• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״אסיה״, ״אמונייט״, ״טום וג׳רי״, ״סוכנות בילוש לחיות מחמד״

23 ביוני 2021 מאת אורון שמיר

חודש יוני מתקרב לקיצו ושוב מאיימים עלינו בהתפרצויות למיניהן. בינתיים הכל מתנהל כרגיל, למשל פסטיבל הסטודנטים שיימשך עד מוצאי שבת, ושלשום גם נפתח בירושלים פסטיבל הרסטורציות עליו התרעתי בתחילת החודש, והוא יימשך עד יום שני הבא. בסינמטק תל-אביב חוגגים את חודש הגאווה עם ״15 שנה״, ״אליס ג'וניור״ ו״הנסיך״ באוצרות הפסטיבל הגאה, שמקרין את שני הסרטים האחרונים גם ביפו (אודיטוריום אניס). זאת בעוד בסינטק הרצליה תוכלו לצפות בשבת ב״רפיקי״ (Rafiki) הקנייתי והקווירי. מומלץ לבקר באתרי הסינמטקים לקבלת תמונה מלאה, זה אפילו לא מדגם מייצג. זאת משום שהפוסט הזה הוא בענייני סרטים חדשים בבתי הקולנוע המסחריים, שאנחנו מציינים היום חודש לשובם לפעילות ועדיין לא השתלטנו על כל המלאי. מצטרפים אליו עוד ארבעה, חצי מהם בסימן החופש הגדול. אותם אשמור להמשך ונתחיל עם סרט ישראלי ואחד להט״בי, לפני הפגזה מוחלטת בגזרת הצפייה הביתית שיש בה יותר סרטים חדשים מאשר בקולנוע. הסטרימינג משיב מלחמה, או סתם יצא ככה? נראה מה יביא איתו יולי.

אסיה – אחרי למעלה משנה של תלאות מחד ופרסים מאידך, סרטה של רותי פרי-בר יפגוש את הקהל הישראלי. בדרך הוא הספיק לזכות בשלושה פרסים בפסטיבל טרייבקה 2020 שהפך למקוון בעל כורחו, ובתשעה פרסי אופיר כולל הסרט הטוב ביותר בטקס שנערך אונליין, אבל אני מנחש שהקרנות של ממש הן כמו פרס נוסף. לטובת מי שפספסו את כל הפעמים בהם הוזכר כאן הסרט, אסיה (אלונה איב) מגדלת לבדה את בתה ויקה (שירה האס) בירושלים, מזגזגת בין עבודה בבית החולים לרומן מזדמן לקצת זמן לעצמה. היא עדיין צעירה וילדה את בתה בגיל צעיר, אבל כעת הבת המתבגרת זקוקה לה מתמיד בשל התדרדרות מצבה הרפואי, מה שמעניק לשתיים הזדמנות להתקרב ולגלות זו את זו מחדש. הבמאית-תסריטאית הקיפה עצמה בצוות של נשים יוצרות שהפכו לזוכות אופיר, מהעורכת נטע דבורקיס דרך המלחינה קרני פוסטל ועד הצלמת דניאלה נוביץ, שגם זכתה בטרייבקה (והייתה בנבחרת השנה של סריטה). ״אסיה״ מצטרף אל ״סאבלט״ ו״בגידה״ בהשבת הקולנוע הישראלי לאולמות ואני ממליץ לצפות בו לפני שיגיעו המוני הסרטים הישראליים של חודש יולי.

אמונייט (Ammonite) – קוראי וקוראות המדור אולי יזכרו שהתרעתי על התזוזה של הסרט הזה ממחוזות הסטרימינג אל בתי הקולנוע. אז הנה זה קורה, סרטו החדש של פרנסיס לי (״ארץ אלוהים״) עולה לאקרנים. קייט ווינסלט מגלמת אוספת מאובנים באנגליה של 1840, סירשה רונן היא צעירה שנשלחת אל האיזור הנושק לים כדי לשפר את בריאותה. השתיים יפתחו ״קשר אינטנסיבי שישנה את חייהן לעד״, כפי שמנסח זאת התקציר, בסרט שעוד משלב הטריילר הזכיר מעט את ״דיוקנה של נערה עולה באש״ בשל האהבה האסורה לתקופה ושתי הנשים על רקע הגלים הסוערים. אלא שבמקום ציורים, יש אמוניטים, אותן רכיכות או חסרי חוליות שבלוליים למראה שנכחדו לפני עשרות מיליוני שנים. עוד בקאסט של ההפקה הבריטית הזו: ג׳נה ג׳ונס, פיונה שו וג׳יימס מקארדל.

טום וג'רי (Tom and Jerry) – להבנתי, הסרט הזה והבא אחריו מוצגים בישראל בדיבוב לעברית בלבד, מה שהופך אותם בעיני המפיצים לכאלה המיועדים רק לילדים והורים מלווים. האמת היא שלאולפני וורנר ו-HBO MAX היו ציפיות גדולות יותר, בסרט שרוב רובו מצולם ומכיל שחקנים בשר ודם שאליו מתגנבים טום וג׳רי המצויירים. סליחה שזה הרפרנס שלי, אבל רוג׳ר ראביט סטייל. מניח שזה יהיה קצת מוזר לראות את קלואי גרייס מורץ, מייקל פנייה, קן ג׳ונג ושאר הפרצופים המוכרים שמגרונם יבקעו קולות אחרים. שלא לדבר על שלל המדבבים המקוריים שהקהל הישראלי לא יזכה לשמוע. אולם, לא צפיתי בסרט וייתכן והוא באמת מיועד רק לקהל שזקוק לדיבוב עברי וטוב שיש את האופציה בכל מקרה. העלילה מביאה את הקרב הנצחי בין החתול והעכבר אל פתחו של בית מלון יוקרתי, המנסה להיפטר ממכת עכברים לפני אירוע גדול ונעזר בחתול. הבמאי הוא טים סטורי, שאחראי להמון קומדיות אורבניות (״ברברשופ״ למשל), ואת התסריט כתב קווין קוסטלו (״בריגסבי הדוב״) ע״פ הדמויות של האנה-ברברה.

סוכנות בילוש לחיות מחמד (Spycies) – על הפוסטר העברי לסרט הזה, והוא הרלוונטי משום ששוב מוצגת גרסת הדיבוב העברית בלבד, מובטח שמדובר בסרט ״מבית האנימציה של גנוב על הירח, המיניונים ועולמם הסודי של חיות המחמד״. האם מדובר בסרט חדש של אולפני אילומיניישן? מבט בפריים בודד מן הסרט, או בפוסטר, מספיק כדי להבין שממש לא. האם מישהו מן הבמאים או המפיקים קשור לסרטים המוזכרים? פתחתי סוכנות בילוש משלי וחיות המחמד המועסקות בה טוענות שלא ולא ואפילו מיאו. האם יש כאן ניסיון להידמות ולהיקשר להצלחות הנ״ל עם או בלי קשר למציאות ועוד בשלב השם העברי הנבחר? בהחלט כן ולא רק בפוסטר הישראלי. בלעז הנוסח הוא ״From the Animation of״ ואכן אחד או יותר מן האנימטורים עבד גם עבור הסרטים ההם. אז מה? עדיין מדובר בהפקת אנימציה צרפתית-סינית. על חיות שהן גם סוכני חרש במשימה להשבת מקגאפין, אם זה משנה. היכונו לעוד כאלה מן סרטים בשבועות הקרובים, מזמן לא קינאתי פחות בהורים.

בונוס – בעניין ספק קשור אך בעיקר רלוונטי תמיד, כאן 11 הפיקו סרטון בסדרת ״כאן סקרנים״ הנוגע לתרגום שמות סרטים בישראל. נושא שאני באופן אישי אוהב (שלא לומר שונא) להתייחס אליו מדי פעם בפעם. אני משוכנע שלפחות חלק מן המידע בו יהיה חדש לרבים מן הצופים, אבל מה שיש בו בעיקר זו את הגישה של מפיצי הסרטים שהיא אחד מסלעי המחלוקת בינם לבין אלה שמתלוננים על השמות (מבקרים, לרוב).

סרטים חדשים ב-VOD

טוב על הנייר (Good on Paper) – נפתח את החלק השני של המדור עם הסרט היחיד בתאריך של היום (רביעי ה-23.6) ובנטפליקס. הקומיקאית אילייזה שלזינגר, שמרבה לשחק בסרטי קולנוע לאחרונה (״הצדק של ספנסר״, ״קרעים של אישה״), כתבה לעצמה תפקיד ראשי בסרט הקומי-רומנטי הזה. היא מגלמת, איך לא, סטדנאפיסטית קרייריסטית שיום אחד פוגשת את מי שהולך ומתגלה כגבר חלומותיה (ריאן הנסן). ברמה מקריפה ממש, כזו שזועקת ״קאטפישינג״ ואולי דורשת חקירה מעמיקה לגבי מר מושלם. קימי גייטווד, שחקנית וכותבת קומית בעצמה, ביימה.

ממש ביחד (Together Together) – עוברים לתאריך של מחר (חמישי ה-24.6) מעכשיו ועד סוף הפוסט למעשה, אבל במקרה של הסרט הזה נשארים במחוזות הדרמה הקומית שהיא אולי גם רומנטית, על פי חשד שיש לי. תמצאו אותה בספריות של יס, הוט וגם סלקום tv אבל בשם אחר, ״יותר טוב ביחד״, כי למה לא. ניקול בקווית׳ כתבה וביימה את הסרט, בו פאטי הריסון מגלמת אם פונדקאית צעירה לעובר של גבר מבוגר ממנה (אד הלמס), וזה נראה כאילו הם יפצחו בקשר זוגי אז קצת קשה לי עם זה.

המאוריטני (The Mauritanian) – היה רגע במהלך עונת הפרסים המוזרה שעברה עלינו שהסרט הזה היה בדיבור. זה נגמר עם כמה מועמדויות לבאפט״א ולא יותר, עבור סרטו של הדוקומנטריסט קווין מקדונלד שמדי פעם מביים סרטים עלילתיים (״המלך האחרון של סקוטלנד״). זהו עיבוד לספרו ולסיפורו של מוחמדו אולד סלאחי, שכתב את ״יומן גואנטנמו״ על שנות הכליאה שלו במתקן המאסר הידוע לשמצה. הוא הושלך לשם בידי הממשל האמריקאי ללא האשמות נגדו ומנסה להיאבק למען חופש וצדק. טאהר ראחים מגלם את הגיבור, ולצידו ג׳ודי פוסטר, שיילין וודלי ובנדיקט קאמברבץ׳. מצאתי את הסרט רק ב-HOT בינתיים.

כאוס מהלך (Chaos Walking) – עוד סרט עם שמות גדולים שהגיע להוט ועל פי הקומוניקטים שבידיי רק לשם, הוא דרמת המד״ב והפעולה של דאג לימן (״קצה המחר״), עם טום הולנד ודייזי רידלי בתפקידים הראשיים. עד כאן די מבטיח, עד שמגיעים לתקציר, המספר כי רידלי מגלמת את האישה היחידה על כדור הארץ בעתיד הלא רחוק, אליו התרסקה במפתיע. הולנד מגלם את מי שמוצא אותה ומסביר לה שחייה בסכנה, או יותר נכון חושב בקול רם והיא שומעת. כי מחשבות כמוסות מוקרנות החוצה באפקט ויזואלי מוזר בסרט הזה. אבל רק של גברים. אני מנחש שיש כאן מטפורה כלשהו, אבל מה שבטוח יש כאן הוא את דייויד אויולואו, מאס מיקלסן, דמיאן בישיר, ניק ג׳ונאס וסינתיה אריבו. היי, אמרתם שאין עוד נשים.

שורטה (Shorta / Enforcement) – דרמת הפשע והאקשן הזו מגיעה מדנמרק, מה שהעניק לה את שמה העברי הסתום למראה. פטרול שגרתי של צמד שוטרים בשכונה מעורבת גזעית בקופנהגן הופך להכרזת מלחמה אחרי פרובוקציה מצד המקומיים. אנשי החוק מגלים שהם לא רק במיעוט אלא במקום בו לא החוק מנהל את העניינים ולצאת מן המבוך העירוני בחיים הופכת למשימה שלהם. לסרט יש צמד במאים-תסריטאים, פרדריק לואיס הוויד ואנדרס אלהולם, ואפשר יהיה לצפות בו בלעדית ב-yes.

תגובות

  1. חיים צ' הגיב:

    לעניין הסרטון המרגיז והמשעשע על שמות סרטים: הדוגמה שהכי מובלטת בסרטון היא "הדייט שתקע אותי". בתחילה כשראיתי את שם הסרט הוא נראה לי זוועתי, אבל זמן מה אחרי שצפיתי בו חשבתי שזהו שם שובב מאד אבל מצויין וקולע ביותר למה שקורה בסרט.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.