• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2011: המועמדים

24 בינואר 2012 מאת אור סיגולי

והנה הם באים! המועמדים לאוסקר ה84!

תשעה סרטים קיבלו מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר. בערך אחד יותר ממה שהרוב ציפו. המפתיעים ביותר מבינהם הם "עץ החיים", זוכה פסטיבל קאן השנוי במחלוקת, שזכה לעוד שתי מועמדויות נוספות בקטגוריות הבמאי הטוב ביותר (טרנס מאליק), והצילום הטוב ביותר.
ההפתעה השנייה בקטגוריה היא הופעתו של "קרוב להפליא ורועש להחריד", סרט שזכה למעט מאוד התייחסות במהלך העונה וקיבל תגובות שליליות למדי מהמבקרים. הסרט הוא המועמד לפרס הגדול עם מספר המועמדויות הקטן ביותר בספירה הכללית. רק שניים: לסרט, ולשחקן המשנה, מקס פון סידוב, המוכר לחובבי הקולנוע כאביר מ"החותם השביעי" של אינגמר ברגמן.
"נערה עם קעקוע דרקון" הוא אולי ההיעדרות המפתיעה ביותר מבין כל המועמדים, אחרי נוכחות יפה מאוד בפרסי האיגודים השונים. הסרט עצמו בכל זאת זכה להתייחסות נאה בקטגוריות השחקנית הראשית (רוני מארה), הצילום, העריכה, מיקס ועריכת אפקטים קוליים. מארה לקחה את המקום החמישי בקטגוריה והדיחה את טילדה סווינטון ("חייבים לדבר על קווין").

"הוגו" של מרטין סקרוסזה – שהפצתו הישראלית נדחתה השבוע למועד בלתי ידוע – הוא הסרט המועמד להכי הרבה אוסקרים השנה: 11. אחד פחות מ"נאום המלך" שנה שעברה. אחריו "הארטיסט" עם 10. אחריהם "מאניבול" ו"סוס מלחמה" עם 6.

אה, וגם סידר מועמד עם "הערת שוליים".

רשימת המועמדים המלאה, בדיקת ההימורים המוקדמים שלנו ותובנות נוספות – אחרי הקפיצה.

מתוך תשעת הסרטים המועמדים לפרס הסרט, דווקא נדמה שבמבט רחב יותר "העזרה" הוא זה שיצא כשידו על התחתונה כאשר לא הצליח להשיג מועמדות לפרס הבמאי, התסריט המעובד, ואפילו לא תלבושות. "העזרה" קיבל רק ארבע מועמדויות. לסרט, שני איזכורים בקטגוריית שחקני המשנה (ג'סיקה צ'סטיין ואוקטביה ספנסר) והשחקנית הראשית (ויולה דיויס). אפשר להבין עכשיו ש"העזרה" אינו טוען לכתר כפי שרבים חשבו.

קטגוריית השחקן הראשי היא אולי המפתיעה ביותר כאשר שני השחקנים החזקים מייקל פאסבנדר ("בושה") וליאונרדו דה  קפריו ("ג'יי אדגר") נפלו מין הרשימה ובמקומם נכנסו דימייאן בישיר, המועמד לפרס איגוד השחקנים על תפקידו היפה בדרמה סוחטת הדמעות (והלא ממש מוצלחת) "חיים טובים יותר", ומאידך – אולי המועמדות המשמחת ביותר של האוסקר הנוכחי – גארי אולדמן, על תפקיד חייו ב"החפרפרת". זוהי מועמדותו הראשונה לאוסקר של השחקן המפואר הזה.
בראד פיט ("מאניבול"), ג'ורג' קלוני ("היורשים") וז'אן דוז'ארדין ("הארטיסט") אכן הצליחו לקבל מועמדות, ושלושתם מאוד קרובים לזכייה. קלוני בעצמו מועמד גם בקטגוריית התסריט המעובד על עבודתו ב"משחקי שלטון" אותו גם ביים.

ההתעלמות הצורבת ביותר הייתה כנראה בקטגוריית שחקן המשנה: מאלברט ברוקס, בתפקיד הנבל של "דרייב". אחרי שזכה בכל כך הרבה פרסי מבקרים, ברוקס נפל בשלב האוסקרים וגם "דרייב" הוזכר רק בקטגורית עריכת האפקטים הקוליים.
כדי להתנחם, אפשר להביט בחיוב על כך שמהיום נצטרך לומר "המועמד לאוסקר ג'ונה היל". היל, שזכור מתפקידיו בקומדיות בהנהגת ג'אד אפאטו "הדייט שתקע אותי" ו"סופרבאד", הצליח לשכנע את המצביעים ביוכולתיו הדרמטיות ב"מאניבול". הוא גם היחידי מבין המועמדים בקטגוריה שלו שגילו מתחת ל40…
אפאטו גם יכול להיות גאה בסרט עליו היה אחראי השנה – "מסיבת רווקות", שזכה לשתי מועמדויות: שחקנית המשנה (מליסה מק'קארתי) והתסריט המקורי הטוב ביותר. מי אמר שלחרבן בכיור לא יביא אותך לשום מקום?

על אף ש"סוס מלחמה" כן נכנס לקטגוריית הסרט הטוב ביותר, יחד עם חמש מועמדויות נוספות (עיצוב אומנותי, צילום, מוזיקה, מיקס ועריכת אקפטים קוליים), הבמאי סטיבן ספילברג יצא מופסד מההכרזה, כאשר לא הצליח להשיג מועמדות לפרס הבמאי. אפילו סרט ההרפתקאות המסחרר שלו, "הרפתקאות טינטין", לא נכנס לקטגוריית סרט האנימציה באורך מלא, וזאת מכיוון שרבים מהאנמיטורים המצביעים לפרס לא משוכנעים כי טכנולוגיית הMotion capture בה נעשה הסרט אכן יכולה להחשב כאנימציה. כך נסללה הדרך לזכיותו של "רנגו" בקטגוריה הזו.
המלחין של ספילברג, ג'ון וויליאמס, הצליח לקבל שתי מועמדויות בקטגוריית המוזיקה המקורית הטובה ביותר על שני הסרטים הנ"ל.

מריל סטריפ שברה את השיא של עצמה עם מועמדותה ה17 לפרס השחקנית, אך גם וודי אלן יכול להתגאות במועמדותו ה15 במספר לפרס התסריט המקורי הטוב ביותר.

ואי אפשר בלי הגאווה הישראלית – יוסף סידר וסרטו "הערת שוליים" הם בן חמשת המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר בשפה זרה. ישראל חולקת את הקטגוריה עם בלגיה ("ראש שור" המאכזב שהוקרן בפסטיבל ירושלים), "במחשכים" הפולני, "אדון לזהאר" הקנדי, וכמובן "פרידה" האירני, שאפילו זכה למועמדות לפרס התסריט המקורי הטוב ביותר. עם זאת, זה עדיין לא אומר שהזכייה בכיסו. בשנת 2001 היה "אמלי" הצרפתי מועמד גם הוא למספר קטגוריות מחוץ לפרס הסרט הטוב ביותר בשפה זרה (תסריט, צילום, סאונד ועיצוב אומנותי) אך הפסיד ל"שטח הפקר" מבוסניה. כך שהכל עוד פתוח.

המועמדים לפרס האוסקר 2011/12:

הסרט הטוב ביותר:
"הארטיסט"
"הוגו"
"היורשים"
"העזרה"
"חצות בפריז"
"סוס מלחמה"
"עץ החיים"
"קרוב להפליא ורועש להחריד"

עופר ואני הימרנו על אותם סרטים ונפלנו, כמובן, באותו מקום. שנינו נתנו 8 במקום 9, אך שנינו לא ראינו את "קרוב להפליא ורועש להחריד" ו"עץ החיים", והימרנו על "נערה עם קעקוע דרקון".

הבמאי הטוב ביותר:
וודי אלן – "חצות בפריז"
מישל הזנוויציוס – "הארטיסט"
טרנס מאליק – "עץ החיים"
מרטין סקורסזה – "הוגו"
אלכסנדר פיין – "היורשים"

אני פגעתי נכון ב5 מתוך 5. עופר פספס את מאליק לטובת פינצ'ר.
הזנוויציוס הוא היחידי ברשימה שעדיין לא היה מועמד בקטגוריה הזו. סקורסזה ואלן היחידים שזכו.

השחקן הראשי הטוב ביותר:
גארי אולדמן – "החפרפרת"
דמיין בישיר – "חיים טובים יותר"
ז'אן דוז'ארדן – "הארטיסט"
בראד פיט – "מאניבול"
ג'ורג' קלוני – "היורשים"

עוד אחת מהקטגוריות בה עופר ואני שמנו את אותם שמות והצלחנו ב3 מתוך 5 (פיט, קלוני ודוז'ארדן). אני לא יודע מה יותר – להתבאס על היעדרותו של מייקל פאסבנדר ("בושה") או לעלוץ על אולדמן. ראיתי את כל חמשת הסרטים ואני לגמרי מאמין שהוא עשה את התפקיד הטוב ביותר מהחמישייה, כאשר דוז'ארדן לא רחוק מאחוריו.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:
ויולה דיויס – "העזרה"
מישל וויליאמס – "השבוע שלי עם מרילין"
רוני מארה – "נערה עם קעקוע דרקון"
מריל סטריפ – "אשת הברזל"
גלן קלוז – "אלברט נובס"

4 מתוך 5, זוהי הצלחת ההימור שלנו. שנינו חשבנו שטילדה סווינטון תעקוף את מארה. טעינו. היא גם היחידה שלה זו מועמדות ראשונה לאוסקר. זוהי המועמדות ה17 של סטריפ!

שחקן המשנה הטוב ביותר:
קנת' בראנה – "השבוע שלי עם מרילין"
ג'ונה היל – "מאניבול"
ניק נולטי – "לוחם"
מקס פון סידוב – "קרוב להפליא ורועש להחריד"
כריסטופר פלאמר – "בגינרס"

עשה נכון עופר כשהימר על ג'ונה היל. עופר הצליח ב4 מתוך 5, ואני ב3 מתוך 5. היעדרותו של ברוקס אולי לא מפתיעה בהתחשב באיגוד השחקנים, אבל זה עדיין מוזר אחרי כל פרסי המבקרים בהם זכה במהלך העונה.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:
ברניס ביז'ו – "הארטיסט"
מליסה מק'קארתי – "מסיבת רווקות"
ג'נט מק'קטיר – "אלברט נובס"
אוקטביה ספנסר – "העזרה"
ג'סיקה צ'סטיין – "העזרה"

4 מתוך 5, כך קלענו בקטגוריה, אך מסיבות שונות. עופר הימר נכונה על מק'קארתי, אני נכונה על מק'קטיר אך שנינו חשבנו ששיילין וודלי הנפלאה מ"היורשים" תגיע לקו הסיום. לא כך, מסתבר.

התסריט המקורי הטוב ביותר:
"הארטיסט"
"התמוטטות"
"חצות בפריז"
"מסיבת רווקות"
"פרידה"

היו הפתעות, אך לא מהכיוון שצפינו. עופר ואני טעינו, כל אחד עם עצמו, כאשר הימרנו על "50/50" ו"מרגרט". ההבדל בנינו היה שאני הימרתי על "התמוטטות" ועופר על "מסיבת רווקות", שניהם מצאו את עצמם בקטגוריה, ולכן שרדנו עם 3 מתוך 5.

התסריט המעובד הטוב ביותר:
"הוגו"
"החפרפרת"
"היורשים"
"מאניבול"
"משחקי שלטון"

לא ברור לי איך עופר צדק כאשר השמיט את "העזרה". לי זה נראה כמו אחת המועמדויות הכי סבירות של הטקס. אני, לעומתו, האמנתי ב"משחקי שלטון". אך עופר גם הניח ש"החפרפרת" ייכנס ולכן ניחש נכונה 4 מתוך ה5, כאשר אני רק 3.

הסרט הטוב ביותר בשפה זרה:
אירן – "פרידה"
בלגיה – "ראש שור"
ישראל – "הערת שוליים"
פולין – "במחשכים"
קנדה – "אדוןל לזהאר"

על אף שזו קטגוריה כאוטית למדי הצלחתי לקלוע נכון לכולם (!). עופר הצליח 3 מתוך חמש כאשר סימן את גרמניה וטיוואן במקום קנדה ובלגיה.
סידר המלך!!!

סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר:
"החתול של שרק"
"חתול בפריז"
"צ'יקו וריטה"
"קונג פו פנדה 2"
"רנגו"

קטגוריה מבאסת. אני הנחתי ש"טינטין" לא יהיה מועמד ולכן פגעתי ב3 מתוך 5. עופר ב2 מתוך 5. שימו לב שאין פיקסאר לראשונה אולי מזה אי פעם (אצטרך לבדוק את זה). כרגע אין מצב שמישהו חוץ מ"רנגו" זוכה.

הצילום הטוב ביותר:
"הארטיסט"
"הוגו"
"נערה עם קעקוע דרקון"
"סוס מלחמה"
"עץ החיים"

עופר יצא כשידו על העליונה כאשר קלע נכונה לכל החמישה. אני שמתי את "החפרפרת" במקום "נערה עם קעקוע דרקון" (אותי זה עדיין מפתיע, אגב).

העריכה הטוב ביותר:
"הארטיסט"
"הוגו"
"היורשים"
"מאניבול"
"נערה עם קעקוע דרקון"

4 מתוך 5 לשנינו. אני חשבתי "דרייב", עופר חשב "סוס מלחמה". בסוף "מאניבול" נכנס.

העיצוב האמנותי הטוב ביותר:
"הארטיסט"
"הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2"
"הוגו"
"חצות בפריז"
"סוס מלחמה"

מועמדות מפתיעה לסרטו של וודי אלן. גם פה הצלחנו 4 מתוך 5, כאשר אני אמרתי "החפרפרת" (פאק איט! "החפרפרת" לא מועמד! מה הקטע?!?) ועופר "עץ החיים".

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
"אנונימוס"
"ג'יין אייר"
"הארטיסט"
"הוגו"
"W.E"

פה פידאחנו. לא עופר ולא אני הצלחנו לקלוע ליותר מ2 מתוך 5. רק מראה כמה מועמדים פוטנציאלים היו השנה. אבל היי, הסרט של מדונה מועמד. משובח.

המוזיקה המקורית הטובה ביותר:
"הארטיסט"
"הוגו"
"החפרפרת"
"הרפתקאות טינטין"
"סוס מלחמה"

לי הצליח ב4 מתוך 5, כאשר הכנסתי את "נערה עם קעקוע דרקון" (עוד היעדרות מבאסת) במקום "החפרפרת" (עוד מועמדות נפלאה), וחזיתי שוויליאמס אכן יהיה מועמד פעמיים ("טינטין" ו"סוס מלחמה"). עופר האמין ב"קעקוע דרקון" ו"העזרה" (3 מתוך 5)

השיר המקורי הטוב ביותר:
"החבובות" – אדם או חבובה
"ריו" – אמיתי בריו

אפס מתוך שתיים. שזה משעשע אותי במיוחד. גם עופר וגם אני האמנו ב"החבובות" אך בשני שירים שונים מתוך פס הקול העמוס. זה אומר שרק שני שירים יבוצעו באוסקר = טקס קצר יותר. כולם שמחים.

המיקס הטוב ביותר:
"הוגו"
"מאניבול"
"נערה עם קעקוע דרקון"
"סוס מלחמה"
"רובוטריקים 3"

4 מתוך 5 בשבילי, 3 מתוך 5 לעופר. היעדרות "סופר 8", "כוכב הקופים: המרד", "טינטין" ו"משימה בלתי אפשרית 4" בהחלט מפתיעה!

עריכת הסאונד הטובה ביותר:
"דרייב"
"הוגו"
"נערה עם קעקוע דרקון"
"סוס מלחמה"
"רובוטריקים 3"

2 מתוך 5, גם לי וגם לעופר. שנינו צפינו את "כוכב הקופים: המרד" ו"משימה בלתי אפשרית 4", אני האמנתי ב"הארי פוטר" ועופר ב"רנגו".

האיפור הטוב ביותר:
"אלברט נובס"
"אשת הברזל"
"הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2"

עופר ואני הצלחנו עם "הארי פוטר" ו"אשת הברזל". אני טעיתי כששמתי את "גינסבורג" ועופר עם "הוגו". 2 מתוך 3.

האפקטים החזותיים הטובים ביותר:
"הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2"
"הוגו"
"כוכב הקופים: המרד"
"פלדה אמיתית"
"רובוטריקים 3"

5 מתוך 5 בשבילי ולכן אני מרוצה במיוחד. היה שווה לשים את הכסף (הוירטואלי) על "פלדה אמיתית". אכן, ההימור של עופר על "עץ החיים" מאוד מפתיע בכך שלא צלח. הוא קלע ב4 מתוך ה5.

הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר:
"אם עץ נופל"
"בלתי מנוצחים"
"גן עדן אבוד 3"
"לגיהנום ובחזרה"
"פינה"

קטגוריה לא ברורה בעליל. עופר ואני הימרנו אותו דבר וצדקנו ב2 מתוך 5 ("פינה" ו"לגיהנום ובחזרה")

הקטגוריות הבאות הן הקטגוריות לסרטים קצרים.

הסרט הקצר הטוב ביותר:
"Pentecost"
"Raju"
"The Shore"
"Time Freak"
"Tube Atlantic"

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר:
"הירח"
"הספרים המעופפים המופלאים של אדון מוריס לסמור"
"חיים פרועים"
"טיול בוקר"
"יום ראשון"

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר:
"אלוהים הוא האלביס הגדול יותר"
"הספר מבירמינגהאם: חייל רגלים והתנועה לזכויות האזרח"
"הצונאמי ופריחת הדובדבן"
"תקרית בבגדד החדשה"
"Saving Face"

סיכום מועמדויות לסרטים באורך מלא:
"הוגו" – 11
"הארטיסט" – 10
"מאניבול" – 6
"סוס מלחמה" – 6
"היורשים" – 5
"נערה עם קעקוע דרקון" – 5
"העזרה" – 4
"אלברט נובס" – 3
"הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2" – 3
"החפרפרת" – 3
"חצות בפריז" – 3
"עץ החיים" – 3
"רובוטריקים 3" – 3
"אשת הברזל" – 2
"השבוע שלי עם מרילין" – 2
"מסיבת רווקות" – 2
"קרוב להפליא ורועש להחריד" – 2
"אדון לזהאר" – 1
"אם עץ נופל" – 1
"אנונימוס" – 1
"בגינרס" – 1
"בלתי מנוצחים" – 1
"במחשכים" – 1
"ג'יין אייר" – 1
"גן עדן אבוד 3" – 1
"דרייב" – 1
"החבובות" – 1
"החתול של שרק" – 1
"הערת שוליים" – 1
"הרפתקאות טינטין" – 1
"התמוטטות" – 1
"חיים טובים יותר" – 1
"חתול בפריז" – 1
"לגיהנום ובחזרה" – 1
"לוחם" – 1
"מרד הקופים" – 1
"משחקי שלטון" – 1
"פינה" – 1
"פלדה אמיתית" – 1
"פרידה" – 2
"צ'יקו וריטה" – 1
"קונג פו פנדה 2" – 1
"ראש שור" – 1
"רנגו" – 1
W.E. – 1

סיכום הימורי מועמדויות:
אור – 73
עופר – 69
אורון יצא – 0 שלא הימר

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.