• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״האחים סופר מריו: הסרט״, ״אייר״, ״הבוס הטוב״, ״ילדים של אחרים״, ״נלי ונדין״, ״מבוקש מספר אחת״, ״מגרש השדים בשירות האפיפיור״, ״פרדייס סיטי״, ״אסון יפהפה״, ״הבריחה מכלא 77״, ״מחשבות נפלאות״, ״האב בהולה״, ״סוד הנסיך המכושף״

5 באפריל 2023 מאת אורון שמיר

שלושה-עשר מי יודע? שלושה-עשר, אני יודע – שלושה-עשר סרטים חדשים בבתי הקולנוע לכבוד סוף השבוע הארוך של חג הפסח. לא היה כזה מספר הרבה זמן, והכי מעניין הוא שלא מדובר בהפצצת סרטים לילדים ולנוער או למשפחות שמותשות מחול המועד עוד לפני שהגיע. כלומר, יהיו כמה כאלה ובתי הקולנוע כבר מלאים בהם, אבל את החבורה המשונה שהתקבצה היום ולקראת מחר בקולנועים קשה לי לאפיין. אולי בתור מגדל בבל, בערך חצי רשימה שאינה דוברת אנגלית. תלוי כמה פעמים סופרים את הסרט הראשון, אז נתחיל עוד רגע. לא לפני שאתנצל על היעדר הזמן או המצאי בגזרת הסרטים הביתיים הפעם, פשוט צפו ב״נסיך מצרים״ עם המשפחה וב״יהלום לא מלוטש״ (נחשב סרט פסח) אם המשפחה מרגיזה.

האחים סופר מריו: הסרט (The Super Mario Bros. Movie) – אין מקום אחר לפתוח מבחינתי מאשר אצל השרברבים האהובים, אלופי הנינטנדו וחובבי הפטריות. את מריו ולואיג׳י ממשחק המחשב הפופולרי בכל הזמנים פגשנו לאחרונה בניינטיז. הפעם זהו עיבוד אנימציה של אולפני אילומיניישן, על פי תסריט של מתיו פוגל (״המיניונים 2״, ״סרט לגו 2״) ובבימויים של ותיקי האנימציה אהרון הורבת׳ ומייקל ג׳לניק (״כח הטיטאנים״). מבחינתי העלילה היא ״הבאנו את סופר מריו למסך הקולנוע ובאנימציה עתירת תקציב״ אבל למי שיזדקקו לעוד פרטים: מריו האינסטלטור הברוקלינאי מוצא עצמו בממלכת הפטריות, שם הוא תר אחר אחיו לואיג׳י ועל הדרך נדרש להציל את המקום מבאוזר הרשע. הדיבוב המקורי כולל את כריס פראט, צ׳ארלי דיי וג׳ק בלאק (בהתאמה לדמויות עד כה), וגם את אניה טיילור-ג׳וי כנסיכה פיץ׳, קיגן-מייקל קי בתור טוד הפטרייה, סת׳ רוגן בתור דונקי קונג וכן הלאה. את הדיבוב המקורי תוכלו לראות בתלת או דו-מימד, והסרט יוקרן גם בעברית, רוסית, ערבית, וצרפתית. למה לא איטלקית, בעצם? התמונה בראש הפוסט היא מתוך הסרט.

אייר (Air) – סרט על החודש העברי אייר? טוב, האמת שאין למפיצים ברירה אלא להשאיר את המילה הלועזית, משום שמדובר בסרט על מותג ״אייר ג׳ורדן״ של נייקי. או נייק, כפי שקוראים לה בישראל ובטעות. ספציפית, סיפור ההחתמה של מייקל ג׳ורדן על חוזה ייחודי אצל חברת הספורט והאופנה, שיצרה נעל כדורסל במיוחד עבורו עוד לפני שדרך על מגרש בליגת ה-NBA. מאט דיימון מגלה את איש המכירות ששיגע את החברה עם הרעיון של נעל סביב סופרסטאר עתידי, בן אפלק הוא הבוס שלו וגם הבמאי. מפתיע לגלות שדיימון את אפלק לא כתבו את התסריט הפעם, אלא אלכס קונברי שזהו לו קרדיט ראשון. סביב האיחוד של הצמד התקבצו גם ג׳ייסון בייטמן, כריס טאקר (זוכרים? זוכרות?), ובתפקיד מאמא ג׳ורדן – ויולה דייויס. סקירה בקרוב.

ילדים של אחרים (Other People's Children) – על סרטה של רבקה זלוטובסקי עופר כתב בפסטיבל ונציה, וזה לא הסרט היחיד השבוע שכבר יש לנו טקסט עליו, כפי שיתגלה בהמשך.  וירז'יני אפירה מובילה את הדרמה הצרפתית הזו, בתור מורה שאל חייה העמוסים ממילא נכנסת אהבה חדשה וסוערת, הודות לדמות שמגלם רושדי זם. הוא מגיע קומפלט עם ילדה בת ארבע וחצי, כך לדבריה, והגיבורה מתחילה להיקשר אל הבת שאינה שלה. גיל 40 מאותת לה על צמצום חלון ההזדמנויות של הבאת ילדים לעולם, אבל גם האם הביולוגית של הילדה (קיארה מסטרויאני) עדיין בתמונה, פשוט לא בזוגיות עם האב הביולוגי.

הבוס הטוב (The Good Boss) – גם על נציג ספרד לאוסקר הקודם-קודם אפשר לקרוא אצלנו מעט, בזכות הסיקור המסיבי של אור את פרס האוסקר הבינלאומי. הבמאי פרננדו לאון דה אראנואה שב לעבוד עם חבייר בארדם, שני עשורים אחרי ״ימי שני בשמש״ וחצי עשור אחרי ״פבלו״. הפעם מגלם הכוכב הלטיני את מנהל המפעל מן הכותרת, שמאחורי החביבות שלו מסתתר רצון עז לזכות בפרס יוקרתי. ועדה המחליטה על הזוכה עתידה להגיע לסיור במקום העבודה ומכיוון שזו קומדיה שחורה, הרצון העז שהוזכר במשפט הקודם עשוי להיות חזק מדי. הנה תמונה מתוך הסרט כי קשה לסרב לחבייר בארדם אפילו בכזה לוק.

הבוס הטוב

הבריחה מכלא 77 (Prison 77) – נישאר בספרדית, עם דרמת הבריחה מהכלא שביים אלברטו רודריגז. השנה היא 1977 וקבוצת אסירים בכלא השמור במדינה דורשת חנינה עקב השינויים הפוליטיים המתרחשים בספרד. מיגל הראן, שבפרסומים שראיתי מתעקשים להבליט שהוא כוכב ״בית הנייר״, מגלם אסיר צעיר הצופה קדימה לשני עשורים מאחורי הסורגים. לכן הוא מצטרף למחאה בתוך בית הסוהר, אותה מנהיג אסיר ותיק שמאמין כי ״זכותו של כל אסיר לנסות לברוח״. אותו מגלם חבייר גוטיירז, שחקן עם קריירה בינלאומית (״אמונת המתנקש״, למשל) שכיכב יחסית לאחרונה ב״צ׳מפיונס״.

מחשבות נפלאות (Beautiful Minds) – חזרה לצרפתית, אל דרמה קומית מאת ברנר קמפן ואלכסנדר ג'וליאן. השניים כתבו, ביימו ואף מככבים בתפקידים הראשיים. האחד מנהל בית לוויות המקדיש את חייו לעבודה, השני סובל משיתוק מוחין אבל לא נותן לזה להפריע לו ללמוד פילוסופיה. השניים נפגשים במקרה, בתאונה, והקברן מרגיש אחריות כלפי הבחור שדרס בטעות. כדרכם של סרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים, הצמד הבלתי שגרתי במבט ראשון מגלה כי רב הנסתר על הגלוי ופוצח במסע אל עבר דרום צרפת.

נלי ונדין (Nelly & Nadine) – הסרט התיעודי הזה, הפקה נורדית-בלגית דוברת הרבה שפות, כבר נסקר אצלנו על ידי עופר במסגרת הפסטיבל לקולנוע גאה, ואף שב להיות מוצג בישראל בפסטיבל הקולנוע הנורדי. הבמאי מגנוס גרטן מתחקה אחר סיפור אהבתן של הדמויות מן הכותרת, המתאהבות בעת שהגיעו אל מחנה השמדה בשלהי 1944. במשך שנים הקשר ביניהן נותר סוד המוצפן ביומנים ומכתבים, עד אשר הנכדה של נלי אוזרת אומץ כדי לקרוא את החוויות של סבתה ומגלה שם רומן רומנטי כשסביב הכל מת. היא יוצאת להמשיך ולחקור עוד.

מבוקש מספר אחת (To Catch a Killer) – הבמאי הארגנטינאי דמיאן סיפרון (״סיפורים פרועים״) עובר להוליווד במותחן הפשע הזה, מרדף תהליכי של כוחות החוק אחר רוצח מטיל אימה. זה מתחיל בבולטימור בערב השנה החדשה, אז מתחיל הפסיכופט להלך אימים על תושבי העיר. שוטרת שמגיע אל זירת הפשע לוכדת את תשומת ליבו של הסוכן הפדרלי המופקד על החקירה המתהווה, ומכיוון שמגלמת אותה שיילין וודלי ברור שהיא לא סתם שם. בן מנדלסון מגלם את המגייס שלה ומעיר שהפרופיל שלה מזכיר יותר אנשים שה-FBI צד, אבל אולי זה בדיוק מה שצריך בשביל לתפוס רוצח. סליחה, זה לא השם העברי – אולי זה בדיוק מה שצריך בשביל ללכוד את המבוקש מספר אחת.

נלי ונדין

מגרש השדים בשירות האפיפיור (The Pope's Exorcist) – קצת טראש לחג, לפחות על פי התיאור, כי זה מה שאני חש כשאני שומע ״ראסל קרואו הוא מגרש השדים של האפיפיור״ בתוספת ״מבוסס על שטויות אמיתיות״ (לא בדיוק הניסוח במקור). האב גבריאל אמורת׳ הוא מגרש השדים של הוותיקן, לכאורה יש כזה דבר, והסרט מביא את ההתמודדות שלו עם שד עיקש במיוחד. כזה שאולי רודף את הסמכות הגבוהה ביותר בין בני התמותה הנוצרים מזה מאות שנים. פרנקו נרו הוא האפיפיור, אגב, בסרטו של הבמאי ג׳וליוס אייברי (״אוברלורד״) ועל פי גדוד תסריטאים שעיבדו למסך את כתבי הכומר אמורת׳. אמיתי לגמרי אומרים לכם.

פרדייס סיטי (Paradise City) – הטראש רק התחיל, כך מסתבר, עם שובו לבימוי של צ׳ארלס ״צ׳אק״ ראסל. מסתבר שהוא המשיך לעבוד אחרי ״מלך העקרבים״ לפני 20 שנה, אבל הסרטים שקדמו לכך יותר מוכרים: ״סיוט ברחוב אלם 3״, ״הבלוב״, ״המסכה״, וגם ״אירייזר״. האחרון נדמה לי הכי קרוב מבחינת ז׳אנר לסרט האקשן הנוכחי שלו, המשווק בישראל בתור ״הסרט האחרון של ברוס וויליס״. זה לא מדויק (יש עוד סרט בכיכובו שיצא ממש השבוע בעולם) אבל מבחינתי זה אומר להתרחק ולהרחיק, משום שהסרט נעשה בשלב הניצול של וויליס קשישא בעת שהיה במצב רפואי מצער. אם להתמקד באחרים, ג׳ון טרבולטה כאן בתור מאפיונר המבוסס בהוואי וסטיבן דורף הוא אחד האנשים המבקשים לחסלו. שאר העלילה היא ספוילר אם הבנתי נכון את השורה האחת שקראתי ומרמזת על מוות של אחת הדמויות.

אסון יפהפה (Beautiful Disaster) – גם לנוער מגיע קצת טראש, או לפחות דרמה רומנטית על בחור אגרסיבי ובחורה שמתעלמת מדגלים אדומים ברורים. הבמאי רוג'ר קאמבל מתמחה בדיוק בז׳אנר הזה, מאז ״משחקי פיתוי״ הניינטיזי ועד ״אחרי שהתנגשנו״ העכשווי, הסרט בו שיתף פעולה עם דילן ספראוס המככב גם כאן. וירג׳יניה גרדנר (״האלווין״, ״תלויה באוויר״) מגלמת תלמידת קולג׳ בשנה הראשונה, הפוגשת בחור המחזר אחריה באגרסיביות. היא אומרת ״לא״ הוא עונה ״אוסף אותך ב-8״ וזה היה יכול להיות קריפי, אלא שהוא חתיך. לכאורה, עליי לא עובדים כיווצי גבות וניסיון להעמיק את הקול, אז אני ראיתי כאן רק דגלים אדומים. אבל לא נשפוט סרט לפי הטריילר שלו.

האב בהולה (Bholaa) – מנת הבוליווד החודשית בחסות הכוכב אג׳אי דווגן (שיש לו תפקיד משני ב-״RRR״ בתור אביו של ראמה), שלא רק מגלם את התפקיד הראשי אלא גם ביים. בהולה מן הכותרת הוא אסיר המשתחרר מכלאו אחרי עשור, וחולם לפגוש את בתו הקטנה. בדרך אליה הוא נקלע לתקרית שמאיימת להכניסו שוב למעצר, וכחלק מן המשא ומתן עם כוחות השיטור הוא מתנדב לסייע להם להפיל קרטל סמים. זה עוד פחות הגיוני אבל לגמרי מסקרן בטריילר, שכולל התעלמות בוטה מכוח המשיכה בסצנות הפעולה וגם קלשון מיתי מהסוג שיש לאלי האוקיינוס במיתולוגיות.

סוד הנסיך המכושף (The Nutcracker and the Magic Flute) – נסיים את המסע הלא-פשוט הזה להשבוע עם סרט אנימציה מדובב לעברית, ועד כמה שמצאתי זו הגרסה היחידה, מה שאומר שהמפיץ שלו מאמין שהוא לילדים בלבד. או שלא היה עניין בדיבוב המקורי של ההפקה הרוסית הזו, הנשענת על הקלאסיקה ״מפצח האגוזים״ עם קצת ״חליל הקסם״ מהצד. גיבורת הסיפור מבקשת משאלה לשוב ולהיות קטנה כדי לשחק שוב עם הצעצועים שלה, מה שמתגשם באופן מסוים: היא מתכווצת, הם קמים לחיים. כך מתגלה ממלכה מכושפת שיש להציל, ונסיך שאינו באמת חייל בדיל אלא יורש העצר החוקי המבקש לשוב אל כסאו. האנימציה הזכירה לי משחקי פאזל לטלפון הנייד, אז בהצלחה לכולנו וחג שמח לכל.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.