• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״כיסופים״, ״עלי שלכת״, ״ריאליטי״, ״הקבלן״, ״מטוסי על: הסרט״

18 ביולי 2024 מאת אורון שמיר

בערך בשעה זו נפתח פסטיבל הקולנוע ה-41 של ירושלים, שכבר עברנו על התוכניה שלו ואף שלינו המלצות מתוכה, אבל הנה הוא מתחיל באמת. נדווח משם כתמיד, מינוס כותב אחד שעבר לצד שבוחר את הסרטים, ואני מקווה שיהיה גם כיף גדול וגם מחובר למציאות ברמה מסוימת. נשתדל מאוד לא להזניח מדי את השוטף, כפי שהוכיחו היטב עופר ולירון מוקדם יותר השבוע עם המדורים שלהם, על מערבונים או על סרטי אימה. זה עובר דרך מעבר על הסרטים החדשים בבתי הקולנוע, שאפשר לראות בעוד מקומות מלבד בירושלים.

כיסופים – סרט ישראלי עם שם טריגרי, כמו כל ישובי הנגב המערבי, אבל גם במובן המקורי של המילה שפירושה געגועים חזקים. סרטה של קרן נחמד צולם אמנם לפני השבעה באוקטובר, ועלילתו מתרחשת בתקופה קדומה הרבה יותר, אבל הכל טעון ונטען במשמעויות חדשות מאז היום ששינה את ישראל. על המסך תמצאו את ישראל של שנות ה-70 וסיפור התבגרות של חבורת בני גרעין נח״ל המצויים בסוף שירותם הצבאי בקיבוץ כיסופים. סוף התקופה בחייהם ומחשבות על העתיד הקרוב מציפים קונפליקטים סביב נושאים כמו אהבות ונאמנות אבל גם אחריות וחירות. בהשתתפות: סוול אור אריאל, עפר גרינברג, יהונתן וילוז'ני, אדם גבאי, מילי עשת, פאולה קרו, ארז עובד, ליר כץ, תמיר גינזבורג, הרצל טובי

עלי שלכת (Fallen Leaves) – מעל שנה אני מחכה לחלוק את אהבתי לסרט הזה, שנחרת על לוח ליבי בפסטיבל קאן 2023 ובעיקר יצא משם עם פרס חבר השופטים. חשוב אף יותר מכל זה, מדובר בסרטו של אקי קאוריסמקי ובשיבה מוצהרת שלו אל טרילוגיית הפרולטריון, זו מתוכה זוכרים בעיקר את ״הנערה מבית החרושת לגפרורים״. מבחינתי מדובר בחזרה גם אל רף האיכות הגבוה דאז, עם דרמה קומית ורומנטית. אלמה פאוסטי מגלמת עובדת סופרמרקט עגמומית, יוּסי ואטנן הוא פועל בניין ציני, ושניהם מוצאים זה את זו בבר קריוקי בהלנסקי. אבל לא בהלנסקי של ממש, אלא בפינלנד המשונה של קאוריסמקי, בה אין באמת תקופה מוגדרת אם לשפוט על פי פערים באמצעים טכנולוגיים שונים. קשה להסביר וקל מאוד להתאהב בסרט הזה, גם אם לא ראיתם או ראיתן שום דבר אחר של הבמאי. לצד זאת, סינפילים ובקיאוֹת יהנו כפל כפליים, אני מקווה.

ריאליטי

ריאליטי (Reality) – עניין מוזר, ההפצה של הסרט הזה דווקא עכשיו. לפני שנה בדיוק הוא היה חלק מפסטיבל הקולנוע של ירושלים, במהדורת 2023 כמובן, והנה השנה סרט אחר על אותו מקרה וגיבורה אמיתיים יוקרן בפסטיבל. לחדש קוראים ״ווינר״ ויחד מרכיבים שני הסרטים את שמה של ריאליטי ווינר, שם פרטי ומשפחה ולא תיאור, האישה הצעירה שהדליפה על המעורבות הרוסית בבחירות הקודמות לנשיאות ארה״ב. בסרט המדובר, הוותיק מבין השניים (אבל פחות ותיק מהתיעודי), סידני סוויני מגלמת את אשת המודיעין הצעירה. שני סוכנים מתדפקים על דלתה וחוקרים אותה כחשודה פוטנציאלית של הדלפת מסמכים מסווגים, ועל סמך ההקלטה האמיתית של המפגש הזה יצרה הבמאי טינה סאטר סרט עלילתי שנשען על תיעוד קולי.

הקבלן (The Bricklayer) – סרט אחר משנתון 2023 שמגיעה ארצה כעת, מה שאומר הסרטים החדשים השבוע הם חדשים רק יחסית. אבל הפעם רני הרלין ביים אז אפשר אפילו להיזכר בניינטיז, אז מותחני פעולה כמו זה סיפקו לו פרנסה נאה. העלילה עוקבת אחר סוכן  CIA בגמלאות, שנאלץ לשוב לפעולה כאשר הסוכנות החשאית כולה עומדת בפני סחיטה מצד גורמי פשע בינלאומיים. ארון אקהארט מככב וסביבו תמצאו את נינה דוברב, טים בלק נלסון וקליפטון קולינס. את ספרו של נואה בויד עיבדו כאן לתסריט האנה ווג ופיט טראביס.

מטוסי על: הסרט (Super Wings the movie: Maximum Speed) – נסיים עם סרט שיסגור לנו את הסרייה, גם הוא מודל 2023 והמדור הזה רשמית מאחר. אם כי במקרה של סרט אנימציה שיוצג רק בדיבוב לעברית, ומבוסס על מותג טלוויזיוני, כבר ראינו הפצות מאוחרות הרבה יותר. את העלילה מוביל ג'ט, מטוס הסילון המהיר בעולם שמשום מה מנצל את הייחוס הזה לחלוקת חבילות לילדים ברחבי היקום כולו. הוא גם חבר בצוות ששמו כשם הסרט שמסייע למי שזקוק לעזרה יותר מהותית, ויחד עם בלוגרית מוזיקה בשם פיי יוצא להרפתקה. בדרך הם יסתבכו עם נבל בשם בילי ווילי שיש לו תוכניות לשיבוש אורבני, ומכאן קצרה הדרך להזעקת יתר חברי צוות מטוסי העל. שיהיה להם בהצלחה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.