• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

הקרנות סריטה הבאות: "העמק האפל" במסגרת סרטים מחוץ לזרם ו"הגננת" בבית אבי חי

16 בדצמבר 2014 מאת אורון שמיר

עבר הרבה זמן, יותר מדי זמן, מאז ההקרנה האחרונה של סרטים מחוץ לזרם, מיזם ההקרנות המשותף לקולנוע לב והבלוג שלנו. זה קרה מכל מיני סיבות, הראשית היא שהבנו כי כל הליין-אפ שהכנו לא התחשב מספיק בעובדה שאנשים רוצים סרטים חדשים ככל שניתן, כלומר שלא הוקרנו יותר מפעם אחת בפסטיבל זה או אחר. אז לקח קצת זמן לגבש מחדש את רשימת הסרטים שלנו, ואני שמח לבשר שאנחנו חוזרים לעניינים בעוד קצת יותר משבועיים. הסרט שנקרין יהיה "העמק האפל" (The Dark Valley), שצד את עינו של אור בפסטיבל חיפה האחרון. זה יקרה ביום שישי ה-2.1.2015, בשעה 12:00 בקולנוע לב תל אביב, אשר בדיזנגוף סנטר. ניתן להזמין כרטיסים באתר המחודש של קולנוע לב. רובריקת ההזמנה נדדה מימין לשמאל, אבל השיטה נותרה בעינה – יש לבחור בקולנוע ״לב תל אביב״ ובסרט ״העמק האפל – סרטים מחוץ לזרם״. משם זה כבר די אינטואיטיבי. יש גם עמוד לאירוע באתר של לב, לפרטים נוספים וכן דף אירוע בפייסבוק, שתמיד עוזר לתזכר. גם אם אינכם מזמינים ומזמינות מראש כדאי לשריין את התאריך והשעה, כי מתי לאחרונה ראיתם או ראיתן מערבון אוסטרי מושלג עם כוכב בריטי בתפקיד הראשי? כך חשבתי.

"עמק אפל" מציב את סם ריילי ("קונטרול", "בדרכים") בהרי האלפים, כזר מסתורי המגיע רכוב אל עיירה קטנה בה שולטת משפחה עריצה. כשם שברור שהוא לא לגמרי רצוי שם, כך מתבהר במהירות שהוא דווקא לא עומד לעזוב לפני שישנה סדרי עולם, במיוחד בכל הקשור ליחס של המקומיים לנשים. ועכשיו דמיינו את כל זה מצולם להפליא ודובר גרמנית. את הסרט ביים אנדראס פרוצ'אסקה ("Dead in 3 Days") שגם עיבד לתסריט את ספרו של תומאס ווילמן, במשותף עם מרטין אמברוש. הסרט היה נציג אוסטריה לאוסקר הקרוב, בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה, ומלבד בחיפה השתתף בפסטיבלים שונים בעולם וזכה במגוון פרסים, כולל שבעה מהם בטקס פרסי הקולנוע הגרמני ושניים נוספים בטקס פרסי הקולנוע האירופאי שהתקיים השבוע. כדי לשפוט אותו בעצמכם ובעצמכן, וגם לגלות מה אנחנו מצאנו בו, כדאי להגיע להקרנה שהינה הזדמנות חד-פעמית לחזות בו על מסך גדול, עד כמה שידוע לי לפחות. אפשר גם לקרוא את הפוסט מעורר הסקרנות של עופר, כהכנה לאירוע.

the-dark-valley-4

אבל עוד החודש, סמוך ליום ההולדת של ישו, אני שב ומזמין את קוראות וקוראי הבלוג לסדרת ההרצאות שלי בבית אבי חי, תחת הכותרת "הגל הישראלי החדש". טכנית זו אינה פעילות קולקטיבית של הבלוג, אלא טיסת סולו שלי, אבל הפעם עופר שוקל לעשות הופעת אורח בזכות זהות הסרט החודשי – "הגננת", סרטו השני באורך מלא של נדב לפיד ("השוטר"). קשה לי להסביר במילים כמה הסרט הזה מיוחד וחוויתי, אז אומר רק שכל חברי הבלוג התפעלו ממנו עד אין קץ בתקופת הקרנות האקדמיה ורק חיכו להזדמנות לדבר או לכתוב עליו כשיוצג שוב בפני קהל. עבורי זה קרה כבר בפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שם היה לי העונג והכבוד להעניק לו את פרס פורום מבקרי הקולנוע, כשופט במסגרת התחרות הישראלית. "הגננת" מביא את סיפורה של גננת (שרית לארי) המגלה כי אחד הילדים בגנה (בגילומו של אבי שניידמן) מחבר להנאתו שירים שהיא מוצאת כמופלאים, ולפיכך מחליטה לקחת אותה תחת חסותה להגן עליו מהבינוניות של העולם, העיוור לגאוניות שלו.

האירוע יתקיים בבית אבי חי אשר בירושלים ביום חמישי ה-25.12 בשעה 19:00. מדובר לא רק בטרום-בכורה, שכן הסרט טרם עלה לאקרנים באופן מסחרי, אלא גם באחת חינמית. הקאץ' – מספר המקומות מוגבל למדי, ואפשר להזמין מקום החל משלושה ימים לפני האירוע. במפגש הקודם, בו הוקרן "סופעולם" של רוני קידר ולאחריו התקיימה שיחה שלדעתי הייתה מעשירה ומעניינת, חלק נכבד מהיושבים באולם לא היה בדיוק הקהל האורגני של הסרט וגם לא ממש הבין לאן הוא נכנס. אז כמובן שאני אשמח לראות באולם את כל רחביה הבורגנית כולה, אבל בתנאי שכולם יודעים לאן הם הגיעו. באותו מפגש בהחלט היה ייצוג הולם לכל הגילאים, ומי שנשאר לדיון גם שאל או שאלה שאלות אינטליגנטיות. באופן אישי, אני חושב שסטודנטים וסטודנטיות לקולנוע או אמנות שלומדים בבירה (סם שפיגל, בצלאל, מעלה, החזותי, ואפילו ניסן נתיב ועוד) פשוט חייבים לעצמם צפייה בסרט הייחודי הזה. כנ"ל חובבי וחובבות שירה על כל גווניה, שכן לפיד עשה כאן את הבלתי ניתן לעשייה ומצליח להעביר שירה למדיום הקולנועי. וכמובן סינפילים וסינפיליות בכל גיל, כי מה שנעשה בסרט הזה בכל הנוגע לבחינת הגבולות והקונבנציות של הקולנוע הפעים אותי לחלוטין.

אולי זה המקום להזכיר שבדומה ל"סרטים מחוץ לזרם", גם "הגל הישראלי החדש" בבית אבי חי היא למעשה סדרת מפגשים, ביוזמת המקום שנותן לה במה. כל מפגש מתקיים אחת לחודש, במקרה זה ביום חמישי האחרון של כל חודש ליתר דיוק, ומציג סרט ישראלי של יוצר/ת או צמד יוצרים/יוצרות שנבחרו כמייצגים את הדור הבא של הקולנוע הישראלי. זה נשמע קצת יומרני אבל התוצאה מאוד מגוונת בעיניי, כפי שכבר ניתן להתרשם מצמד המפגשים הראשונים וכפי שישתקף, לדעתי, גם במפגשי ינואר ופברואר, שייחשפו בקרוב. אז שווה לעקוב, כאן או באתר של בית אבי חי, הבית של הפרויקט הזה שאני כה נהנה לעשות. ירושלמיות וירושלמיות, נתראה שם. ואולי גם תבואו לתל אביב לראות את "עמק אפל"? ואולי גם להיפך, כלומר אולי יש פה מי שייסע במיוחד לירושלים לכבוד "הגננת"?

hagal

תגובות

  1. סם ריילי הוא בריטי

    1. אורון שמיר הגיב:

      אוף, הייתי בטוח שתיקנתי את זה. מודה לך, בשם המלכה.

  2. יעקב בן עלי הגיב:

    אתה חושב שסטודנטים לא רתו ללכת ל״סוף עולם״ אז רק שתדע, שפשוט לא היו כרטיסים. התקשרתי בשלישי בבוקר וכל הכרטיסים חוסלו. אאויץ. הפעם אני מתכנן לדפוק על דלתות בית אבי חי ולא לעזוב עד שיהיו לי כרטיסים לגננת. זה נשמע כמו הזדמנות מצויינת לערב חורפי ירושלמי מעורר מחשבה.

    (אגב, אני ממעלה)

  3. do הגיב:

    האם מפגש כמו של סרטים מחוץ לזרם יכול להתקיים בחיפה. גם אנחנו אוהבי קולנוע.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.