• סרטים חדשים: ״מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי״
  • אימת החודש - דצמבר 2017: סיכום שנה
  • דיווח מסכם מפסטיבל אוטופיה 2017
  • ״המפרנסת״, סקירה לקראת הקרנה בסינמטק חולון
  • פרדיננד
  • תשיעיית הפיינליסטים לסרט הטוב ביותר בשפה זרה
  • ״מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי״, סקירה
  • כל המועמדים לפרסי איגוד השחקנים
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 58
  • מצעד 20 הסרטים הגדולים של בילי ויילדר, על פי עופר
  • ״פרחים בבוץ״, סקירה
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 57
  • ״בהתחלה הם הרגו את אבא״, סקירה אורחת
  • ״גלגל ענק״, סקירה לסרטו החדש של וודי אלן
  • ״המוזיאון״, סקירה
  • מבט מפורט בפסטיבל הקולנוע היהודי 2017

"האגדה של טרזן", סקירה

7 ביולי 2016 מאת אור סיגולי

ישנם סרטים שנדמה שכבר משלבים די ראשוניים דבק בהם איזשהו נאחס שאי אפשר למרק. "האגדה של טרזן" (The Legend of Tarzan) שיוצא היום לבתי הקולנוע בארץ, הוא אחד מהם.
קודם כל, צריך להתחיל בכך שקשה להאמין שיש מישהו בעולם שהתפלל לאתחול מחדש של הרפתקאות הגבר הלבן שגדל בין גורילות באפריקה, ונאלץ שוב ושוב להציל את ג'יין, בחירת לבו. ועדיין, מישהו שם בהוליווד החליט שהגיע הזמן להחזיר אותו למסך ויהי מה. כך התגלגל הפרוייקט במשך יותר מעשור בין כמעט כל במאי ומפיקי הבלוקבאסטרים, עד שלבסוף נפל לידי הבמאי שחתם את הסדרה הקולנועית של "הארי פוטר", דיויד ייטס. חברת וורנר השקיעה בהפקה הזו סכום לא קטן של 180 מיליון דולר (בחישוב הוצאות שיווק ופרסום, כדי להיות הצלחה הסרט אמור להכניס כ-400 מיליון ברחבי העולם) ותאריך היציאה נקבע לקיץ 2016, רק כדי לראות איך סרט ג'ונגל אחר, "ספר הג'ונגל" של דיסני, גונב לו את כל תשומת הלב, מצליח מעל המשוער, הופך להיות אבן דרך בתחום האפקטים הקולנועיים, ואפילו זוכה לביקורות חיוביות.
מעבר לזה, נדמה שלא לקחו בחשבון את טורניר היורו, שכנראה ימנע מגברי אירופה לפקוד את בתי הקולנוע כבדרך כלל, ומבלי להתחנף לקהל הסיני, שלאחרונה מציל סרטים כמו "וורקראפט: ההתחלה" מכישלון מוחלט. אל ביש המזל הזה, אפשר להוסיף שדווקא בקיץ הזה, הקהל הרחב התחיל לפתח סטנדרטים, וכבר לא נוהר כמו עדר אחרי המשכונים ואתחולים כבעבר, הופך את "אליס בארץ המראה", "צבי הנינג'ה 2" ו"אקס-מן: אפוקליפסה" לאכזבות קופתיות.
בגדול, הדרך הקרירה באופן יחסי בה התקבל "האגדה של טרזן" (על אף שהכניס מעל המשוער בשבוע היציאה שלו, והביקורות היו סלחניות), אמורה לגרום לנו איזושהי תחושה של שמחה לאיד. הנה לך, הוליווד העצלה, תפסיקי לטחון עד דק מותגים ישנים, ותתחילי לחשוב על חומר מקורי ומשוקע יותר. אנחנו כבר לא נאכל כל דבר מחומם שמוגש לנו. אבל דווקא הפעם, עם הסרט הזה, אני לא מרגיש ככה. כי האמת היא ש"האגדה של טרזן", הוא סרט הרפתקאות ואפקטים נחמד למדי, כזה שעושה כבוד לז'אנר ויש הרבה ממה ליהנות בו.

באופן מוזר, בטח בהתחשב בכך שמדובר בסרט פופקורן נטול הרבה בינה, קצת מסובך לתאר בכלליות את עלילת הסרט. באמת, לא משנה איך אני מתכנן להשתלט על הסינופסיס, אני לא לגמרי יודע מאיפה להתחיל, אז פשוט אביא את המשפט הלקוני מהאתר IMDB: "טרזן, שהסתגל לחייו החדשים בלונדון, נקרא מחדש לביתו הקודם בג'ונגל, כדי לחקור פעילות במחנה כורים".
ואחרי שהעתקתי ותרגמתי מה שנשמע כמו תיאור של סרט בכיכובו של דונהל גליסן שיכול להיות מוקרן במסגרת מבט מסוים של פסטיבל קאן, אסגיר שהסיפור כולל גם את מלך בלגיה, יהלומים, עבדות, ועידת ברלין של 1884, זן קטלני של גורילות, ואת סיפור המקור של טרזן עצמו.
את הגיבור מגלם אלכסנדר סקארסגארד (שקורשגורד, למי שהניב הסקנדינבי חשוב לו), השחקן הלוהט שכאן לראשונה מקבל תפקיד ראשי בהפקה הוליוודית ענקית, וכנראה בדרכו להפוך לריבועי הבטן המפורסמים ביותר בקולנוע. אהובתו ג'יין היא לא אחרת מאשר השם החם ביותר כרגע בהוליווד, מרגו רובי, שהתגלתה ב"הזאב מוול סטריט" והולכת לפוצץ את הקיץ עם "יחידת המתאבדים" בו נראה שהיא גונבת את ההצגה. הסייד-קיק של טרזן הוא סמואל ל. ג'קסון, ואת הרע החלקלק של הסרט, מגלם, איך לא, זוכה שני האוסקרים כריסטוף וולץ.
ככה יוצא ששבדי מגלם בריטי-אפריקאי, אוסטרלית מגלמת אמריקאית, אוסטרי מגלם שבדי, וסמואל ל. ג'קסון עושה היילייטס מכל תפקידיו עד כה, מ"עשה את הדבר הנכון" ועד "שמונת השנואים".

הליהוק של שקורשגורד ורובי הוא נהדר (אלכסנדר מצליח שלא לצאת מגוחך אפילו כשהוא רוכן על ארבע ומתחכך בגורי אריות ממוחשבים), בעיקר בזכות הכימיה המשותפת, והעובדה שהמסך נמס מרוב הבלונדיניות שלהם, ומבנה גופם שעוצב על ידי ספרי אנטומיה שהובאו מהאולימפוס. לעומת זאת, וולץ ממשיך לעשות את אותו שטיק שהוא עושה כל. פאקינג. פעם.
בתור מי שלא הצליח לסבול אותו עוד ב"ממזרים חסרי כבוד", וולץ גורם לי לחשוב פעמיים לפני שאני רואה סרט בהשתתפותו. הפרסונה הקולנועית שלו כל כך מעייפת, ממוחזרת ולא מרשימה, שבעיני הוא מחליש סרטים בהם הוא נמצא, אפילו אם הם גרועים מלכתחילה (ורוב הפילמוגרפיה שלו, בואו נודה על האמת, מורכבת מסרטים גרועים).
ב"האגדה של טרזן", וולץ הוא שוב הרשע האירופאי האפל, שגינוניו מסתירים פסיכופט. יש לו אפילו סצנה של אכילה ואיומים פה, כי כנראה זה בחוזה שלו או משהו. האמת היא שאני לא בטוח האם זו אשמתו, או אשמת הוליווד שקטלגה אותו לטייפקאסט ולא נותנת לו תפקידים אחרים. בכל מקרה, כולם מפסידים מהעניין הזה.

להוציא את וולץ, אין הרבה דברים רעים לומר על הסרט, אך מאידך גם לא יותר מדי שבחים יוצאי דופן. הסרט נראה מעולה, האפקטים של החיות מרשימים למדי, ויש בו כמה סצנות אקשן סוחפות. חשוב לציין שעל אף שנדמה שזה סרט שמיועד לכל הגילאים, יש בו מספר סצנות של הרג דמויות וחיות, יותר ממה שיכול להתאים לקהל הצעיר במיוחד, אז קחו בחשבון.
דבר חיובי נוסף שאפשר להגיד עליו, זה שלתסריט שלו יש מצפון. חתומים עליו שניים, קרייג ברואר שידוע בעיקר כבמאי דרמות מוזיקליות ("אנחת הנחש השחור", "פוטלוס") ואדם קוזאד, שאין ספק שזהו שיפור עצום מהתסריט הקודם פרי עטו, "ג'ק ריאן: גיוס הצללים", מתחתיות סרטי האקשן של השנים האחרונות.
ככל שההרפתקה נכנסת למעמקי הג'ונגל, הסרט מתחיל להתעסק בנושאים של עבודה בכפייה, ניצול שכבות חלשות, וכמובן שמירה על בעלי החיים. יחד עם זאת, הוא לא עושה את זה ברמה דידקטית יותר מדי, והמסרים לא מוחדרים בכוח. מה שכן, לא בטוח אם בלגיה נורא תהנה ממה שהולך פה. אני מופתע שלא נתנו לסרט את השם "האגדה של טרזן: אף אחד לא אוהב בלגים". באופן אישי, אספר שמכיוון שמשפחתי מורכבת גם מבלגים וגם, מאידך, הולנדים (כולם אהובים עלי מאוד), אני לא באמת מרגיש שאני יכול להתייחס לנושא ברמה האובייקטיבית הראויה. עמכם הסליחה.

ל"האגדה של טרזן" לא מגיע להיכשל, על אף שהוא ללא ספק תוצר של הוליווד הזחוחה. הוא חביב ומהנה, ואפילו יכול להחזיר צופים ותיקים יותר לסרטי הרפתקאות ישנים שאהבנו כמו "מכרות המלך שלמה", "המומיה" ו"בעקבות האוצר הרומנטי". כמו אלו, כך גם הסרט הזה כנראה יתיישן ותוקפו יפוג בקרוב, אבל עדיין אין זה אומר שאין לו ערך. אמנם סרט המשך כנראה כבר לא נקבל, אבל אני בטוח שעיר הסרטים תמצא דרכים נוספות להביא לנו את שקורשגורד בתפקידים שלא מצריכים חולצות. או לפחות מותר לי לקוות.

tarzan

תגובות

  1. רון הגיב:

    אני סבלתי קשות.אחד מסרטי טרזן הפחות טובים לטעמי

  2. לב הגיב:

    אני נהניתי כמו ילד קטן. לעומת החידושים המצולמים הקודמים של דיסני, כאן באמת היו ליוצרים חזון וכיוון ברורים ולכן בפעם ראשונה הרגשתי שהעיבוד לא היה מיותר (אחרי השעמום חסר הפשר של "סינדרלה" והחיות הספק ריאליסטיות וחסרות הסגנון של "ספר הג'ונגל" רציתי לחנוק מישהו). אהבתי שהם דווקא לא ניסו לחדש וגם לא להיות אפלים או איזה שטות כזאת. פשוט להגיש לצופים סרט קיץ מבדר, סרט הרפתקאות רומנטי גדול בטעם של פעם. ברור ש"טרזן" כאן רק בשביל המותג, אבל לי זה לא הפריע ולא הרגשתי שום זחיחות. פשוט סרט כייפי

השאר תגובה