• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״שעה אפלה״, ״להרוג אייל קדוש״, ״רואה רק אותך״, ״גונתר חייב למות״

3 בינואר 2018 מאת אורון שמיר

שנת 2018 נפתחת עם הגעתם של ארבעה סרטים חדשים אל בתי הקולנוע, רשימה מהסוג שאפשר לחלק לשניים בכל מיני דרכים. בזמן האחרון אני מוסיף למדור הראשון של קודם חודש קצת מהנעשה בסינמטקים, אבל הפעם עופר הגדיל לעשות והקדיש אתמול פוסט שלם לנושא, אז לא נותר לי אלא להפנות לשם. עוד עניין מערכתי אחד לפני שנתחיל: החל מהשבוע אני מצטרף רשמית ל״הארץ״, מערכת האם של ״עכבר העיר״ שבלעה את הצאצא, והיום מתפרסם שם מדור שלי שדומה מאוד לסרטים חדשים גרסת סריטה. נראה איך זה יתגלגל ומה יעלה בגורל שני המדורים.

״להרוג אייל קדוש״ (The Killing of a Sacred Deer), סרטו השני בשפה האנגלית של יורגוס לנתימוס אחרי ״הלובסטר״ והראשון שמגיע לאקרנים בישראל, נידון כאן בבלוג מאז פסטיבל קאן ועד פסטיבל חיפה. נדמה לי גם שזה הסרט שתקצרתי מספיק פעמים בשביל לדעת בעל פה כמה לחשוף, שכן חשוב לדעת עליו כמה שפחות. אז בקצרה, במרכז העלילה ניצבת דמותו של מנתח (קולין פארל), שחייו עם זוגתו (ניקול קידמן) וילדיהם הופכים משלווים לעוכרי שלווה בעקבות פלישה מנומסת וחורשת רוע של דמות צעירה ומסתורית (בארי קיואן). עוד אני מרגיש צורך ליידע שהסרט מצד אחד מלא בהומור שחור ובהנאה מותחת, ומצד שני עלול להיחוות כהתקפה מטלטלת מדי על כל מה שמהוגן ונורמטיבי בחברה האנושית.

״שעה אפלה״ (Darkest Hour) היה סרט הנעילה של פסטיבל הקולנוע היהודי בירושלים, אז כתבתי עליו בהרחבה. ג׳ו רייט (״כפרה״, ״אנה קארנינה״) מביים תסריט של אנטוני מקארטן (״התיאוריה של הכל״), על החודש הראשון ווינסטון צ׳רצ׳יל כראש ממשלת בריטניה – וכולנו יכולים לנחש בדיוק איך זה ייראה. אלא שלסרט יש אס בדמות גארי אולדמן בתפקיד הראשי שהוא החומר ממנו עשויות מועמדויות לאוסקר. יש בו גם בן מנדלסון בתפקיד המלך אלברט המגמגם, קריסטין סקוט תומאס בתור מרת צ׳רצ׳יל, ואת לילי ג׳יימס בתפקיד המזכירה שהופכת לאשת סודו. יש גם עלילה, המציבה את צ׳רצ׳יל בין הפטיש לסדן, בין אויבים מן האופוזיציה והקואולוציה כאחד, בין האפשרות להיכנע לנאצים ולהציל את מאות אלפי החיילים הבריטיים שתקועים על חופי דנקרק בצרפת לבין הגאווה הבריטית. אבל העיקר בסרט הן ההופעות והספקטקל, ההיסטוריה הרי ידועה לכל מי שצפו ב״דנקרק״ של כריסטופר נולאן, אחד מסרטי השנה החולפת של סריטה.

״רואה רק אותך״ (All I see is You) היה כנראה יותר מדובר אם היינו עדיין בעשור הקודם – זה הסרט החדש של מארק פורסטר. אבל אחרי סרטים כמו ״מונסטר בול״, ״למצוא את ארץ לעולם לא״ ו״מעבר לכל דמיון״, פתאום הגיעה תקופת האקשן עם ״קוואנטום של נחמה״, ״נשק של תקווה״ ו״מלחמת העולם Z״ שלקחו את הקריירה של הבמאי לכיוון אחר. כעת פורסטר חוזר לדרמה, עם קצת מתח אם לסמוך על התקציר, בסיפור על עיוורת הנסמכת לחלוטין על בעלה וכשראייתה שבה אליה מגלה שלא הכל כפי שתיאר לה. שון קונוויי (הסדרה ״ריי דונובן״) כתב עימו את התסריט, ובתפקידים הראשיים אפשר למצוא את בלייק לייבלי ואת ג׳ייסון קלארק.

״גונתר חייב למות״ (Killing Gunther), סרט שני לשבוע זה עם המילה ״Killing״ בכותרת האנגלית, זכה לשם עברי שמבהיר על היותו קומדיית פשע. את גונתר מגלם ארנולד שוורצנגר, בתפקיד המתנקש המצטיין בתחומו בעולם עד כדי כך ששותפיו למקצוע המפוקפק חוברים יחדיו כדי לחסל אותו ולפנות מקום בפסגה. הם אפילו שוכרים צוות תיעודי כדי להנציח את המאמצים שלהם, שכמובן עולים בתוהו, מה שמקנה לסרט סגנון מוקומנטרי. טארן קילם, שחקן קומי בדרך כלל, כתב ואף ביים לראשונה בקריירה, ומבין יתר הקאסט הכרתי בעיקר את קובי סמולדרס והאנה סימון.

קולין פארל וניקול קידמן, מתוך ״להרוג אייל קדוש״

תגובות

  1. מישל מוריס הגיב:

    אולי אפשר לפלל שעכשיו עם הפצתו המסחרית (פחותויותר) בארץ של "להרוג אייל קדוש" נזכה לקרוא סקירה וניתוח מעמיק מצדכם? נכון שהוא כבר זכה להתייחסות יותר מפעם אחת, ולא בקצרה, אבל להרגשתי זה תמיד היה קצת על פני השטח ועם הימנעות מספויילרים, החלטה מובנת לאור העובדה שלרוב קוראי האתר כנראה לא הייתה הזדמנות לצפות בסרט, עד כה. אני ממש אשמח לקרוא פרשנות שלכם לסרט החידתי והמורכב הזה, שלדעתי זכאי ללא פחות תשומת לב מ"אמא!" למשל, שקיבל קיתונות של מלל.
    בתודה ובהערכה רבה!

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.