• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

״נימונה״, סקירת נטפליקס

29 ביוני 2023 מאת עופר ליברגל

סקירה זו עוסקת בסרט "נימונה" (Nimona) שיעלה ביום שישי (ה-30 ליוני) לצפייה בנטפליקס. איני יודע אם יש כבר סרט באורך מלא על סיפור ההפקה של הסרט, או אם הוכרז על פרויקט כזה, אבל יש סיכוי לא רע שיהיה משהו כזה בעתיד. סיפור ההפקה הוא בהחלט בעל פוטנציאל ומתחיל בלימודי האמנות של היוצר אן.די. סטיבנסון במכללה. הוא יצר את הדמות של נימונה באחד מן התרגילים והחל לפתח אותה לסדרה של קומיקסים ובסופו של דבר לרומן גרפי הנושא את שם הדמות. הרומן ראה אור בשנת 2015, מיד זכה לפרסים, תרגומים (כולל לעברית), ופופולריות בקרב בני נוער ומבוגרים. עוד באותה שנה נמכרו הזכויות לעיבוד קולנועי.

האולפן שרכש את הזכויות היה פוקס המאה ה-20 ואולפני בלו סקיי אנימציה שבבעלותו החלה לעבוד על הפרויקט, לקראת יציאה בתחילת שנת 2020. אלא ששנה לפני היציאה המתוכננת לאקרנים, אולפני דיסני רכשו את פוקס. זמן קצר לאחר מכן, יציאת הסרט נדחתה. ואז נדחתה שוב, עם שמועות על גניזה אפשרית. אולפני דיסני השתשהו עוד מעט עם ההחלטה, בטרם בחרו לסגור את אולפני בלו סקיי. הדבר הוביל לגניזת הסרט על אף שרוב העבודה עליו הושלמה. הסרט חיפש גאולה אצל אולפנים אחרים ומצא אותה בידי החברה העצמאית אנהפורנה, שלקחה על עצמה את סיום ההפקה, ובידי נטפליקס שהסכימו להפיץ.

כאמור, זה קורה עכשיו וניתן להתרשם מכל מה גרם להייפ סביב הרומן הגרפי והאופציה לסרט, וגם מה ספק הרתיע את דיסני. אופציה שהרבה אנשים העלו: הסרט מתבלבל ושם את דמות המשנה הגאה, זו שדיסני אוהבים לשים ברקע, באחד מן התפקידים המרכזיים. זה רחוק מלהיות האלמנט הלהטב"קי היחיד בסרט, שיש לו את רופול בקאסט, והוא עדיין סרט לכל המשפחה במלוא מובן המילה. מאידך, את הסרט ביימו טרוי קואן וניק ברונו, כאשר שם המשפחה של השני רומז כי ייתכן ודיסני פשוט לא רצו לדבר על ברונו. או רצו להגיד לו להיות בשקט.

"נימונה" מתרחש בסביבה שמשלבת בין העולם העכשווי, מדע בדיוני, פנטזיה, וימי הביניים. ניתן לפרש את אתר ההתרחשות בסרט כממלכה שנותרו בה אלמנטים מסוימים של תרבות ימי הביניים, מפני שהיא בודדה את עצמה מן העולם על ידי חומה. גם החוקים נועדו להגן מפני פלישה ומפלצות ואגב הפחד, אף אחד לא באמת יודע מה יש מחוץ לעיר המודרנית אבל הסגורה. בדומה לימי הביניים, זהו משטר המונהג בידי מלכה ויש אבירים שזוכים להערצה. תפקידם להגן על הממלכה, כאשר על פי המסורת כולם צריכים להיות חלק משושלת של אצילים.

אולם, הסרט נפתח רגע לפני הכתרה של קבוצה חדשה של אבירים. בהם גם באליסטר (ריז אחמז), שהמלכה זיהתה בו פונטציאל אף כי הוא בן למשפחה של פשוטי עם. חלק מן האבירים החדשים, כמו גם הציבור, לא אוהבים אותו בשל כך. הוא זוכה לתמיכה של חברו אמברוזיוס (יוג'ין לי יאנג), עוד אביר מיועד ומי שיש לו את אילן היוחסין הכי מפואר שיש. למן ההתחלה, החברות בניהם מוצגת כזוגיות המבוססת על אהבה. אך הסרט לא יותיר להם זמן רב להיות ביחד: כבר באירוע ההכתרה, חרבו של באליסטר תוקפת את המלכה בשידור חי. כל הממלכה סבורה כי באליסטר הפך מגיבור כנגד כל הסיכויים, לנבל. גם אמברוזיוס חושב כך, למרות ספקות. באליסטר מוצא את עצמו כמבוקש מספר אחת, נבל בעיני כולם אך משרת צייתן של המשטר בעיני עצמו.

בעוד רוב התושבים רוצים לברוח או להסגיר את הנבל, נערה אחת רוצה לעזור לו. נימונה (קלואי גרייס מורץ) רואה את עצמה כמתריסה כנגד הממסד והליכה בתלם, ושנים היא חיפשה נבל שהיא תוכל להיות השולייה שלו. אמנם זה נבל שלא רוצה להיות כזה, אבל מהר מאוד הוא מבין שאין לו יותר מדי ברירה. נימונה הופכת ל"שולייה" שלו ואני שם את המילה הזו במרכאות כי באליסטר הוא אולי האביר הכי מוכשר, אבל לנימונה יש כוח-על המאפשר לה לשנות צורה ולהפוך לכל חיה שניתן לדמיין. זה כוח-על יעיל במיוחד בעולם של הסרט וגם משהו שקשה להותיר מתחת לרדאר, כך שהוא מקרב את הנהגת הממלכה נטולת המלכה ללכידת המבוקשים. מי שמובילה את המאבק היא ראש המכון להכשרת אבירים (פרנסס קונרוי) והיא עושה זאת בעזרת אמברוזיוס ולפרקים בעזרת אבירים אחרים. כאלו שיש להם קשר סנטימנטלי פחות מוצק לנרדף. במהלך המרדף יש כמה תפניות הן לגבי הסיבה לכך שבאליסטר הופלל והן לגבי העבר של דמויות שונות והעולם בו מתרחש הסרט. לרבות המיתולוגיה אשר מנחה את כל תושבי המקום ופחות או יותר מאפשרת לשלטון לשרוד.

ניתן לקרוא את הסרט כהתרסה נגד השלטון באשר הוא, וזה משהו שנימונה מצהירה עליו בגלוי. בפועל, המצב מורכב יותר. ההתרסה היא נגד שלטון המדכא את התושבים ומונע מהם לראות את העולם בעזרת פחד, הערצה לחזק, ושמירה על מסורת שמספרת את ההיסטוריה באופן המדגיש אלמנטים מסוימים, הנוחים לשמירה על המצב הקיים והמבודד. גם אם ייתכן ומעטים, אולי אפילו אף אחד, לא יודע מה הנסיבות שהובילו להולדת המנגנון. זהו סרט על שלטון שהוא גם מלוכני וגם פשיסטי, דרך הערצת האבירים. נימונה, שהצורה שלה משתנה, מעולם לא ראתה בעצמה חלק מן השאיפה לשלמות. ויש לה סיבות טובות לשנוא כל משטר ואת המשטר הזה בפרט, סיבות שהסרט חושף בהדרגה.

הלב של התסריט, שעובד למסך בידי רוברט אל. ביירד ולויד טיילור על פי ספרו של סטיבנסון (ועוד רבים שתרמו לעיצוב הסיפור), נובע מניגוד בין נימונה שהיא כולה התרסה, לבין באליסטר שהוא כולו נאמנות וקבלת המצב הקיים. במיוחד בנקודה בה דווקא הוא מוצא את עצמו מלוהק לתפקיד מנהיג המרד בכל מה שהוא האמין בו. נרקמת בניהם לא רק חברות, אלא גם שינוי עדין בתפיסת העולם: הוא לומד להטיל ספק, היא לומדת שהיא לא ממש רוצה להיות נבל או שולייה לנבל, אלא להיות חברה. ואולי לעזור לייצר סוג טוב יותר של משטר בו יש גם פתח לזהות שלה ולזהויות אחרות.

הסרט הוא סיפור על חברות במנוסה, בשילוב מותחן פראנויה. חלקים ממותחן הפראנויה מהדהדים בימינו חוסר אמון בידע, משהו שמזוהה עם הימין האמריקאי. אם כי די ברור כי הלב של הסרט, יותר מכל יחס למשטר, הוא קבלת האחר והשונה. שלא לומר, האחר והמשתנה. ניתן לראות בנימונה מטאפורה לחיים בארון: היא מעולם לא חשה בנוח בעור שלה ולמעשה קיים ספק מהו העור האמיתי שלה, כאשר היא נידונה לתחפושת תמידית מבלי שהיא יכולה להסביר לבאליסטר או לעצמה מה היא באמת. זה יכול להתחבר לזהות של מחבר הרומן הגרפי, טרנסג'נדר א-בינארי (שמשתמש בכינוי גוף זכרי לעצמו). לא פחות מכך, זה יכול להתחבר לכל ילד, נערה או מבוגרים שמרגישים כי החברה לא מבינה אותם ולא נותנת להם את הכלים להבין את עצמם.

אבל זה לא סרט תעמולה, או שיעור חינוך לילדים. זה סרט אנימציה פרוע, שרוב הזמן עובד בזכות קטעי פעולה המשלבים הומור. כיאה לסרט המשלב בין תקופת ימי הביניים למה שניתן לכנות כעתיד קרוב, הסגנון פשוט למי ואפילו מעט מיושן בעיצוב הדמויות, עם התפרצויות של השתוללות חזותית ודימויים יפיפיים. לצד הדברים הללו, למרות ש-101 דקות הוא משך קצר לסרט בימינו, לתחושתי הסרט יכול היה להיות מהודק יותר. בנוסף, דמויות הנבלים לא ממש עובדות כמו הדמויות של הגיבורים, אבל בשקלול כל הדברים סביר להניח כי זה הסרט הכי טוב שיצא בהפצת נטפליקס השנה. תואר שלא אומר כמעט דבר כרגע, ובכלל לא ברור האם להוציא תוכן ראוי זה עדיין אינטרס של החברה. אבל זה בידור טוב לכל המשפחה, בתזמון טוב לפתיחת החופש הגדול.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.