• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״היחידה ללוחמה לא-ג'נטלמנית״, ״רדיקלי״, ״ג'ויקה״, ״שומרת הדרקונים״, ״כנפיים של חברים״, ״הכלב והחתולה – המרדף המטורף״

17 באפריל 2024 מאת אורון שמיר

זה הזמן לאחל חג פסח שמח, חג שקצת אירוני לקרוא לו ״חג החירות״ השנה וגם טיפה משונה לי לכתוב ״חג האביב״ בהתחשב בכמה חם היום פתאום. להורים שכבר מתמודדים עם חופשת החג, שהגיעה לפני ליל הסדר והרבה, היצע הסרטים החדשים אמור לסייע בפעילויות לכל המשפחה. יש גם כמה סרטים לקהל מבוגר יותר, ושוב המוני פסטיבלים ותוכניות מיוחדות. בכמות שאני לא חושב שנוכל להשתלט עליה. וזה עוד לפני פסטיבל קאן שהכריז על הליין-אפ, או דוקאביב שיצא היום עם טיזר לעיתונות. אבל אלה ענייני החודש הבא, כאשר הפסטיבל הגדול של החג הוא כנראה אפוס, שנקדיש לו פוסט משלו, אבל חשוב לי גם לנסות להצביע על אירועים מיוחדים וצנועים יותר.
למשל ״גרזנים ומצות״, פסטיבלון סרטי אימה שייפתח הערב (17.4) בסינמטק הרצליה ויימשך עד מוצאי שבת. מדובר באוצרות של יוצר הקולנוע ולאחרונה גם היוטיובר איתן גפני, שבחר רצועה נאה (ומדממת) לימים שלפני ליל הסדר. מתחילים עם ״הואסרה: אשת העצמות״, ממשיכים עם ״נקמה״ ו״פרויקט ציד הזאב״, ומקנחים עם ״כשהרוע מזדחל״ ו״דמות בערפל״ של קרפנטר. ההקרנה של ״נקמה״ בחמישי תלווה בהקדמה ושיחה עם לירון סיני, אז זה כמובן האירוע המומלץ גם בלי קשר לכך שכדאי להשלים את הסרט לפני שהחדש של הבמאית קוראלי פראז׳ה מוצג בקאן. האחרון ברשימה הוא הקלאסיקה היחידה באוסף ועל כל השאר יש לנו כבר טקסטים, הרבה בזכות אימת החודש. זה הזמן להתגעגע ואם זה המצב, יש פרויקט חדש של אור להתנחם בו, על הגלגולים הקולנועיים של טום ריפלי. וטרם נשלם פרויקט האופיר, בל נשכח. לא אשכח גם לחזור למה שהתכנסנו לשמו גם השבוע, הסרטים החדשים.

היחידה ללוחמה לא ג'נטלמנית (The Ministry of Ungentlemanly Warfare) – כבר סרט חדש של גאי ריצ׳י? מתי הוא הספיק, אולי בזמן העבודה על הגרסה הטלוויזיונית של ״הג׳נטלמנים״. באופן משעשע, הסרט החדש מבטיח להיות לא ג׳נטלמני כבר בכותרת ומכיוון שצפיתי בו ממש אתמול אני יכול לומר שהוא גם מקיים. העלילה מתרחשת בימי מלחמת העולם השנייה וחושפת סיפור אמיתי, אך באופן שאינו נאמן למציאות, אודות יחידה מיוחדת שהקים ווינסטון צ׳רצ׳יל למשימות בלתי רשמיות בעורף האויב. כל הגדרה של יחידת מתאבדים, נוקמים, נועזים או ממזרים חסרי כבוד, יכולה להתאים כאן. הנרי קאביל מוביל את חבורת הפושעים האלימה אך הנאמנה לבריטניה, אלן ריצ׳סון (הלא הוא ג׳ק ריצ׳ר הנוכחי) מוסיף מסת שריר ותכונות נוספות מזריקים פנימה הנרי גולדינג, אלכס פטיפר והירו פינס טיפין. בזמן שהם עסוקים בכיסוח נאצים, את האלמנט המתוחכם יותר של הריגול מייצגים איזה גונזלס ובאבס אולוסאנמוקון. במשרדי הממשל תוכלו למצוא את קרי אלווס ופרדי פוקס בתור איאן פלמינג ואם, ואת רורי קיניר בתור צ׳רצ׳יל. רק ג׳יימס בונד חסר, בסרט המבוסס על ספר של דמיאן לואיס (לא השחקן) שמצידו מבוסס על חשיפת מסמכים סודיים.

רדיקלי (Radical) – הפקה אמריקאית-מקסיקאית שהחלה את דרכה בפסטיבל סאנדנס 2023, והוקרנה לראשונה בישראל בפסטיבל חיפה האחרון. אאוחניו דרבז מגלם מורה של כיתה באיזור ספר נידח במיוחד במקסיקו. הילדים בכיתה מכירים רק עוני ואלימות, עתידם אינו ורוד ומשמעת נוקשה היא הדרך היחידה לשלוט בהם, לא לפתוח את מוחם לסקרנות הטבעית של הלמידה. הגיבור מבקש לשנות גישה ולנסות דרכי חינוך אחרות, גם אם זה אומר שהוא עצמו לא בטוח מה הוא עושה ויצטרך ללמוד יחד איתם. סרטו של כריסטופר זאלה, תמונה מתוך הסרט בראש הפוסט.

ג'ויקה (Joika) – סרט אמריקאי אחר, הפעם בשיתוף ניו-זילנד משם מגיע הבמאי-תסריטאי ג'יימס נפייר רוברטסון (״פרש בודד״). טליה ריידר מתהילת ״נבר ררלי״ מגלמת את ג׳וי וומאק, רקדנית אמריקאית שהייתה באמת (אפילו היה עליה סרט תיעודי לפני שנים ספורות). היא אחת האמריקאיות הראשונות להתקבל למוסד הלימודים הרוסי המפואר של אקדמיית הבולשוי בלט, אבל שום דבר לא הולך לה בקלות. הבלרינות האחרות בזות לה או מתעללות בה, וכך גם המורה מטילת המורא בכיכוכה של דיאן קרוגר. הטריילר מנסה לתת וייב של ״ברבור שחור״ אבל הייתי רוצה לקוות שהסרט הוא משהו אחר או שונה מספיק מיתר הסרטים על הקשיים הפיזיים של בלרינות.

הכלב והחתולה – המרדף המטורף (Cat and Dog) – נתחיל את הסגמנט המוקדש לסרטי ילדים דווקא עם סרט מצולם, אף כי הוא מדובב לעברית. במקור זו הפקה קנדית צרפתית, בניצוחה של רים קריסי שלא רק ביימה ומככבת אלא גם חתומה במשותף על התסריט. אם כי הכוכבים האמיתיים הם כלבלב וחתולה, שניהם יצירי מחשב ולגבי מידת השכנוע, אני מניח שצריך לראות. החתולה היא כוכבת רשת שטסה עם הבעלים שלה, הכלבלב הוא גור מן הרחוב שבטעות בלע יהלום לאחר שמי ששדד אותו נמלט מן המשטרה, ונאלץ לטוס עם הכלב. שני הכלובים לא מגיעים ליעד ומאלצים את בעלי החיים להתמודד עם שלל אתגרים ואת הבעלים המודאגים שלהם, כל אחד ואחת מסיבתה, לנסות להשיבם בכל מחיר.

ֿשומרת הדרקונים (Dragonkeeper) – נעבור לאנימציה, עם הפקה משותפת לספרד ולסין, על פי ספר מאת קרול וילקינסון (יצא לאור בעברית בהוצאת גרף). העלילה מתרחשת בסין העתיקה, בתקופה בה הופרה הידידות בין בני האדם ודרקונים שניצודו לשם רווח. הדרקון האחרון רוקם קשר עם ילדה-משרתת, שלא קוראים לה ראיה למה חשבתם שכן, במטרה להתנגד למכשף מרושע המנסה לרתום את כוחה של ביצת דרקון לטובתו האישית. הבמאים הם לי ג׳יאנפינג וסלבדור סימו (״בוניואל במבוך הצבים״), נסו לנחש מי מגיע מאיזה מדינה מבין השתיים שהוזכרו כאן.

כנפיים של חברים (Goldbeak) – סרט אנימציה נוסף, והפעם סין הסתדרה ללא ספרד. או שלא כל-כך, תלוי איך הסרט. הפרסומים מבטיחים ״מהיוצרים של שרק 4, קונג פו פנדה 3, הדרקון הראשון שלי 2״ שזה גם משעשע מספרית וגם נכון רק בבית משפט. לסרט יש שני במאים, אחד בעל השם המצער בהקשרים מערביים דונג לונג, שזהו הקרדיט הראשון שלו בכל ימד״ב, והאחר הוא נייג׳ל טירני מאירלנד. האחרון אכן עבד בכל הסרטים הנ״ל, כמו גם בהפקות אנימציה נוספות, אבל בתור במאי טכני. מה עושה במאי טכני בסרטי אנימציה? מבלי להיכנס לזה, בעיקר את השלבים שלפני האנימציה שאינם קשורים לתהליך היצירתי. הרבה יותר מגניב לציין שהוא ביים קליפים עבור באד באני וליל דיקי. אה כן, הסרט עצמו מספר על עיט שגדל בין תרנגולות. הוא חש לא שייך, מחפש את עצמו בין בעלי הכנף הדומים לו יותר וחושף מזימה כנגד התרנגולות שדחו אותו.

רבל מון – חלק שני: המצלקת (Rebel Moon – Part Two: The Scargiver) – נסיים עם מה שחדש בנטפליקס החל מיום שישי ה-19.4, וזהו המשך אופרת החלל השאפתנית/יומרנית של זאק סניידר. באופן אישי, ״ירח המרד״ הראשון קצת הוציא לי את החשק להמשיך ולעקוב אחר מעללי של קורה (סופיה בוטלה) והלוחמים שנותרו מן הסרט הקודם (יהיה ספוילר להגיד מי שרדו ומי לא), בעודם מלקקים את הפצעים מהמפגש הקודם עם האימפריום ומתכוננים לסיבוב הבא. עבור מי שנהנו, יש לכם ולכן כאן עוד שעתיים לפחות וזה עוד לפני הגרסה המדממת שסניידר הבטיח להוציא, כדי להמשיך לחלוב את הפרויקט. הפעם נדמה לי שאלך לראות שוב את ״מלחמת הכוכבים״ במקום.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.