• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״פרשת המים״, ״אהבה פשוטה״, ״קול קדומים״, ״סוניק הסרט״, ״זואי״

19 בפברואר 2020 מאת אורון שמיר

נפתח עם חדשות הבלוג: נשבר שיא הכניסות היומיות של כל הזמנים בסריטה. הייתי בטוח שזה יקרה בזכות טקס האוסקר, ואכן היינו קרובים לשיא בזכות הדיווח החי של אור, אבל זה קרה רק בסוף השבוע שעבר ובמפתיע. ידוע שכל סרט חדש בנטפליקס, כולל כאלה שאיש לא היה מתקרב אליהם בבתי הקולנוע אבל נראים כמו זהב טהור כשאנחנו על הספה בבית, מקבל הרבה אהבת טראפיק בסריטה. אבל מה יש ב״דוהרת״ שהביא הנה כמות כל-כך מטורפת של קוראים וקוראות? לא הכל צריך להסביר, נקבל את השיא בברכה. שלום לכל מי שהכירו את הסריטה שלנו לראשונה בימים האחרונים, יש לנו עוד אלפי פוסטים ותיקים יותר עבורכם. וגם חמישה סרטים חדשים להתייחס אליהם, למרות שהם בבתי הקולנוע ולא בנטפליקס. אל דאגה, נגיע גם אליהם בסוף. האמת שהיו אמורים להיות שישה סרטים חדשים, אבל ״הילד 2״ (Brahms: The Boy 2) נדחה לעוד חודש. ולפני שנתחיל רשמית, המון בהצלחה לכל היוצרים מישראל שיקחו חלק בפסטיבל הקולנוע של ברלין שיפתח את שעריו מחר ויימשך עד סוף החודש. לא נדווח משם אבל נשמח לקרוא דיווחים של אחרים, אפילו אם לא תהיה עוד שנה כמו של ״מילים נרדפות״ אשתקד.

״פרשת המים״ (Dark Waters) הוא השם העברי המתחכם בקטע טוב שהוענק לסרט החדש של טוד היינס. הסרט אכן מבוסס על פרשה אמיתית הקשורה למים, ובהחלט הגיעו מים עד נפשם של גיבוריו. מארק רפאלו מגלם עורך-דין בחברה המתמחה בהגנה על תאגידים, שמגיע אליו מקרה פרטי מעיירה קטנה בה עדיין חיה סבתו. חוואי מקומו מזמין אותו להתרשם מהקטל שפשט בבקר שלו, שלטענתו הורעל ממי השופכין של חברת הכימיקלים דופונט. גיבורנו מתחיל להיות מעורב רגשית במקרה ויוצא נגד המדיניות של מקום העבודה שלו, הופך למגינם של חסרי הקול. אלא שעניי העיירה סוגדים למפעל הכימיקלים שמספק לרוב התושבים פרנסה, אפילו במחיר של סרטן ושאר מחלות קשות. על המקרה הסבוך הזה כתב נתניאל ריץ׳ עבור הניו יורק טיימס, מאמר שהיה הבסיס לתסריט של מריו קוריאה ומתיו מייקל קרנאהן (״21 גשרים״). לצידו של רפאלו אפשר למצוא את אן התאוויי, טים רובינס, ביל קמפ, ויקטור גרבר וביל פולמן. אד לחמן הגדול והקבוע של היינס, צילם. סקירה בקרוב.

״אהבה פשוטה״ (Ordinary Love) מצוות על המסך את ליאם ניסן ולזלי מנוויל, במצב רוח רומנטי-נוגה. השניים מגלמים זוג אירי מבוגר ואוהב שחי את חייו, עד שיום אחד האישה מאובחנת בסרטן השד. זה פחות או יותר כל תיאור העלילה, בעוד על פי הטריילר אפשר לנחש שאחרי שתוצג לנו שגרתם הנינוחה, יחל מסע ארוך של התמודדות עם המחלה ועם השפעתה על בני הזוג ביחד ולחוד. על הבימוי חתומים ליסה בארוס ד'סה וגלן לייברן, שידועים בעיקר בזכות סרטם ״Good Vibrations״, אודות חנות התקליטים שהעניקה את שמה לסרט והייתה חלק חשוב בסצנת הפאנק-רוק של בלפסט. את התסריט ליצירתם החדשה כתב אואן מקאפרטי, מחזאי בדרך כלל.

״קול קדומים״ (The Call of the Wild) נהנה אף הוא מנוכחותה של אגדת מסך – הריסון פורד. השחקן הוותיק מגלם את ג׳ון ת׳ורנטון, גיבור ספרו של ג׳ק לונדון, שנקרא גם ״קול מיער״ בתרגומים לעברית. גיבורנו הוא אדם מתבודד שחי בטריטוריית יוקון הקנדית והקפואה, המפתח ידידות עם כלב עצום מימדים שסיפור חייו המפותל הוביל אותו לאיזור. החיבה של השניים להרפתקאות ואחד לשני, תוביל אותם למסע אל ליבו הפראי של הטבע. הכלבלב הוא יציר מחשב, והשחקנים האנושיים הנוספים שכדאי למנות הם קארן גילן, דן סטיבנס, ברדלי וויטפורד ועומאר סי. על העיבוד התסריטאי חתום מייקל גרין (״לוגאן״) והבמאי האנימטור-בדרך-כלל, כריס סנדרס (״הדרקון הראשון שלי״, ״לילו וסטיץ׳״). כמובן שלא אוותר על ההזדמנות לשים תמונות של כלב ענקי (ומונפש) או של הריסון פורד במדור, אז כך עשיתי.

״סוניק הסרט״ (Sonic the Hedgehog) גם הוא עיבוד, אבל למשחק המחשב והקונסולה הפופולרי של חברת סגה, אודות קיפוד כחול שרץ מהר ואוסף טבעות. סיפור מאחורי הקלעים שלו מעורר סקרנות מן התוצר הסופי, שכן הסרט נדחה מתאריך ההפצה המקורי בשנה שעברה עקב זעם וגועל שעורר ברחבי הרשת העיצוב המחודש של הקיפוד האהוב. לאחר תיקונים שהשיבו את המראה המקורי של סוניק, אנחנו מקבלים כעת את הסרט בתזמון נטול בלוקבאסטרים להתחרות בהם, ונראה שבקופות הוא מנצח. סוניק הקיפוד (בקולו של בן שוורץ אלא אם תצפו בגרסה המדובבת לעברית) נוחת בכדור הארץ ומתחבר עם שוטר מעיירה אמריקאית קטנה (ג׳יימס מרסדן), שכמובן מתקשה להכיל את חברו החדש והזריז כברק. יחד הם יצטרכו לעצור את הנבל מעולמו של סוניק, ד״ר רובוטניק (ג׳ים קארי, בהופעה מוגזמת אפילו בסטנדרטים שלו ע״פ הדיווחים). אני אפילו לא צריך את טיילז או את נאקלז בשביל לרצות לראות את זה. ג׳ף פאולר מביים לראשונה סרט באורך מלא, פטריק קייסי וג׳וש מילר כתבו.

״זואי״ (Zoe) נשמר לסוף המדור כי אני בפחד מתמשך מכך שהוא לא באמת עולה לאקרנים. כבר היינו בסרט הזה באוקטובר שעבר, אז כללתי אותו במדור סרטים חדשים רק כדי לגלות שהוא לא טרח להגיע אל בתי הקולנוע ולמה בעצם צריך לעדכן דברים. זה הרתיח אותי כבר אז משום שמדובר בסרט שעוד רגע אפשר לקרוא לו ישן, אחרי בכורה עולמית בפסטיבל טרייבקה 2018 וישראלית בפסטיבל אוטופיה של סוף אותה שנה. מאז הוא כבר סיים הפצה בכל מדינה שאינה ישראל, לרוב באינטרנט ולא בבתי הקולנוע, אבל מי אני שאקבע לאנשים איזה סרטים ובאיזה אופן. יואן מקגרגור וליה סיידו, שניהם הספיקו להשתתף בסרטים אחרים ובטח שכחו שגילמו כאן זוג נאהבים בעולם בו קיימים בני אדם סינתטיים. הבמאי הוא עדיין דרייק דורמוס (״כמו משוגעים״, ״שווים״) ושותפו לכתיבה הוא ריצ׳רד גרינברג (״One Fall״). סליחה אם חזרתי על הניסוחים מהפעמים הקודמות שכתבתי על הסרט, אני מאוד מקווה בשבילו שזה אכן תאריך ההפצה הסופי ונוכל להניח לזה.

האן וצ׳ואי – השנים המאוחרות

צפייה ביתית

הדבר האחרון שהוא רצה (The Last Thing He Wanted) – סרט שלישי של נטפליקס שערך את בכורתו בפסטיבל סאנדנס המגיע אל שרתי החברה בתקופה של שלושה שבועות מאז שהסתיים הפסטיבל. אותי זה מרשים, כמו גם השמות המעורבים בפרויקט: הבמאית די ריס (״פרחים בבוץ״) עיבדה את הספר של ג׳ואן דידיון, וגייסה למשימה את אן התאוויי, בן אפלק, ווילם דפו ורוזי פרז. מדובר במותחן פוליטי שהופך לדרמת פשע, במרכזו עיתונאית שהופכת להיות חלק מפרשת עסקאות נשק אותה היא מסקרת, בעקבות מעורבות של אביה. הטריילר הקלישאתי והתגובות הצוננות מסאנדנס הורידו את מפלס ההתלהבות, אבל בשישי הקרוב אפשר יהיה לצפות ולשפוט לבד.

קלייר דרלינג (La dernière folie de Claire Darling) – כלומר ״השגעון האחרון של קלייר דרלינג״, הוקרן בארץ רק במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי. כעת מגיע הסרט אל ה-VOD של yes לתפוצה רחבה יותר יש להניח. מוקד המשיכה העיקרי הוא שיתוף פעולה בין האם והבת קתרין דנב וקירה מסטרויאני, המגלמות אם ובת גם בסרט. דנב היא קלייר דרלינג, המשוכנעת שזהו יומה האחרון וממהרת להיפטר מכל רכושה, מה שמשיב אל חייה את בתה לאחר נתק ממושך. ז׳ולי ברטוצ׳לי (״העץ״, ״מאז שאוטר עזב״) ביימה.

אליס (.Alice T) – מגיע אף הוא אל yesVOD בסופש, ונדמה לי שזו הזדמנות ראשונה לראותו בישראל. זאת למרות שמדובר בסרטו החדש של ראדו מונטיאן (״יום שלישי, אחרי החגים״ שכיכב אצלנו במצעד סרטי העשור), שהוקרן בבכורתו בפסטיבל לוקרנו. הפעם מתמקד הבמאי הרומני בקשר שבין צעירה בת 16 ואמה המאמצת, על רקע הבשורה כי הטינאייג׳רית נכנסה להריון.

מפלצת של הריון (Snatchers) – מטפל באותו נושא כמו הסרט לעיל אבל בגישה שונה לגמרי. כלומר, גם הוא עוסק בבת-עשרה שנכנסת להריון, אלא שגיברת קומדיית האימה הזו מתעוררת אחרי הסקס הראשון שלה בחודש תשיעי כשברחמה חייזר מפלצתי. סרטם של סטיבן סידרס ובנג׳י קליימן החל כסרט קצר, הפך לסדרה והחל מפסטיבל SXSW דאשתקד הוא גם סרט. תוכלו לצפות בו ב-VOD של HOT החל מהיום.

שון כבשון: עף על החלל (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon) – הסרט שמסיים את המדור באווירת פיוס, שגם הוא יהיה זמין גם אצל יס וגם בהוט. גם כאן יש עניין עם חייזרים אבל מדובר בסרט לכל המשפחה מבית אולפני האנימציה של אארדמן, אז לא הייתי דואג. בהודעה לעיתונות שקראתי מבטיחים דיבוב לעברית, אבל ״שון כבשון״ נוטה לאפס דיאלוגים בדרך כלל. נשמע שאצטרך לבדוק את העניין, אחרי שפספסתי את ההזדמנות לעשות זאת כשהסרט הוצג בקולנוע בשנה שעברה ובעקבות חיבתי הידועה לסרט הקודם.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.