• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״המשלחת״, ״חברים דמיוניים״, ״המטבח השתגע״

30 במאי 2024 מאת אורון שמיר

בפסטיבל דוקאביב כבר חילקו פרסים, אבל הדיווחים של עופר כמו גם הקרנות הסרטים יימשכו עד מוצאי שבת. בבתי הקולנוע יחדשו מלאי עם שלושה סרטים, והיה מתבקש להוסיף פה ״בלבד״ אבל יש לי דווקא בקשה הפוכה – מספר אידיאלי, אם אפשר ככה כל שבוע. ממילא חצי מההיצע הולך לאיבוד ואני בספק אם יש לקהל הרחב יותר זמן מאנשי המקצוע לדגום את כל מה שמוצג על המסכים, לרוב בעמל או בהשקעה שהייתה יכולה להיות מנותבת למקום אחר. אל השלישייה השבועית אפשר להוסיף באזכור את ״אנסלם״ (Anselm), סרטו התיעודי של וים ונדרס על האמן אנסלם קיפר, שמוצג בדוקאביב ויצוץ להקרנות בודדות גם לאחר מכן בקולנוע לב. חלקן בתלת-מימד, כפי שהיה עם ״פינה״ של אותו במאי. בשל גודל ההיצע והסמיכות לתחילת חודש יוני, החלטתי להקדיש נספח שלם לאירועים נוספים. אבל קודם כל סיבוב מלא בבתי הקולנוע.

המשלחת – סרטו של אסף סבן (״בית בגליל״), המועמד לשני פרסי אופיר ועוד קודם לכן הזוכה בשני פרסים בפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שם נחשף לראשונה בישראל לאחר בכורה בברלין. אולי נתקלתן ונתקלתם בו ביום הקולנוע הישראלי, אחד מאלו שהיו השנה (והיד עוד נטויה), אבל רק כעת הוא יוצא לאקרנים. זה קורה אחרי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נושא מרכזי בסרט המתאר את המסע לפולין כפי שהוא משתקף מבעד לעיני כמה תלמידי תיכון. מגלמים אותם יואב בבלי, לייב לב לוין ונעמי הררי, שלאורך הצפייה ניסיתי להבין למה היא כל-כך מזכירה לי במשחק את אביגיל הררי (זה כי היא אחותה, אבל את שמה ראיתי בכותרות הסיום והכל התחבר). מלבד הצעירים, שאלו רק שלושה מתוך אנסמבל שלם שמתמודד עם חוויות נעורים אמוציונליות על רקע מה שאמור להיות מסע חינוכי ומרגש מכיוון אחר, בולטים בקאסט גם אלמה דישי כמחנכת ועזרא דגן כסב של אחד הגיבורים המצטרף לביקור במקום שניסה להשמידו. אני מניח שכיום, בניגוד לקיץ או לסתיו שעברו ובהם נחשף הסרט, הוא נצפה אחרת לגמרי. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

חברים דמיוניים (IF) – לפני שתכעסו על השם העברי, שימו לב שזה הלועזי הוא באותיות גדולות והוא למעשי ראשי תיבות של Imaginary Friends, כלומר מדובר בתרגום נכון גם אם לא חד (או ח״ד). כל זאת משום שסרטו החדש של הבמאי-תסריטאי ג׳ון קרסינסקי, עוסק בחברים דמיוניים. הוא הותיר את מותג ״מקום שקט״ לאחרים, ופריקוול אכן יגיע בהמשך הקיץ, כדי לנסות את כוחו בסרט ילדים שמבטיח או מתיימר להיות מעין פיקסאר מצולם. אף שכל יצירי הדמיון בסרט הם מונפשים, כמובן. קיילי פלמינג, שגילמה את ריי הילדה ב״הכוח מתעורר״, היא גיבורת הסיפור שבעקבות טרגדיה הפוקדת אותה מתחילה לראות את כל החברים הדמיוניים הזנוחים של אנשים סביבה. לי זה נשמע יותר כמו ״החוש השישי״ אבל ריאן ריינולדס כאן כדי להבטיח שזו קומדיה, בתפקיד המבוגר היחיד שלא רק מאמין לה אלא גם חושף אותה לסוד: כל החברים הדמיוניים הללו יעלמו אם לא ימצאו להם ילד או ילדה חדשים. בתפקיד הח״דים תוכלו לשמוע בין היתר את פיבי וולר-ברידג׳, סטיב קארל, פיונה שו, לואיס גוסט הבן ועוד.

המטבח השתגע (Two Many Chefs) – אי אפשר בלי איזה סרט על אוכל, אז הנה אחד מ-2022 תוצרת ספרד. מעשה בשף המנסה להשיג את כוכב המישלן השלישי שלו, המכור לעבודתו במסעדת יוקרה ומתקשה למצוא זמן לחיים פרטיים. הכל משתנה עם שובו של אביו, אותו לא ראה 30 שנה. מבחינת הבן יש פה הזדמנות לתיקון, מבחינת האב הזמן עצר מלכת והוא בילה את שלושת העשורים האחרונים עם הפרעה שלא מאפשרת לו ליצור זכרונות חדשים. מבחינתו הבן שלו עדיין בן שבע וכולם קיטלגו אותו כמשוגע, מה שההתנהגות והמראה החיצוני שלו לא בהכרח סותרים. אבל האב המשוגע והבן הוורקוהוליק ודאי ילמדו זה את זה שיעור, או לפחות ינסו להצחיק. קארה אלחלדה ואנריק אוקר מככבים בסרטו של חואקין מאסון.

סיבוב בזק בסינמטקים

עלי: פחד אוכל את הנשמה

כרגיל יש המון אירועים ותוכניות מיוחדות, אתעכב על אלו שרצות כל החודש ו/או מתחילות ממש מוקדם, בתקווה לא לפספס. עוד לפני הסינמטקים עצמם, חשוב להבליט אירוע קולנוע נוסף שיתקיים השנה בבית המכולות יפו – פסטיבל ״לסבית קטלנית״ הוותיק, שייערך השנה ב-1.6 במתכונת שהיא מסיבה וחגיגה של קולנוע קצר. החל מהשעה 16:00 ועד הלילה תוכלו לבלות בבר הצמוד ולרקוד לצלילי תקליטניות מתחלפות, כאשר הסרטים הקצרים יאוגדו למקבץ אחד ושלוש פעימות. להבנתי יש חמישה סרטים, ומי שתפספס אותן מוקדם תוכל להגיע להקרנה השנייה או השלישית, ואלו הם: ״חברות״ של נועה קרן, ״לא נפתח לי״ של נועה אנקרי, ״דז׳ה וו״ של גל זיגמונד, ״ראי״ של יאלי ויס, ״השכנה מלמעלה״ של בר מגן. עוד פרטים וכרטיסים באתר הפסטיבל.

בסינמטק תל אביב – עורכים מחווה יפה ל-1974, שנתון יוצא מגדר הרגיל. במסגרתה תוכלו לראות כמה וכמה סרטים שיכולים לענות להגדרה ״הטוב בכל הזמנים״, למשל ״הסנדק 2״, ״אישה תחת השפעה״ או ״עלי: פחד אוכל את הנשמה״ (הבחירה שלי), בחירות צפויות פחות כמו ״סחף חושים״, ״לני״ ו״סרט מתוק״, והצמד הישראלי ״עיניים גדולות״ ו״צ׳ארלי וחצי״. בנוסף, שני יוצרים שונים למדי יזכו לרטרוספקטיבה לאורך חודש יוני: הבמאי היפני יאסוז׳ירו אוזו שחזר לתודעה בזכות ״ימים מושלמים״ של ונדרס, והבמאי הישראלי שמי זרחין שסרטו הטרי ״חמדה״ יגיע אל בתי הקולנוע יחד עם הקרנת כל סרטיו בסינמטק לאורך החודש.

בסינמטק ירושלים – בחרו לחגוג את סרטו הנוכחי של זרחין בדרך נוספת וביקשו מהיוצר האהוד לבחור סרטים שהוא אוהב במיוחד, לצד הקרנת סרטיו שלו. זרחין בחר בסרטים מוזיקליים גדולים מהחיים, מ״קברט״ ו״שיקגו״ דרך ״מרי פופינס״ ו״שיער״ ועד ״תור האביב הגיע״ ו״טאנגוס״ הפחות מוכרים. בנוסף תיערך מחווה לסופר אריך קסטנר ולמחזאי וויליאם שייקספיר, שניהם השפיעו על הקולנוע רבות ולא חסרים עיבודים שונים לכתביהם.

בסינמטק חיפה – יקרינו כמה מסרטי דוקאביב שיצפינו, למשל ״קוליוול״ ו״תאי-לנד״, לצד כמה מסרטיו של אנדריי טרקובסקי שחובה לראות על מסך גדול: ״מראה״, ״סטאלקר״, ״נוסטלגיה״ ו״הקורבן״. בנוסף, מבחר מיצירותיו של אקי קאוריסמקי, למשל ״עננים נודדים״, יוצגו לצד טרום בכורה לסרטו שמחכה לעלות לאקרנים בישראל מאז קאן הקודם, ״עלי שלכת״.

בסינמטק חולון – שאנחנו מתאפקים לברך את מנהלת התוכנייה החדשה שלו עד ההכרזה הרשמית, בחרו להקדיש את חודש יוני לסרטי בלט, לכבוד ״ג׳ויקה״: מסרטים חדשים רק קצת פחות כמו ״ואז רקדנו״ ועד הקרנת פילם של ״רקדנים״ בבימוי רוברט אלטמן. גם בחולון תמצאו את סרטי דוקאביב וכן את פסטיבל הקולנוע הרומני, שייפתח עם הסרט ״חירות״ של טודור ג׳ורג׳ו.

בסינמטק הרצליה – עוד אין תוכנייה באתר אבל כבר הצלחתי להסיק שתהיה שם סדרה קולינרית, לכבוד ״הקדירה״ ו״חלומות מסוכר״, ושכבר בשבוע הבא יתחיל גם שם הפסטיבל הרומני. אשתדל לשוב ולעדכן בשבועות הבאים על תוכניות מיוחדות נוספות, כי אני משוכנע שיש.

בסינמטקים של שדרות וראש פינה – שנמצאים בחבלי ארץ אותם ממשלת ישראל לא סופרת כבר חודשים ארוכים, ממשיכים בפעילות מצומצמת ולעיתים במחירים מוזלים, למען התושבים. מומלץ להתעדכן על כל השינויים, חלקם ברגע האחרון, עקב הטירוף שהוא החיים בגבולות.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.