• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: Taylor Swift: The Eras Tour, ״הילד״, ״שומרי האוקיינוס״, ״ארי ודנטה מגלים את סודות היקום״

2 בנובמבר 2023 מאת אורון שמיר

אוקטובר האיום מאחורינו, גם אם מה שהביא איתו רחוק מלהסתיים. בכל זאת, נובמבר החל עם תקווה זעומה ואולי נחמות קטנות, עם פעילות מצומצמת של בתי הקולנוע אבל לראשונה מזה חודש – עם סרטים חדשים. לא בדיוק מהדורה רגילה, לא בדיוק מצב החירום שאפיין את המדורים הקודמים. למעשה הם עדיין רלוונטיים, בין אם בריכוז יוזמות של הקרנות אונליין (הנה עוד כמה), והמלצה להתעדכן מה נעשה בסינמטקים השונים. ושוב להצדיע לאלו שמספקים אופציות לצפייה ביתית או ממש פותחים את שעריהם בחינם לקהל ומשמשים בית קהילתי.

מה שחדש השבוע הוא שגם קולנוע לב הצטרפו לפתיחה המהוססת ומפעילים כעת את סניפי תל אביב ורעננה. זה אומר שרק רשת הוט סינמה טרם הצטרפה מחדש, אם אינני טועה. זה גם אומר שיש שני סרטים מן המדור הנוכחי שבלעדיים לקולנוע לב ובעצם מאפשרים לחוש לרגע כאילו אנחנו לקראת סופש רגיל. אפרט אודותם מיד, וגם על יבול ה-VOD העשיר למדי כיאה לתחילת חודש בסטרימרים בינלאומיים. לפני חן, אתנצל שלא הספקתי לכתוב על ״סוחרי הכאב״ הנטפליקסי, ולכן היו לנו רק שני טקסטים השבוע – סקירת נטפליקס של עופר על ״דלת צהובה״ הנטפליקסי אף הוא (והמומלץ מאוד) וכמובן מהדורת אימת החודש של אור. עם כל הדיסקליימרים על האימה האמיתית של החודש וגם הבהרה שכדאי לחזור עליה מדי פעם, שאנחנו כאן בענייני קולנוע ועל זה נכתוב. באופן אישי, כל השאר ממילא כואב מדי.

Taylor Swift: The Eras Tour – הסרט שהיה אמור להיות הסיפור הגדול של אוקטובר גם בישראל, כמו בעולם, ינסה את מזלו בחודש העוקב, החל ממחר (שישי). אין לו שם עברי אבל קל להבין שמדובר בסרט ההופעה של טיילור סוויפט, אם כי הפוסטר עלול לגרום למחשבות כי לפנינו המשכון של ״ברבי״. אשמור לעצמי את המחשבות על האישה הנערצת ביותר באמריקה, שגם בארץ אני מבין שאין פופולרית ממנה. סיבוב ההופעות שלה המכונה ״העידנים״ הונצח בצורת סרט, על ידי הבמאי סם וורנץ׳ המתמחה בכך (תשאלו את בילי אייליש, ליזו ועוד). אני מניח שזה כל מה שצריך לדעת ושמעריצי הזמרת-יוצרת-מותג-עסקי רכשו את הכרטיסים עוד בספטמבר פחות או יותר.

ארי ודנטה מגלים את סודות היקום (Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe) – סרט בלעדי לקולנוע לב, אם הבנתי נכון, ובעצם השבת חוב. היה סופשבוע אחד בו הכותר המסתורי הזה הפציע להקרנה בודדה ולכן לא הכנסתי אותו למדור, כעת זה שוב המצב ולכן אחשיב אותו בתור סרט מופץ. לא שדעתי היא הקובעת או משהו. ארי ודנטה הם שני נערים ממוצא מקסיקני, הנפגשים באל-פאסו טקסס בשנת 1987. החברות ביניהם פורחת בעולם נאבקים בסוגיות כמו גזענות בחברה האמריקאית או השתייכות למשפחות בעלות אתגרים משלהם, אבל משהו באופן בו הם משוחחים או מביטים זה בזה מרמז על הנושא האמיתי של הסרט הקווירי הזה. אייץ׳ אלברטו ביימה ועיבדה את הספר של בנחמין אלירה סאינז, בהפקת לין-מנואל מירנדה. השחקנים הראשיים הם מקס פלאיו וריס גונזלס, והשמות המוכרים בקאסט כוללים את אווה לונגוריה ואאחניו דרבז.

שומרי האוקיינוס (Whale Nation) – סרט טבע צרפתי, גם הוא חדש על האקרנים, אבל לא זכור לי תכנון להפיצו שנדחה או שום דבר בסגנון. במקור הוא נקרא ״שומרי הפלנטה״, לא רק האוקיינוס, אבל השמות בעברית ובאנגלית מרכיבים יחד את התמונה המלאה של סרט דוקומנטרי אודות היונקים הימיים העצומים והאציליים. לווייתן גדול-סנפיר, אם לדייק. השחקן הצרפתי ז׳אן דוז׳רדן מקריין את סיפורם, מוסיף כאילו-פסיכולוגיה למעגל החיים של היצורים הגדולים, בעולם נעים בין הימים ומנהלים מערכות חברתיות שהאדם עדיין רק לומד עליהן. מיועד למי שבאמת רוצים לטבול ביופיו של הטבע דווקא עכשיו, אבל לא למי שאוהבים את סרטי הטבע שלהם מתבוננים וחפים ממוזיקה מרגשת (או מנסה לרגש) וקריינות על רחשי ליבם של בעלי חיים שאנחנו לא באמת יודעים עליהם המון. זו לפחות הפרשנות שלי מהטריילר, שזו תמיד סכנה.

הילד – נשוב אל קולנוע לב שהפעם ממש עושים מצווה. ראשית בהפצת סרט ישראלי קצר, אבל חשוב יותר בהעברת כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים יועברו כתרומה למשפחתו של יהב וינר ז"ל, במאי הסרט. שמו אולי מוכר ממהדורות החדשות כאחד מאותם סיפורי גבורה טרגיים מיום שבת השחור, יום שבו הציל בגופו את זוגתו ובתם התינוקת מן המרצחים שפלשו אל כפר עזה. בהקשרים קולנועיים, וינר הותיר אחריו את הבמאית שי-לי עטרי ובת-דודתו השחקנית-יוצרת לירון בן שלוש, וקהילת הקולנוע הישראלי כולה התאבלה על לכתו ועל הסרטים שלא הספיק ליצור. סרט אחד של וינר, באורך 25 דקות, הוא כזה שכבר ראה אור מקרנה וכעת זוכה למסך הקולנוע ברשת קולנוע לב. ״הילד״ מספר על אבינועם וברק, אב ובנו מהקיבוץ שליד רצועת עזה, העומדים כל אחד בפני סבב קרב נוסף בדרכו. בעוד אבינועם מתעקש להמשיך בשגרה ובעבודתו בשטח, ברק מתקשה לעצום עיניים ולהמשיך כרגיל. לילה אחד, ברק מגיע לנקודת רתיחה ואבינעם נאלץ לספוג את הלהבות. התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

סרטים חדשים ב-VOD

ציפורניים

לגעת בכוכבים: סיפורו של לברון ג׳יימס (Shooting Stars) – דרמת הספורט הביוגרפית הזו זמינה כבר מאתמול ב-yes והחל מהיום או מחר בכל שאר הפלטפורמות המקומיות, בין אם הוט, סלקום או פרטנר (שטרם שלחו קומיניקט אז אני רק מנחש). זהו לא סרט תיעודי כי אם דרמטיזציה על תחילת קריירת הכדורסל של קינג ג׳יימס, בקבוצת הכדורסל של בית הספר התיכון שלו אותה סייע להפוך למדורגת מספר אחת במדינה. על המסך תמצאו את מוקי קוק ואת ווד האריס, בסרט שביים כריס רובינסון. אה, ותקראו לי כשיוצא הסרט על נעוריו של ניקולה יוקיץ׳ בתור נער סרבי שמנמן ששונא ספורט, כי את זה אני כן מעוניין לראות.

ניאד (Nyad) – כמעט כל שירותי הזרמת התוכן הלא-ישראליים החליטו להתארגן היטב לקראת הסופש, מה שאומר שלושה סרטים מעניינים בפוטנציה החל משישי ה-3.11, אז נתחיל אצל נטפליקס. ניאד הוא שמה של הגיבורה, אישה בת 60 שמחליטה לצלוח אתגר של שחייה בים הפתוח, מקובה אל פלורידה, מרחק 160 קילומטרים. בליווי סירות הצלה כמובן, וכן, מסתבר שיש ספורט כזה באמת. מי שמגלמת אותה היא אנט בנינג ובתפקיד המאמנת שלה וחברתה הטובה אפשר למצוא את ג׳ודי פוסטר. צמד הבמאים הם ג׳ימי צ׳ין ואליזבת צ'אי וסרהלי, שעושים כעת את המעבר מסרטי תעודה מהוללים על אתגרי האדם מול הטבע (״סולו חופשי״, ״החילוץ״) אל הקולנוע העלילתי.

גברת החידונים (Quiz Lady) – אותו יום, שירות סטרימינג אחר, הפעם דיסני+ (הפקה של הולו). אקוופינה וסנדרה או מגלמות שתי אחיות מאוד שונות, הראשונה מופנמת והשנייה מוחצנת מאוד, אם למנות דוגמה אחת. השתיים מתאחדות משום שאמא שלהן הלכה לאיבוד, מתוך בית הקשישים שהיא דרה בו, והן זקוקות לכסף מזומן עבור כופר לכלב החטוף שלה. מכיוון שאחת מהן היא גאונת טריוויה, השנייה מתנדבת לרשום אותה לשעשועון טלוויזיוני בו תוכל לזכות בהון קטן. זה תקציר העלילה ואני מצטער אם הוא מבלבל, אך אינני אשם. וויל פארל הוא מנחה השעשועון, ג׳ן דאנג׳לו (״הוקוס פוקוס 2״) כתבה והבמאית היא ג׳סיקה יו.

Fingernails – נסיים את סיור יום שישי אצל אפל+ שלא טורחים לתת שמות עבריים לסרטים. אבל נו, ציפורניים הן ציפורניים. קשה להסיק זאת מהשם אבל מדובר בדרמת מדע-בדיוני על עולם ובו טכנולוגיה חדשה ושנויה במחלוקת מסוגלת לקבוע האם זוג אנשים נועדו זה לזו. נושא להרבה סדרות וסרטים אז הנה בא עוד אחד. ג׳סי באקלי מגלמת את הגיבורה, שלכאורה מצאה אהבת אמת עם ג׳רמי אלן ווייט, אבל מה עם המדען שמבצע את הבדיקה החדשנית הוא ריז אחמד? התשובה היא משולש רומנטי כמובן. סרט דובר אנגלית מאת הבמאי היווני כריסטוס ניקו (״תפוחים״).

תגובות

  1. טאי הגיב:

    אור – הימור מעניין לזוכה בפרס הסרט הזר באוסקר 2024! אבל לגבי הטענה ש״אזור העניין״ הוא סרט מאתגר מדי, זה גם מה שחשבתי על סרט השואה האמנותי המאתגר מאוד לצפייה שזכה בפרס הזה ״הבן של שאול״. חשבתי שבחיים לא יזכה כזה סרט. וזכה גם זכה.

    1. אור סיגולי הגיב:

      זה נכון שאי אפשר לדעת, וחד משמעית האקדמיה משתנה עם הזמן (מי בתחילת 2022 היה מאמין ש"הכול בכל מקום בבת אחת" יצליח ככה?), ואכן על הנייר "איזור העניין" הוא עדיין המוביל. ובכל זאת, "חברת השלג" הוא סרט של במאי מוערך שכבר עבד בהוליווד, הוא על סיפור אמיתי מוכר על ניצחון הרוח האנושית, יש לו את הכסף והחשיפה של נטפליקס, והמלחין שלו הוא זוכה האוסקר של פיקסאר. אני רק אומר, המירוץ פתוח ממה שנראה 😉
      בנוסף, אני לא בטוח אם ההשוואה ל"הבן של שאול" היא הכי נכונה, כי הסרט ההונגרי הרבה יותר נראטיבי וקוהרנטי מהבריטי. מה גם שיש בו דמות חזקה שמובילה את הסיפור ומעוררת המון כאב והזדהות. אם הייתי צריך להשוות (גם אם באופן כפוי משהו) את "איזור העניין" למועמדים אחרים מהשנים האחרונות, הייתי הולך יותר על "הריבוע", "חיבוק הנחש", "שיני כלב" ו"הספר הלבן".

  2. איתן הגיב:

    2 הערות על "ניטרמ":

    ניטרמ זה מרטין כתוב הפוך

    מבין הסרטים שביים ג'סטין קרזל וציינת בפוסט השמטת אחד מצוין: "סנואטאון", שהוקרן בשבוע הקולנוע האוסטרלי בסינמטקים לפני כעשור, והתגלה כסרט קשה לצפייה אבל מרשים מאוד על רוצח סדרתי שסוחף אחריו נער צעיר למסע אלים. קל מאוד, מסתבר, ללכת עם אדם שמסביר שהוא הורג רק סוטי מין, ושזה מגיע להם, ושליפת ציפורניים מהרגליים (למשל) זה עונש קל מדי בשבילם.
    אחרי "סנואטאון" קרזל הלך למערב, ל"מקבת" ול"אמונת המתנקש", ואז הוא חזר לאוסטרליה עם "Kelly Gang" ו"ניטרמ".

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.