• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״מחברות שחורות – רונית״, ״יחידה 355״, ״מהומה בהונג קונג״

5 בינואר 2022 מאת אורון שמיר

שנה הלכה, שנה באה, סרטים חדשים ממלאים את בתי הקולנוע ובזאת ננוחם. אם כי אחד מהם קורא תיגר על המונח ״חדשים״ אבל על כך בהמשך. את השנה התחלנו עם עוד נדבך בפרויקט הנהדר של אור להקיף את מותגי האימה הגדולים, הפעם סרטי ״צעקה״ לכבוד החדש והחמישי שיגיע בשבוע הבא. אחרי זה חילקנו כרטיסים להקרנה המיוחדת של ״הטרגדיה של מקבת׳״, עוד על הסרט בהמשך, כאשר לפני ואחרי עופר ואני כתבנו סקירות כדי להרגיש עסקים כרגיל. זאת בזמן שאין להכחיש ששום דבר אינו כרגיל כרגע, בישראל כמו בשוק הקולנוע העולמי, ואולי לכן זכינו הפעם רק בשלושה סרטים כאשר רבים אחרים נדחים ונדחים. אני מבטיח להכפיל ולשלש את הכמות בעזרת אירועים מיוחדים וסרטים לצפייה ביתית בהמשך המדור ומחזיק אצבעות שהשבוע הזה אינו משקף את העתיד לבוא.

מחברות שחורות – רונית – החלק השני ביצירה המונומנטלית של שלומי אלקבץ, מחווה לאחותו רונית ז״ל, למשפחתם ולקולנוע. כחודש אחרי הקרנת החלק הראשון הקולנוע, ״ויויאן״, אפשר ורצוי להשלים את החוויה עם עוד שעה ושלושת-רבעי בחברת האחים אלקבץ, הקולנוע שלהם והניסיון של הבמאי להתגבר על המוות של שותפתו ליצירה. למי שצפו בחלק הראשון, אל תוותרו על הנוכחי. בעיניי ״רונית״ מכיל את השיא של שני הסרטים דרך העיסוק בסרט ״גט״, והוא גם הסרט היותר מדמיע מבין השניים בשל מחלתה של רונית אלקבץ שבסופו של דבר הכריעה אותה – אבל הקולנוע זוכר. כתבתי בפסטיבל קאן על שני הסרטים כמקשה אחת ושמה ״מחברות שחורות״ ועופר הוסיף סקירה באותה רוח, ולבסוף התברגה היצירה כולה אל רשימת סרטי השנה שלנו.

יחידה 355 (The 355) – אם לא הספיקו לכם סרטי המתנקשות של השנה שחלפה, הנה סרט אחד עם המון כאלו שמגיע ארצה במקביל לארה״ב וטריטוריות נוספות. ליתר דיוק, צוות של סוכנות מיוחדות בהובלת ג׳סיקה צ׳סטיין ובהשתתפות דיאן קרוגר, פנלופה קרוז ולופיטה ניונגו. הארבע אחראיות על שלום העולם לאחר שנשק סודי ביותר נופל לידיים הלא נכונות, וצריכות להישאר צעד אחד לפני אישה מסתורית (פאן בינג-בינג, אם הקאסט לא היה מספק מגוון עד כה). יש גם גברים בסרט הריגול והאקשן הזה, למשל אדגר רמירז וסבסטיאן סטן, והמון לוקיישנים הנעים בין פריז, שנגחאי ומרוקו. הבמאי הוא סיימון קינברג (״אקס-מן: הפניקס האפלה״) שגם כתב את התסריט יחד עם בק סמית (״מליפיסנט: אדונית הרשע״) ותרזה ריבק (מחזאית, סופרת, יוצרת טלוויזיה וגם אחת התסריטאיות של ״קאטוומן״).

מהומה בהונג קונג (Kung Fu Yoga) – הנה כמה דברים שקרו מאז בכורתו של הסרט הזה בעולם, בינואר 2017. הכוכב שלו, ג׳קי צ׳אן, השתתף מאז ב-11 סרטים, מתפקידים ראשיים ועד הופעת אורח בסצנה שאחרי הקרדיטים. הבמאי שלו, סטנלי טונג, הספיק לביים עוד שני סרטים, אחד מהם עם צ׳אן (״Vanguard״). מדובר בשיתוף פעולה ארוך שנים בין השניים, כולל להיטי עבר כמו ״סופרקופ״ וגם סרט מ-2005 שזהו המשכון שלו, ״המיתוס״. גם כאן הוא מגלם ארכיאולוג הרפתקן שיוצא בעקבות אוצר אבוד למסע ברחבי אסיה – מטיבט דרך דובאי ועד הודו. סתם שתבינו כמה השם העברי תמוה וגם לא באמת קשור לסרטים כמו ״מהומה בשנחאי״. הקאסט המגוון מתפרש אף הוא על פני היבשת, בזכות יישינג ז׳אנג, מיה מוצ׳י, דישה פטאני, עריף רחמן, אמירה דסטור, וסונו סוד. אז יום הולדת חמש לקומדיית האקשן הזו, שנראית כמו ביקור של צ׳אן בבוליווד, ולכבוד המאורע הנה עוד תמונה מתוך הסרט בנוסף לזאת שיש למעלה.

דין מרטין: מלך הקול (Dean Martin: King of Cool) – קולנוע דוקאביב פותח עונה נוספת עם סרט החודש של ינואר. מדובר בדוקו-מוזיקלי אבל לא רק, כפי שמושאו לא היה רק זמר אלא גם שחקן, בדרן ואישיות מעניינת בנוף האמריקאי. הדוקומנטריסט טום דונהיו (״This Changes Everything״) מספר את סיפורו של בן המהגרים האיטלקים, דרך חומרי ארכיון ושיחות עם בני משפחתו כמו גם חברים מפורסמים.

הטרגדיה של מקבת' (The Tragedy of Macbeth) – העיבוד של ג׳ואל כהן (במאי ותסריטאי) ופרנסס מקדורמנד (מפיקה ושחקנית ראשית) למחזה הסקוטי של שייקספיר, מגיע להקרנה מיוחדת בקולנוע לב. מה שמיוחד בה הוא ההזדמנות לראות על המסך הגדול את דנזל וושינגטון מוביל קאסט נהדר, בסרט שקנה אותי באופן לא צפוי בפסטיבל ניו-יורק. בהמשך החודש אפשר יהיה לצפות בסרט בשירות אפל+ ולכן ההקרנה מחר בערב בקולנוע לב היא לא רק טרום-בכורה אלא הזדמנות נדירה. גם אם לא זכיתם או זכיתן בהגרלה שלנו, היא בכל זאת פתוחה לקהל.

פסטיבל אקינו – לקולנוע יפני, יתקיים השנה בין ה-6 וה-17 בינואר ביוזמת סינמטק ירושלים ומנהלו, רוני מהדב-לוין, ובשלל הסינמטקים השונים. כיוון שכך, בכל סינמטק יש תוכניה מעט שונה, בעיקר בזמני ההקרנה אבל גם בהיצע הסרטים, אז אדגיש את מה שנראה כמו היילייטס חובקי אולמות. הבשורה הגדולה של הפסטיבל הפעם תהיה מחווה לבמאי ריוסוקה המגוצ׳י, מי שהפך בשנה החולפת לשם דבר בזכות ״גלגל המזלות״ ו״הנהגת של מר יוסוקה״. יחד עם ההזדמנות הנוספת לצפות ביצירות הארוכות והמוצלחות הללו יוקרן גם ״אסאקו 1 ו-2״, סרטו המוכר ביותר עד הדאבל של 2021, ויצירה בת חמש שעות בשם ״הפי האוור״ שהייתה סרט הפריצה הראשון שלו מערבה ותוקרן בשלושה חלקים. המגוצ׳י גם היה שותף לתסריט של מאסטר נוסף שיוקרן סרט חדש שלו בפסטיבל – קיושי קורוסאווה. הוא חוזר אל שנות ה-40 בסרטו ״אשת מרגל״ (Wife of a Spy), עליו זכה בפרס הבימוי בוונציה.

סרט נוסף המתרחש בתקופה הנ״ל הוא ״אונודה – 10,000 לילות בג'ונגל״ (Onoda – 10,000 Nights in the) שהיה חלק מפסטיבל סרטים בערבה ומבוסס על סיפורו של החייל היפני שהמשיך להילחם במלחה״ע השנייה מבלי לדעת את תוצאותיה. את יפן של אחרי המלחמה אפשר יהיה לראות בסרט התיעודי ״מישימה: העימות האחרון״ (Mishima: The Last Debate) השב אל הרצאה שהעביר הסופר יוקיו מישימה בפני סטודנטים ב-1969. לבסוף, את ההיצע משלימים ״לאורך הים״ (Along the Sea), דרמה על שלוש נשים וייטנאמיות צעירות שהופכות למהגרות עבודה ביפן, ״משפחת אסאדה״ (The Asadas), דיוקן משפחתי על רקע אסון פוקושימה, ו״איזון״ (A Balance) אודות על במאית של תוכנית תעודה המושפעת עמוקות מאחד התחקירים שלה. כרגיל, בסינמטק ירושלים ניתן לרכוש פס לכל הסרטים.

סרטים חדשים ב-VOD

פה מלא אוויר

פה מלא אוויר (A Mouthful of Air) – אמנדה סייפריד מגלמת סופרת מצליחה של ספרי ילדים המלמדת אותם להתמודד עם פחדים. היא גם אם צעירה המתמודדת עם דיכאון לאחר לידה, שצריכה ללמוד להתגבר על פחדיה שלה. לצידה אפשר למצוא את פין וויטרוק, פול ג׳יאמטי, ג׳ניפר קרפנטר ובריט רוברטסון. זהו סרטה הראשון של איימי קופלמן, המבוסס על ספר פרי עטה ובאותו שם. אפשר לראות אותו בסוף השבוע ב-yes.

ארבעה חצאים (Four to Dinner) – בנטפליקס החליטו לוותר משום מה על שמות גדולים בינואר, או לפחות בתחילתו, אז נסתפק בשני סרטים שאינם דוברי אנגלית המגיעים היום ומחר לשירות. נתחיל עם הסרט שמגיע קודם, קומדיה רומנטית תוצרת איטליה הבוחנת את רעיון החצי השני. סרטו של אלסיו מריה פדרי׳צי מפגיש בין שתי רווקות ושני רווקים, מזווג ביניהם פעם אחת ואז בוחן מה היה קורה אילו הזיווג היה אחר.

שממה (The Wasteland / The Beast) – דרמת אימה תוצרת ספרד זו התחלה לא רעה, ואיתה גם נסיים את החלק של נטפליקס ואת המדור בכלל. סרטו של דויד קסאדמונט מתרחש במאה ה-19 בחווה מבודדת, שם שומע ילד הקרוי דייגו אגדה על ״החיה״, יצור מסתורי הניזון מפחד. כמובן שמשהו תוקף את החווה שלו ושל הוריו ודייגו יגלה יחד איתנו האם יש אמת במיתוס על החיה.

תגובות

  1. bronson הגיב:

    הסרט על דין מרטין..אחל'ה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.