• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״לרוץ על החול״, ״המאסטרו״, ״משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר״, ״במלכודת הסערה״, ״די כבר עם השקרים שלך״, ״המשאלה״, ״טרולים 3 הקול טוב״, ״תעלול של משלוח״, ״חתול במוזיאון״

7 בדצמבר 2023 מאת אורון שמיר

חג חנוכה שמח, שמתחיל ממש היום, וכנראה לכבודו התמלאו המסכים בשמונה סרטים חדשים (ועוד אחד בתור שמש, אם לסדר את המטפורה הלא מוצלחת הזו). כמחציתם סרטים לכל המשפחה, אותם תמצאו יותר לקראת הסוף, על אף שחלקם הפקות ראווה גדולות. פשוט חשבתי לנכון להתחיל עם סרט ישראלי חדש ראשון באולמות הקולנוע בדיוק חודשיים לאחר פרוץ המלחמה שעדיין נמשכת, ולהמשיך עם אופציות למבוגרים. ממילא במרחב הציבורי ישלטו סרטי הילדים והנוער. בשל העומס במדור אין הפעם צפייה ביתית, ובגלל העומס בסריטה השבוע, עם פוסט חדש ולרוב גם ארוך מהרגיל בכל יום ויום, השעות אינן רגילות. מחר נמשיך באותה תנופה אבל בתקווה שעל הבוקר, אם לא יהיו הפתעות.

לרוץ על החול – במקום ״אחרי החגים״ מלא בקולנוע ישראלי קיבלנו מלחמה, מה שדחה את יציאת הסרט המתוכננת בקפידה. סרטו הראשון כבמאי של המפיק-בדרך-כלל אדר שפרן (״מכתוב״, ״מחילה״), היה אמור להגיע לקולנועים רכוב על גלי תקופת החגים המוצלחת שלו. זה אומר טרום-בכורה ביום הקולנוע הישראלי, שני פרסים בפסטיבל חיפה וארבע מועמדויות לפרס אופיר (אנחנו רצינו יותר). הלינק לפסטיבל חיפה יוביל למה שכתב עליו אור, מבעוד מועד, כי היה חשוב להמליץ עליו עוד לפני הכתרים שנקשרו לו. שון שונסולה מונגוזה מככב בתור אומארי, פליט אריתראי שכבר נטמע בתל-אביב, אבל נעצר בידי משטרת ההגירה ומועמד לגירוש. בשדה התעופה הוא חומק מן השוטרים, ומוצא עצמו באמצע המולה שיצרו אוהדי מכבי נתניה בכדורגל. הם הגיעו למקום כדי לקבל את פניו של שחקן רכש ניגרי, ובשל טעות בזיהוי מחבקים את אומארי. גם הבעלים (צביקה הדר) ובתו המנהלת (קים אור אזולאי) שוגים לחשוב שזהו השחקן שלהם ומרעיפים עליו עושר ותנאים שאינו מכיר. מנקודה קומית זו ממשיכה גם הדרמה החברתית, עם עלילת משנה רומנטית וחרדה מטרגדיה בו בעת. על התסריט חתום הצוות של ״דוז פואה״ – שראל פיטרמן, אסף זליקוביץ, יואב הבל.

המאסטרו (Maestro) – נטפליקס ממשיכה לשלוט גם בבתי הקולנוע, עם סרט שעופר כתב עליו בוונציה ויזכה לשבועיים בלעדיים בקולנוע לפני הגעה לשירות הסטרימינג. זו לא ביוגרפיה על חייו של צביקה פיק וגם לא עוד רימייק ל״הערת שוליים״, כי אם סרטו של בראדלי קופר על חייו של המלחין והמנצח לנארד ברנסטין (או כל איות אחר שתחפצו) בדגש על הקשר עם זוגתו, פליסיה מונטאלגרה (קרי מאליגן). את המאסטרו מגלם קופר, שגם ביים וכתב את התסריט יחד עם ג׳וש סינגר (״ספוטלייט״, ״העיתון״, ״האדם הראשון״). אני לא לגמרי משוכנע מה נחשב ספוילר, אז אמשיך ואומר רק שהסרט מתרחש על פני תקופות רבות, חלקן אילצו את הבמאי-כוכב להשתמש באיפור שלא מצא חן בעיני יהודי הוליווד. אשאיר את ההחלטה הזו לסקירה המתקרבת של אור.

במלכודת הסערה (Supercell) – ידעתי שמצלמים המשכון/רימייק ל״טוויסטר״, אבל לא העלתי על דעתי שיש סרט שכבר הספיק להקדים אותו. סרטו של הרברט ג׳יימס ווינטרסטרן מספר על בחור צעיר (דניאל דימר) שאביו היה רודף סערות אגדי. ספציפית סערות ברקים ולא בדיוק סופות טורנדו, אם הבנתי את הטריילר. בכל מקרה, הבן מחליט ללכת בעקבות האב והדרך הזו מסוכנת משום שהיא כוללת, ובכן, נסיעה אל תוך סופות ברקים מסוכנות. בעשותו כך הוא מקווה למצוא נתיב משלו, אבל גם מסכן את עצמו וחלק מן הסובבים אותו. אחד מהם מגולם בידי אלק בולדווין, נדמה לי שבהופעתו הראשונה על המסך מאז תקרית הירי בה הרג בשוגג צלמת על סט צילומים. עוד בקאסט: אן הייש, סקיט אולריך.

די כבר עם השקרים שלך (Lie with Me) – לפני חודש, כללתי את הסרט הזה במדור השבועי, משום שערך טרום-בכורה מקוונת לשבוע בלבד בסינמטק תל אביב. כעת משהגיע תורו לעלות לאקרנים באופן מסודר, הוא שב ומופיע במדור עם תאריך יציאה כדת וכדין. סרטו של אוליבייה פיון הוא עיבוד חופשי לספרו האוטוביוגרפי של הסופר פיליפ בסון, שגרסה שלו הוצגה בישראל בתיאטרון תמונע. סופר השב לעיירת הולדתו לאחר שנים, פוגש בבנו של אהבת נעוריו הסודית, ומוצף זיכרונות המתרבבים בתשוקות חדשות. בכיכובם של: גיום דה טונקדנק, ויקטור בלמונדו וגיליאן לונדז.

״משחקי הרעב״ חוזרים

משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר (The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes) – נעבור לחצי המדור המיועד יותר לילדים ולנוער. או רק לנוער במקרה זה, בעיניי סרטי המותג הזה אינם מתאימים לילדים. הנוכחי עשוי להיות שונה, משום שמדובר בפריקוול, גם הוא על פי ספר מאת סוזן קולינס, השב אל הדמות של קוריולאנוס סנואו בצעירותו. מגלם אותו טום בליית׳, בתקופת משחקי הרעב העשיריים במספר, שם הוא נציג הקפיטול שאמור לשמש כמנטור של המתמודדת ממחוז 12 העני. ספק כי מגלמת אותה רייצ׳ל זגלר, לשעבר מ״סיפור הפרברים״ ובקרוב מ״שלגייה״, הם מתאהבים. כיוון שסנואו עוד קטן ולא מנהל את המשחקים, הסרט זקוק למרשעת ומצא אותה בדמות ויולה דייויס. ייתכנו עוד דמויות חשובות אבל אינני בקיא בסדרה שנטשתי אחרי סרט וספר בודד, אז רק אספר שפרנסיס לורנס חוזר לביים.

המשאלה (Wish) – הסרט החדש של אולפני וולט דיסני אמור להיות היצירה החוגגת מאה שנות יצירה, וגם סרט האנימציה ה-62 באורך מלא שלהם. המשימה הוטלה על צוות ״פרוזן״, המנהלת-תסריטאית ג׳ניפר לי והבמאי כריס באק, המשתף כאן פעולה עם אנימטורית שטרם ביימה בעצמה בעבר, פון ויראסונתורן. העלילה היא אחת הסבוכות ומלאת החוקיות הפנימית שאני זוכר בסרט שאמור להיות מיועד לכל גיל, ברמות פיקסאריות ממש, ומתרחשת בממלכה ים תיכונית בשם רוסאס. הגיבורה היא צעירה בשם אשא (אריאנה דבוז) החולמת להיות שוליית הקוסם, כלומר המלך-מכשף של הממלכה, מגניפיקו (כריס פיין). היא עושה זאת כדי להתקרב לצלחת ולהגשים את המשאלה של סבא בן המאה, בלי לדעת מהי. זאת משום שתושבי המקום מעניקים את המשאלות שלהם למלך, שבתורו בוחר האם להגשים אותן. זה אפילו יותר מסובך בסרט ומה שחשוב לדעת הוא שהגיבורה מגלה עוד אמיתות מטרידות ומחליטה להביע משאלה אל הכוכבים (כי אביה היה פילוסוף?) ומן השמיים יורד כוכב משאלות. לכאורה זה אמור להיות הסיפור שלו, בפועל זה מעין פריקוול לכל האלמנטים הקסומים בסרטי דיסני. ואם עשיתי עבודה לא מספקת בניסיון להסביר מה הולך פה, חכו עד שתראו את הסרט.

טרולים 3 הקול טוב (Trolls Band Together) – זה השם העברי של הסרט השלישי בסדרת סרטי מותג הבובות ארוכות השיער, אחרי ״טרולים״ ו״טרולים מסביב לעולם״, ואיתו נתמודד. בניגוד לשם העברי לא הכל טוב בממלכת הטרולים ושאר היצורים הצמריריים, וכפי שמרמז השם הלועזי המבנה העלילתי הנבחר הפעם הוא איחוד להקה שהתפרקה. בפתיחה נודע כי ברנץ׳ (ג׳סטין טימברלייק) היה פעם חלק מלהקת בנים, שזה מצחיק כי גם המדבב, שצריכה להתאחד כדי להציל את אחד מחבריה. זאת משום שהוא נחטף בידי צמד כוכבי פופ חסרי כישרון החולבים אותו ממנו, בפרפרזה משונה על ״מילי ונילי״. ללהקה המתאחדת קוראים ״ברו-זון״, שזה גם רפרנס לבויזון וגם מצביע על כך שכולם אחים, בסרט שמתגלים בו סודות משפחה גם מהצד של הגיבורה הנוספת, פופי (אנה קנדריק). כמעט כל יצור שתראו על המסך מדובב באנגלית בידי סלב בדרגה כלשהי, גרסאות כיסוי לשירי פופ מכל התקופות ממלאים את הפסקול, ועל המקהלה שב לנצח הבמאי וולט דורן. הוא שב להיעזר בתסריטאית אליזבת׳ טיפט והפעם יש לו במאי-שותף בדמות טים הייץ.

תעלול של משלוח (Big Trip 2: Special Delivery) – זוכרים וזוכרות את ״תעלול של טיול״? גם אני לא, וכתבתי את התקציר כאן לפני ארבע שנים. מדובר בסרט אנימציה ראשון ולא אחרון השבוע בו מעורב הבמאי וסילי רובנסקי, שסרט אחר שלו עדיין מקרין בישראל (״פינוקיו שמי״). כאן הוא מביים לצד נטליה נילובה, כפי שהיה בסרט הראשון, שעל פי מה שכתבתי אי אז עוסק בדוב גריזלי שמקבל בטעות מהחסידה גור פנדה. ומה הכינו לנו הפעם במפעל האנימציה שקצת השתפרה מהסרט הקודם אבל ממש קצת? ובכן, דוב הגריזלי שלנו מוצא הפעם גור גריזלי שנפל מחסידה. גם הפעם הוא לא מרוצה ודורש להשיב את הפעוט לבעליו, בעזרתם של חבריו הארנב והפנדה. זו בעצם סדרת סרטים על טעויות במשלוחים? מדמיין את הגרסה הישראלית עם משלוחי מזון.

חתול במוזיאון (Cats in the Museum) – גם זו הפקת אנימציה רוסית, שתוצג בישראל בדיבוב לעברית בלבד, אבל הפעם רובנסקי חתום לבדו על הבימוי. אם כי מבחינת אנימציה נטו, ואם לשפוט על פי הטריילר בלבד, יכול גם להיות שיש לו בינה מלאכותית שנקראת על שמו ומנסה להנפיש בשבילו. למקרה שאתם לא הולכים ואתן לא הולכות לראות סרטי אנימציה בשביל איכות ההנפשה, אספר על העלילה. היא מתחילה עם ידידות הנרקמת בין חתול ועכבר, שתעמוד למבחן כאשר שניהם מוצאים עצמם במוזיאון לאמנות. החתול מתחבר אל שומרי המקום, חתולים אף הם, שמנסים ללכוד מכרסמים המפנטזים על כרסום הציורים. ומה בדבר ידידנו העכבר? הוא חולם לתת ביס במונה ליזה, בטוויסט שהופך את הסרט הזה מסתם מוזר לכמעט מוזר מספיק בשביל לתת לו צ׳אנס.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.