• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״קרב המינים״, ״סה לה וי!״, ״האיש שהפיל את הבית הלבן״, ״לילות מנהטן״

22 בנובמבר 2017 מאת אורון שמיר

המדור השבועי עולה לאוויר מעט באיחור כדי לתת את המקום לדיווח אמש של אור על המועמדים לפרסי הספיריטס, אחד מן הטקסים שהם ממבשריה הרשמיים של תחילת קדחת האוסקר. במדור תמצאו פחות או יותר רק סרט אחד מתוך הארבעה שעולים לאקרנים בישראל שגם אולי יוזכר בין המועמדים לאוסקר, אולי שניים אם כוללים את אחד משני הנספחים שבחרתי להוסיף השבוע (ועל מעמדם ככאלה בהמשך).

״קרב המינים״ (Battle of the Sexes), שכבר זכה לטרום-בכורה באדיבות הפסטיבל הגאה (אז גם כתבתי עליו), הוא כנראה הסרט הבולט ברשימה השבוע מבחינת פנטזיות אוסקריות. מעטים הדברים שאומרים לחברי האקדמיה ״אוסקר!״ כמו זוכי ומועמדי עבר, והסרט אכן מתהדר בזוכת פרס המשחק דאשתקד, אמה סטון, במועמד העבר סטיב קארל (״פוקס קצ׳ר״), בצמד הבמאים ואלרי פאריס וג׳ונתן דייטון (״מיס סאנשיין הקטנה״) ובתסריטאי סיימון בופוי (״נער החידות ממומבאי״). העלילה מתרחשת בשנת 1973 על רקע נסיונות להשגת שיוויון בין נשים וגברים גם בתנאי השכר על מגרש הטניס, כשאל הנושא הרציני והסבוך מצטרף מעין שובר שיוויון חצי משועשע שצבר מימדים אפיים בדמות ״קרב המינים״ בין טניסאי העבר בובי ריגס (קארל) לשחקנית מספר 1 בעולם הטניס הנשי, בילי ג׳ין קינג (סטון). החיים האישיים של הטניסאים נמצאים בסחרור בעקבות הקרב המתקרב, כאשר ריגס מעצבן בפעם האחת-יותר-מדי את אשתו (אליזבת׳ שואו) בעוד קינג נאבקת בתשוקה שלה לספרית (אנדראה רייסבורו) שעלולה לסיים את נישואיה ההטרוסקסואליים. שרה סילברמן, אלן קאמינגס וביל פולמן מככבים גם הם.

״סה לה וי!״ (C'est la Vie!Le Sens de la Fête) הוא סרטם החדש של הצמד אריק טולדנו ואוליבייה נקש (״מחוברים לחיים״, ״סמבה״), שאף פתח את פסטיבל הקומדיה הצרפתי ״או לה לה!״ בשבוע שעבר. העלילה נפרשת על פני יממה אחת בה מתארגנת ומתרחשת חתונה מוגזמת ומופרזת, בטירה שאמורה לספק חוויה של המאה ה-18 אבל אפילו לא מצליחה לספק די חשמל לעמדת ההגברה המוזיקלית. הצוות שצריך להתמודד עם התקלות מלא בכל מיני תקלות מהלכות בעצמו, מחלקת הקייטרינג לא מאמינה במושג ״פג תוקף״, הכלה פוגשת ביום המאושר בחייה דווקא את האקס שלה, והחתן – נעלם בכדור פורח. בקיצור, קומדיית שיבושים ותקלות בדרך לחופה, בהשתתפות ז'אן פייר בכרי, ז'יל ללוש, סוזן קלמנט ובליווי מוזיקה מקורית שהלחין אבישי כהן (הבסיסט, לא החצוצרן).

״האיש שהפיל את הבית הלבן״ (Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House) מתרחש שנה אחת לפני ״קרב המינים״, כלומר ב-1972, ומביא אל המסך פעם נוספת את סיפורו של ״גרון עמוק״, המקור שסייע לעיתונאים וודוורד וברנסטין לחשוף את פרשת ווטרגייט. אם לשפוט על פי הליהוקים, העיתונאים אינם הנושא המרכזי, וגם לא הנשיא ריצ׳ארד ניקסון, שמגולם כאן על ידי עצמו בעזרת שימוש בחומרי ארכיון. אבל יתר הקאסט די מרהיב וכולל את ליאם ניסן בתפקיד האיש מן הכותרת, דיאן ליין בתור זוגתו, מייקל סי. הול, טום סיזמור, ברוס גרינווד, נואה וויילי, אדי מרסן ועוד. פיטר לנדסמן (״Concussion״) ביים ואף כתב, על פי ספריהם של מארק פלט וג׳ון די. אוקונר.

״לילות מנהטן״ (Manhattan Night) הוא הוותיק מבין סרטי השבוע, ומגיע למסכינו אחרי כשנה וחצי מאז הבכורה במולדתו. גם במרכזו עומד עיתונאי וגם הוא מבוסס על ספר, אך לא על אירועים אמיתיים. אדריאן ברודי מגלם כתב בעיתון יומי שתמיד מחפש אחר הסיפור הגדול הבא, ולא מוותר על ההזדמנות לחקור את מותו של בעלה של גברת מצודדת הנקרית בדרכו (איבון סטרהובסקי). כשהעניינים הופכים ממקצועיים לאינטימיים, חייו של הגיבור הופכים לסיוט פרנואידי ובכוונתו לגרור יחד איתו מטה את כל המעורבים בדבר. בריאן דה-קיובליס, מפיק-במאי-תסריטאי עם רזומה של כעשרים שנה אבל ללא סרט באורך מלא עד עתה, הוא זה שביים ואף עיבד למסך את ספרו של קולין הריסון.

״מוסקבה פינת הוליווד״ (Mify O Moskve) פותח את פינת נספחי השבוע, שכן הוא יוקרן ברוסית בלבד ברשת סינמה סיטי וגלובוס מקס. עד כמה שידוע לי כנציג העיתונות, לא נשלח לגביו חומר פרסומי וגם ברשת לא פשוט למצוא. אפילו צפייה בטריילר עם כתוביות לאנגלית ובצוותא עם דוברת רוסית, לא לגמרי פענחו לי מה קורה בסרט, מלבד שמדובר בקומדיית מעמדות מוסקבאית הקשורה גם לעולם הזוהר. ספרו לי מה הולך פה.

״פרחים בבוץ״ (Mudbound), סרטה של די ריס, הגיע השבוע לנטפליקס. בדרך כלל אני לא כולל במדור דיווחים על מה חדש בסטרימינג, אבל היות שהסרט די מדובר בהקשר של עונת הפרסים, ושכבר כתבתי עליו כשהוקרן בפסטיבל ניו יורק, אחרוג ממנהגי. מה גם שאולי עופר יוסיף כמה מילים בימים הקרובים על הדרמה החברתית והפוסט-מלחמתית של הבמאית ע״פ ספרה של הילרי ג׳ורדן, בכיכובם של ג׳ייסון קלארק, גארת׳ הדלונד, קארי מאליגן, רוב מורגן ומרי ג׳יי בלייג׳. הנה תמונה מייצגת ביופיה של הסרט, ואחריה נעבור לחלק השני של המדור.

עוד עניינים ואירועים:

פסטיבל דוקאביב – יחגוג 20 להיווסדו בחודש מאי הקרוב, ומזמין כעת יוצרים ויוצרות להגיש סרטים למהדורה החגיגית. ההגשות פתוחות עד יום חמישי ה-11 בינואר 2018, מה שרק נראה כמו עוד הרבה זמן אז כדי להזדרז. עוד פרטים בקול הקורא של הפסטיבל, שהשנה הקרובה ודאי תיחשב כשנת מבחן עבורו – מפסטיבל נישה הפך דוקאביב לפסטיבל מהגדולים בישראל, יש שיגידו הגדול והמוצלח ביותר, והוא חלק לא מבוטל מן הפריחה המתמשכת של קולנוע תיעודי בישראל מבחינת היצירה והקהל כאחד.

תסריטים להורדה – הם עדיין המצרך האהוב עליי של עונת הפרסים, ובאתר No Film School שוב מאגדים יחדיו כמה וכמה שמות בולטים למהדורה נוספת. הפעם אפשר למצוא שם את ״קרב המינים״ מראשית המדור הנוכחי, ״צורת המים״ של דל טורו ו״שלושה שלטים ליד אבינג, מיזורי״ של מקדונה מפסטיבל ונציה, ״היפה והחיה״ בגרסת 2017 וגם ״אני, טוניה״ (I, Tonya), מהסרטים היותר מסקרנים של דצמבר בעיניי.

ענק הברזל – סרטו הראשון והמופתי של בראד בירד (״רטטוי״) מגיע אל סינמטק הרצליה בדיוק בזמן לחגוג את הטיזר לסרטו הבא, ״משפחת סופר-על 2״. זה יקרה מחר, יום חמישי ה-23 בנובמבר, בשעה 20:30 ובגרסה שלא זכור לי מתי ואם בכלל הוקרנה בישראל על המסך הגדול – הדיבוב המקורי לאנגלית, בקולותיהם של ג׳ניפר אניסטון, הארי קוניק ג׳וניור, וין דיזל, אלי מריינטל ועוד. דורון ״עין הדג״ פישלר יקדים דברים, ולדעתי זה כל מה שצריך לדעת. אם תתעקשו, הנה עוד פרטים וגם אופציה להזמין כרטיסים באתר הסינמטק ההרצליאני.

סרטי הגמר – של מחזור כ״ד מבית ספר לקולנוע ע״ש סם שפיגל, יוקרנו בצהריי שישי הקרוב בסינמטק תל אביב. כלומר ה-24 בנובמבר בשעה 11:30 באולם 1, למען הדיוק. תוכלו לצפות שם בזוכה פסטיבל ירושלים ״תמונת משפחתי בשנתי הי״ג״ של אמרי דקל קדוש, וב״מאמושקה״ של מאי עבאדי-גרבלר שהוצג גם הוא בפסטיבל הירושלמי; במשתתפי פסטיבל חיפה ״מי שחלמה״ של אודיה רוזנק, ״תפקיד בעל משמעות״ של שירה פלורנטין, ״סבתא חיה, רותי מתה״ של גל רוזנבלוט, ו״מה שבפנים״ של דנאל אל-פלג; ובסרטים שחלקם זכו בפרסים פנימיים של בית הספר ומקצתם טרם נחשפו – ״שאבעס כלה״ של עליזה חנוביץ׳, ״עריקה״ של פראג בנבניסטי, ״מרגע לרגע״ של טל ניניו, ״סדקים״ של ניצן רוזן, ו״מאוחר בחיי״ של ליגל מור. הכניסה חופשית.

מועדון הקולנוע של הגדה השמאלית – יוזמה של קולנוענים למען קולנוע, יקרין בשבת שני סרטים ששווה להזכיר בשבילם את המיזם הזה פעם נוספת. ראשית יוצג סרטו החדש והקצר של תאופיק אבו ואיל, ״רכבת החופש״, שעופר התרשם ממנו בפסטיבל חיפה וזאת הזדמנות פז לצפות בו. לאחר מכן יוקרן ״ניסיון״, סרטו של עבאס קיארוסטמי מ-1973 שהוא אחת מעבודותיו המוקדמות של המאסטר האריאני. כל הטוב הזה יקרה במוצאי שבת ה-25 בנובמבר בשעה 20:00 ובאחד העם 70 בתל אביב, עוד פרטים בפייסבוק של הגדה.

מתוך ״רכבת החופש״ של תאופיק אבו ואיל

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.