• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

טרון בכורה

27 באוקטובר 2010 מאת אורון שמיר

מחר, יום חמישי ה-28 באוקטובר, ייחגג "Tron Night" בכל רחבי העולם. מדובר באירוע חוצה יבשות, אשר במהלכו יוקרנו 20 דקות מתוך הסרט המפומפם "טרון: המורשת" ("Tron Legacy"), לצד הפתעות ועניינים נוספים, תלוי מאיזו מדינה אתם. גם בישראל היה אמורה להתקיים הקרנה שכזו. אבל היא בוטלה. נחזור לכך בהמשך, משום שכל העניין עורר אצלי בעיקר תחושה רצינית של דז'ה וו.

אולי קודם כל ננסה להבין מה זה ה"טרון" הזה, לטובת מי שלא מבלה את רוב זמנו באתרי חדשות קולנוע. אז מדובר בסרט המשך לסרט אפקטים סמי-פולחני משנת 1982, בו גילם ג'ף ברידג'ס את קווין פלין, האקר ובעלים של אולם משחקי ארקייד. פלין מוצא את עצמו פיזית בתוך המרחב הוירטואלי, לכוד במשחק מחשב. שם הוא לוחם שם בכל מיני חבר'ה שלבושים במעילי-אור והשאר היסטוריה. "טרון: המורשת" ממשיך את העלילה 25 שנה אחרי ההתרחשויות של קודמו, ומציג את סם פלין (גארת' הדלונד), הבן של, אשר נשאב אל אותו עולם קיברנטי בחיפושים אחר אביו. הנה הטריילר, הוא מסביר את השאר:

נדמה כי "טרון 2" רוצה מאוד להיות "אווטאר". קודם כל, מפני שהוא יוצא בדצמבר. עונה שלחלוטין הייתה שייכת לסרטי אוסקר עד לבואו של שובר הקופות של ג'יימס קמרון. שנית, מפני שהוא צולם בתלת-מימד ושם ללעג את כל הסרטים אשר הומרו לתלת-מימד, במקום להיעשות כך מלכתחילה. שלישית, וחשוב מכל, יש לו מסע פרסום אגרסיבי בטירוף. לפחות פעם בשבוע, כבר חצי שנה, ש"טרון" עולה לכותרות מאיזו סיבה מטופשת. הכל כדי להישאר טרי בראשם של הצופים הפוטנציאליים, לנסות ולהפוך עצמו לאירוע קולנועי שהכל מצפים לו. זה אומר ידיעות הזויות על הבאנר השישי שמעטר שלטי חוצות, לצד דגימות מן הפסקול שהלחינו לסרט הצמד העתידני דאפט פאנק. לי הוא נשמע כאילו לקחו פסקול רגיל, מן הספר, של סרט הרפתקאות אפי, ונתנו לדאפט לערבל פנימה כמה צלילים שלהם. בקיצור, לא התלהבתי. אבל נדמה שאני היחיד, הרשת די באקסטזה.

הסיבה הרביעית, תת-סעיף של השלישית, בגינה אני חושד שמישהו פה מנסה לעשות את התרגיל ע"ש אווטאר, היא ההקרנה המיוחדת הזו. בשנה שעברה, באוגוסט ליתר דיוק, הוזמנתי לצפות ב-20 מן "הסרט שישנה את הקולנוע לנצח". סירבתי בנימוס. אני חושב שזה רעיון מטופש. מילא לצפות בטריילר, במחשב שלך. אבל אשכרה לסור לקולנוע ולראות 20 דקות מסרט שאוכל לראות במלואו בעוד ארבעה חודשים (או חודש במקרה של "טרון: המורשת")? למה לי? כדי להגיד שראיתי לפני כולם? כדי להרוס לעצמי לחלוטין את חווית הצפייה? כדי להשתעמם במהלך אותן 20 דקות שכבר חוויתי לפני חודש באותו אולם? נשגב מבינתי. העורכת התותחית שלי דאז, נטע אלכסנדר, ניגשה להקרנה ההיא וסבלה קשות.

כאשר בתחילת השבוע הוזמנתי לאירוע מסוג זה, לצפייה ב-20 דקות מסרט שנוחת כאן בדצמבר, אותו דז'ה וו היה שלם. אני מאחל לטרון את הרווחים וההיסטריה של "אווטאר", אבל מקווה שחוסר המקוריות במסע הפרסום לא זלג אל הסרט עצמו. להזמנה סירבתי מאותן סיבות – כדי לא לקלקל לעצמי את הסרט. על מנת לדחות סיפוקים. אבל משהו כמו יממה לאחר מכן, הגיעה הודעה כי ההקרנה מבוטלת. מדוע? מפני שלא יהיה עותק מוכן עד שעות הצהריים. אם מישהו יודע יותר פרטים, אשמח לשמוע, מתוך סקרנות נטו. חבל לי עבור מי שלא יכול לחכות יותר ודווקא היה שמח לצפות.

אז מה אתם אומרים? יש פה מישהו שמתרגש וזולל ציפורניים מרוב ציפיה לקראת "טרון: המורשת"? הייתם הולכים ל"יום טרון" לו היה מתקיים בישראל? כל מי שלא יגיב, יגרום לי להניח שהוא או היא אדישים לחלוטין 🙂 אני מצידי, מצפה לו, אבל טרם הכנתי טבלת ייאוש. כלומר, הסיבות הרגילות בגינן אני מצפה לסרט, נעדרות במקרה הזה. אם לא שמעתם, למשל, על הבמאי של הסרט, ג'וזף קוסינקי – זה בסדר גמור. גם אני לא. זהו סרטו הראשון. מאידך, אני בהחלט חושב שעשויה להיות תרומה משמעותית לשנה לא משמעותית. שיחד עם "סקוט פילגרים" חביבי, יתחיל גל נוסטלגי של סרטי משחקי ארקייד, וששנת 2010 תיזכר כשנה בה שולבו שתי האמנויות הללו, האהובות עליי עד מאוד – הקולנוע ומשחקי המחשב. נמתין בסבלנות עד ה-17 בדצמבר כדי להיווכח. אלא אם, כאמור, אין לכם סבלנות כלל…

תגובות

  1. רונן הגיב:

    אתה מדבר על הקרנה לעיתונאים/מקורבים? כי יש הקרנה בערב לגולשי וואלה ואף אחד לא אמר כלום על ביטול.

  2. עידן וילנצ'יק הגיב:

    כאילו שההקרנה של וואלה זה לא למקורבים.

  3. דני הגיב:

    אז ככה:

    1) אני בהחלט מצפה ל"טרון 2". יותר משציפיתי ל"אווטאר", אני חושב.
    מ"אווטאר" לא התלהבתי. רק האפקטים וסצינות האקשן (והתלת-מימד) הרשימו אותי, ויש כאלה שזה מספיק להם ויותר, וגם אני מהם. פשוט… מקמרון ציפיתי ליותר. אחד מהדברים שהכי אהבתי בסרטי האקשן שלו, כמו "שליחות קטלנית 2" ו"אליאנס", זה את הטיפול המסור שהוא העניק לכל דמות וגרם לנו להזדהות איתה ושיהיה לנו אכפת מגורלה. ב"אווטאר" לא הרגשתי ככה כלפי אף דמות מלבד זו של נייטירי, אולי.
    ו"טרון 2", לדעתי, נראה הרבה יותר מקורי מבחינת העיצוב, הסיפור והדמויות (אפילו שמדובר בסיקוול. גם "אווטאר" היה נראה לי כמו סוג של המשך רוחני ל"שר הטבעות" פוגש את "קינג קונג" פוגש את "פוקהונטס" בחלל).

    2) אני רק רוצה להזכיר, שלמרות זה ש"אווטאר" נהפך בסופו של דבר לסרט המצליח ביותר בכל הזמנים, ה-"Avatar Day" היה די… כישלון:

    http://chud.com/articles/articles/20553/1/IS-THE-AVATAR-FOOTAGE-PLAYING-TO-HALF-EMPTY-THEATERS/Page1.html

    אני לא חושב אז שזו היתה הסיבה להצלחת הסרט. לדעתי זה היה שילוב של כמה גורמים, הויזואליה המרהיבה + התלת-מימד ששאב אנשים יותר אל תוך העולם של הסרט, וה-Word of mouth שהועבר בין אנשים בטוויטר שגרמו לאנשים לבוא לסרט שוב ושוב ולהביא איתם עוד אנשים.
    אני גם חושב שה"אירוע" הזה ל"טרון 2" לא יהיה מצליח במיוחד.

    למה לא לנהוג בדרך קצת יותר חכמה, למשל: למה שלא יקרינו 10 דקות מתוך הסרט בפני שני סרטים שונים שמיועדים לקהלים שונים, בתלת-מימד וכאלה שהם די הימור בטוח בקופות (לדוגמא: סרט של פיקסאר וסרט אקשן בכיכובו של ויל סמית')? ככה יש סיכוי הרבה יותר גבוהה להצית עניין בסרט ולדאוג שיותר אנשים (מקהלים דמוגרפים שונים) יהיו מודעים אליו.

  4. זיו הגיב:

    אני הייתי סקרן למדי לראות את הדגימה של "טרון 2", ולו רק בשם הסקרנות.
    אבל יש משהו במה שאתה אומר לגבי הריסת הסרט.
    אגב, איפה אפשר לצפות בסרט הראשון? אני לא מאתר עותק נורמלי בשום מקום.
    אני מאמין שלקראת הסרט השני יתחילו לשדר אותו.

  5. עידן וילנצ'יק הגיב:

    חשוב לזכור שטרון הראשון היה כשלון קופתי בזמנו כשם שהיה בלייד ראנר.שניהם יצאו ב1982 ונמחקו בקופות ע"י יצור קטן מהחלל החיצון בשם אי.טי. הקביעה שאווטאר הוא הסרט שהפקיע את דצמבר מידי סרטי האוסקר לטובת שוברי קופות בעלי אוריינטציה קייצית היא ממש לא מדויקת.במשך שלושה חודשי דצמבר רצופים בין השנים 2001 ו 2003,טרילוגיית שר הטבעות ריסקה את הקופות וגם הייתה מועמדת לאוסקר כשהשלישי בסדרה זוכה כמעין מחווה לסדרה כולה אבל גם טיטניק של קמרון עצמו יצא בדצמבר והיה לשובר הקופות הגדול בכל הזמנים עד שאווטאר הדיח אותו.טיטניק זכה גם באוסקר,אווטאר למרבה התמיהה הפסיד למטען הכאב,אחד הסרטים הזניחים ביותר שזכו באוסקר מאז ומעולם.

  6. נעשה תגובה מרוכזת:
    רונן – אני מדבר על הקרנה שבוטלה יום אחרי שהודיע עליה, אז אני לא לגמרי בטוח על מה אני מדבר. כלומר, בכל העולם ניתן היה לקנות כרטיסים, וכמו תמיד יש את המוזמנים/מקורבים. לא הייתי באווטאר שנה שעברה אז אינני יודע האם היו גם רוכשי כרטיסים. אשמח לדיווחים מההקרנה של וואלה 🙂

    זיו – יש את "טרון" הראשון באוזן, בדי.וי.די לא מתורגם. אם אתה גר במקרה בירושלים/ת"א/חיפה.

    עידן – אכן קביעה לא מדוייקת שלי. לא דיברתי על דצמבר של השנים האחרונות, לא על דצמבר מאז ומעולם. אולי זה רק אני, אבל נדמה שבשלוש שנים האחרונות, בערך, עונת האוסקר הפכה לדוחה במיוחד. סרטים מתחרים על הזכות לצאת כמה שיותר מאוחר בדצמבר כדי להישאר "הכי טריים בראשי הבוחרים". כאילו שאם סרט טוב ייצא באמצע נובמבר או ביום האחרון של דצמבר זה ישנה משהו למצביעים חודשיים אחר-כך. שלא לדבר על זה שסרטים נבחרים לפי קמפיינים פוליטיים (ע"ע "מטען הכאב"). אז קצת כמו שנוטים ל"300" את קירוב הקיץ ממאי למרץ, כך גם "אווטאר" היה בלוקבאסטר חריג בשנים האחרונות בשיא תקופת השואפים לאוסקר.

  7. עידן וילנצ'יק הגיב:

    היו סרטים כמו שתיקת הכבשים שיצא בתחילת 1991 וזכה באוסקר שנה לאחר שהגיע לאקרנים או גלדיאטור שיצא במאי 2000 ומשום מה הצליח לזכות באוסקר כסרט הטוב ביותר.מאחר ועכשיו ישנם עשרה סרטים שמתמודדים על הפרס אפשר להניח שלא רק סרטים שיוצאים בדצמבר(דרך אגב בד"כ בהפצה מצומצמת ובהפצה רחבה יותר בינואר)יזכו להיות מועמדים.גם פורסט גאמפ,אם זכרוני אינו מטעה אותי,היה להיט קייצי שזכה באוסקר בסופו של דבר.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.