• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

מה לראות ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וביום העצמאות 2022

3 במאי 2022 מאת אורון שמיר

שבוע חלף מאז יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שסיפק הרבה יותר אופציות צפייה מבדרך כלל ודרש פוסט משלו, מה שאומר שהגענו אל ציון דרך נוסף בלוח השנה הישראלי: יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ובצמוד אליו יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל. הצימוד הזה פירנס אינספור שיעורי חברה, אז רק אומר שבפוסט עצמו אני מתכוון להפריד בין האירועים ולציין בכל אחת מן היממות המורכבות איפה אפשר לראות סרטים בנושאים המביאים איתם המועדים הללו. כתמיד, לא אכלול את המוני המשדרים הטלוויזיוניים השונים כי אנחנו בלוג קולנוע ולא ממש מסקרים את שידורי הטלוויזיה הלינארית.

בנימה אישית, אני לא ממש בעניין של להגיד לאנשים איך לציין כל אחד מן הימים, אבל מאמין בכל ליבי שאם הם חשובים לכם ולכן, הדבר הנכון לעשות הוא לא להסתגר בבית אלא לצאת לטקס זיכרון ו/או לחגיגת עצמאות. הבנתי שבנוסף לטקס הזיכרון יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני המשותף, שהוא משום מה שנוי במחלוקת (כי למה להגיד לאנשים איך לציין או לדבר על השכול שלהם אם אפשר לסתום לפעמים), השנה עומדים במוקד גם הזיקוקים. אותו מנהג כל-כך אמריקאי שאני ממשיך להיות בהלם שאימצנו רק את מה שרקוב בתרבות הזו, במקום את מה שמדהים. נגיד שירות לקוחות. בכל מקרה, שמרו על בעלי החיים וחזקו את הלומי הקרב בערים שכן בחרו להמשיך עם ירי באוויר כדי לציין יום חג. ואם החמצתי סרט כלשהו, תיעודי כעלילתי, אוסיף.

יום הזיכרון

כאן11 – תאגיד השידור מתמלא תכנים ייעודיים, חלק מהם משנים עברו, אבל בין המשדרים זיהיתי גם סרט תיעודי חדש שיערוך את בכורתו בערב יום הזיכרון. ״שורשים באוויר״, סרטו של יורם עברי, הוא בו בעת צלילה של הבמאי אל יומני אחיו שנפל בתאונת אימוני טייס, ושיבה אל זכרונות ילדותו וילדותם של אחרים שגדלו בבסיסי חיל-האוויר בשנות ה 60 וה-70, בשיכון אזרחי מוקף בבסיס צבאי פעיל. אביו של הבמאי הוא דוד עברי, מפקד חיל האוויר לשעבר, כך שהסיפור המשפחתי הוא המסגרת לבחינת המודל של ילדות בסביבה מגוננת ומיליטריסטית בו בעת.

yes דוקו – אל ההיצע של ספריית ה-VOD של יס מצטרף הסרט התיעודי ״החלל ה-74״ של אופיר טריינין (״משפחה בטרנס״). 25 שנים אחרי אסון המסוקים, זהו סיפורם של שניים שהפוסט-טראומה הכריעה אותם. רדי פילס היה החובש שהוזעק לטפל בפצועים באתר ההתרסקות וטל הררי היה קצין הרפואה במרכז הזיהוי אליו הגיעו הגופות. שניהם עיבדו את אירועי היום המקולל באופנים שונים אבל חייהם הסתיימו בטרם עת, והסרט מביא את סיפורם ואת המאבק של המשפחות שלהם לקבל הכרה מצד המערכת הצבאית לפגיעה של יקיריהם.

סלקום tv – תשדר את מיזם ההנצחה האמנותי של בית אבי חי, ״פנים. יום. זיכרון״ וסרטי הנצחה בשיתוף העמותה להנצחת מורשת הצנחנים. כמו כן יהיו זמינים לצפייה סרטי הקולנוע ״בופור״, ״לבנון״, ״יוסי וג׳אגר״ ו״טוביאנסקי״, וכן תכנים תיעודיים של קשת ורשת.

פרטנר tv – ״סבנה״ של רני סער, על חילוץ חטופי המטוס הבלגי ב-1972, ״בוקר טוב ילד״ של שרון בר זיו ובו משפחתו של צנחן מתאחדת בבית החולים בו מאושפז מחוסר הכרה, ו״בין העולמות״ של מיה חטאב המפגיש בין שתי נשים מרקעים שונים על רקע פיגוע בירושלים.

יום העצמאות

״לשחרר את שולי״ – מהמסך הגדול לקטן ובדיוק בזמן

סינמטקים – בסינמטק ירושלים נערכו הכי בגדול ליום חגה של המדינה. הם יקרינו את ״עיניים גדולות״ של אורי זהר ואת ״הנה אנחנו״ של ניר ברגמן, לצד בחירה מפתיעה ומשמחת – ״אל תתעסקו עם הזוהן״. בנוסף, יחגגו שם את ערב יום העצמאות עם חידון הקולנוע הישראלי, בהנחיית הבמאי אלון גור אריה על פי קושיות מאת ד״ר אבנר שביט ודגן ואלד. לפרטים והרשמה פנו לאתר הסינמטק. ״הנה אנחנו״ יוקרן גם בסינמטק שדרות ובסינמטק חיפה, כאשר על הכרמל גם הוסיפו לצידו את ״אל תחכי לי״, סרטו של דני רייספלד שעלה זה מכבר לאקרנים.
בסינמטקים של תל אביב והרצליה תוכלו לצפות ב״קולות רקע״, סרטו המעולה של יבגני רומן שמגיע סוף סוף להקרנות מסחריות בישראל בסוף השבוע. בסינמטק ראש פינה תוכלו לראות את ״לשחרר את שולי״ שיוזכר בהמשך, וכן את ״תמונת הנצחון״ של אבי נשר. בסינמטק חולון יתחדשו ההקרנות הרגילות במוצאי יום העצמאות ובמסגרת סינמטק הילדים החולוני תוכלו לחגוג חג אחר שמתקיים השבוע, יום ״מלחמת הכוכבים״, עם הקרנת הסרט הבכור.

קולנוע קנדההקולנוע השכונתי של פלורנטין התל-אביבית, יציע אלטרנטיבה כהרגלם ויקרינו את ״כסאח״ של חיים גיל. חופני כהן מגלם זמר קסטות, גרוש ואב לילד, המתאהב באשת החברה הגבוהה בגילומה של פנינה רוזנבלום. עיקר העלילה עוסקת בנסיונות של הזמר המזרחי להשתלב ברדיו של שנות ה-80, הנחשב אשכנזי ואליטיסטי. עוד בקאסט: אריה אליאס, אילן דר, יונה אליאן, מכרם ח'ורי, אייל גפן, ורדינה כהן. בתפקיד עצמם: זהר ארגוב, אביהו מדינה, שימי תבורי, ג'קי מקייטן, חיים משה, משה גיאת ודקלון.

yes – שובר הקופות המפלצתי ״לשחרר את שולי״, סרטו של בן בכר בכיכובה של שלישיית מה קשור, מגיע בדיוק בזמן לשידור בערוץ יס קולנוע ישראלי וכן אל ספריית ההשכרה הווירטואלית. לטובת מי שנמנעו מחדשות בעברית בשנה החולפת: ציון ברוך, שלום מיכאלשווילי ואסי ישראלוף מגלמים שלושה חברים ותיקים שבנם של אחד מהם נחטף ומוציא אותם למסע חילוץ קומי בדרום אמריקה.

סלקום tv – בשירות הסטרימינג תמצאו קלאסיקות כמו ״גבעת חלפון אינה עונה״ ו״הלהקה״, לצד סרטים עכשוויים יותר כמו ״מכתוב״ ו״זוהי סדום״. הרשימה הזו חלקית מאוד ולקוחות סלקום ימצאו עוד הרבה סרטים בספרייה הווירטואלית.

פרטנר tv – גם אצל המתחרים בפרטנר רקחו קוקטייל ישראלי של ישן וחדש, עם סרטים דומים לאלה שהוזכרו זה עתה, אז במקום לחזור על הרשימה לעיל אצרף אליה את: ״אלכס חולה אהבה״, ״אבא גנוב״, וגם ״אפס ביחסי אנוש״, שהתמונה בראש הפוסט לקוחה מתוכו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.