• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

אוסקר 2023/24: כל המתמודדים בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר – חלק אחרון, עדכונים והימורים

6 בנובמבר 2023 מאת אור סיגולי

טרם התקבלה הודעה רשמית מהאקדמיה בנוגע למתמודדי הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, אבל מגזין התרבות והבידור The Wrap כבר יצא בהכרזות. סטיב פונד הוותיק כנראה הניח ידיו על איזשהו מקור פנימי מתוך מצביעי האוסקר, וחשף את הסרטים הבינלאומיים שנשלחו למצביעי הקטגוריה. לפי פונד 89 סרטים נכנסו למערכת של האקדמיה, מחכים לצפיית החברים בתקווה שיעלו אותם שלב. זה, אגב, ארבעה פחות מבשנה שעברה.
פונד כמובן מסייג וכותב ששום דבר לא רשמי עד שהאקדמיה השמנה שרה, אבל מכיוון שאנחנו לא נשב פה ונחכה, אני מרשה לעצמי להתייחס לרשימה הזו כסופית. אם יהיו שינויים מרחיקי לכת בישורת הסופית, אעדכן פה או אפילו אפתח פרק אפילוג. אל דאגה, אשאיר אתכם מעודכנים.

הפער הגדול שראיתי בין הסרטים עליהם כתבתי בחמשת חלקי הסדרה עד כה לבין הרשימה של The Wrap, הן ארבעה נציגים שהוכרזו בחודשים האחרונים, אבל לא נמצאים אצל האקדמיה. אלו הם נציגי בוטאן ("הנזיר והאקדח"), הונג קונג ("אור שלעולם לא כבה"), קירגיסטן ("זה מה שאני זוכר") וטג'יקיסטן ("מלודי"). מעניין מה הסיפור איתם ואם יצוצו בשלבים מאוחרים יותר.
עוד דבר שזו ההזדמנות להכריז עליו, הוא שפתחתי דירוג לטרבוקסד לנציגים שכבר ראיתי. נכון לרגע זה יש שם 25 סרטים, אבל מבטיח להמשיך לצפות ולהוסיף.

בחלק הזה אכתוב על עוד עשר מדינות שהצטרפו למרוץ מאז החלק הקודם, אף אחת לא מהן לא ממש איום גדול כמו שזה נראה כרגע, אבל לכו תדעו. ובסוף, כמיטב המסורת המטופשת שלי, אנסה להמר על 15 הנציגים שיעלו לשלב הבא. הרשימה הזו תתפרסם מטעם האקדמיה ב-21 לדצמבר, אז סמנו ביומנים. בנוסף, אפילו אתבטא בנושא הפרונט-ראנר. ולא, זה לא מי שאתם חושבים.

המתמודדים לפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר באוסקר ה-96
חלק 6

בורקינה פאסו – "סירה" (Sira)
זוכה פרס הקהל במסגרת פנורמה של פסטיבל ברלין האחרון, "סירה" הוא הנציגות השנייה של המדינה האפריקאית, כאשר הקודמת הייתה לפני 34 שנים. ברוכים השבים, כמו שאומרים אצלנו.
מדובר בסרטה של אפולין טראורה בת ה-47, ילידת בורקינה פאסו, שמאחוריה כבר פילמוגרפיה ארוכה למדי. הפעם היא מביאה סיפור הישרדות של בחורה צעירה בשם סירה, שהותקפה ונאנסה על ידי קיצונים איסלמים בדרכה לפגוש את בעלה לעתיד. היא ננטשת במדבר האפריקאי וצריכה למצוא את דרכה חזרה. וכמה מחריד שעכשיו תיאור העלילה הזו יכול להיות טריגר אפילו לנו הישראלים. הכול מדכא.
סיכוי להיכנס ל-15: ייתכן.

סירה

דרום אפריקה – "מוזיקה היא חיי – ד"ר ג'וזף שבאללה וליידי סמית' בלאק ממבאזו" (Music is My Life – Dr. Joseph Shabalala and Ladysmith Black Mambazo)
הנציגות עם השם הארוך ביותר של השנה מגיעה מדרום אפריקה, מדינה שזכתה באוסקר על "צוצי" ב-2005 ומאז די נעלמה מהתמונה (אם כי כן נכנסה פעמיים לרשימה המקוצרת). זהו סרט תיעודי שרקח אמפומי סופה אמבלה, במאי פרסומות בדרך כלל. זהו סרט הביכורים שלו, והוא מדבר על, ובכן, המוזיקאי דוקטור ג'וזף שבאללה, מתחקה אחר סיפור חייו תוך כדי מעורבות של כמה שמות גדולים מאוד (לא הצלחתי להבין אם דרך ראיונות או קטעי ארכיון) כמו למשל דולי פרטון, וופי גולדברג ופול סיימון.
סיכוי להיכנס ל-15: מאוד מאוד קטן.

הרפובליקה הדומיניקנית – "סגר" (Cuarencena)
הבמאי בן ה-33 דיויד מאלר נשלח לאוסקר עם קומדיה שחורה שנשמעת מאוד בונואלית: קבוצה של שבעה חברים נפגשת יחד לארוחה חגיגית על אף סגר הקורונה. משהו קורה (מנחש שמישהו חיובי, אבל אין לי מושג), הם מבינים שהם לא יכולים לעזוב, ומכאן כל המסכות יורדות.
ראיתם מה עשיתי פה?
בכל מקרה, זוהי הנציגות ה-16 מטעם הדומיניקנים, עד כה ללא תוצאות.
סיכוי להיכנס ל-15: קלוש ביותר.

ניגריה – "מאמי וואטה" (Mami Wata)
עם פרס הצילום של המסגרת הבינלאומית של סאנדנס מגיעה הנציגות השלישית אי פעם של ניגריה (עד כה ללא מועמדויות), והאמת היא שגם אחד הסרטים המסקרנים של התחרות.
"מאמי וואטה" הוא סרט פנטזיה פולקרלורי בשחור-לבן של סי.ג'יי אובאסי, המתרחש בכפר קטן שגובל בים ונמצא בסכנה קיומית מטעם שבט אחר. כדי להביס אותו, שתי אחיות פונות אל אחת האלות באיזור, מאמי וואטה בת הים, שאחראית על השגשוג במקום אך כנראה כוחה ירד בשנים שחלפו.
סיכוי להיכנס ל-15: אולי. מי יודע.

נמיביה – "מתחת לעץ התלוי" (Under the Hanging Tree)
ברכות לנמיביה על הנציגות הראשונה אי פעם לאוסקר, כזו שמחזקת את הנוכחות האפריקאית בתחרות. הסרט של פריווי קאטיאביבי הוא דרמת מתח במרכזה שוטרת בעיר קטנה שנאבקת לשמור על הסדר אחרי רצח שהתרחש שם. הכניסו פנימה גם טראומה קולוניאליסטית לבחירתכם. הסרט הוקרן בסאו פאולו ורוטרדם, והלוואי שתהיה לי הזדמנות לצפות בו, נשמע די מעניין.
סיכוי להיכנס ל-15: מסתמן שחלש למדי.

מתחת לעץ התלוי

סין – "האדמה הנודדת 2" (The Wandering Earth II)
הסיקוול השני שמוגש לתחרות השנה, אחרי פרגוואי, מגיע מטעם סין, מדינה שאני תמיד מופתע שיש לה רק שתי מועמדויות לאוסקר, האחרונה לפני 21 שנה ("ג'ו דו" ו"גיבור"). זהו סרט המשך ללהיט המד"בי העצום מ-2019, המבוסס באופן חופשי הסיפור הקצר של לו צשין. הבמאי פרנט גוו חזר גם הוא להמשכון, וגם הפעם אנחנו בעתיד דיסוטופי בו קבוצות של בני אדם ששורדים על כדור הארץ הנחרב מנסים להציל את הפלאנטה. וכמו הקודם, גם זה היה הצלחה מסחררת.
סיכוי להיכנס ל-15: השילוב בין סרט המשך וסרט מד"ב ממקם אותו מאוד נמוך.

ערב הסעודית – "חאמור בע"מ" (Alhamour H.Aׂׂ)
מדינה שבאמת לא שמענו הרבה זמן, בוודאי שאין לה שום משמעות למציאות העכשווית שלנו, מגישה לאוסקר בפעם השביעית (שני נציגים אחרים שלה, "וואג'דה" ו"המועמדת המושלמת" הוקרנו מסחרית בישראל). האמת היא שאחרי קריאת התקציר והצפייה בטריילר של קומדית-הפשע-המבוססת-על-סיפור-אמיתי של אבדוללה אלקוראשי, כל מה שיש לי להגיד עליו הוא שאילולא הכאפיות הייתי יכול להישבע שזו קומדית קיץ של יונייטד כזו שבוודאי תהיה בכיכובם של מיכאל אלוני, עמוס תמם ונועה קולר, עם איזו הופעת אורח של עדן בן זקן וברקוני. אני באמת אומר, רוצים להרים הסכם נורמליזציה? שמישהו מיונייטד ידאג לרימייק של זה, הישראלי הראשון שמבוסס על סרט מערב הסעודית. האייטמים כותבים את עצמם.
סיכוי להיכנס ל-15: כסיכוייו של "חומוס פול טריילר".

פקיסטן – "בלהבות" (In Flames)
בשנה שעברה עשתה פקיסטן היסטוריה אוסקרית קטנטנה, כשלראשונה בתולדות התחרות הצליחה להיכנס לרשימה המקוצרת, ועוד עם סרט להטב"קי. זה היה "ג'וילנד", שהוקרן בארץ במסגרת פסטיבל הקולנוע הגאה, וזכה לשבחים מקיר לקיר. השנה פקיסטן שוב הולכת על הקצה, הפעם עם סרט אימה שהופק שם יחד עם קנדה. זהו סרט הביכורים של זראר קאן, שהוקרן במסגרת שבועיים של הבמאים בפסטיבל… חכו לזה… קאן! איזה צירוף מקרים מופלא. בסרט של קאן מקאן אישה צעירה נרדפת על ידי חזיונות מפחידים לאחר שאביה הולך לעולמו. הכניסו דימוי לפטריארכיה ממש כאן.
סיכוי להיכנס ל-15: בהתחשב בחיבת האקדמיה לסרטי אימה, הייתי אומר שבלהבות.

קובה – "עולמו של נלסיטו" (Riquimbili o El mundo de Nelsito)
בפעם השלישית נשלח הבמאי פרננדו פרז לייצג את מדינתו באוסקר. אחרי "שלום המינגווי" ב-1990 והתיעודי "סוויטת הוואנה" ב-2003, הוא חוזר עם סרט על ילד אוטיסט שדרך עיניו אנחנו רואים את העולם המיוחד שלו, בזמן שכל יקיריו מחפשים אחריו בעקבות תאונה.
לקובה יש מועמדות אחת באמתחתה, עם "תותים ושוקולד" ב-1994.
סיכוי להיכנס ל-15: על אף חיבת האקדמיה לסרטים על ילדים, זה נראה לי קצת עלום מדי.

קמרון – "חצי גן עדן" (Half Heaven)
גם קמרון שולחת סרט של במאי שכבר ניסה את מזלו בעבר עם האקדמיה, אנאה ג'ונסקוט. לפני שלוש שנים ייצג את המדינה עם "יומן הדייג", והפעם עם סרט שעוסק במפגש מפתיע בין אוונגליסט לאישה העובדת בתעשיית המין. את התסריט כתב משתף הפעולה הכמעט קבוע של ג'ונסקוט, פרוקסי בו, והיה לי מאוד חשוב שתדעו את זה.
סיכוי להיכנס ל-15: אין. יאללה, בואו נעבור להימורים האמיתיים.

עולמו של נלסיטו

ההימור שלי ל-15 הנציגים שיעלו לרשימה המקוצרת:
אוסטרליה – "שאידה"
אוקראינה – "20 ימים במריופול"
איטליה – "קפיטאנו"
איסלנד – "ארץ אלוהים"
בורקינה פאסו – "סירה"
בריטניה – "איזור העניין"
גרמניה – "חדר מורים"
דנמרק – "הארץ המובטחת/ממזר"
יפן – "ימים מושלמים"
סלובקיה – "פחד מאור"
סנגל – "באנל ואדמה"
ספרד – "חברת השלג"
צפון מקדוניה – "משק בית למתחילים"
צרפת – "הקדירה"
שוודיה – "יריב"

שניים נוספים שיכולים להצליח: הפיליפינים ("הנעדר") וטורקיה ("על עשבים יבשים").

בוודאי זועק לכם שלא הכנסתי את ישראל ו"שבע ברכות" להימור, וזה כמובן לא בגלל המצב הפוליטי (לאוקראינה, אגב, המלחמה לא עזרה בשנה שעברה) ובטח לא בגלל דעתי האישית (זה עדיין חד וחלק אחד הסרטים האהובים עלי השנה). זה פשוט בגלל שככל שאני קורא ובודק, הסרט הזה לא באמת קיים מבחינת האקדמיה. הפרופיל שלו נמוך מדי. כמובן שאפשר לקוות שקבוצת האקדמיה שתצפה בו תתאהב כמו שראוי ותדחוף אותו פנימה, אבל זה ברמת סבירות די נמוכה. אמן ואני טועה.
עוד דבר שאני רוצה לומר בשלב זה הוא שהדיבור כרגע מתרכז בסרט אחד שכנראה יימחק את התחרות – "איזור העניין", כמובן. בקלות אחד הסרטים המדוברים של השנה. עם זאת, אחרי שראיתי אותו בפסטיבל חיפה, אני לא לגמרי בטוח שהוא יצליח לסחוף את כולם. זה סרט קשה ומורכב, לא כזה שפועל על מכנה משותף רחב במיוחד.
נכון לרגע זה, אם הייתי צריך להמר על זוכה, הייתי הולך על "חברת השלג" הספרדי. אני גם מרגיש איך מתחילים לבנות סביבו דיבור והתעניינות, ובעיני הוא המוביל נכון לעכשיו. בעוד כמה חודשים נדע כמה שטויות אני מדבר.

ובזאת אנחנו מסיימים את סדרת כל מתמודדי הסרט הבינלאומי לאוסקר של 2023/24. כאמור, אם יהיו עדכונים מסעירים אשוב ואדווח. בינתיים בואו נתפלל יחד שדברים שוליים כמו אוסקר יחזרו להיות הדבר הכי מעניין בסביבה בשונה מהאימה שהיא המציאות שלנו, שכל השבויים יחזרו בשלום, ושנדע ימים טובים בקרוב.

חברת השלג