• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״הדרך לאילת״, ״שומרי הגלקסיה: חלק 3״, ״הסנדקית מאמא גראס״, ״לאהוב מחדש״, ״דייזי קוואקה״

3 במאי 2023 מאת אורון שמיר

חודש מאי נפתח מבחינתנו עם המלצות מקדימות לפסטיבל דוקאביב, שיפתח את שעריו בעוד שבוע וקצת וכבר מתחיל למלא אולמות. אנחנו כאן כדי לעזור, כלומר כולם חוץ ממני שהשתתפו השנה בכתיבת הפוסט המשותף, ואולי אוסיף משלי בהמשך. בזאת רק מתחילה ההתייחסות שלנו לפסטיבל, שיתקיים בין ה-11 וה-20 בחודש, אז צפו לדיווחים של עמיתיי. בערך באמצע דוקאביב ייפתח פסטיבל הקולנוע של קאן בפעם ה-75 בתולדותיו, אירוע שהייתי משוכנע שאשתתף בו הפעם אבל כרגע הסיכוי דומה לסיכויים של ארסנל לזכות באליפות הפרמיירליג. כלומר, עדיין קיים אבל היה צריך להיסגר מוקדם יותר. בין שני הפסטיבלים הלללו צפוי גם חודש מסקרן בבתי הקולנוע, כפי שאולי יעיד היבול השבועי של סרטים חדשים. לפני שנגיע אליהם אציין שמחר הוא ״יום מלחמת הכוכבים״ (May the 4th be with you) ובכמה וכמה סינמטקים, תוכלו לצפות בטרילוגיה המקורית אז בדקו היטב בסינמטק הקרוב או החביב עליכם ועליכן. בהרצליה עושים זאת כבר היום, משום מה. לי לא נותר אלה לשמוח שלא מתייחסים לחרפה החדשה, לאחל חג שמח כאילו שחסרים לנו חגים בלוח השנה, ולעבור לסיקור ראשוני של ההיצע השבועי, מגובה בעוד קצת מהנעשה בסינמטקים וגם צפייה ביתית לשם שינוי.

הדרך לאילת – הפצתו של הסרט הזה בבתי הקולנוע כעת כמוה כסיבוב ניצחון, אחרי שנה של פרסים. זהו סרטו השני באורך מלא של יונה רוזנקיאר, שכמו ״הצלילה״ ערך את בכורתו בפסטיבל הקולנוע של ירושלים ויצא משם מנצח. תוכלו לקרוא את דעתו של עופר מאותם ימים בלינק המצורף. מירושלים יצא הסרט בדרכו אל דומיננטיות בפרסי אופיר, וזכייה בפרס שחקן המשנה אותו קטף שמואל וילוז׳ני, שייקח לכם ולכן רגע לזהות. וילוז׳ני מגלם קיבוצניק של פעם, המבקש להוכיח את גבריותו מול הצעירים של היום. לאחר מאורעות די מערערים נפשית, ברגע של שכרות, הוא מתערב שיוכל לנהוג מן הקיבוץ הצפוני כל הדרך לאילת על גבי טרקטור מקרטע. אל המסע מצטרף בנו המופנם, בגילומו של יואל רוזנקיאר, אחיו של הבמאי וכוכב סרטו הקודם. מכאן אפשר להעלות בזיכרון את ״סיפור פשוט״ של דייויד לינץ׳, אבל אני באופן אישי חשבתי יותר על סרטי אורי זהר, בגלל מראהו של רונזקיאר ובגלל ההתנגשות הרעיונית בין סוגי הישראליות, בעיקר הצבר מול העולה. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט שצילם עודד אשכנזי.

שומרי הגלקסיה: חלק 3 (Guardians of the Galaxy Vol.3) – הסרט הזה זמין כבר היום בעצם, אפילו לפני ארה״ב, והוא הסרט היחיד של מארוול לעונת הקיץ. מבחינתי הוא גם השילוב הגבוה ביותר של ציפיה וחשש לתקופה הקרובה, וזה לא שחסרות אופציות. הפרק השלישי בעלילות חבורת ״שומרי הגלקסיה״ יסגור טרילוגיה פנימית ביקום של מארוול, כמעט עשור אחרי שהוצגו הדמויות ב״שומרי הגלקסיה״ הראשון וגם המשכו האהוב פחות (אבל לא על ידי, אני מת על שניהם). ג׳יימס גאן, מי שכתב את וביים את שני הקודמים, שב לסגור את הסאגה שלו ואז חוזר אל זרועות המתחרים (אחרי ״יחידת המתאבדים״ עבר לנהל את כל מה שקשור בגיבורי-העל של וורנר/די-סי). המעט שנודע על העלילה מספר על משימה אחרונה עבור חבורת הלוזרים הבינגלקטית שהפכה למשפחה אלטרנטיבית, כולל חקר מקורותיו של רוקט (בקולו של ברדלי קופר). זה אומר שכולם כולל כולם חוזרים: כריס פראט, זואי סלדנה, דייב בטיסטה, קארן גילן, פום קלמנטיף, שון גאן, וגרוט (נו בסדר, וין דיזל). הטריילר גם מציג את וויל פולטר בתור אדם וורלוק, צ'וקוודי יוג'י בתור הוד התפתחותו, ואת מריה בקלובה בתור קוסמו הכלב אפשר היה לשמוע גם בספיישל חג המולד של השומרים.

לאהוב מחדש (Love Again) – קומדיות רומנטיות מדלגות על בתי הקולנוע כבר שנים, אז נחמד שאחת כזו מופצת לשם שינוי. פריאקה צ׳ופרה-ג׳ונאס מגלמת אישה שארוסה מת, אבל היא ממשיכה לסמס למספר הטלפון שלו כדי להיאחז בזכרו. סם היואן, כוכב הסדרה ״זרה״, מגלם עיתונאי שפרידה מאהובתו חוסמת לו את ההשראה, כך לטענת העורך שלו. הוא יוצא לכתוב פרופיל על הזמרת סלין דיון, בתפקיד עצמה בסרט, והיא מציעה לו להיפתח לאהבה הבאה. למשל זו שמגיעה אליו כאשר הוא מחליף מספר, ומתחיל לקבל הודעות טקסט ממישהי שמסמסת לארוסה המת, אבל מגיעה אל בחור חי לגמרי. מדובר ברימייק לסרט גרמני בשם ״SMS for you״, שמצידו מבוסס על ספר מאת סופי קריימר. על העיבוד האמריקאי והנוכחי חתום הבמאי-תסריטאי ג׳ים סטראוס (״גרייס איננה״).

לאהוב מחדש

הסנדקית מאמא גראס (Mama Weed) – נעבור לצרפתית, או צרפתית וערבית במקרה הזה, בקומדיית פשע מודל 2020 שהועילה בטובה להגיע ארצה. איזבל הופר מגלמת מתרגמת בשירות המשטרה, המתקשה לשלם את שכר הדירה ובית האבות של אמה (ליליאן רובר) עקב משכורתה הצנועה. היא לוקחת על עצמה משמרות האזנה ומעקב אחר סוחרי סמים, מה שמוביל אותה להניח את ידיה על כמות מסחרית של חשיש. את היותה מקורבת למשטרה היא מנצלת על מנת להתחמק מן החוק בעצמה, בעודה מתחילה לסחור בסם תחת השם ״האמא״. הכינוי ״מאמא גראס״ כנראה הגניב את מי שתירגם את הסרט לאנגלית, ובעברית אף הוסיפו לה תואר סנדקות. ז'אן-פול סלומה (״תפקיד חיי״) ביים את הסרט, בו משתתפים גם היפוליט ז׳יררדו ורבקה מרדר.

דייזי קוואקה (Daisy Quokka: World's Scariest Animal) – נישאר בשנת 2020, ונגיע אל סרט האנימציה לילדים שנוצר באוסטרליה. זו ההפקה השלישית עליה מנצח הבמאי ריקרד קוסו שעושה עלייה ארצה בתוך כשנה, אחרי ״עץ המשאלות״ ו״גיבורה בהפתעה״. אולי עוד נספיק להדביק את קצב היצירה שלו. הנוכחית מתמקדת בעוד בעל חיים שנדמה כאילו אוסטרלים המציאו: קווקה, חיית כיס שהאירופאים שהגיעו ליבשת זיהו בטעות כעכברוש ענק. למעשה היא דומה יותר לשילוב בין וומבט לבין קנגורו קטן מאוד, ואין לה א׳ או מקף באמצע השם כמו בפוסטר העברי של הסרט. אני מתעכב על התיאור שלה משום שדייזי, גיבורת הסיפור והקוואקה מן הכותרת, חולמת להשתתף בתוכנית טלוויזיה על החיות המפחידות בעולם. קוואקה אינה חיה מפחידה מטבעה, ולכן עליה להתאמן לקראת מסלול המכשולים שקיים בתוכנית ולהביס אריות ודרקונים.

צ׳ינמה איטליה – פסטיבל הקולנוע האיטלקי חובק הסינמטקים עדיין נמשך, מאז אמצע החודש שעבר, וזו קודם כל הזדמנות להתנצל על כך שלא הספקנו להתייחס אליו כלל. הסרטים החדשים יותר בתוכניה כבר חלפו, ואני מודה שלא ממש הכרתי אותם מלבד ״שמונה הרים״. אבל לאורך החודש ובעיקר בתחילתו תוכלו עדיין לתפוס דאבל אניו מוריקונה. כלומר, גם הדוקומנטרי ״אניו״ אודות המלחין הגאון, וגם את מערבון הספגטי ״הדממה הגדולה״ (The Great Silence). מוריקונה הלחין, סרג׳יו קורבוצ׳י ביים, והתוצאה היא כנראה הראשון שאני חושב עליו כשאומרים ״מערבון מושלג״. בכל סינמטק התוכניה מעט שונה, ובחלקם תוכלו עדיין לצפות בדאבל פיצ׳ר דומה על גאון אחר – הדוקומנטרי ״סרג'יו לאונה: האיטלקי שהמציא את אמריקה״ (Sergio Leone: The Man who Invented America), ויצירת הפאר שלו "הטוב, הרע והמכוער".

סרטים חדשים ב-VOD

להתאהב באבא

להתאהב באבא (I Love My Dad) – אצל yes טוענים כי זו בכורה ארצית ובלעדית לקומדיה שזכתה בפסטיבל SXSW הקודם-קודם, ולא מצאתי דרך לסתור זאת. אז החל ממחר (4.5) תוכלו לצפות בסרטו של ג׳יימס מורוסיני, שיצר את הסרט על פי חוויה שקרתה לו ואף מככב בתפקיד הראשי. בחוכמה רבה, הוא ליהק את מכונת האמפתיה פאטון אוסוולד לגלם בסרט את אביו, פאשלונר סדרתי שבנו מתרחק ממנו והוא מחפש דרך לחזור אל חייו. נניח, להתחזות לבחורה צעירה בה הבן מעוניין ולבצע קאטפישינג לא מחוכם אך יעיל, מה שגורם לגיבור להתאהב ב…אביו. ואתם חשבתם שפריאנקה צ׳ופרה מסמסת לאקס המנוח שלה יהיה שיא הביזאר להפעם. הסרט הזה גרף שבחים קיצוניים ובכל היקר לא הבנתי מדוע, אז אשמח להסברים.

ים של זכרונות (Blueback) – נישאר ביום חמישי שהוא הרביעי לחמישי, אבל נרחיב את ההיצע אל ה-VOD של סלקום tv בנוסף לזה של יס. כמו סרט הקווקה שהוזכר לעיל, גם זו הפקה אוסטרלית שמיועדת לכל המשפחה, אבל עם שחקנים בשר ודם במקרה זה. סיפור על ידידות תת-ימית הנרקמת בין ילדה צוללנית לבין דג כחול וגדול שהעניק את שמו לסרט בגרסת המקור. כאשר הוא ושכמותו מצויים בסכנה, היא שואבת השראה מן האקטיביזם של אמא שלה ומבקשת להציל את ידידה כחול הגב. רוברט קונולי (״הבצורת״) ביים על פי ספר מאת טים ווינטון, ואת הגיבורה מגלמות שתי שחקניות צעירות כאשר היא בגילאים שונים, אריאל דונוהיו ואילסה פוג. מיה ווסיקובסקה מגלמת אותה בבגרותה, בגיבוי ראדה מיטשל ואריק באנה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.