• הרוכב
  • ״פלא״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״קרב המינים״ מגיע לקולנוע
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 53
  • ״הארץ שמעבר להרים״ ו״איפה לילבס ילדת הקרקס״
  • סקירה ישראלית כפולה: ״פיגומים״ ו״הפורצת״
  • ליגת הצדק
  • ארבעים ושבעה מטר
  • ״סוף טוב״, סקירה לסרטו של מיכאל האנקה
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 52
  • מחשבות נוספות על ״בלייד ראנר 2049״
  • רצח באוריינט אקספרס
  • בשם בתי
  • תור: ראגנארוק

המועמדים לפרסי הקולנוע האירופאיים 2010

7 בנובמבר 2010 מאת אור סיגולי

דווקא השנה מאוד חיכיתי לפרסי הקולנוע האירופאיים. הרי עוד לא מאסנו בללכלך על הקולנוע האמריקני העכשווי ואפילו לי, אוסקרפיל קיצוני, פרסי האקדמיה האמריקאיים מאבדים רלוונטיות בתום המילניום, בזמן שהקולנוע האירופאי בכל זאת מייצר קצת עניין. ועדיין, עם פרסום המועמדים לפרסי הקולנוע האירופאיים של השנה, נאלצתי להרים שתי גבות.

רשימת המועמדים המלאה פלוס כמה הרהורים בנושא, אחרי הקפיצה.

הבעיה הראשונה שלי היא שאני לא מצליח לעלות על החוקיות. זה קצת מתסכל אותי. הרי עם טעם אפשר להתווכח עד שיעלה עשן, ובזמן שאני קצת מאוכזב שמותחן סביר ותו לא כמו "סופר צללים" מקבל את רוב המועמדויות, אין לי כל כך מה לרטון על זה. לכל אחד דעתו האישית. עם זאת, אני לא מבין מה הופך סרט לכשיר למועמדות. איך "לבנון" שזכה בונציה ב2009 ו"הסוד שבעיניים" שזכה באותה שנה באוסקר הם מועמדים לגטימיים ל2010, והאם היעדרותם של "אני אהבה", "סיבוב הופעות", "שןכלב", "יום שלישי אחרי החגים", ו"ארבעה אריות" מהרשימות היא עניין תקנוני או עיוורון של המצביעים. אם אני לא יודע לענות על השאלה הזאת קשה לי למצוא את ידי ורגלי.
בנוסף, לא ברור לי איך "הסוד שבעיניים" – הסרט שהפך את ארגנטינה לזוכת אוסקר – הוא מועמד אירופאי. אמנם למדתי בתיכון ספרות ותיאטרון ולא גיאוגרפיה, אבל אם זכרוני אינו מטעה אותי ארגנטינה לא בדיוק גובלת בבלגיה. מצד שני, אולי עדיף להחריש את זה כי אחרת מישהו עלול להזכר שמדינת ישראל, עם כל הכבוד, תשאר מדינה אסייתית גם אם כל אזרחיה יתחילו לשתות בירה בצהריים וללכת עם חליפות לעבודה (הערת סוגריים: את הסיבות לקבלת ישראל למועצת הקולנוע האירופאית אני דווקא מכיר. זה כולל מנהל בית ספר מפורסם בישראל, חוצפה כריזמטית ותזמון מעולה).

"דבש", מועמד לסרט, הבמאי והצלם הטובים ביותר

הסרט האירופאי הטוב ביותר:
"סופר צללים"
"דבש"
"לבנון"
"על אלים ובני אדם"
"הסוד שבעיניים"
"סול קיטצ'ן"

כרגע אני די נגנב מזה שראיתי חמישה מתוך השישייה. אז רגע… תנו לי שנייה… אוקי. בסדר. אפשר להמשיך.
קשה לי להצביע על הזוכה הפוטנציאלי. החשוד המיידי הוא "סופר צללים" אבל זו נראית לי בחירה פופוליסטית מדי. כנ"ל "הסוד שבעיניים" ו"סול קיטצ'ן". אני חושב שההימור הנכון הוא "אלים ובני אדם" שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן האחרון וודאי יכניס את צרפת לרשימת המועמדים באוסקר הקרוב.
אני נותן את הקול שלי ל"דבש". יש שמועות שהסרט יוצא לקולנוע בארץ. זהו נס לכשלעצמו ואתם חייבים לתמוך בהחלטה וללכת לראות.
בולטים בהיעדרם: "אני אהבה", "עותק מאושר", "שנה אחרת" (מייק לי מקבל כתף קרה גם מפרסי הקולנוע האירופאיים וגם מפרסי הקולנוע הבריטי העצמאי. מישהו יודע מה קורה שם?) ועוד כמה.

"אל תתווכח אתי חייל. אנחנו באירופה וזהו זה. סוף דיון."

הבמאי האירופאי הטוב ביותר * :
אוליביה אסאייס – "קרלוס"
פאולו וריצי – "הדבר היפה הראשון"
רומן פולנסקי – "סופר צללים"
סמיח קפלנוגלו – "דבש"
שמוליק מעוז – "לבנון"

* – אני מתנצל מראש אם אני משבש את שמות היוצרים. את רובם אין לי מושג איך לבטא.
הנה מועצת הקולנוע האירופאית נותנת פוש לאיטליה באוסקר ב2010. לא "החיים שלנו", לא "אני אהבה", אלא אותו סרט איטלקי שאיש לא ראה ועליו איטליה נסתמכה, "הדבר היפה הראשון", הוא הוא מקבל מועמדות לבמאי. איטליה נכנסה למירוץ.
יום אחד, כשיהיו לי חמש שעות פנויות, אשב ואצפה לי ב"קרלוס" עמוס המחמאות. עד אז אני אהמר על פולנסקי בתור הזוכה.

אליו ג'רמנו ב"החיים שלנו"

השחקן האירופאי הטוב ביותר:
ג'ייקוב סדרגרן – "סאבמרינו"
אליו ג'רמנו – "החיים שלנו"
יואן מקרגור – "סופר צללים"
ג'ורג' פיסטרינו – "אם אני רוצה לשרוק, אני שורק"
לואיס טוסאר – "תא 211"

טוב, הפעם אני לגמרי יכול להביע את דעתי כי לגמרי ראיתי את כל המועמדים. אפילו את "סאבמרינו" שלא חשבתי שאשמע עליו עוד מעבר לאותה הקרנה מאוחרת בספטיבל חיפה. ותאכל'ס, כל המועמדים טובים. אולי חוץ ממקרגור שלא באמת עשה משהו יוצא דופן הפעם (את הקרדיט שלו השנה הוא צריך לקבל את התפקיד המלבב שלו ב"אני אוהב אותך פיליפ מוריס"). הבחירה לא קלה.
אליו ג'רמאנו כבר מגיע עם פרס השחקן בפסטיבל קאן לטקס מה שבערך משלש את סיכוייו לזכות. ובצדק. אם כי המצביעים שם עלולים לעשות שידור חוזר לשנה שעברה ולתת את הפרס לאסיר הפוטוגני ביותר. שנה שעברה זכה טהר רחים על "נביא" והשנה שני אסירים הגיעו לקו הגמר, טוסאר ופיסטרינו. פיסטרינו יותר מגניב.

סיבל קקילי ב"כשאנחנו עוזבים"

השחקנית האירופאית הטובה ביותר:
זרינקה קויטסיק – "בדרכה"
סיבל קקילי – "כשאנחנו עוזבים"
לסלי מאנוויל – "שנה אחרת"
סילבי טסטוד – "לורד"
לוטה ורביק – "nothing personal"

ושוב הכובע מוסר מול פסטיבל חיפה שהקרין ארבע מתוך חמשת הסרטים בקטגורייה הזאת. ודווקא פה יצא לי לראות רק את "כשאנחנו עוזבים", שעל אף הסתייגותי הכבדה ממנו, סיבל קיקלי, שמשחזרת את הופעתה מ"עם הראש בקיר", אכן מרשימה. אני מניח שהתחרות היא בינה לבין לסלי מאנוויל מסרטו של מייק לי, שכבר עכשיו מתגבש דיון ענף האם הופעתה בסרט היא משנית או ראשית.
היעדרותה של ז'ולייט בינוש עם "עותק מאושר" די מפתיעה, וההתעלמות מאן קואסנס והופעת המחץ שלה ב"בלתי חוקיים" הבלגי מאכזבת פלוס פלוס.

"תא 211"

התסריטאי האירופאי הטוב ביותר:
חורחה *שם בלתי אפשרי לכתיבה* ודניאל מונזון – "תא 211"
ראדו מיכאיילינו – "הקונצרט"
רוברט האריס ורומן פולנסקי – "סופר צללים"
שמוליק מעוז – "לבנון"

מאכזב. מאכזב מאוד מה שקורה כאן. אמנם טרם צפיתי ב"הקונצרט", אבל אני חייב להודות שעל אף שכל הסרטים האחרים ברשימה לא רעים בכלל, מי יותר ומי פחות, דווקא חסרונם הוא בכתיבה. לא ברור לי הקטע הזה. בכל מקרה, אני מעריך ש"סופר צללים" יקח גם כאן.

"איך סיימתי את הקיץ"

הצלם האירופאי הטוב ביותר:
"דבש"
"איך סיימתי את הקיץ"
"לבנון"
"על אלים ובני אדם"

אחלה קטגורייה והידד ל"איך סיימתי את הקיץ" החביב עלי ביותר. בזמן ש"דבש" הוא מהמרהיבים שבסרטי השנה והשימוש של "איך סיימתי" בלוקיישנים שלו הוא מפואר, אני מהמר על "לבנון", בגלל הגימיק, בגלל האתגר ובגלל עבודת המצלמה והתאורה הפנומנלית שלו. חוץ מזה, עם שש מועמדויות מרכזיות, "לבנון" חייב לצאת עם משהו, לא? (האמת שגם סיכוי בקטגוריית תגילת השנה די נאים)

"קרלוס"

העורך האירופאי הטוב ביותר:
"קרלוס"
"סופר צללים"
"לבנון"

ל"קרלוס" יש יתרון כאן כי הוא העמוס והארוך מכולם. אם הוא בנוי כמו שצריך, הוא לוקח את הקטגוריה הזאת בהליכה.

קטגוריות נוספות:
סרט אנימציה: "האשליין", "כוכב 51", "ההרפתקה של סמי: דרך סודית"
דקומנטרי: "ארמדילו", "נוסטלגיה ללילה", קיטור החיים"
עיצוב אומנותי: "סופר צללים", "אני, דון ג'ובאני", "הפיתוי של סיינט טוני"
מלחין: "שנה אחרת", "סופר צללים", "kawasaki's rose", "loose cannons"
תגלית: "שעה כפולה", "אם אני רוצה לשרוק, אני שורק", "לבנון", "nothing personal", "כשאנחנו עוזבים"

תגובות

  1. דני הגיב:

    אז אתה לא רואה סיכוי ש"לבנון" יזכה? 😛

  2. אור סיגולי הגיב:

    האמת שאי אפשר לדעת… אני רק יכול להגיד שאני חושב שזה סרט מצויין ומגיע לו לזכות. לפחות מתוך הרשימה של הסרטים שמתמודדים מולו.

  3. מישהו הגיב:

    אוף טופיק-
    נתקלתי בסרט קצר שממש הפתיע אותי,ואז גיליתי שהוא סרט תיכוניסטים שזה הפתיע אותי עוד יותר,באמת הישג מדהים לדעתי.
    הנה הקישור-
    http://www.megavideo.com/?v=7JY4FE50

השאר תגובה