• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

סרטים חדשים: ״מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר״, ״השקט שבפנים״, ״ציפור לבנה בסופת שלג״

16 בדצמבר 2015 מאת אורון שמיר

אם תשאלו את רוב קהל צופי הקולנוע, רק סרט אחד עולה היום לאקרנים – הפרק החדש בסדרת ״מלחמת הכוכבים״. אבל האמת היא שהוא רק אחד משלושה, ועד שלא נראה אותו לא נדע אפילו האם הוא הסרט המצטיין של השבוע. זה יקרה מחר בלילה, אז סקירה תגיע במהלך יום חמישי, ומיעוט הסרטים יאפשר לנו בהחלט לסקור את כולם במהלך הסופש כולו, או אולי אפילו בראשיתו.

״מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר״ (Star Wars: The Force Awakens) הוא סרט שאין צורך להציג, אבל אעשה זאת בכל מקרה – פרק מספר 7 בעלילות המלחמה הבין-גלקטית של האור באופל, שהחל בדמיונו של ג׳ורג׳ לוקאס לפני כארבעה עשורים. מאז שתאגיד-העל של דיסני רכש את לוקאס-פילם היה ברור שהמשך עלילות לוק סקייווקר, האן סולו והנסיכה ליאה הם רק עניין של זמן, והאיש שנשכר להתניע מחדש את ״נץ המילניום״ הוא הבמאי ג׳יי ג׳יי אברהמס. אותו אחד שבאופן מעט מביך אחראי גם לתחייה המחודשת של המותג המתחרה ״מסע בין כוכבים״. כיוון שמדובר בסרט של הנודניק הממושקף, העלילה נשמרת בסוד עד הרגע האחרון, אבל סביר להניח שלא תהיה מסובכת מדי. הכותבים הנוספים מלבדו של אברהמס הם איש פיקסאר מייקל ארנדט (״צעצוע של סיפור 3״) והכותב של ״האימפריה מכה שנית״ ו״שובו של הג׳דיי״ – לורנס קאסדן. בגזרת הליהוק אפשר למצוא את מארק האמיל, הריסון פורד וקארי פישר בתפקידיהם האיקוניים, ולצידם מגה-קאסט שכולל את אוסקר אייזק, אדם דרייבר, ג׳ון בויגה, דונל גליסון, לופיטה ניונגו, אנדי סרקיס, דייזי רידלי, סיימון פג (!), מקס פון סידוב (!!) ואיקו אוואיס (!!!). איקו מ״הפשיטה״? אוקיי, עכשיו גם אני מצפה לסרט. צפו לביקורת שלי בעכבר העיר, ולסקירה של אור כאן אצלנו בבוקר.

״השקט שבפנים״ (Louder than Bombs) הוא פחות או יותר ההיפך הגמור מסטאר וורז – דרמה משפחתית שמגיעה אלינו מפסטיבל קאן, וסרטו הראשון בשפה האנגלית של הבמאי הנורווגי יואכים טרייר (״אוסלו 31 באוגוסט״). במרכז המשפחה ניצבת דמות האם (איזבל הופר), צלמת מלחמות שמוצאת את מותה בתאונת דרכים. בהיותה הדבק של המשפחה מתחילה התפוררות הדרגתית של התא, והטרגדיה צפה מחדש כשסודות מעברה של האם המנוחה נחשפים בעת הכנת כתבה ותערוכה לזכרה. גבריאל ביירן מגלם את האב, ואת שני הבנים משחקים ג׳סי אייזנברג ודווין דרויד (שגילם את לואי סי.קיי. הצעיר בסדרה ״לואי״ ועתיד להשתתף בחדש של טוד סולונדז). עוד פרצופים מוכרים בקאסט כוללים את איימי ריאן ודייויד סטראתיירן. כתבתי על הסרט קצרות בימי קאן, עופר יעניק לו סקירה בהמשך.

״ציפור לבנה בסופת שלג״ (White Bird in a Blizzard) יצא לאקרנים בארה״ב בינואר 2014, ולשוק הדיוידי בדיוק שנה לאחר מכן. סתם, מידע שחשבתי שכדאי לחלוק. מדובר בסרטו החדש, כלומר חדש-למדי, של גרג אראקי (״עור מסתורי״, ״קאבום״) שהספיק לביים מאז עוד סרט, קצר אמנם, בשם ״Here Now״. הסרט מבוסס על ספרה של לורה קסישק, המתמקד בנערה (שיילין וודלי) המתמודדת עם היעלמותה המסתורית של אמה (אווה גרין) בשלהי שנות ה-80 של המאה הקודמת. בתחילה היא מדחיקה את גודל הטרגדיה, אבל כמו בסרט הקודם שתיקצרתי, פרטים נוספים על האמת מאחורי היעדרות האם מתגלים ומשפיעים על הגיבורה הצעירה. הקאסט ההולך-ונהיה-מוזר כולל גם את כריסטופר מלוני בתפקיד האב, וכן את שילו פרננדז, תומאס ג׳יין, אנג׳לה באסט וגאבורי סידיביי. גם הפעם הסקירה תגיעה מכיוונו של עופר.

פלוס – זוכים וממשיכים

פסטיבל אוטופיה – הכריז אמש על הזוכים בתחרות הישראלית השנייה (והכנראה-אחרונה) בתולדותיו. בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר באורך מלא זכה ״תיקון״ של אבישי סיון, שזלל פרסים כבר בירושלים. המסע העולמי של הסרט הזה, המזגזג בין פסטיבלי ארטהאוס לפסטיבלי ז׳אנר, מהדהד גם כאן בישראל עם הזכייה הזו. ״אינרציה״ של עידן חגואל, שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל חיפה, יצא מאוטופיה עם ציון לשבח. בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר זכה ״אסון טבע״ של ליאור הר-לב, ובתור אחד הלקטורים של המסגרת הזו אני מבסוט מבחירת השופטים. צוות השיפוט אגב הורכב כולו מאורחים מחו״ל – אניק מהנרט השווייצרית מפסטיבל פנטסטיק-פסט הטקסני, לינדסי פיטרס הקנדית מפסטיבל "פנטסיה" במונטריאול, ואלכסנדר פיליפ שביים את "המעריצים נגד ג'ורג' לוקאס" ומקים בימים אלה את מרכז סטאנלי לקולנוע, ארכיון ייחודי לקולנוע אימה שימוקם במלון שהיווה את ההשראה ל"הניצוץ".

אוטופיה בהרצליה – הפסטיבל מעריך את הלוויה האירית שלו עוד קצת, ויקיים שלוחה בסינמטק הרצליה שנרתם כל-כולו למען אוטופיה בתחילת השבוע הבא. תוכלו, למשל, לראות שם את זוכה התחרות הישראלית, הלא הוא ״תיקון״, או לתפוס בהקרנות נוספות את ״אביב״, ״הלובסטר״ ו״חדר מנוחה״ האהודים על הבלוג (כל אחד מהם ביום אחר, אז יש לפחות סיבה אחת להגיע בכל אחד מימות זנב-הפסטיבל). אעדכן את מדריך אוטופיה 2015 ברגע שיהיה לי זמן, בינתיים הנה הלו״ז המלא להקרנות אוטופיה בסינמטק הרצליה:

יום א' 20.12
19:30 נינה לנצח (אולם 1)
19:45 אינדקס אפס (אולם 2)
21:30 סיפורים מדהימים (אולם 1)
21:45 אביב (אולם 2)
יום ב' 21.12
19:30 פאנטום בוי (אולם 1)
19:45 טורבו קיד (אולם 2)
21:30 חדר מנוחה (אולם 1)
21:45 אינדקס אפס (אולם 2)
יום ג' 22.12
19:45 לאליס אכפת (אולם 2)
21:00 הלובסטר (אולם 1)
21:30 העם נגד ג'ורג' לוקאס (אולם 2)
יום ד׳ 23.12
21:00 – תיקון (אולם 1)

הפסטיבל לקולנוע יהודי – נעל אף הוא את שעריו אמש, עם זוכים משלו. בפרס שומן לקולנוע יהודי זכה "איך לזכות באויבים" של גבריאל ליכטמן. ציון לשבח הוענק ל"קאפו בירושלים״ של אורי ברבש, חלק מהמירוץ לאופיר של השנה הנוכחית. בפרס הסרט הישראלי הקצר ע"ש בניה צוקרמן זכה "הדיקטטור הקטן" של נורית כהן, ובציון לשבח בקטגוריית הקצרים זכה "גזוינדלך" של אפרת ברגר. מעניין אם אחד מהם יכול היה להתאים לפסטיבל אוטופיה כשם ש״תיקון״ היה יכול למצוא את עצמו בפסטיבל הקולנוע היהודי.

tikkun

מתוך ״תיקון״ של אבישי סיון

 

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.