• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

אופיר 2011: נבחרת החלומות של סריטה

14 באוגוסט 2011 מאת אור סיגולי

בעוד כיומיים יוכרזו המועמדים הסופיים לפרסי אופיר 2011 וסוף סוף נדע מי הסרטים המרכזיים במרוץ של השנה. להזכירכם, אנחנו נהיה במסיבת העיתונאים ונדווח ממש בסיום מי נגד מי.

כאמור, 26 סרטים עלילתיים מבקשים את מקומם בקטגוריות השונות. חלקם אפילו לא רעים בכלל.
אז אחרי שהתחננו אל חברי האקדמיה אנחנו פה בסריטה החלטנו לשחקן אותה אקדמיה. וזה אומר שאנחנו הרכבנו רשימת מעומדים כפי שאנחנו היינו רוצים לראות אותה, וכפי שאנחנו היינו מצביעים אם מישהו היה טורח לשאול את דעתנו.
וכך קרה שערב אחד, בשעה 20:00, נפגשנו לנו, אורון ואני, להתחיל לדרדס את הרשימה. אם רק היינו יודעים למה אנחנו נכנסים… מסתבר שלהרכיב רשימה אולטימטיבית וגם להתחשב בדעת חברך הבלוגר באותו הזמן זו משימה לא קלה. שלא נאמר קשה. שלא נאמר כואבת. קטגוריה-קטגוריה, סרט-סרט, פירקנו אותם עד שיצא עשן. אחרי שתמכנו והתנגדנו, נאמנו בלהט של מצביא סקוטי ארוך שיער, ניסינו זה על זה מניפולציות מחשבתיות מחוכמות סטייל חניבעל לקטר, רק בשעה 1 פאקינג בלילה – אחרי חמש שעות לא פשוטות (מתוכן חצי שעה של חיפוש אוכל במרכז ירושלים) – הגענו לעמק השווה. בערך. כנראה.

אז זוהי נבחרת החלומות של סריטה לפרסי אופיר 2011

כמה הערות מקדימות ומאוד חשובות:
1. המועמדים מורכבים מתוך 20 הסרטים שראינו. אילו סרטים ראינו? תוכלו לעבור על הרשימה כאן. אנחנו מתנצלים בפני היוצרים של ששת הסרטים שלא הצלחנו לראות ומתחייבים להיות יותר יעילים בשנה הבאה.

2. נבחרת החלומות הורכבה בכפוף לחוקי האקדמיה. זה אומר שהפקת הסרט קבעה לנו לאיזו קטגוריה משובץ השחקן, ולא יכולנו להעמיד יוצרים שאינם לגיטימיים, כלומר נטולי אזרחות ישראלית. זה יצר כמה בעיות ואין ספק ששינה את מפת המועמדויות. דוגמאות בולטות: עליזה רוזן ועפר שכטר הורצו מטעם סרטיהם כתפקידים ראשיים. שזו שטות ואנחנו מתנגדים לה, אבל אנחנו כן משחקים לפי החוקים ולכן כך גם הורצו באותו אופן אצלנו.

3. אל נא תטעו – זו אינה רשימת הימורים. האמת היא שסביר להניח שאם נקלע ל2 מתוך 5 בכל קטגוריה זה יהיה אירוע מוזר למדי. נבחרת החלומות היא טעמינו האישי בלבד. הימורים על האופיר נשאיר לעופר. עלינו זה גדול.

4. ועכשיו התנצלות: הקטגוריה היחידה שפסחנו עליה היא פרס הסרט התיעודי. על אף שמהצד זה נראה קצת כאילו יש סיכוי שהתיעודיים השנה מעניינים יותר מרוב העלילתיים, פשוט לא הצלחנו לראות מספיק תיעודיים כדי שנרגיש מספיק טוב לבחור כמה על פני אחרים. אינטגריטי וכאלה. קבלו בהבנה.

אבל מספיק עם ההקדמות. הגיע הזמן לרדת לעסקים. המועמדים מטעם סריטה לפרסי אופיר 2011:

שחקן משנה
ליאור אשכנזי – הערת שוליים
צחי גראד – אורחים לרגע
מיכאל הנגבי – חתולים על סירת פדלים
שלומי קוריאט – הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן
יפתח קליין – מלח ים

אז נתחיל עם קטגוריית משחק. במבט חיצוני דווקא יש פה רשימה מעניינת שמורכבת מסרטים שמאוד אהבנו וסרטים שקצת פחות.
ליאור אשכנזי הוא ממש גבולי מבחינת הקטגוריה כי יש שיטענו כי הוא שחקן ראשי. הוא הורץ כמשנה כדי לא לפגום בסיכוייו של בראבא, כנראה, אבל הוא דחק החוצה את מיכה לבינסון שיכל אפילו לזכות באופיר אם היה מתמודד. אשכנזי מורץ גם כראשי על "כלבת" ולכן אחד מהבודדים שיכול לקבל מועמדות כפולה, כמו יפתח קליין (על תפקידיו ב"מלח ים" ו"השוטר") ודני גבע ("עוד אני הולך" ו"כלבת"). עפר שכטר ב"כלבת" נרשם גם, בהחלטה מצערת בעניינו, כראשי ולכן עליו תוכלו לקרוא כשתגיע הקטגוריה הרלוונטית.
גם קליין וגם קוריאט פה מכיוון ששניהם שחקנים מאוד מוכשרים, אבל בעיקר על כך שהם מצליחים לעשות תפקיד מצוין על אף חומר שלא תמיד נותן להם כל מה שצריך.

שחקנית משנה
שרה אדלר – בוקר טוב, אדון פידלמן
יעל גרובגלס – כלבת
רתם זיסמן-כהן – ברקיע החמישי
קרן מור – 2 בלילה
מורן רוזנבלט – אודם

קטגוריית שחקנית המשנה היא מהמפוספסות של השנה. לא חלילה בגלל אוסף השחקניות שמרכיב אותן אלא בגלל החלטות של מפיקי הסרטים לגבי שיבוץ השחקנים. זה מתחיל בזה שאחד התפקידים האהובים עלינו השנה, רות גלר ב"עמק תפארת", לא נרשמה כמועמדת בכלל; ועליזה רוזן, שחקנית שלא תצליח לעשות תפקיד רע גם אם ממש תנסה, רשומה כשחקנית ראשית. אלו שתי החלטות בעלות השפעה מכרעת על הקטגוריה.
ההשלכות מבחינתנו זה שגם קרן מור, עם סצינה אחת קצרה בה היא עושה לכולם בית ספר למשחק (יש לה את אחד הפאנצ'ים הכי טובים בסרט והיא אפילו לא מצולמת כשהיא אומרת אותו), היא אחת מחמשת המתמודדות הכי ראויות לדעתנו.

צילום
בוקר טוב, אדון פידלמן – בועז יהונתן יעקב
הנותנת – עמית יסעור
הערת שוליים – ירון שרף
השוטר – שי גולדמן
כלבת – גיא רז

על כל שאר הקטגוריות אפשר להתאונן ולהתבכיין חוץ מזו. לא יאומן כמה הישגים צילומיים אדירים הצליח הקולנוע הישראלי לייצר השנה. אנחנו ממש לא מקנאים בחברי האקדמיה שצריכים להחליט בין הסרטים שנעים מיופי לחספוס, מארט-האוס לקראוד-פליזרים, והכל בהצלחה לא מבוטלת.
לנו היה וויכוח קשה מאוד לגבי החמישייה והיינו רגע מלהתפתות לזרוק שישה שמות במקום חמישה. שלא כמו הרבה קטגוריות בהן היה צריך לחלץ מועמדים לעיתים בכוח, פרס הצילום הוא אולי הקטגוריה הכי צפופה באופיר השנה.

תסריט
אורחים לרגע – מאיה קניג ודנה דימנט
בוקר טוב, אדון פידלמן – ארז קו-אל
הערת שוליים – יוסף סידר
השוטר – נדב לפיד
חתולים על סירת פדלים – יהונתן בר-אילן ויובל מנדלסון

יש סיכוי שהקטגוריה הזו, הקרובה ביותר לליבם של אנשי סריטה, היא ההפך הגמור מקטגוריית הצילום. איך נגיד את זה, התסריטים קצת בעיתיים השנה. נספר אפילו שאחד מהמועמדים פיצל אותנו עד כדי כך שאחד מאיתנו נאלץ להגיע לוויתור כואב. אפשר להגיד שבחלק מהמקרים, הסרטים המצוינים הרשומים מעלה יכלו להיות עוד יותר טובים אם היו נותנים עוד פוש אחד לשיפוץ התסריט שלהם. לכן החלטנו לרשום את הסרטים שבתסריטם יש אלמנט אחד – כן, לפחות אחד – שמצטיין מעל השאר. בין אם זה הדיאלוגים, או המבנה, או היעילות הרגשית, או עיצוב הדמויות. לא הצלחנו למצוא תסריט אחד השנה שיש בו את כולם.

סאונד
2 בלילה – אלון דעי, אהד צחר
בוקר טוב, אדון פידלמן – אולג קייסרמן, אביב אלדמע, ישראל דוד
כלבת – אוני אלבר, רונן נגל, תומר אליאב, ישראל דוד
הערת שוליים – תולי חן, אלכס קלוד, ישראל דוד
פלנטה אחרת – אבנר דביר, רביד דביר, אביב אלדמע

השאלה היא כמובן מה בכלל צריך לקחת בחשבון שמנסים למצוא את עבודות הסאונד הבולטות של השנה. אנחנו החלטנו שעניין הגימור הטכני פחות מעניין אותנו, ואנחנו מחפשים את עיצוב עולם הסאונד היצירתי ביותר, כזה שמאחד סרט ומייצר קורלציה או דיסוננס שאמור להשפיע על חווית הצופה. חמשת הסרטים האלה, במיוחד הקטנים שבהם, כמו "כלבת", "2 בלילה" ו"פלנטה אחרת" עמדו בפני אתגרי הקלטה לא פשוטים בגלל הלוקיישנים ואופי הסרט, והשתמשו באווירות מעניינות, בזמן ש"אדון פילדמן" ו"הערת שוליים" הצטיינו בעיצוב עולם סאונד שקשה לדמיין את הסרט בלעדיו.

מוזיקה
אוסטרליה שלי – אופיר לייבוביץ
אחותי היפה – אבי בללי
בוקר טוב, אדון פידלמן – אבי בללי
חתולים על סירת פדלים – נדב הולנדר ומיכאל כהן
כלבת – פרנק חיים אילפמן

גם אצלנו, כפי שעשוי וסביר שיקרה באופירים, אבי בללי מתחרה מול עצמו. ובואו רק נגיד שייתכן ופספסנו כאן את פסקול השנה, אבל לעיתים לקח לנו לא מעט זמן לנסות ולדלות מהזיכרון כיצד בעצם נשמעה המוזיקה המקורית של כמה סרטים. לא ברור אם זה מעיד יותר עלינו או על הסרטים, אבל זה היה המצב. על מי שכן פה אפשר בקלות להגיד שהמוזיקה היא אחד האלמנטים המוצלחים בסרט אותו היא מייצגת בקטגוריה זו.

עיצוב אומנותי
אודם – עופר שחר
בוקר טוב אדון פידלמן – יואב סיני
ברקיע החמישי – תמר גדיש
הערת שוליים – ערד שאואט
נמס בגשם – יורם שייר

עיצוב תלבושות
אוסטרליה שלי – ים ברוסילובסקי
אחותי היפה – לאורה שיים
ברקיע החמישי – רונה דורון
הערת שוליים – לאורה שיים
נמס בגשם – רונה דורון

איפור
אודם – אסתי שטרן, אילן גורי
הערת שוליים – רונית דוגו-ארביב
חתולים על סירת פדלים – מרין שיפרין
כלבת – אתי בן נון, אלינור גיגי
נמס בגשם – ערן ישראלי

לראשונה הופיעה במחוזותינו קטגורייה לאיפור. למה בעצם יש לנו קטגוריית איפור? זאת איש לא יודע.

עריכה
2 בלילה – יוני מן
בוקר טוב, אדון פידלמן – אילה בנגד
השוטר – ערה לפיד
הערת שוליים – עינת גלזר-זרחין
כלבת – נבות פפושדו ואהרון קשלס

גירל פאוואר! כמו בכל מקום בעולם, גם בישראל העורכות שולטות. תוסיפו לשלוש הגברות הנ"ל את טובה אשר, ג'ואל אלקסיס וחברותיהן ותבינו שהעורכים הכי בולטים בארץ הם למעשה עורכות.
בנגד הצליחה להוציא את מקסימום העדינות ב"אדון פילדמן"; לפיד התמודדה עם מבנה לא שגרתי ושינויים לא פשוטים בקצב הסרט בסרט שנכתב ובויים על ידי בנה נדב; ועינת גלזר-זרחין, התלמה שכונמייקר של האופירים, פה על הסחרור הויזואלי והרגשי שיוסף סידר ביקש ממנה לטוות.
לצידן ניצבים שלושה עורכים (משני סרטים), שגם הם הגיעו להישגים מעוררי קנאה. על יוני מן שפכנו מחמאות ב"שמע נא תחינתי", והחברים של "כלבת" זגזגו במאסה של דמויות ואירועים לייצר סרט אחד קצבי ומיוחד.
אחלה קטגוריה השנה.

שחקנית ראשית
ריימונד אמסלם – רסיסי אהבה
הגר בן אשר – הנותנת
בתיה בר – עמק תפארת
אוולין הגואל – אחותי היפה
עליזה רוזן – הערת שוליים

האמת היא שגדול הביקוש על ההיצע בתחום השחקניות השנה, כך הרגשנו. במקרה עליזה רוזן הייתה לנו דילמה לא קלה כי מצד אחד היא נהדרת ב"הערת שוליים" (כמו בכל דבר אחר שעשתה) אבל היא בשום פנים ואופן לא ראשית. הגואל ובן-אשר הציתו בנינו וויכוח קל, כשעל בתיה בר וריימונד אמסלם הסכמנו פה אחד. גם הפעם, חלק מהמועמדות קיבלו אקסטרה נקודות בעיקר על כך שהצליחו לייצר תפקיד מורכב ומרגש על אף שהתסריט והבימוי לא תמיד שיתפו פעולה.

שחקן ראשי
גור בנטביץ' – אורחים לרגע
שלמה בראבא – הערת שוליים
ירון ברובינסקי – 2 בלילה
ששון גבאי – בוקר טוב, אדון פידלמן
ישי גולן – הנותנת

רגע כואב. כואב ממש. אנחנו מדברים על השלב שבו נאלצנו לוותר על יקיר הבלוג עפר שכטר אחרי שהסכמנו שתפקידו ב"כלבת" הוא תפקיד משנה והפלנו אותו על טכניות. עפר, אם אתה קורא את זה, תדע שקשה לנו ושאם היינו מרימים טקס היינו מתחננים ממך להנחות אותו.
קטגוריית השחקן היא אחת הצפופות השנה. גם היעדרותם של יפתח קליין ודני גבע לא ממש נותנת לנו מנוח. נאלצנו לפנות לפתרונות יצירתיים כדי לנצח את הדילמות. בסופו של דבר מבט על חמשת הגברים הנ"ל דווקא ממלאת את החזה בגאווה. לא שיש לנו איזשהן השגות לגבי הפייבורט (רמז: יאצק), אבל ארבעת האחרים לא מביישים אף פירמה. סחתיין.

במאי
יוסי מדמוני – בוקר טוב, אדון פידלמן
יוסף סידר – הערת שוליים
נדב לפיד – השוטר
נבות פפושדו ואהרון קשלס – כלבת
הדר פרידליך – עמק תפארת

אם אתם חושבים שיש אצלנו קורלציה מוחלטת בין קטגוריית הסרט והבמאי, דפדפו אל חמישיית סרטי השנה שלנו ותופתעו. בימוי הוא בימוי וסרט הוא סרט וכפי שהוכיחו באקדמיה בשנה שעברה עם דובר קוסאשווילי, הם יכולים ללכת יד ביד ויכולים גם להיפרד. אנחנו החלטנו להכליל ברשימת הבמאים (והבמאית) שלנו את החמישה שעשו פלאים בסרטים אותם ביימו. שהעלו אותם רמה והפכו אותם לשלמים יותר, בעיקר אם סך חלקיהם היה פחות משלם. ייתכן ופספסנו הזדמנות לחמישייה נשית יותר, אבל תאלצו להאמין לנו שזה לא שיקול מרכזי אצלנו וכל אחד נשפט על-פי עבודתו או עבודתה. ותאמינו לנו גם שהקטגוריה הזו סיפקה לנו את אחד הוויכוחים היותר ארוכים ופחות קלילים, אבל אנחנו מרוצים מאוד מהבחירה.

סרט
הנותנת – מרק רוזנבאום
הערת שוליים – דוד מנדיל, משה אדרי, לאון אדרי
השוטר – איתי תמיר
כלבת – חיליק מיכאלי, אברהם פרחי, תמר ליאון, יוליה שיפטר
עמק תפארת – אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל, יוחנן קרדו

בפרפראזה על אחד המשפטים האהובים עלינו ב"חתולים על סירת פדלים": תאמינו לנו, לא הייתם מתחלפים אתנו.
אנחנו לא מקנאים בכם, חברי אקדמיה.
מותשים והמומים בסופו של דבר הגענו לבחור את חמשת המועמדים שלנו לפרס סרט השנה, והיה איזשהו שלב שבו חשבנו שזה לא ייגמר. הדיון שניצת בנינו יכל לתדלק חמישה פוד-קאסטים לפחות. כל "בעד" וכל "נגד" היה חריף משכנע מקודמו; כל פקטור שקשור לאיכות הסרט ולמקומו בעולם נשקל אלפי פעמים; סגריות הוצתו בזו אחר זו, קפיצות לשירותים הפכו להיות תדירות יותר ויותר. אבל לפני שנכנס ליותר אינפורמציה ממה שראוי, בואו פשוט נסכם שזה לא נעשה בקלות ראש. ואלו חמשת הסרטים המשמעותיים של השנה המוזרה הזאת.

הזוכים שלנו בקטגוריות השונות יוכרזו בטקס וירטאולי יומיים לפני טקס פרסי האופיר האמיתי…

אקדמיה, מעכשיו זה כבר שלכם.

סיכום סכום המועמדויות:
הערת שוליים – 12
בוקר טוב, אדון פידלמן – 9
כלבת – 8
השוטר – 5
2 בלילה – 4
הנותנת – 4
חתולים על סירת פדלים – 4
אודם – 3
אורחים לרגע – 3
אחותי היפה – 3
ברקיע החמישי – 3
נמס בגשם – 3
עמק תפארת – 3
אוסטרליה שלי – 2
הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן – 1
מלח ים – 1
פלנטה אחרת – 1
רסיסי אהבה – 1

תגובות

  1. אורי 1 הגיב:

    ניחושי למועמדיות שיפורסמו מחר:

    סרט:
    הערת שוליים
    פידלמן
    השוטר
    אחותי היפה
    ברקיע החמישי

    בימוי:
    יוסף סידר
    יוסי מדמוני
    נדב לפיד
    מרקו כרמל
    הדר פרידליך, "עמק תפארת"

    שחקנית:
    קלרה חורי, "אודם"
    הגר בן אשר, "הנותנת"
    יערה פלציג
    אוולין הגואל
    קרן ברגר, "2 בלילה"

    שחקן:
    ששון גבאי
    שלמה בר – אבא
    יפתח קליין
    משה איבגי
    גור בנטוויץ, "אורחים לרגע"

    שחקן משנה:
    ליאור אשכנזי
    מיכאל מושונוב
    נורמן עיסא
    צחי גראד
    הנרי דוד

    שחקנית משנה:
    רותם זיסמן כהן
    גילי בן אוזליו
    מורן רוזנבלט
    ריימונד אמסלם
    שרה אדלר

    מוזיקה:
    אבי בללי
    אבי בללי
    עמית פוזננסקי
    יוסף ברדנשווילי
    יונתן בר גיורא, גדי גולדמן וניסים אלחנטי, "רסיסי אהבה"

    בהצלחה לכולם!!!

  2. אקדמאית הגיב:

    לאודם היו מגיעות יותר מועמדויות. רציתי מאד לתת לו על צילום אבל הצלם לא ישראלי ולכן לא ברשימה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.