• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

במקום סרטים חדשים: מהדורת צפייה ביתית 4

8 באפריל 2020 מאת אורון שמיר

למרות שעבר כבר חודש מאז שנסגרו בתי הקולנוע, נפתח את המדור בקצת חדשות טובות: בסוף השבוע שעבר מצאנו פתרון זמני לתצוגה של סריטה בטלפונים ניידים. אם אתם ואתן כבר שם כרגע, סליחה על העיצוב הבסיסי ועל אי אלו באגים אם ישנם. אבל העיקר שזה עובד, אחרי כמה שבועות לא פשוטים. בכל מקרה אני מבטיח שזה זמני ועוד נגיע לעיצוב חדש ונוח. בתקווה יותר מהר ממה שלקח לבני ישראל לצאת ממצריים. ובנימה זו, חג פסח שמח, עד כמה שניתן בגבולות המצב הנוכחי. מבטיחים להמשיך לפרסם את דעתנו על סרטים גם לאורך החג וימי הסגר והבידוד החברתי, בתקווה שזה עוזר אפילו קצת.

למי שלא קראו את המדור המוקדש לסרטים חדשים בשבועות האחרונים, הסבר קצרצר והצעה לדפדף לאחור. מה שאני מנסה לעשות, בהיעדר בתי קולנוע או סדר יום קולנועי, הוא לרכז בכל שבוע אופציות צפייה ביתית, תחילה כל מיני אירועים מיוחדים כפי שתוכלו לקרוא גם הפעם, ובסיום ההיצע השבועי בפלטפורמות של יס, הוט, סלקום ונטפליקס. כמו בגלגול הנורמטיבי של המדור, אני מתמקד אך ורק או בעיקר בסרטים שדילגו על בתי הקולנוע בישראל, כי הגעתם אל שירותי ה-VOD לרוב לא מחדשת משום שכבר סיקרנו אותם, או התעלמנו מהם בזמנו. אני מודע לכך שהמידע שאני אוסף מוגבל ולכן שב ומפציר להוסיף בתגובות או לשלוח אל סריטה אופציות נוספות מרחבי הרשת בהן נתקלתם או נתקלתן. מקווה שהלינקים כולם בתוקף, מתנצל אם לא. המצב אמנם גורם ליוצרים וליוצרים לשתף את סרטיהם וסרטיהן לכל עבר, אבל לפעמים בחלונות זמן קצרי מועד.

נתחיל את חלקו הארי של המדור באופן סמלי עם ״מנה ראשונה״, פרויקט האוצרות לסרטים ישראלים קצרים שבימים רגילים יותר מצמיד לסרטים בסינמטקים מעין מתאבן קולנועי. כפי שאפשר לקרוא במדורים קודמים, הסינמטקים די פעילים למרות שהם סגורים פיזית, אבל את סרטי מנה ראשונה אפשר למצוא כרגע אונליין ובנפרד. מומלץ לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק שלהם, שהסטטוס האחרון בו מציע מגוון סרטים קצרים לצפייה חינמית.

גם פרויקט ״קצר על הדרך״, יוזמה של פסטיבל סרטי הסטודנטים להפקת סרטים קצרים עבור יוצרים שנמצאים בדרך לפיצ׳ר, עלה לרשת. כמעט כל סרטי המיזם, שנוצרו בשיתוף קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, זמינים אונליין עד ה-18.4 לכבוד חג החירות. על כולם כתבנו לאורך השנים בסריטה, שכן הם לרוב מוקרנים בערב הפתיחה של כל פסטיבל.

קולנוע לב מצטרפים אל הסינמטקים, כיאה למוסד עם אוצרות וליקוט כשלהם, ומארגנים מסיבות צפייה חינמית מהקטלוג שלהם. הרשמה לניוזלטר שלהם תאפשר להשתתף, באופן הבא: בכל כמה ימים ידווח בניוזלטר על הסרט שיהיה זמין לצפייה, ו-500 הראשונים והראשונות להירשם יקבלו לינק לסרט. להבנתי זה עובד נהדר לסינמטקים וזו גם דרך טובה עבור קולנוע לב לשמור על קשר עם הקהל הקבוע שלו.

אם תרצו קצת מאחורי הקלעים, או יותר נכון להיפגש ויטואלית עם במאים ובמאיות שלא רק דרך הסרטים שלהם ושלהן, החלק הזה של המדור מוקדש לכך. ראשית, דרך האתר של איגוד הבמאיות והבמאים למדתי שפסטיבל סאנדנס פתח לצפייה חופשית את ספריית המאסטרקלאס שלו. מדובר בשעות של פרזנטציות והרצאות על נבכי העשייה הקולנועית, מחולקות לנושאים כמו פיצ׳ינג, כתיבה, עולם סאונד, מסרט קצר לפיצ׳ר ועוד. נשמע לי אינטנסיבי במידה הנכונה לשמוע למשל את ג׳ניפר פוקס (״הסיפור״) מדברת על עשייה דוקומנטרית.

מהצד המתבונן בלבד ושאינו מחייב שאיפה לעסוק בקולנוע, אפשר לראות בערוץ היפני NHK את הסדרה התיעודית היחסית-חדשה על קיסר האנימציה הייאו מיאזאקי. ארבעת פרקי הסדרה זמינים לצפייה חופשית באתר, בלינק שצירפתי. זה גם זמן טוב להזכיר שהחודש סיימה נטפליקס להעלות לשרתיה את הקטלוג של סטודיו ג׳יבלי, כולל העבודות של המאסטר (והזדמנות לגלות גם מאסטרים אחרים מהאולפן).

ולפני שנעבור סעיף, קוונטין טרנטינו, השרוי בישראל המסוגרת, מפגיז את האתר של בית הקולנוע שלו בביקורות סרטים פרי עטו. זה קורה גם בשגרה אבל נדמה שהוא הגביר קצב מאז הסגר, וכל חובבי הטראש או הקלאסיקה מרוויחים המלצות מנסיך הנוסטלגיה של הוליווד. וכעת לסרטים לא מספיק ותיקים וכנראה גם לא מספיק נישתיים עבור קוורנטינו (זה זה מתבקש מדי, גם קוונטין טרנטינו וגם Quarantine).

סרטים חדשים ב-VOD

פר (Bull) – סרט אמריקאי עצמאי עליו כתב אור בפסטיבל חיפה האחרון, הגיע אל yesVOD. תוכלו למצוא אותו תחת השם ״מלחמת שוורים״ בסלקום TV, כי למה לתאם או אפילו לגגל ולגלות שכבר יש לו שם עברי ואין צורך להתחכם. התרגום הלא מהימן מיותר כשלומדים שאחת הדמויות בסרט היא רוכב רודיאו לשעבר, שמפגש עם שכנתו הצעירה משנה את מסלול ההתרסקות של שניהם. התמונה לעיל היא מתוך הסרט.

חרטות (Tigertail) – הפעם השם העברי הקלוקל הוא אשמת נטפליקס, שם יעלה הסרט באופן בלעדי ביום שישי המתקרב. כשהטריילר החל להתנגן מולי באופן אוטומטי בממשק של נטפליקס, חשבתי לרגע שמולי סרט מוקדם ואבוד של ז׳אנג יימו. אך למעשה זהו אינדי אמריקאי נוסף, מאת אחד היוצרים של ״Master of None״ ו-״Forever״ – אלן יאנג. הסרט מתואר כדרמה בין-דורית שמתחילה עם מהגר טאיווני המגיע אל אמריקה לנסות את מזלו, מסתיר חלקים מחייו מן הצאצאים אך נאלץ לחלוק איתם את סיפורו.

היועצת (School Life  / La vie scolaire) – כך תמצאו בנטפליקס את הסרט ״חיי בית ספר״, שרק לפני רגע כתבתי עליו לכבוד הפסטיבל לקולנוע הצרפתי שהגיע אל yes אחרי שנסגרו הסינמטקים. אני לא בטוח אם זה תקדימי, אבל לי זה מאוד מוזר שסרט חדש בנטפליקס כבר זמין במקום אחר. בכל מקרה, זה אותו סרט על דמות פדגוגית חדשה בבית ספר בשכונה קשה, אם יש לכם ולכן נטפליקס ולא יס אז הנה סידור מעניין – אותו סרט עם שם אחר. התמונה בראש הפוסט היא מתוך סרט זה.

אהבה, חתונה, והכול מהתחלה (Love. Wedding. Repeat) – משאיר אותנו בנטפליקס ויש לו גם קשר לצרפת, אבל תסלחו לי אם אקטלג אותו בתור הסרט האוורירי ביותר השבוע. הקומדיה הזו מתרחשת ביום חתונה בו כל מה שיכול להשתבש אכן משתבש, וביותר מדרך אחת – לא רק מגוון אסונות שצריך להדוף אחיה של הכלה, אלא גם התערבות של הגורל והצגת כמה מן האירועים בדרכים שונות. מדובר במעין רימייק בריטי לקומדיה הצרפתית ״Plan de table״, ובגרסה זו, עליה חתום דין קרייג (״למות מלוויה״), הרעיון היה כנראה למלא את המסך בכמה שיותר יופי והקאסט כולל את אוליביה מאן, סם קלפלין, פרידה פינטו ועוד.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.