• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

פרסי אופיר 2023: רשימת המועמדים המלאה

2 באוגוסט 2023 מאת אור סיגולי

לפני כמה דקות הוכרזה הרשימה של מועמדי האופיר (בשונה ממה שהיוצרים מכריזים בכל הפוסטים שלהם, רק כעת הם מועמדים. חלקם, כמובן) ומתוך החמישיות האלו ייבחרו הזוכים, מצטייני הקולנוע הישראלי לשנת 2023, על פי טעמם של מצביעי האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה.

בתחום הסרטים העלילתיים באורך מלא, 28 סרטים נרשמו לתחרות, רק 14 מתוכם נכנסו לרשימת המועמדים הסופיים. המגוון נע בין "טור פרידה" ו"בחורים טובים" היחידים עם מועמדות אחת, ועד "7 ברכות" עם 12 – רק חצי מהמתמודדים הצליחו להיכנס בסופו של דבר, כאשר שלושה מהם עם יותר עשר מועמדויות ומעלה, על פי הספירה שלי.
מבין הבולטים שלא זכו אפילו למועמדות אחת: "הענקים של אי הפסחא" של קוסאשווילי, "צ'קאאוט", ו"הילה" של מיכל בת אדם. שמם, יחד עם שאר הנותרים מאחור, נמחק לחלוטין מאתר האקדמיה באותו הרגע. לא ברור.

האמת, הרבה הפתעות הביאה לנו רשימת מועמדי אופיר 2023, יש גם לא מעט פוליטיקה פה ובזה יהיה מעניין לדון – סרטים בעלי אג'נדה בכל זאת נכנסו ואף העפילו גבוה ממה שניתן היה לצפות.
הנה הרשימה המלאה, וכמה תובנות בזק לאחריהן.

המועמדים לפרסי אופיר 2023

הסרט הטוב ביותר:
"7 ברכות" – רונן בן טל, משה אדרי, ליאון אדרי
"בית" – שלום אייזנבך, בני פרדמן
"החייל הנעלם" – אברהם פרחי, חיליק מיכאלי, משה אדרי, ליאון אדרי, איתמר פרחי
"הפילגש" – איילת קיט, אמיר הראל
"לרוץ על החול" – אדר שפרן, רוני אברמובסקי, פיטר רומל, משה אדרי

בהודעה לעיתונות שהוציא היח"צ, השמות המחוברים למועמדי הסרט הם של הבמאיות והבמאים, ולא של המפיקים שבפועל זוכים בפרס הזה. אז עד שאביא מאיפשהו את רשימת המפיקים (עדכון: הוספתי מתאר האקדמיה), אכתוב שאני די מופתע מההצלחה של "בית" ו"לרוץ על החול" כי לא הייתי בטוח כיצד חברי האקדמיה יגיבו אליהם, אם בכלל ישקיעו בהם זמן. נחמד לטעות בהקשר הזה.
הנעדר העצום מכולם הוא "גן קופים" שעל אף 11 מועמדויות כולל בימוי, לא הצליח להיכנס בשערי פרס הסרט הטוב ביותר, מה שהופך אותו ל"בתולים" של השנה. זימבור משונה.
מתוך חמשת הסרטים, שניים מהם של במאיות, ושניים מהם הם סרטי ביכורים. בעיני מאכזב מאוד ש"בחורים טובים" לא נכנס, אבל אנחנו יודעים איך פרסים מתייחסים לקומדיות בדרך כלל.

שבע ברכות

הבימוי הטוב ביותר:
מתן יאיר – "חדר משלו"
איילת מנחמי – "7 ברכות"
אבי נשר – "גן קופים"
בני פרדמן – "בית"
דני רוזנברג – "החייל הנעלם"
מעיין ריף – "הפילגש"

ששה מועמדים לפרס הבימוי, תוצאה של תיקו כפי הנראה. "גן קופים" ו"חדר משלו", שלא זכו להיות מועמדים לפרס הסרט, מחליפים את אדר שפרן של "לרוץ על החול". רוזנברג, מנחמי ונשר היו מועמדים בעבר, אבל טרם זכו.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
דאנה איבגי – "הפילגש"
אושרת אינגדשט – "אמריקה"
ריימונד אמסלם – "7 ברכות"
ריימונד אמסלם – "העתיד"
סוזנה פפיאן – "גן קופים"

לפני כמה ימים פרסמנו את נבחרי סריטה לאופיר, המקבילה האישית שלנו לפרס המרכזי. כשזה מגיע לפרס השחקנית הראשית של 2023, קרה משהו שאני לא בטוח אם התרחש בעשור שבו אנחנו עושים את זה – הקטגוריה באופיר זהה לחלוטין לקטגוריה שלנו. ממש חמש על חמש, כולל הדאבל לאמסלם.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
ששון גבאי – "בתי אהובתי"
עידו טאקו – "החייל הנעלם"
מיכאל מושונוב – "אמריקה"
רועי ניק – "בית"
דרור קרן – "טור פרידה"

גבאי חוזר שנה אחרי הניצחון שלו עם "קריוקי", ודרור קרן פותח פה שנת אופיר של אלופים, והוא גם אחראי על הצד של הקולנוע הפוליטי של השנה. אנחנו נראה אותו בהמשך הרשימה, ולא רק פעם אחת.
אותי מצער קצת ששון שונסולה מנגוזה לא מועמד, על אף הנוכחות של "לרוץ על החול" בפרס הסרט. ההיעדרות של אדיר מילר מ"גן קופים" גם היא מפתיעה למדי.

אמריקה

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
אניה בוקשטיין – "הפילגש"
אפרת בן צור – "החייל הנעלם"
שני כהן – "גן קופים"
סמר קופטי – "העתיד"
תיקי דיין – "7 ברכות"

אנחנו ממשיכים פחות או יותר עם אותם סרטים. אגב, בשונה ממה שנכתב בהודעה לעיתונות, מתנצל שאני חוזר לשם, זה איננו התפקיד הקולנועי הראשון של שני כהן. למעשה, יש לה תפקיד נוסף בסרטי האופיר, כשחקנית ראשית על "גרגרי חול" (שנותר ללא מועמדויות). מכיוון שהוא כבר יצא לבתי הקולנוע, אז טכנית הוא יקבל את הבכורה.

שחקן המשנה הטוב ביותר:
אלברט אילוז – "בתי אהובתי"
עזרא דגן – "המשלחת"
עלא דקה – "גן קופים"
דרור קרן – "בית"
מאור שוויצר – "בחורים טובים"

קטגורית שחקן המשנה היא היחידה שהתייחסה ל"בחורים טובים". אתנחם בכל שוויצר הוא חלק ממועמדי השנה כי הוא ראוי ביותר (הסרט הנוסף בכיכובו, "ארוגם ביי" נותר ללא מועמדויות). דקה, שבשלב הזה למרבה השמחה כבר אפשר לסמן אותו כמועמד אוטומטי באופיר, וקופטי (שחקנית משנה) הם הלא יהודים היחידים מבין המועמדים.

התסריט הטוב ביותר:
"7 ברכות" – ריימונד אמסלם, אלינור סלע
"בית" – דרור קרן, בני פדרמן
"בתי אהובתי" – איתן גרין
"החייל הנעלם" – דני רוזנברג, עמיר קליגר
"חדר משלו" – מתן יאיר

איתן גרין הוא מחביבי קטגורית התסריט באופיר. למרות שהאקדמיה לרוב לא שוטפת את סרטיו בפרסים ומועמדויות, הוא כמעט תמיד מצליח למצוא לו מקום של כבוד בתחום הכתיבה. אבל הדבר הכי מעניין פה הוא ששני שחקנים מועמדים, ועל תסריטים שסידרו להם מועמדויות גם בתחום המשחק. אמסלם כמובן (שיחד עם שותפתה לכתיבה הן הנשים היחידות בקטגוריה), אבל גם דרור קרן באיזכור השלישי שלו ברשימת המועמדים. זהו ה"דרור קרנסאנס" בהחלט.

בתי אהבותי

הצילום הטוב ביותר:
"7 ברכות" – בועז יהונתן יעקב
"גן קופים" – זיו ברקוביץ'
"החייל הנעלם" – דוד סטרז'מייסטר
"הפילגש" – משה משעלי
"העתיד" – שרק דה מאיו

פה אנחנו נפרדים מ"העתיד" ושלוש המועמדויות שלו, שהצליח להצטופף עם שאר השחקנים החזקים של השנה. למיטב זכרוני אף צלמת לא נרשמה לאופיר השנה (תקנו אותי אם אני טועה), כלומר אפס מתוך 28, וזה כמובן הפך את הקטגוריה לכזו של צלמים בלבד.
אני מתבאס קשות על "אמריקה" ו"המנצחים", אבל אי אפשר שכולם יהיו כאן. אלא אם כן יש תיקו. לא חשוב, זה מבלבל.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"בתי אהובתי" – שם טוב לוי
"החייל הנעלם" – יובל סמו
"המנצחים" – רן שם טוב, דניאל מרקוביץ, בן זיידמן
"הפילגש" – אדם וינגרוד
"לרוץ על החול" – רן בגנו

עוד רשימה גברית למדי, שכוללת את הנוכחות של המיוזיקל הגדול של האופיר, כנראה אי פעם.

העריכה הטובה ביותר:
"7 ברכות" – איילת מנחמי
"בית" – גלעד ענבר
"החייל הנעלם" – נילי פלר
"לרוץ על החול" – אריק להב ליבוביץ'
"גן קופים" – יצחק צחייק

ארבעת הסרטים עם הכי הרבה מועמדויות נוכחים גם בפרס העריכה, וגם ארבעה מהמועמדים לפרס הסרט. אני צריך לבדוק את זה, אבל אני מאמין שרק גלעד ענבר טרם היה מועמד לאופיר. בכל מקרה, הרשימה הזו היא של הטיטאנים בתעשייה הישראלית.

החייל הנעלם

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
"7 ברכות" – אמיר ירון
"אמריקה" – ניצן ציפרוט
"גן קופים" – שחר בר אדון
"המנצחים" – סנדרה גוטמן
"הפילגש" – עדו דולב

"אמריקה" חוזר אלינו בפעם האחרונה אחרי שתי מועמדויות המשחק שלו. זו כנראה הקטגוריה הטכנית-אומנותית עם הפער הכי גדול בין המועמדים בה לפרס הסרט – רק "7 ברכות" ו"הפילגש" משותפים.
בעיני זה דבר חיובי שמעיד על כך שההצבעה האוטומטית נבלמה. עבודה טובה, אקדמיה.

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
ענבל שוקי – "7 ברכות"
חווה לוי רוזלסקי – "בית"
ענבל שוקי – "גן קופים"
חן כרמי – "המנצחים"
מאיה לבוביץ' – "הפילגש"

ענבל שוקי היא אחת משני יוצרים שהצליחו להיות מועמדים פעמיים באותה קטגוריה.

האיפור הטוב ביותר:
"7 ברכות" – אורלי רונן
"בית" – אתי בן נון
"גן קופים" – ענבל זורר
"החייל הנעלם" – שיר מצרפי
"הפילגש" – אלה טל

חייב לדעת למי האקדמיה תצביע פה, ומה פילוח הקולות. חייב.

הליהוק הטוב ביותר:
"7 ברכות" – אורית פוקס-רותם
"החייל הנעלם" – לימור שמילה
"המשלחת" – רותי בלום
"גן קופים" – אסתר קלינג
"לרוץ על החול" – קרן אלרום

קטגוריה שלישית ברציפות של נוכחות נשית מוחלטת.
אני לא בטוח אם אי פעם בתולדות האופיר היה מצב שבו הזוכה הגדולה של הטקס חוזרת שנה לאחר מכן כמועמדת על ליהוק. למעשה, די בטוח שזה לא קרה. אז הנה, אורית פוקס-רותם של "סינמה סבאיא" אולי תקח אופיר שלישי בתוך שנתיים. מכיוון שאני אוהב אותה אהבת אמת, אני לגמרי זורם עם הסנריו הזה.

עיצוב פס הקול הטוב ביותר:
"7 ברכות" – אביב אלדמע, מיכאל ליגום
"בית" – מיכאל גורביץ'
"גן קופים" – אשר מילוא, רונן נגל
"החייל הנעלם" – ניל גיבס
"המנצחים" – נין חזן

הפילגש

הסרט התיעודי הטוב ביותר מעל 60 דקות:
"1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם" – רן טל
"ענבל פרלמוטר – אם זה נגמר אז חבל" – שרון לוזון, אביגיל שפרבר
"ז'ה טם רונית אלקבץ" – מורן איפרגן
"משפט הבנקאים" – אליאב לילטי
"פוליקר – הילד שבי" – אתי אנטה, יניב אמודאי

שנה שנייה ברציפות שדוקו על רונית אלקבץ מגיע לחמישייה, בשנה שעברה זה הסתיים עם הזכייה של "מחברות שחורות". גם שתי ביוגרפיות מוזיקליות של דוקאביב הצליחו להיכנס.

הסרט התיעודי הטוב ביותר פחות מ-60 דקות:
"7 מונולוגים על זנות" – תמר ירום
"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה" – רות ולק
"הרף התחתון ביותר" – נור פיבק
"ליל כלולות" – רחל אליצור
"מותו של לוויתן" – עדו וייסמן

טוב, בגלל שאני התחלתי עם כל בחינת המגדר האולי-כן-אולי-לא מיותרת, אז תחום הדוקו שייך כמעט כולו ליוצרות. זה לכל הפחות מעניין ודורש איזשהו מחקר או כתבה רצינית.

הסרט העלילתי הטוב ביותר פחות מ-60 דקות:
"בצילו של ההר" – מאיה קסל
"לנשק את הקיר" – אודי פרסי
"מים עומדים" – ציביה ברקאי יעקב
"סרט זר" – בעז פרנקל, נועה קולר
"פסק זמן" – ריטה בורודיאנסקי

כמו בפרס התסריט, שני שחקנים מועמדים כבמאים על סרט שהם משחקים בו – פרסי וקולר (בשיתוף עם פרנקל, שזכה בקטגוריה הזו בעבר, ויחד עבדו על "חזרות"). איזה מזל שאני פה בשביל שתדעו את האינפורמציה הקריטית הזו.

סיכום המועמדים (אני עשיתי את הספירה, אז ממש מקווה שאני לא טועה). הלינקים מובילים לטקסטים שלנו:
"7 ברכות" – 12
"גן קופים" – 11
"החייל הנעלם" – 11
"בית" – 9
"הפילגש" – 9
"המנצחים" – 4
"לרוץ על החול" – 4
"בתי אהובתי" – 4
"אמריקה" – 3
"העתיד" – 3
"המשלחת" – 2
"חדר משלו" – 2
"בחורים טובים" – 1
"טור פרידה" – 1