• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״הדו-קרב האחרון״, ״האב״, ״הלוחשת לפרחים״

28 באוקטובר 2021 מאת אורון שמיר

חודש אוקטובר מסתיים בגדול, עם יום הקולנוע הישראלי שנחגג אתמול ברחבי הארץ (ודחף את המדור להיום) ועם סוף שבוע בו הסינמטקים וספקיות התוכן מתגנדרים בסרטי אימה לקראת ליל כל הקדושים. אז מה אם זה חג נוצרי או אמריקאי, לראות סרט לא הופך אותך לגוי. אני חושב. בכל מקרה, אור חסך לי לרכז כאן המלצות לאן לצאת בפתיחת חלק ב׳ של אימת החודש, אז גשו לשם ולסינמטק הרלוונטי. החלק שמוקדש לצפייה ביתית בסוף המדור יתרכז בסרטים שאינם מז׳אנר האימה, היו לנו המון כאלה החודש כפי שאפשר לקרוא בלינק הנ״ל. מלבד זאת, המירוץ לאוסקר הבינלאומי מתחמם, וחודש נובמבר יהיה עמוס מלהכיל בסרטים מדוברים ובעיקר בפסטיבלים למיניהם. נתייחס אליהם בנפרד בהמשך, כמו גם לסרט שהוקרן רק בטרום-בכורה השבוע לפני שייצא לאקרנים באופן נרחב יותר בשבוע הבא – ״הקול האנושי״ (The Human Voice) של פדרו אלמודובר, לראשונה בשפה האנגלית ועם טילדה סווינטון, ע״פ ז'אן קוקטו. להוציא אותו, יש לנו שלושה סרטים חדשים מהיום בבתי הקולנוע.

הדו-קרב האחרון (The Last Duel) – אחד מבין שני סרטים של רידלי סקוט השנה, כי כידוע בגיל 83 רק מגבירים קצב. הציוות המעניין קשור בכתיבה: בן אפלק ומאט דיימון חתומים על התסריט, לראשונה מאז האוסקר על "סיפורו של ויל האנטינג", יחד עם ניקול הולופסנר ("דיברנו מספיק") ועל פי ספרו של ריק ג'אגר. הסיפור מבוסס על מקרה שנודע בצרפת של ימי הביניים כדו-קרב האחרון, בין הלורדים קארוז' ולה־גרי, בחצר המלך שארל השישי. למרות זאת, הסרט דובר אנגלית ולצד דיימון ואפלק מככבים גם אדם דרייבר וג׳ודי קומר, כאשר הסיפור מובא מכמה נקודות מבט סביב האירוע שהצית את ההזמנה להילחם עד המוות – אחד הלורדים כפה עצמו על אשתו של האחר. לירון התגברה על עיצוב השיער והזקנים ותכתוב על הסרט את הסקירה שלנו.

האב (The Father) – הסרט הזה נחשף לראשונה בפסטיבל סאנדנס לפני כמעט שנתיים, אבל קצר את מירב תהילתו בתחילת השנה הנוכחית עם זכייה כפולה באוסקר: לתסריט המעובד של כריסטופר המפטון ופלוריאן זלר, שכתב מחדש למסך מחזה פרי עטו (שהוצג בישראל תחת השם ״האבא״), ולשחקן הראשי סר אנתוני הופקינס. בהמשך למה שכתבתי על סקוט בפסקה הקודמת, הופקינס הפך בגיל 83 לזוכה האוסקר המבוגר ביותר על משחקו, ולא טרח להגיע לטקס משום שהיה בטוח שהפרס בכיס של צ׳דוויק בוזמן המנוח. מי שהתרעמו אז אולי יתרצו אם וכאשר יצפו כעת בסרט. כתבתי את זה כבר אבל שווה להדגיש שמדובר באחד התפקידים הגדולים בקריירה של השחקן העצום הזה, ודאי הכי טוב שלו מאז האוסקר הקודם לפני 30 שנה. הופעת מחץ שמצדיקה לבדה הגעה לקולנוע ומחיאות כפיים בעמידה מול המסך בסיום. הופקינס מפליא לגלם אדם שתודעתו מתפוררת בזקנתו ואליה צולל הסרט כולו. סביבו מככבים אוליביה קולמן, רופוס סוול, ואימוג׳ן פוטס. על הסרט הזה לירון כבר כתבה. אגב, לסרט הבא של היוצר יקראו ״הבן״ ואני לא צוחק.

הלוחשת לפרחים (The Rose Maker / La fine fleur) – או פשוט ״פרח יפה״ בתרגום ישיר יותר למקור הצרפתי, מתמקד במגדלת ורדים על סף פשיטת רגל. מגלמת אותה קתרין פרו והיא הייתה אחת ממגדלות הפרחים המצליחות בעולם, אבל כעת העסק שלה קורס ואולי עומד להירכש על ידי יזם צעיר שמבחינתה הוא נטול נשמה. הפתרון להמשך הטיפול בגן הוורדים מגיע מכיוון העוזרת שלה, שמעסיקה שלושה משוקמים נטולי ניסיון גינון. אז כן, זו קומדיה צרפתית אבל הבסיס נשמע דרמטי וסנטימנטלי דווקא. הבמאי הוא פייר פינו (״Radio Silence״).

סרטים חדשים ב-VOD

לפני ההיצע של היום ומחר, סליחה ומחילה על שלא שמתי לב שכבר התחיל בשבוע שעבר ״פוליש זום״, חודש של קולנוע פולני ב-HOT סינמה וביוזמת המכון הפולני ת״א ומכון אדם מיצקביץ׳ בפולין. תשעה סרטים תוצרת פולין זמינים כבר כשבוע ולמשך חודש ב-HOT VOD cinema דרך הקטגוריה Cinema Time והלוואי שנחזור לכתוב בעברית יום אחד, זה יהפוך את החיים שלי ליותר קלים. על הבולטים שבהם כבר כתבנו, בין אם זה ״מר ג'ונס״ של אניישקה הולנד, ״אשליה אופטית״ של אנדז׳יי ויידה (סרטו האחרון), ״קורפוס כריסטי״ של יאן קומאסה, או ״זיעה״ של מגנוס פון הורן ששבה את ליבי לפני שנה. כפי שאפשר לשים לב מהלינקים, מדובר בסרטי פסטיבלים מהשנים האחרונות וזה האופי של התוכניה כולה, כך מסתמן. הלינק בשם האירוע יוביל למידע נוסף ולשאר הסרטים, או שפשוט תמצאו אותם בממשק של הוט אם יש לכם ולכן מינוי.

המנהרה (The Tunnel / Tunnelen) – בגלל השם הגנרי, למקרה שתרצו לחפש עוד מידע, אני מציין גם את הכותרת הנורווגית של הסרט הזה שהשתבץ היום ב-VOD של יס. האמת היא שסרטו של פול אויה נראה ונשמע כמו שסרט אסונות צריך להיות, לפחות על פי הקדימון. הסיטואציה היא התנגשות של משאית בקיר הביטחון בתוך מנהרה ארוכה, מה שמוביל לעצירת התנועה ומשם להפיכת המקום למלכודת מוות עם פרוץ שריפה. בחוץ מחכה ללכודים קור מקפיא עצמות, כאשר ההתמקדות היא במשפחה אחת שבתם בורחת מהבית ונלכדת בתופת.

פרה ראשונה (First Cow) – סרטה היפהפה של קלי רייכארדט (״ונדי ולוסי״, ״נשים מסוימות״) הוקרן בישראל במסורה על המסך הגדול, למשל בפסטיבל ירושלים. החל מהיום אפשר לראותו ב-yes ובסלקום tv ואני עדיין בעדו. כתבתי עליו עם פרוץ המגפה לחיינו, בסיכומי השנה עופר הצטרף ואפילו אהב יותר ממני, ואולי עכשיו התור שלכם ושלכן. מדובר בעוד שיתוף פעולה של היוצרת עם הסופר והתסריטאי ג׳ון ריימונד, הפעם על ימי ההתיישבות הראשונים בארה״ב ועל ידידות הנרקמת בין שני אאוטסיידרים סביב פרה חולבת שאינה שלהם.

צבא הגנבים (Army of Thieves) – ביום שישי (29.10) בנטפליקס יתבצע ניסיון להרחיב את היקום הקולנועי (נסו לקרוא בלי לצחוק) של ״צבא המתים״ לפני בוא ההמשכון. מתיאס שוויגהופר, שגילם בסרט ההוא את פורץ הכספות דיטר (החבוב בתמונה לעיל), שב אל הדמות וגם מביים ע״פ תסריט של שיי האטן. העלילה מתרחש לפני אירועי הסרט של זאק סניידר, בשלבים המוקדמים מאוד של אפוקליפסת הזומבים, ומתמקד בחבורת גנבים אותה מוביל מפצח הכספות. גם נטלי עמנואל, ועוד כמה שלא זיהיתי, בעניין.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.