת טרנסוויסט. או משהו בסגנון.
הסרט הזה כל כל מגוחך ומטומטם שהוא כנראה היה נקודת שיא וכל שאר הסרטים שנעשו לאחר מכן חזרו אחורה להיות סרטי סלאשרים קלאסיים כפי שהיה הראשון.
זה בא לידי ביטוי בערך בכל סצנה, במיוחד בסצנות המטבח שנראות כמו הצגת תיכון נונסנסית שיצאה מכלל שליטה. לדעתי גם את זלווגר אפשר לשפוט לכאן או לכאן: או שהיא נותנת את אחת ההופעות הגרועות ביותר בהיסטוריה של הקולנוע, כדמות שפשוט אין קשר בין הדרך שבה היא מגיבה למה שקורה סביבה, או שהיא פועלת על פי הנחיות במאי מדויקות שמייצרות תפקיד מודע לעצמו שבכוונה נראה שהונחת מסרט אחר, סרט אוטיסטי כלשהו. אם כך, מדובר בגאונות.
האמת היא שזה באמת קצת מהנה ומצחיק פה ושם, אבל זה בעיקר נראה כמו הדוד המונגולואיד של שאר הסרטים.

הכנסות: 185,898 דולר בארה״ב בלבד, וזה כולל את שתי היציאות של הסרט תחת שני שמות שונים!
ציון ב׳רוטן טומייטוס׳: 17

2003: ״המנסרים מטקסס״ – The Texas Chainsaw Massacre

tcsm5

האינפלציה המשוגעת של סרטי סלאשרים בתחילת האלף לא פסחה גם על הפרנצ׳ייז שנדמה שנקבר לנצח על ידי התפרעות לא ראויה בסרטים הקודמים.
הסרט נעשה על ידי חברת ״פלטינום דיונס״ של מייקל ביי שרמייקה קלאסיקות נוספות כמו ״סיוט ברחוב אלם״, ״הלילה ה-19״ ו״יום שישי ה-13״.
הסרט, רימייק מובהק שלא נאמר ריבוט לסרט הראשון, הופק על ידי ביי ושני יוצרי הסרט המקורי, טובי הופר וקים הנדל. הוא בוים על ידי מרקוס ניספל (הרימייק ל״קונאן הברברי״), נכתב על ידי סקוט קוזאר (״המכונאי״ המצויין עם כריסטיאן בייל) והצליח לא רע בקופות.

הסרט מתחיל כמו הראשון ברצף שוטים של אימת המנסרים ואז ממשיך עם קבוצת צעירים בוואן חבוט העושים את דרכם בטקסס. ההבדל הוא שבמקום לאסוף טרמפיסט פסיכופט שהוא חלק משושלת סוייר הקטלנית, הם מצילים בחורה צעירה שדי ברור שזה לא היום שלה.

הריבוט הזה היה הסרט הראשון שראיתי מכל ההמשכונים ודומיהם ולכן היה לי קל לחשוב שהוא די גרוע, אבל עכשיו אחרי שהשלמתי את כל הסדרה בעיני הוא טוב יחסית לכל הרפש שהקדים אותו. הוא לא איזה סרט אימה שימצא את מקומו בספרי ההיסטוריה ואין לו אפילו אחוז מהיצירתיות והצמרמורת של הסרט המקורי, אבל כחגיגת גועל ונעורים הוא מחזיק סביר.

הכנסות: 107,071,655 דולר בכל העולם (התקציב היה 9.5 מליון דולר)
ציון ב׳רוטן טומייטוס׳: 36

2006: ״המנסרים מטקסס: ההתחלה״ – The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning

tcsm6

אחרי הריבוט הגיע תורו של הפריקוול. הסרט מתרחש כארבע שנים לפני הסרט משנת 2003 והאמת היא שאני ממש לא רואה שום הבדל בין השניים. באמת, זה אותו סרט חוץ מהעובדה שעקב היותו פריקוול אנחנו יודעים שכל הרעים יחיו וכל הטובם ימותו.
הסרט עשוי לא רע אבל הוא כבר העתק של העתק של העתק ואחרי כל סרטי הסלאשרים שראינו ממש אין לו טעם או ריח. אפילו אין לו סיפור אוריג׳ין מעניין ללת׳רפייס שיכול להצדיק את עשייתו מעבר לסחיטת כסף מינימלית.

העיצוב והעריכה ברמה גבוה אבל אין בו אף סצנה מזעזעת באופן יוצא דופן או מפחידה. עוד חבורה פוטוגנית למדי נרצחת, בורחת ונרצחת בכל זאת על ידי הדמויות מהסרט הקודם. ביג פאקינג דיל.
הסרט הופק גם הוא על ידי הופר את הנקל ובויים על ידי ג׳ונתן ליברמן היעיל שדווקא עשה עבודה לא מחפירה גם ב״זעם הטיטאנים״.

הכנסות: 51,764,643 דולר בכל העולם (בתקציב מגוחך של 16 מיליון)
ציון ב׳רוטן טומייטוס׳: 12

2013: ״המנסרים מטקסס 3D״ -Texas Chainsaw 3D

tcsm7

וכך נדמה שהפרנצ׳ייז הופך להיות קורבן אומלל של הטרנדים הקולנועיים. כשמייקל ביי עושה רימייקים לסדרות אימה מצליחות, הנה סרט מנסרים חדש. כשהקולנוע הופך לשלושה מימדים, הנה סרט מנסרים חדש. אני, אגב, בטוח שזה לא האחרון.
הסרט הזה מחשיב את עצמו כהמשך ישיר לסרט משנת 1974 והוא מתעלם מכל הלגאסי של הסרטים שנעשו אחריו. הכי סנובים הסרטי 3D, אני אומר לכם…

נכון לעכשיו הסרט הרוויח מעל שלושים מיליון דולר בארצות הברית והציון המשוכלל שלו הוא 19 מתוך 100 ברוטן טומייטוס. מקום טוב באמצע.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.