• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״פשעי העתיד״, ״טרף״, ״דלישס״, ״עולם אחר״, ״נאמנות״, ״האח הגדול״

10 באוגוסט 2022 מאת אורון שמיר

מאוחר יותר היום יוכרזו המועמדים לפרסי אופיר, האירוע שלכד את תשומת הלב הקולקטיבית של סריטה השבוע. מהבלטת מתחרים שאהבנו במיוחד ועד טקסט רוחבי של אור על ייצוג להטבק״י. פוסט נפרד למועמדים יגיע בשעות הקרובות וזה בדיוק הזמן להזכיר שכבר חודש מטעים היוצרים הנכבדים והיוצרות הנכבדות את כל מי שרק מוכן לשמוע. עד כדי כך שגם פסטיבל קולנוע רשמי ולא טירון בכלל שיוזכר בהמשך, רשם בתיאור אחד הסרטים שהוא מקרין ״המועמד לאופיר״ על אף שטרם הוכרזו המועמדויות (ואולי עד שזה יקרה, הוא כלל לא יהיה מועמד).
מתחרה שעשוי להיות מועמד, אם יורשה לי להעניק משמעות למילים בעברית, הוא ״סבוי״ של זהר וגנר, זוכה פרס העריכה והבימוי בפסטיבל ירושלים שתוכלו לראות בהקרנות מיוחדות בקולנוע לב. זה נכון גם לגבי ״נולדתי בירושלים ואני עדיין חי״, סרטו של יוסי עטיה שכתב וביים, במשותף עם דוד אופק, הממתין מאז פסטיבל ירושלים/אופיר 2019 להפצה קולנועית. את הכוכבת שלו, ליהי קורנובסקי, תוכלו למצוא בסרט הבא.

פשעי העתיד (Crimes of the Future) – סוף כל סוף יש לנו תאריך רשמי לסרטו החדש של דייויד קרוננברג, גם אם זו רק הקרנה מיוחדת שאולי תהפוך להיות שבועית בהמשך (סתם ניחוש שלי כי כרגע יש רק אחת). השם זהה לסרט מוקדם של הבמאי הוותיק, אך מלבד סצנה בודדה אין דמיון רב בין הסרטים המתרחשים בעתיד לא ידוע, בו רוב מהאוכלוסיה לא חווה יותר כאב פיזי (וגם לא עונג). ויגו מורטנסן מגלם אמן פרפורמנס העובר ניתוחים מול קהל חי, בשל היכולת שלו לגדל איברים חדשים והרצון שלו להסירם ולהפכם ליצירות אמנות. יש גם עלילה אבל היא פחות קריטית או קוהרנטית, ומה שבעיקר יש זו חזרה של אמן האימה הגופנית אל כור מחצבתו. את מורטנסן מקיפות בתפקידי משנה ליאה סיידו, קריסטן סטיוארט וגם ליהי קורנובסקי שהוזכרה לעיל. אני ממש לא בטוח איך ומתי נרחיב את השיחה על הסרט הזה, בינתיים נסתפק בתמונה בראש הפוסט.

טרף (Beast) – בשבוע שעבר היה לנו את ״הטרף״ (Prey) בדיסני+ והשבוע מגיע אל בתי הקולנוע סרט עם שם מאוד שונה במקור ומאוד דומה בתרגום. לא מבלבל בכלל. בסרט הנוכחי מככב אידריס אלבה, שיוצא יחד עם שתי בנותיו הצעירות (איאנה היילי וליאה ג׳פריס) אל הסוואנה האפריקאית. שם הם ניצודים בידי אריה עצום מימדים, ואני מנחש שזו לא הייתה התוכנית שלהם. גם שרלטו קופלי בעניין, לא בתפקיד החתול הגדול. תהיתי אם מדובר ברימייק לסרט האריות הנשכח אך החביב עליי ״הרוח והחושך״, אבל זהו תסריט מקורי מאת ריאן אנגל (״פרא״) וג׳יימי פריימק סאליבן (״שטח אם״). הבמאי הוא מישהו שמבין דבר או שניים במותחני הישרדות – בלתזר קורמאקור האיסלנדי שנחטף מזמן בידי הוליווד (״נסחפים״, ״אוורסט״).

דלישס (Delicious) – נא להתחיל לתרגל את הצרפתית שלכם ושלכן, כי שלושת הסרטים הבאים במדור דוברים את השפה. הראשון הוא סרטו של אריד בנארד, שהפציע בפסטיבל הקולנוע הצרפתי וטרום-בכורות למיניהן וכעת ינסה לתקוע יתד בבתי הקולנוע. זהו למעשה סיפורה של המסעדה הראשונה בעולם, כך בתקציר, המתרחש בצרפת של 1789 (רגע לפני המהפכה הצרפתית). זהו גם סיפורו של שף (גרגורי גדבואה) המגורש בידי האציל אצלו עבד בפרך, המבקש להתחיל מחדש. בעידוד שוליה חדשה ושאפתנית (איזבל קארה) הוא מנסה להקים בית אוכל לכולם.

עולם אחר (Another World) – הבמאי סטפן בריזה שב לשתף פעולה עם שחקנו הקבוע ונסן לנדון (״ערכו של אדם״, ״מלחמה״), במה שנראה שוב כמו דרמת מוסר. הפעם מגלם השחקן הצרפתי הבכיר מנהל צרפתי בקונגלומרט אמריקאי, שהעבודה השתלטה על חייו. הלחצים בעבודה הובילה אותו להשקיע את זמנו ומרצו שם ולכן לפרידה בלתי נמנעת מאשתו (סנדרין קיברלן). אולם, בעוד תהליך הפרידה מתקיים מופעלים עליו לחצים מסוג חדש בעבודה, הנוגעים להתייעלות כלכלית וסוג הניהול המצופה ממנו, מה שגורם לו לשקול מחדש את הדברים החשובים בחייו.

נאמנות (Faithful) – באלג׳יריה של 1956, אז מושבה צרפתית, מתחולל סיפורם של שני נאהבים (ונסן לקוסט ו-ויקי קריפס). הגבר עובד במפעל ונעצר בחשד שהטמין שם פצצה. האישה נחשבת כנשואה לבוגד וההיסטוריה כאילו מנסה להפריד ביניהם, או לבחון את הנאמנות שלהם. היא מסרבת לנטוש אותו לגורלו בעוד הוא מחליט ללחום לצד האלג׳יראים במלחמתם לעצמאות מן הכובש הצרפתי. סרטו של הלייה קיסטראן, המבוסס, איך לא, על סיפור אמיתי ולא רק על מהלכי ההיסטוריה.

נאמנות

האח הגדול (Raksha Bandhan) – הסרט ההודי מופרד מחבריו לעיל לא בגלל דעות קדומות, אלא משום שהוא לא מוקרן בכל יום ובבתי קולנוע ספורים. בכל זאת, נדמה שזו הפצה ולכן נתייחס בהתאם. הכוכב אקשיי קומאר מגלם את האח הגדול מן הכותרת, לא ארבע אחיות צעירות אם ספרתי נכון. עד שהוא לא יחתן אותן כפי שהבטיח לאמו, לא יתחתן בעצמו עם אהבת נעוריו. אבל הכלה המיועד לא יכולה לחכות לעד ולמעשה, אביה מציב דדליין משלו – פרישתו לגמלאות, בעוד כחצי שנה. הבעיה היא שאחיותיו הקטנות של הגיבור אינן אטרקטיביות בתור כלות על פי הטריילר, למשל כי אחת מהן שמנה. לא בדיוק הסרט הפרוגרסיבי או הפמיניסטי של השבוע, בבימויו של אנאנד אל ראי.

הארי פוטר והנסיך מאזקבאן (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) – הסרט השלישי בסדרת הנער הקוסם חוזר לקולנוע אחרי 18 שנים מאז בכורתו, כפי שקרה מוקדם יותר השנה עם צמד הסרטים הקודמים. בקרב שוחרי קולנוע הסרט הזה נודע בתור הסרט בו אלפונסו קוארון החליף את כריס קולומבוס בעמדת הבמאי, עבור המעריצים זו הכניסה של מייקל גמבון לתפקיד דמבלדור שמסמנת החלפה משמעותית, בעקבות מותו של ריצ׳רד האריס.

סרטי קולנוע לב מפסטיבל ירושלים – הקרוננברג החדש הוא גם חלק מתוכנית מיוחדת להקרנות חוזרות של סרטי לב, מירושלים אל תל אביב. בתוכנית: ״עדינה״ ההונגרי מפסטיבל סאנדנס, ״לא ייאמן, אבל אמיתי״ של דופייה אהוב הבלוג, ״קורסאז'״ עם ויקי קריפס כנסיכה סיסי, וגם שני סרטים שטרם כתבנו עליהם, ואלו ״אלף-בית של אהבה״ של ניקולט קרביץ הגרמנייה ו״הלילה של ה-12״ של דומיניק מול הצרפתי. פרטים ומועדים באתר קולנוע לב.

פסטיבל אנימיקס – הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה נפתח אתמול בסינמטק ת״א ויימשך לאורך הסופש. כתמיד בדיווחים על הפסטיבל הזה, שחוגג מהדורה מספר 22 השנה, אתמקד אך ורק בסרטים ובחדשים שבהם, אבל אזכיר שמדובר בריכוז מפגשים וכיתות אמן עשיר במיוחד המיועד למגוון רחב של גילים. תוכלו לפגוש למשל את האנימטור מוחמד סעעד חאריב מאיחוד האמירויות, או לשמוע מהיוצרת הישראלית טל קנטור על תהליך העבודה של יצירת המופת הקצרה שלה, ״מכתב לחזיר״ (זוכה טרי מפסטיבל ירושלים). סרטים חדשים באורך מלא ששווה להבליט הם ״ניקולא הקטן – שמח עד הגג״ הצרפתי שגם הוא מירושלים, ״אינו-הו״ היפני על חייו של מוזיקאי בן המאה ה-14, ו״הרומן שלי עם הנישואים״ מאת סיגנה באומנה עליו כתבתי בטרייבקה. במסגרת הקלאסיקות צדו את עיני ״ענק הברזל״ ו״הקיסר נפל על הראש״, אבל באמת שכדאי לבחור יום ושעה ולבדוק מה מתרחש, בעזרת אתר הפסטיבל, משום שכיסיתי פה אחוז בערך.

סרטים חדשים ב-VOD

משמרת יום

נקמה צודקת (Asking For It) – את הסגמנט הביתי של המדור נפתח עם סרט שכבר זמין ב-VOD של yes מזה כמה ימים, יצירת הביכורים של אימון או'רורק. קירסי קלמונס מגלמת מצטרפת טרייה לשורותיה של כנופיה כל-נשית, לאחר שחוותה תקיפה מינית. הנשים שמו לעצמן למטרה לנקום בחלאות המין הגברי, בראשות עזרא מילר שמוכיח שלפעמים המציאות אכן מחקה את האמנות. לוק המסוורת׳, שאינו כריס או ליאם, מגלם שוטר המנסה להפריד בין הצדדים האלימים ואת הקאסט הנשי משלימות ונסה האדג׳נס, אלכסנדרה שיפ, גאבורי סידיבה וראדה מיטשל.

בל (Belle) – אנימציה יפנית שטרם הוקרנו במחוזותינו להוציא פסטיבל ירושלים, ומאז פסטיבל קאן 2021 שם נערכה הבכורה ליצירתו החדשה של מאמורו הוסודה (״מיראי״). הוסודה חוזר אל המקורות ואל העולמות הווירטואליים שיצר למשל בסדרה ״דיג׳ימון״ המוכרת גם בישראל, הפעם עם סיפורה של נערה מסוגרת בשם סוזו, שבחייה הווירטוליים היא כוכבת פופ עולמית בשם בל. הדמיון בשם לסיפור ״היפה והחיה״ אינו מקרי, אבל בעיניי מומלץ לדעת כמה שפחות על נפתולי העלילה ולהתמסר לאימג׳ים המרהיבים. אפשר לעשות זאת החל ממחר (11.8) אצל יס וסלקום tv.

כוחו של גרין לנטרן (Green Lantern: Beware My Power) – סרט אנימציה מסוג אחר ישתבץ אף הוא בספריות יס החל ממחר, וזהו סרט של DC קומיקס שאולי נועד לבדוק את השטח לקראת שובו של גרין לנטרן למסך הגדול, כפי שקורה לפעמים. מי שזוכה בטבעת הכוח הירוק הוא חייל-לשעבר בשם ג׳ון סטיוארט (שלא מדובב בידי הקומיקאי ג׳ון סטיוארט אלא בידי אלדיס הודג׳). הוא חובר אל גיבורי-על נוספים כמו מארשן מנהאנטר, הוקגירל והחץ הירוק, במטרה לעצור את הנבל התורן, סיניסטרו. סרטו של ג׳ף וומסטר.

משמרת יום (Day Shift) – נסיים את המדור הלא קצר הזה עם סרט יום שישי (12.8) של נטפליקס. ג׳יימי פוקס מגלם מנקה בריכות בעמק סן פרננדו שבקליפורניה, שעיסוקו האמיתי הוא ציד ערפדים. כפי שניתן לחוש אולי מן התמונה שבחרתי לעיל, מדובר בקומדיית פעולה. לצד פוקס מככבים בה גם דייב פרנקו, סנופ דוג, קרלה סוזה, מייגן גוד וסקוט אדקינס, אם למנות כמה. הבמאי הוא ג׳יי ג׳יי פרי, איש פעלולים ותיק המביים לראשונה, ואת התסריט כתבו טיילר טייס ושיי האטן (״צבא המתים/הגנבים״).

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.