• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״איפה את, ברנדט?״, ״לחלום בגדול״, ״לולה ואחיה״, ״מלתעות האימה״, ״הורים תחת השפעה״, ״קילרמן״, מריה קאלאס – במילותיה״

28 באוגוסט 2019 מאת אורון שמיר

אוגוסט עדיין איתנו, ובכל הכוח יש לציין, אבל לפחות היום מתחיל פסטיבל ונציה שאולי בזכותו יתחילו לנשב רוחות סתיו. עופר, שכבר הפך הביאנלה לאירוע קבוע בלוח השנה שלו, ואני (אורון) שמתנסה לראשונה במטעמי הקולנוע של הלידו, כבר כאן ומוכנים להתחיל לספר מה ראינו ואיך היה. שלא לומר מצויים ממש עכשיו בתור להקרנה מוקדמת של סרט הפתיחה. אבל עוד לפני כן, יש לא פחות משישה שבעה סרטים חדשים להתייחס אליהם בבתי הקולנוע בישראל, אז נתחיל איתם ונשמור את הדיווחים להמשך הסופש והשבוע הבא. גם ענייני הצפייה הביתית יידחו לעת עתה, ואם אני טועה והסרט ״מריה קאלאס – במילותיה״ מצטרף להקרנות המסחריות ולא רק מוקרן באופן חד-פעמי, אשמח להוסיף אותו למדור. עדכון: מתקן את הרושם הראשוני שלי ומוסיף כמה מילים על הסרט.

״איפה את, ברנדט?״ (Where'd You Go, Bernadette) יפתח את המדור כי נדמה לי שהוא הריכוז הגבוה ביותר של שמות גדולים, גם אם לא סרט גדול בעצמו. קייט בלאנשט מגלמת את התפקיד הראשי, ולצידה בילי קרודאפ, קריסטן וויג, ג׳ודי גריר, לורנס פישבורן והופעת בכורה של אמה נלסון בתפקיד בי, שהייתה דמות מרכזית בספר עליו מבוסס הסרט. ברנדט היא אם המשפחה שמשגעת את סביבתה בכל הזדמנות, ספציפית בזמן הסרט בשל טיול משפחתי צפוי לאנטרקטיקה וסכסוך שכנים. אבל הסיפור הוא על אישה מבריקה ויצירתית שוויתרה על קריירה כדי ללדת בת ולגור בסיאטל יחד עם בן זוגה ההייטקיסט, כמו גם על ההתמודדות של האב והבת עם הברנדט שלהם. ריצ׳רד לינקלייטר ביים וחתום על התסריט יחד עם וינס פאלמו והולי גנט, ששיתפו עמו פעולה לפני כעשור ב״אני ואורסון וולס״. אהבתי יותר את ספרה של מריה סמפל ובסקירה אנסה להסביר למה.

״לחלום בגדול״ (Blinded by the Light) מוכיח שבדיוק כשנדמה שאנחנו עומדים להיפטר מעוד סרט מוזיקלי בהשראת אמן או להקה בודדת, אז הנה מגיע עוד אחד. הפעם את הפסקול יעטרו שיריו של ברוס ספרינגסטין, כרקע לסיפור התבגרות של נער בריטי ממוצא פקיסטני באנגליה של 1987. הבוס מסייע לג׳אביד (ויוק קאלרה) להתחבר לקצב הרוקנרול הפנימי שלו ולמצוא את דרכו גם אם היא חותרת תחת ציפיות הוריו. הבמאית גורינדר צ׳דהא (״שחקי אותה כמו בקהאם״, ״כלה ודעה קדומה״) חוזרת לעניינים ואף חתומה על התסריט במשותף עם בן זוגה והכותב הקבוע שלה פול מאידה ברגס, ובהשראת לא רק ספרינגסטין אלא גם סיפור חייו של העיתונאי ואיש הרדיו הבריטי סרפראז מנזור. אגב, ברגע שתהילת הסרט הזה תחלוף, בחג המולד מצפה לנו סרט חדש בשם ״Last Christmas״, עם אמיליה קלארק, הנרי גולדינג ולהיטי ג׳ורג׳ מייקל.

״מלתעות האימה״ (Crawl) מצדיק כמובן תקצירון ככל הסרטים, אבל נדמה לי שיש כמה מילות מפתח שיעזרו להבין מי בעניין של הסרט עוד לפני כן – הוריקן, תנינים, אלכסנדר אז׳ה. אם משהו מבין המילים מטילות האימה הללו עושה את זה לכם ולכן, דעו שכולם חלק ממותחן האימה החדש של אז׳ה חובב החיות הנשכניות, כפי שהוכח ב״פיראנה 3D״. ההוריקן הוא הטריגר עבור גיבורת הסרט, מגולמת בידי קאיה סקודלריו, לגשת פיזית ולבדוק מה שלום אביה (בארי פפר) שלא עונה לטלפון בשעת חירום. השניים מוצאים עצמם לכודים בבית הולך ומוצף, יחד עם זוחלי ענק רעבים, בסרט שנשמע כמו התשובה התנינית ל״שרקנדו״. האחים מייקל ושון ראסמוסן (״מחלקה סגורה״) כתבו.

״לולה ואחיה״ (Lola et ses frères) היה אמור להיות כאן כבר בשבוע שעבר, אבל מצא מקום טוב השבוע. מדובר בסרטו של ז׳אן-פול רוב, שגם כתב יחד עם דויד פואנקינוס (״העדינות״), ואף משחק באחד התפקידים המרכזיים. כלומר, הוא אחד האחים של לולה, בגילומה של לודווין סנייה, כאשר את השני מגלם ז׳וזה גרסיה. אח אחד אופטיקאי והשני עובד בבניין, בעוד לולה היא עורכת דין לענייני גירושין, אבל העיסוקים שלהם הם רק המסביב. הסרט מציג אותם בביקורים אצל הקברים של הוריהם, שם הם חושפים את כל הצרות האישיות, מחיי האהבה ועד קשיי פרנסה.

״הורים תחת השפעה״ (Drunk Parents) אינו סרט המשך ליצירה מכוננת של ג׳ון קסאווטס, אלא קומדיה על הורות פגומה. אלק בולדווין וסלמה הייק מגלמים זוג שעל פני השטח נהנה ממצב כלכלי יציב וגאים לשלוח את בתם היחידה לקולג׳ (מישל וינטימילייה, שאכן קצת נראית כמו שילוב אפשרי של השניים). אלא שההורים מסתירים מבתם את המספרים האמיתיים ונאלצים למצוא תחבולות שונות כדי להשלים את החסר, למשל מכירת חצר. של תכולת בית השכן המליין. פרד וולף (״בית השפנפנות״) ביים וכתב יחד עם שותפו ל״טבע מוזר״, פיטר גולק.

״קילרמן״ (Killerman) לוקח אותנו אל מחוזות האקשן, וגם מוגדר כדרמת פשע, למרות שלפחות על פי התקציר נדמה לי שיש כאן מותחן מובהק. עזרו לי לשפוט. אז ליאם המסוורת׳ מגלם מלבין כספים ניו-יורקי שמתעורר לפתע סביב ערימות של דולרים וסמים, ובלי שום זיכרון כיצד הגיע למצב הזה. את התשובות הוא יחפש ברחובות העיר ושם ימתינו לו השוטרים. עוד חברי קאסט בסרטו של מאליק ביידר (״Street Thief״, ״Cash Only״) הם אמורי כהן (״ברוקלין״) ודיאן גררו, הלא היא מריצה ראמוס מתהילת ״כתום זה השחור החדש״. לחובבי ההמסוורת׳ שאינו כריס, המדור מעוטר בתמונותיו מתוך סרט זה.

״מריה קאלאס – במילותיה״ (Maria by Callas) מציג אמנם במעט מוקדים ברחבי הארץ, אבל מציג. מדובר בסרט דוקומנטרי שהחל את דרכו בראשית 2018 הקודמת, הוצג לפני כשנה בפסטיבל חיפה, ולאחר מספר הזדמנויות ספורדיות נוספות לצפות בו בישראל, מוקרן כעת באופן רציף יותר. מדובר בסרט דוקומנטרי אודות זמרת האופרה היווניה-אמריקאית, בתת-הז׳אנר ״במילים שלו/שלה״. כלומר, הבמאי טום וולף רקח בסרטו הראשון דיוקן של מריה קאלאס מתוך ראיונות וקטעי ארכיון, חיבר את מילותיה יחדיו כדי לספר את סיפורה של זמרת הסופרן הפופולרית. בין השמות האחרים המופיעים בסרט ניתן למנות את השחקנים פאני ארדן ועומאר שאריף, לצד במאים כמו ויסקונטי, פאזוליני ודה סיקה.

תגובות

    1. אורון שמיר הגיב:

      התייחסתי אל זה בפסקת הפתיחה – בעיניי הקרנה יומית בקולנוע אחד בלבד, כבודו של לב רעננה במקומו, אינה ממש הפצה. מה גם שהסרט הוקרן המון פעמים כבר בהזדמנויות שונות.

      1. (חובה) הגיב:

        הוא מוקרן בכל מיני סינמה סיטי-ם ברחבי הארץ בשבת ובשלישי, ונראה שבין לבין מוקרן ברציפות רק ברעננה.

        1. אורון שמיר הגיב:

          מספיק טוב בשבילי, כשבדקתי מראש לא מצאתי.
          מוסיף למדור, תודה על הפניית תשומת הלב.

להגיב על (חובה)לבטל

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.