• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״שער הפרחים״, ״מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים״, ״מטרונום״, ״מוריס המדהים״, ״הג'ונגל של קואטי״, ״חברים עד השמיים!״

29 במרץ 2023 מאת אורון שמיר

חג חירות שמח, רמדאן כרים וגם פסחא שמח כי אנחנו שוב בתקופת חגים מצטלבים. בכותרות החדשות וגם ברחובות בישראל האווירה חגיגית פחות ותמיד מוזר לי להיות רחוק בתקופות כאלה אבל הפעם בכלל. בכל זאת ושוב כמו תמיד, התחושה שלי היא שלצרוך תרבות בכלל וקולנוע בפרט היא סתם הסחת דעת אלא ממש נחוצה. לכן השתדלנו מאוד כאן בסריטה לשמור על שגרה, להתחדש בפוסט שאולי יהפוך לסדרה מצד עופר, וגם לחגוג סוג של חג משלנו – עשור לאימת החודש של אור. באופק מחכים לנו שישה סרטים חדשים באולמות, שליש מהם הוקרן בטרום-בכורות למיניהן החודש ומחציתם סרטי אנימציה לילדים (בדיבוב לעברית בלבד). סרט מדובב אבל לא מונפש שהייתי בטוח שכבר הצטרף להיצע הוא ״ננה סופרסטאר״ (Neneh Superstar), אבל גם כשכתבתי עליו במדור מתחילת החודש לא הייתי בטוח מתי הוא עולה. אז הנה, אולי השבוע צדקתי. הייתי גם רוצה לנסות ולהבליט הקרנה סינמטקית אחת בשבוע, נראה אם אצליח בכך גם בהמשך, ובסוף יהיו גם כמה סרטים חדשים בשירותי הסטרימינג הבינלאומיים.

שער הפרחים – או ״באב אל ווארד״ בשמו המלא וכפי שהוקרן בפסטיבל הקולנוע חיפה, הוא סרטו החדש של הבמאי הוותיק חיים בוזגלו (״נישואים פיקטיביים״, ״כבוד״). העלילה מתרחשת בישראל בעיירת פיתוח בדיונית אך מוכרת למראה, ששמה כשם הסרט, ועוקבת אחר קורותיה של משפחה מרוקאית במוצאה, המתגעגעת למולדת. במרכז העלילות הבן המהמר והמדוכא בגילומו של אריק משעלי, שגם שותף לתסריט יחד עם סמי שלום שטרית, ומי שמחזיקה את המשפחה כדבק היא דמות האם בגילומה של אנט כהן. את הקאסט המרשים משלימים חיים זנאתי, ריימונד אמסלם, הילה סעדה, אלברט אילוז, מיטל פארן, סשה דמידוב בתור השידוך הרוסי של אחת מבנות המשפחה, איציק זוהר כעבריין לו חייב הגיבור כספים, וגם זאב רווח בתור בעל מכלת רב תושיה. התמונה בראש הפוסט, כי רציתי סעודה משפחתית באווירת חג לכבוד הפסח, היא מתוך הסרט.

מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) – עברו שני עשורים וקצת מאז שהגיע סרט ״מבוכים ודרקונים״ לקולנוע, ופי שתיים מזה מאז סדרת הטלוויזיה המונפשת הנושאת את שמו של משחק התפקידים הפופולרי. בהוליווד בונים על דור חדש כנראה והושיבו על כס הבימוי את הצמד של ״לילה בטירוף״, ג'ון פרנסיס דולי וג'ונתן גולדשטיין. התוצאה היא יותר קומדיה מאשר אפוס פנטזיה רחב יריעה, בדגש על ז׳אנר קומדיית השוד. כריס פיין ומישל רודריגז מובילים את הסיפור, כחלק מכנופיית שודדים שנלכדו ונכלאו. הוא פייטן, היא לוחמת, ושניהם חלקו בנטל של גידול ילדה (קלואי קולמן מ-״65״ שגם הוא בקולנוע), המוחזקת כעת בידי מושל-נוכל (יו גרנט). כדי לשחרר את השבויה ואולי גם לסלק אוצר על הדרך, גיבורינו יאספו מחדש חבורת שוד, הכוללת קוסם (ג׳אסטיס סמית׳), דרואידית (סופיה ליליס) ופלאדין (רגה-ז׳אן פייג׳). הסרט כבר על האקרנים אז מותר לי לכתוב שלא נהניתי ממנו כפי שרציתי, אבל אני מקווה שנספיק לכתוב לו סקירה מנומקת.

מטרונום (Metronom) – סרט שפספסנו כולנו בפסטיבלי הקולנוע של ירושלים והערבה לשנת 2022, והחל את דרכו בקאן של אותו השנתון, אז הגיע הזמן להשלים. העלילה מתרחשת ברומניה של 1972, ונסובה סביב זוג אוהבים בני נוער. הגיבורה (מארה בוגרין) לומדת כי אהובה עוזב את המדינה, שהייתה מצויה אז עמוק בתוך שלטון האימים של צ׳אושסקו. המשטרה החשאית כבר עובדת שעות נוספות ומאזינה לנערים, שמצידם מאזינים ואף יוצרים קשר עם תחנת רדיו פיראטית המספקת להם מוזיקה מערבית ״אסורה״. סרטו של אלכסנדרו בלק.

מטרונום

מוריס המדהים (The Amazing Maurice) – נעבור לסרטי אנימציה שמוצגים בישראל בדיבוב לעברית בלבד, מה שקצת חבל במקרה של ההפקה הבריטית הזו. קודם כל משום שהיא מבוססת על ״מוריס המדהים ומכרסמיו המלומדים״ של טרי פראצ'ט הגדול, מעין פארודיה על החלילן מהמלין ואגדות עם בכלל, אז הגיוני לקדם אותו שיווקית עם שמו של תסריטאי ״שרק״, טרי רוסיו. שנית, משום שהקאסט המקורי מפואר במיוחד וכולל את יו לורי בתפקיד מוריס החתול, אמיליה קלארק והימש פאטל בתור שותפיו האנושיים להרפתקה, רוב בריידון בתור החלילן וכן הלאה. אך לא בישראל. העלילה עוקבת אחר חתול, כנופיית העכברים שלו וגם שני בני אנוש המגיעים לעיירה מסתורית על מנת לעשות מכה, אבל מגלים שם תעלומה. הבמאי הוא טובי גנקל מסדרת הסרטים בעלת התרגום העילג ביותר אי פעם לעברית (״אופססס! בול הגיע המבול״…).

הג'ונגל של קואטי (Koati) – נדלג אל הפקה מקסיקנית-אמריקאית, בסגנון אנימציה כמו-קלאסית שמוצא חן בעיניי מראש. קואטי הוא חוטמן, ואני מתכוון לכך במובן של זו משמעות המילה, לדמות שהיא חוטמן קוראים במקור נצ׳י. יחד עם חבריו, צפרדע ממשפחת הצנטרולניים ופרפר מסוג דנאית מלכותית (תודה ויקיפדיה על השמות העבריים הללו), הם יוצאים להרפתקה בניסיון לברר מי מאיים על יערות הגשם שלהם באמצעות קסם מוזר. כך שלא רק ההפקה מקסיקנית אלא גם העלילה והתימות. זהו סרטו הראשון כבמאי של רודריגו פרז-קסטרו, אבל הניסיון הקודם שלו כולל עבודה על סרטים בעלי מאפיינים דומים, מ״ריו 2״ ועד ״ספר החיים״, וגם הצלחות גדולות כמו סדרת ״עידן הקרח״ או ״פרדיננד״.

חברים עד השמיים! (Even Mice Belong in Heaven) – סרט אנימציה שלישי המשלים שלושה סגנונות, הפעם סטופ-מושן כמו שאהבו ליצור פעם בצ׳כוסלובקיה, ואכן זו הפקה צ׳כית וסלובקית (עם קצת עזרה מפולין וצרפת). גם זה עיבוד לספר, מאת איווה פרוכאזקובה, אודות עכברה שמנסה להוכיח שהיא חסרת פחד, ושועל קצת ביישן. בעולמנו הם אויבים, בעולם הבא אליו הם מגיעים עקב תאונה, הם תקועים יחדיו וצריכים ללמוד להסתדר. רעיון קצת עצוב בעיניי אבל הקדימון ומה שקראתי על היצירה נשמע דווקא עולץ. הבמאים הם דניסה גרימובה ויאן בובניצ'ק ומכיוון שזה סטופ-מושן, הסגנון התובעני ביותר באנימציה ככל הנראה, הושקע כעשור מחיי הצוות כולו ביצירה הזו.

דאבל דופייהבסינמטק חיפה יוקרנו גב אל גב שני סרטים של הבמאי הצרפתי המופלפ קוונטין דופייה, במחיר של כרטיס אחד ובאורך כולל שלא עולה על בלוקבאסטר ממוצע בימינו (פחות משלוש שעות, בקיצור). זה יקרה ביום חמישי החל מ-19:00 בערב, כולל דברי פתיחה של יותם מיכאל יוגב והפסקה קצרה בין הסרטים, שהם ״עור צבי״ ו״מי שמעשן משתעל״, שתי קומדיות ביזאר חדשות יחסית של היוצר. נזכרתי בו משום שאור נזכר בסרטו ״Wrong״ מלפני עשר שנים, בסדרת הפוסטים שלו שעושה בדיוק את זה. נזכרת בסרטים מלפני עשור, לא טועה, זאת אומרת.

סרטים חדשים ב-VOD

אימפריית האור

אימפריית האור (Empire of Light) – סרטו של סם מנדס היה אמור לעלות לאקרנים בתחילת החודש, אבל מסיים אותו בשירות דיסני+ החל מהיום (29.3). זהו עוד אחד מסדרת ״במאים ותיקים חוזרים אל ימי ילדותם״ או סמי-אוטוביוגרפיות שהן גם מכתב אהבה לקולנוע, הפעם כולל עלילה המתרחשת בבית קולנוע, בעיירת חוף אנגלית בתחילת שנות ה-80. אוליביה קולמן מככבת ולצידה קולין פירת׳, טובי ג׳ונס ומייקל וורד.

טטריס (Tetris) – בסוף החודש והשבוע מגיע אל אפל+ סרט שנשמע כמו מתיחת אחד באפריל שהקדימה ביום, אבל הוא אמיתי. טארון אגרטון מוביל את סיפורו האמיתי של משחק הטטריס, מהרגע שהוחלט לייבא אותו אל מעבר למסך הברזל הסובייטי באמצע שנות השמונים אל ארצות הברית, רגע לפני הגעת הגיימבוי לשווקים. הבמאי הוא ג׳ון ס. ביירד (״השמן והרזה״, ״טינופת״), התסריטאי הוא נואה פינק (הסדרה ״גאון״).

תעלומת רצח 2 (Murder Mystery 2) – באותו היום (31.3) בנטפליקס אפשר יהיה לראות את ההמשכון ללהיט הקומי בכיכובם של אדם סנדלר וג׳ניפר אניסטון. הקודם היה צמוד לגל סרטי תעלומות הרצח של 2019 אז זה רק הגיוני שהמשכו יגיע אחרי הגל של 2022. הצמד שב לגלם בני זוג, הפעם בעלי סוכנות בילוש ולא סתם עוברי אורח שנקלעים לתעלומה, שמנסה להבין לאן נעלם חברם באמצע החתונה שלו ועולה על קנוניה רחבה יותר של חטיפות. ג'רמי גרליק (״שושבין להשכרה״) ביים, ג'יימס ונדרבילט (סרטי ״צעקה״ החדשים) הוא הכותב.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.