• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אופיר 2012: נבחרת החלומות של סריטה

12 באוגוסט 2012 מאת אור סיגולי

ההצבעות כבר הסתיימו ובעוד יומיים יוכרזו המועמדים הרשמיים לפרסי אופיר 2012. אחרי שדיברנו כל כך הרבה, הגיע הזמן לחשוף את נבחרת החלומות שלנו – כלומר, המועמדים לאופירים כפי שאנחנו היינו רוצים לראות, אבל לא נאיבים מדי בשביל לחשוב שזה מה שיקרה.
רק בשביל להבהיר: אילו לא הימורים. למעשה, סביר שלא יהיה קשר בין נבחרת החלומות והמועמדים לאופיר. אלו הרצונות האישיים שלנו…

בצהרי שישי כלשהו נפגשנו לנו עופר, אורון ואני (אור. נעים מאוד) לישיבה עמוסת פיצות וטובורג כדי לבנות את רשימת המועמדים. ידענו שאנחנו נכנסים למשהו לא פשוט, אבל עשינו זאת בראש מורם.
כמו שנה שעברה בחרנו חמישה מועמדים מצטיינים בכל קטגוריה מתוך 29 הסרטים המתמודדים. אבל שלא כמו שנה שעברה, הפעם הלכנו על שינויי אחד מהותי, שבשביל להבין אותו צריך להבהיר רגע איך עובדת השיטה באקדמיה.
כאשר מפיק מגיש סרט לרשימת האופירים, הוא ממלא באופן עצמאי את השמות בקטגוריות השונות. כלומר, מי הבמאי, התסריטאי, העורך וכו'. הכל כשר כל עוד האדם שנרשם הוא אזרח ישראל.
העניין מסתבך כאשר מגיעים לארבע קטגוריות המשחק. על פניו, באופן טבעי, כל סרט רוצה להשיג כמה שיותר מועמדויות ולכן יש אופציה לשחק עם המיקומים של השחקנים השונים בכל מה שקשור לשחקן ראשי ומשנה. כך למשל בשנה שעברה עליזה רוזן של "הערת שוליים" נרשמה כשחקנית ראשית וליאור אשכנזי כשחקן משנה על אותו הסרט. ככה עליזה רוזן לא מנעה מעלמה זק מועמדות, וליאור אשכנזי לא פיצל את הקולות עם שלמה בראבא (אבל כן מנע מועמדות ממיכה לבינסון). זו דוגמא אחת מני רבות. גם השנה זה קרה לא מעט.
הדבר היותר בעייתי הוא השיקול שלא לשבץ יותר מדי שחקנים כדי שחברי האקדמיה לא יתבלבלו ויתפזרו בין כל השמות. לדוגמא, מכל הצוות הרחב והנפלא של "העולם מצחיק" רק ארבעה יכולים (וסביר שיצליחו) להכנס לאופיר: אלי פיניש ואסי לוי (ראשיים) ודני שטג ונעמה שטרית (משנה). "רוק בקסבה" גם ביאס כאשר הכניס רק שחקן משנה אחד לרשימה, ו-ויתר על שלושה אחרים. לא שיא הדמוקרטיה. ועדיין – זוהי אסטרטגיה, והיא לחלוטין לגיטימית.
השנה החלטנו להתעלם מכל זה ולבחור את אילו שאנחנו הכי אהבנו ללא קשר לרישום של הסרטים. זה יצר רשימה מעט שונה ממה שהיה מתקבל אם לא.

וגם זה חשוב: "נבחרת החלומות" הוא פרוייקט משותף של שלושתינו. אם היה מדובר ברשימה אישית לכל בלוגר זה: א) היה נראה אחרת לגמרי. ב) היה ארוך כמו הנצח.
כמעט בכל קטגוריה יש מועמדים שכל אחד מאתנו, אם היה נשאל, היה מחליף מבלי למצמץ. אבל ככה זה בעבודה משותפת – צריך לדעת על מה לוותר ועל מה להתעקש.
בסופו של דבר, אלו נבחרי הבלוג לשנת האקדמיה הנוכחית. ואנחנו הכי בסדר עם זה.

המועמדים של סריטה לפרסי הקולנוע הישראלי של 2012

שחקן המשנה הטוב ביותר:

אלון אבוטבול – הדילרים
רועי אסף – עדות
אור בן מלך – העולם מצחיק
שלו גלבר – ג'ו + בל
יותם ישי – רוק בקסבה

כמעט ונכנסו: משה אשכנזי ("העולם מצחיק"), רועי ניק ("רוק בקסבה"), אורי רן קלאוזנר ("בלדה לאביב הבוכה")
שלושה מתוך חבורת המעומדים המכובדת הזו בטוח שלא תראו באופיר. הראשון הוא רועי אסף, שהסרט עליו הוא מועמד פה משום מה נרשם למסלול התיעודי ולא העלילתי. השני הוא יותם ישי, גונב הסצנות של "רוק בקסבה", שנשמט מהרשימות המקדימות לאופיר לטובת אנחל בונני; והשלישי הוא אור בן-מלך, אשר מצליח להתבלט מעל קאסט של יותר מ15 שחקנים, וגם הוא הושמט מהרשימות. נציג "העולם מצחיק" בקטגוריה הזו באופירים הוא דני שטג.
האם הענקנו לרועי אסף מועמדת כפולה יחד עם "המשגיחים" או שמא זו מועמדות ניחומים? תצטרכו להמשיך לקרוא בשביל לדעת.

שחקנית המשנה הטובה ביותר:

שירי אשכנזי – ההתחלפות
רותם זיסמן-כהן – המשגיחים
אולה שור סלקטר – איגור ומסע העגורים
נעמה שטרית – העולם מצחיק
עירית שלג – למלא את החלל

כמעט ונכנסו: אורלי זליברשץ ("הסיפור של יוסי"), אולה שור סלקטר ("העולם מצחיק"), מיכל ינאי ("רווקה פלוס")
לאולה שור סלקטר יש שלושה סרטים באופיר השנה: "איגור", "העולם מצחיק" ו"הסיפור של יוסי". שני האחרונים לא הגישו אותה כמועמדת ועל הראשון היא מורצת כראשית. זה מוזר ומבאס שאחת השחקניות הבולטות והטובות במירוץ תסיים את השנה בלי כלום. אבל לא אצלנו! אצלנו היא מועמדת על תפקידה המקסים בסרטו של יבגני רומנוב; זיסמן-כהן נכנסה לנבחרת החלומות שלנו שנה שנייה ברציפות אחרי מועמדותה על "ברקיע החמישי" שאיש לא ראה עוד בשנה שעברה; שירי אשכנזי, הסטודנטית המלחיצה מ"ההתחלפות", לא הוגשה ברשימות למועמדות האופיר.
סביר להניח שהאופירים יסכימו אתנו על שתי המועמדות האחרונות: שטרית ושלג במסלול די בטוח למועמדות.

הצילום הטוב ביותר:
אף פעם לא מאוחר מדי – איתי מרום
ההתחלפות – שי גולדמן
חיותה וברל – גיא רז
לרדת מהעץ – שרון מאיר
מנתק המים – איתי מרום

כמעט ונכנסו: "למלא את החלל", "יותר איטי מלב", "עלטה"
שי גולדמן וגיא רז חוזרים לנבחרת החלומות שנה שנייה ברציפות. גולדמן הוזכר שנה שעברה עם "השוטר" (וגם הגיע לאופירים) ורז עם "כלבת"; איתי מרום, כפי שודאי שמתם לב, הפך לכמעט חצי מהקטגוריה השנה בזכות שני הסרטים היפיפיים שצילם והשוני הגדול בין שניהם.

הליהוק הטוב ביותר:
בלדה לאביב הבוכה – מיכל אליאס
ההתחלפות – אורית אזולאי
העולם מצחיק – אורית אזולאי
חיותה וברל – עמיר מנור
רוק בקסבה – יריב הורוביץ

כמעט ונכנסו: "עלטה" (על הליהוק הערבי), "המשגיחים", "איגור ומסע העגורים"
ברוכה הבאה לאופיר, קטגוריית הליהוק הטוב ביותר. מקווים שתרגישי בנוח ושחברי האקדמיה ידעו לנצל אותך לטובה.

פס-הקול הטוב ביותר:
איגור ומסע העגורים – רולף מאנזיי
הדילרים – תומר קורן, אשי מילוא
ההתחלפות – גיל תורן, ארז עיני שביט
יותר איטי מלב – רן צרויה, יוסי אפלבאום
מנתק המים – נמרוד אלדר

כמעט ונכנסו: "המשגיחים", "לרדת מהעץ", "רוק בקסבה"
מעצב פס הקול של "איגור" אינו נרשם לקטגוריה (כנראה מכיוון שאינו ישראלי) ולכן הסרט לא יוכל לשחזר את מקומו גם באופירים. האמת שמעניין לדעת מה תהיה המקבילה האופירית של הקטגוריה…
זאת השנה הראשונה באופיר מאז אמצע שנות התשעים בלי ישראל דוד, איש הסאונד שהלך לעולמו בטרם עת שנה שעברה.

התסריט הטוב ביותר:
איגור ומסע העגורים – דיתה גרי, איתן לונדנר
ג'ו + בל – רוני קידר וסתו דיויס
ההתחלפות – ערן קולירין
טאקע מאמע – אריאל כהן
לרדת מהעץ – גור בנטביץ'

כמעט ונכנסו: "איש ללא סלולרי", "ד"ר פומרנץ", "בלדה לאביב הבוכה"
האמת היא שבמהלך השנה קצת התבכיינו על מצב הכתיבה של הקולנוע הישראלי אבל – וזה נתון לוויכוח – חמשת המועמדים שלנו מייצגים תמונה קצת פחות עגומה.
"איגור" הוא הסרט המרגש של השנה, שעל אף שהוא לא מתהדר באחת העלילות ההגיוניות ביותר בסביבה, הוא מצליח לפנות גם לילדים וגם למבוגרים במידה שווה של כבוד וחן; "ג'ו + בל" הוא כמובן לא קולע לטעמם של כולם, אבל יש לו את הייחוד והשפה שלו; ל"ההתחלפות" יש באמת תסריט מבריק שאפשר רק לקוות שיהיו עוד כאלה; "טאקע מאמע", גיבור "שמע נא תחינתי", הוא כנראה התסריט הכי בנוי ומהודק מכל הרשימה; ו"לרדת מהעץ" עמוס ההברקות, ההומור והסאטירה.

המוזיקה הטובה ביותר:
אף פעם לא מאוחר מדי – אשר גולדשמידט
בלדה לאביב הבוכה – מרק אליהו
ג'ו + בל – דפנה קינן
יותר איטי מלב – אופיר לייבוביץ'
רוק בקסבה – אסף אמדורסקי

כמעט ונכנסו: "הדילרים", "לרדת מהעץ", "איגור ומסע העגורים"
לייבוביץ' חוזר פעם שנייה ברציפות אחרי "אוסטרליה שלי" שנה שעברה. קינן אמנם רשומה רק על סרטה של רוני קידר, אבל היא גם תרמה את חלקה לעולם המוזיקלי של "יותר איטי מלב".
אבל המועמד הבולט ביותר – וסביר שגם זוכה האופיר – הוא מרק אליהו על הדרמה המוזיקלית "בלדה לאביב הבוכה" שעבודתו שם היא זו שעושה את הסרט מה שהוא.

העיצוב האומנותי הטוב ביותר:
בלדה לאביב הבוכה – אייל אלחדד
הדילרים – ערד שאואט
ההתחלפות – מיגל מרקין
התפוררות – נאיל כנג'
יותר איטי מלב – רעיה ברוקנטל, שרה פיליפ, עופר שחר

כמעט ונכנסו: "העולם מצחיק", "חיותה וברל", "ריח פועלים"
ערד שאואט זכה באופיר שנה שעברה בזכות עבודתו הבלתי תאומן ב"הערת שוליים". השנה הוא יכול להכנס לאופיר בזכות "הדלירים" ו"לרדת מהעץ", ויש סיכוי סביר שיעשה זאת עם שניהם. אצלינו הוא מוזכר בזכות הראשון. מיגל מרקין הועמד שנה שעברה לאופיר על עבודתו ב"אחותי היפה".

עיצוב התלבושות הטוב ביותר:
בלדה לאביב הבוכה – דבורה אוחנה
ההתחלפות – דורון אשכנזי
העולם מצחיק – לי אלמביק
למלא את החלל – חני גורביץ'
לרדת מהעץ – לי אלמביק

כמעט ונכנסו: "המשימה X", "עד סוף הקיץ", "רווקה פלוס"
שנה שעברה לאורה שיים ורונה דורון היו מועמדות שתיהן פעמיים בנבחרת בחלומות. דורון גם זכתה באופיר ("ברקיע החמישי"). השנה אין להן זכר. אולי הן בשנת שבתון… תאכלס, מגיע להן קצת חופש – הן בכל זאת מעומדות רצוף לאופיר מאז 2008. לי אלמביק הייתה אחת המועמדות המפתיעות ביותר באופיר שנה שעברה כאשר נכנסה לקטגוריה הזאת בזכות "הנותנת".

האיפור הטוב ביותר:
בלדה לאביב הבוכה – מירב הורוביץ בושושה
הדילרים – ליאת שיינין
יותר איטי מלב – קרן אסף
למלא את החלל – אתי בן-נון
רוק בקסבה – סיגלית גראו

שנה שנייה באופיר. האמת היא שהיה לנו קשה לדלות גם את החמישיה הזו. בושושה הייתה מועמדת שנה שעברה על עבודתה ב"סימיקו הקטן" ואתי בן-נון הייתה גם ב"נבחרת החלומות" שלנו וגם זכתה באופיר על "כלבת", אלא מה?

העריכה הטובה ביותר:
איגור ומסע העגורים – ארנסט ארנוב
ההתחלפות – אריק להב ליבוביץ'
המשגיחים – אסף קורמן
לרדת מהעץ – מאיה קניג
ריח פועלים – סשה פרנקלין, איילת ורשל, אסף פיין

כמעט ונכנסו: "עלטה", "יותר איטי מלב", "ג'ו + בל"
שנה שעברה שלוש עורכות כיכבו ב"נבחרת החלומות" ובפרסי אופיר. השנה הנוכחות הנשית התדלדלה מעט. מאיה קניג הייתה מועמדת לאופיר שנה שעברה בקטגוריית הבימוי והתסריט ("אורחים לרגע") ואצלינו בקטגוריית התסריט. ככה שאפשר להגיד שהיא אתנו שנה שנייה ברציפות.

השחקנית הראשית הטובה ביותר:

רבקה גור – חיותה וברל
חגית דסברג – החיים בינתיים
שרון טל – ההתחלפות
אסי לוי – העולם מצחיק
רוני קידר – ג'ו + בל

כמעט ונכנסו: לנא חאג' יחיא ("התפוררות"), שרה אדלר ("לרדת מהעץ"), בר מינאלי ("עד סוף הקיץ")
לא בטוח מה זה אומר, אבל שלוש מתוך הנשים ברשימה חולקות את משבצת ה"ראשי" עם שחקן. האם יש פחות מדי סרטים ישראליים המתעסקים בנשים? האמת היא שאנחנו יודעים את התשובה.

השחקן הראשי הטוב ביותר:


רועי אסף – המשגיחים
אורי גבריאל – בלדה לאביב הבוכה
ניקולאס יעקוב – עלטה
רותם קינן – ההתחלפות
גל תורן – לרדת מהעץ

כמעט ונכנסו: יוסף כרמון ("חיותה וברל"), משה איבגי ("מנתק המים"), רוברט הוניג ("טייארה")
לא באמת הצלחנו לעבוד עליכם שרועי אסף לא יהיה פה, נכון? סחתיין על השחקן הראשון אי פעם שקיבל מועמדות כפולה ב"נבחרת החלומות". הרוויח את זה ביושר.
להחליט רק על חמישה שחקנים מתוך גלריית התפקידים השנה הרגישה כמו לחתוך בבשר החי. הופעות נפלאות של גברים היו אולי הדבר הכי שכיח השנה בהקרנות האקדמיה. אנחנו מצדיעים לכולם.

הבימוי הטוב ביותר:
גור בנטביץ' – לרדת מהעץ
עידן הובל – מנתק המים
מיכאל מאיר – עלטה
עמיר מנור – חיותה וברל
ערן קולירין – ההתחלפות

כמעט ונכנסו: רוני קידר ("ג'ו + בל"), רמה בורשטיין ("למלא את החלל")
טוב, זה באמת נראה קצת כמו הדרת נשים כשחושבים על זה. אבל אנחנו מבטיחים לכם שהכל משיקולים מקצועיים פנאטיים בלבד. חוץ מזה אתם מומנים לרדת למטה לקטגוריית הסרט ולראות ששם העניינים קצת שונים.

הסרט הטוב ביותר:
ג'ו + בל – רוני קידר, אמיר פישמן
ההתחלפות – אילון רצ'קובסקי, יוסי עוזרד, גיא יקואל
חיותה וברל – אסף אמיר
לרדת מהעץ – דוד מנדיל, משה אדרי, לאון אדרי
מנתק המים – איתן מנצורי

כמעט ונכנסו: "איגור ומסע העגורים", "טאקע מאמע", "למלא את החלל"
אז כאמור לכל אחד מאיתנו, קברנטי סריטה, יש סרט אחד שהוא היה יותר נינוח אם לא היה פה. אבל זוהי דרכה של עבודה קבוצתית – צריך לדעת מתי ללחוץ ומתי להרפות. בתום כמעט ארבע שעות של דיונים נגלתה בפנינו החמישיה הזו שתופסת די יפה את הקולנוע הישראלי – פרינג', מיינסטרים, קומדיה, דרמה, ארט-האוס. הכל פה.
מנדיל והאדרים של "לרדת מהעץ" הם הצוות שעמד מאחורי "הערת שוליים" שנה שעברה. גם הצוות של "ההתחלפות" היה אצלינו ב"נבחרת החלומות" שנה שעברה בזכות הסרט המקסים "עמק תפארת" שאנחנו עדיין מייחלים לראותו על מסכי הקולנוע בארץ.
מעבר ל"ג'ו + בל" שהיה בסינמטקים ו"ההתחלפות" שהופץ מסחרית, מעניין אילו סרטים יתעכבו בהגעתם אל מסכי הקולנוע. מקווים שלא הרבה – בכל זאת, אלו הסרטים הכי טובים של השנה.
לדעתנו, בכל אופן.

אגב, אם היו לנו זוכים, זה היה נראה בערך ככה:
שחקן משנה: אור בן מלך – "העולם מצחיק"
שחקנית משנה: נעמה שטרית – "העולם מצחיק"
צילום: גיא רז – "חיותה וברל"
ליהוק: אורית אזולאי – "ההתחלפות"
פס-קול: גיל תורן וארז עיני שביט – "ההתחלפות"
תסריט: ערן קולירין – "ההתחלפות"
מוזיקה: מרק אליהו – "בלדה לאביב הבוכה"
עיצוב אומנותי: רעיה ברוקנטל, שרה פיליפ, עופר שחר – "יותר איטי מלב"
עיצוב תלבושות: חני גורביץ' – "למלא את החלל"
איפור: מירב הורוביץ בושושה – "בלדה לאביב הבוכה"
עריכה: אריק להב ליבוביץ' – "ההתחלפות"
שחקנית ראשית: שרון טל – "ההתחלפות"
שחקן ראשי: רועי אסף – "המשגיחים"
במאי: ערן קולירין – "ההתחלפות"
סרט: "ההתחלפות"

סיכום מועמדים של "נבחרת החלומות של סריטה":
"החיים בינתיים" – 1
"התפוררות" – 1
"טאקע מאמע" – 1
"עדות" – 1
"ריח פועלים" – 1
"אף פעם לא מאוחר מדי" – 2
"עלטה" – 2
"המשגיחים" – 3
"למלא את החלל" – 3
"איגור ומסע העגורים" – 4
"הדילרים" – 4
"יותר איטי מלב" – 4
"מנתק המים" – 4
"רוק בקסבה" – 4
"ג'ו + בל" – 5
"חיותה וברל" – 5
"בלדה לאביב הבוכה" – 6
"העולם מצחיק" – 6
"לרדת מהעץ" – 7
"ההתחלפות" – 12

סיכום זכיות:
"למלא את החלל", "המשגיחים", "יותר איטי מלב", "חיותה וברל" – 1
"בלדה לאביב הבוכה", "העולם מצחיק" – 2
"ההתחלפות" – 7

עשרת הסרטים מהמירוץ שנותרו ללא מועמדויות: "איש בלי סלולרי", "ד"ר פומרנץ", "המשימה X", "הסיפור של יוסי", "העפיפונים של ארמנד", "חדר 514", "טייארה", "מעשייה אורבנית", "עד סוף הקיץ", "רווקה פלוס".

תגובות

  1. אלי הגיב:

    לדעתי התחרות השנה חלשה ביחס לשנים קודמות ונובעת מתסריטים לא טובים מספיק. לא ראיתי את "ג'ו ובל", "לרדת מהעץ" ואת "הבלדה לאביב הבוכה"
    מאלה שכן ראיתי נראה שהמועמדויות לפרס הסרט יבואו מהסרטים הבאים שאל תסריטיהם התייחסתי:
    "ההתחלפות" היה הסרט הבולט בעיני בעיקר בגלל הבימוי ונקודת המבט השונה והמרעננת, אבל אם היה נתמך גם בסיפור משמעותי יותר היה הופך לסרט מצוין.
    המשגיחים הביא עולם חדש ומרענן לא פחות בשילוב של אנרגיה נהדרת, אבל לא הצליח להיכנס באמת לנשמה של גיבוריו ומהבחינה הסיפורית התאים יותר לדרמה של 50 ד'.
    בעיה דומה הייתה גם בלמלא את החלל שלמרות בימוי מדויק ולעיתים ירטואוזי (ומעט מוגזם לפעמים ב"וירטואוזיותו") לא הצליח לשמור על מתח דרמטי בגלל תסריט שלא הסכיל להתפתח וניגן על אותו תו לאורך כל הסרט.
    בעיה הפוכה הייתה ב"העולם מצחיק" שלמרות כמה רגעים מצחיקים ומקוריים, סבל מגודש של קונפליקטים דרמטיים עד טרגיים שיצרו אצלי בסופו של דבר כהות רגשית.

  2. פרסונה הגיב:

    סחתיין, דומה למה שאני הייתי בוחרת

  3. בני הגיב:

    אני בטוח שאפילו אחד מהסרטים שאתם אהבתם לא יכנס לחמישיה שומעים? אפילו לא סרט אחד! אולי רק סרט הפרינג' אבל גם עליו לא הייתי שם את הכסף. לא מנתק המים לא לרדת מהעץ לא חיותה וברל ולא ההתחלפות. הצחקתם אותי!

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.