אוסקר 2012/13: הימורי הזוכים של סריטה
20 בפברואר 2013 מאת אור סיגוליבתחילת 1997 אני הייתי בן 13 וכבר די אובססיבי בענייני אוסקרים. אמנם לא היה באמת מה לעשות עם זה, כי אז לא היו לי אינטרנט או חברים שהבינו על מה אני מדבר, אבל זו הייתה כבר השנה השלישית שבה חיכיתי לאוסקר יותר מליום-ההולדת שלי. האוסקר של אותה שנה היה, באופן טבעי, לסרטי 1996, והיה די ברור ש"הפצוע האנגלי" הולך לגרוף את הכל. הסרט עצמו הופץ בארץ באיחור, אבל אני הוזנתי מכל מיני תכניות קולנוע ברשתות SKY ו-CNN ולכן ידעתי עם מה יש לי עסק.
האוסקר של אותה שנה היה צפוי כמעט בכל הקטגוריות אבל הייתה אחת בה הוא היה סגור יותר מהכל, קטגוריית שחקנית המשנה. כולם הימרו על לורן באקול בסרט המטופש "שתי פנים למראה". אחרי הכל היא אגדת מסך וזוהי לה מועמדותה הראשונה ואחרי שזכתה על כך ב"גלובוס הזהב" (אז עוד פרס רלוונטי) היא הייתה ההימור הבטוח. אני זוכר שצפיתי במשדרים המקדימים ובחזאי האוסקרים של "ערב חדש" שאמר שהיא תזכה, אבל הרגשתי שלא. משהו בי אמר שג'ולייט בינוש תקח את ממנה את הפרס בזכות "הפצוע האנגלי" ושום דבר לא שכנע אותי אחרת. כאמור, באותה תקופה אורון טרם הכיר אותי בשביל לתת לי מקום בסריטה או להמליץ עלי לעורכת הקולנוע של עכבר העיר און-ליין שחיפשה כתב אוסקר, ולכן לא נותר לי אלא לשמור את דעתי הנחרצת לעצמי.
ג'ולייט בינוש זכתה במה שנחשב לאחת ההפתעות הגדולות ביותר בתולדות האוסקר. אבל לא בשבילי.
יש משהו בנאיביות ובחוסר הידיעה שהופך אנשים למנבאי אוסקר טובים. ככל שאתה מתעסק בזה יותר, ככל שאתה רואה את הסרטים המדוברים, ככל שאתה מכיר ומשנן את הסטטיסטיקות, כך האינסטינקטים הראשוניים והחשובים מתנוונים ונעלמים. מאז אותה זכייה "מפתיעה" לא זכור לי שהימרתי בכזו נחרצות על אנדרדוג וצדקתי. למעשה, נדמה שאני מתדרדר משנה לשנה.
הפעם המצב חריף יותר כי אפילו אין אנדרדוגים. מלבד קטגוריית השחקן, שחקנית המשנה, האפקטים, הצילום והשיר המקורי – האוסקר פרוץ לכל.
ובכל זאת גם השנה, כמו בקודמת, עבדכם הנאמן יחד עם עופר ואורון, מהמרים על הזוכים בכל הקטגוריות של הסרטים הארוכים (והשנה הם ארוכים באופן יוצא דופן). זה הזמן לשים את הכסף הוירטואלי שלנו איפה שהמקלדת שלנו (או כמו שאומרים) ולהמר על מי ומה ייקחו את פרסי האוסקר.
הטבלה כוללת את כל הקטגוריות ולכל אחד מאתנו שורה עליה הוא יצטרך לתת די וחשבון ביום שאחרי.
רק הסבר מהיר:
"ההימור" הוא מי שאנחנו חושבים שיזכה; "הנושף בעורפו" הוא זה שעלול להתגנב ולחטוף את הפרס; "אם היה לי קול" מתייחס לסרט שכל אחד מאתנו היה בוחר לו היה חבר אקדמיה; ו"היה צריך להיות פה" הוא בחירה אישית שלנו למועמד מחוץ לרשימה, גם אם הם לא היו ברשימות המקדימות.
אתם מוזמנים להתרענן עם רשימת המועמדים המלאה ועם המדריך המקיף שעשיתי בחודש האחרון.
לתזכורת: בשנה שעברה עופר הימר נכון ב-15 קטגוריות, כאשר אורון ואני ב-14. השנה המצב עלול להיות אחרת כי באמת שברוב הקטגוריות המרוץ פרוץ ופתוח לכל. שזה כיף, כי זה רק אומר שיהיה קצת מתח…
כל שנותר לנו לקוות הוא שכולנו טועים.
ההימורים שלנו לזוכים באוסקר 2012/13:
הסרט הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | ארגו | חיי פיי | כוננות עם שחר | המאסטר |
עופר | ארגו | לינקולן | אהבה | ממלכת אור הירח |
אורון | ארגו | לינקולן | ארגו | המאסטר |
הבמאי הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | אנג לי – חיי פיי | ספילברג – לינקולן | זייטלין – חיות הדרום הפראי | אנדרסון – המאסטר |
עופר | מיכאל האנקה – אהבה | לי – חיי פיי | האנקה – אהבה | קראקס – מנועים קדושים |
אורון | אנג לי – חיי פיי | ספילברג – לינקולן | ספילברג – לינקולן | אפלק – ארגו |
השחקן הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | דניאל דיי-לואיס – לינקולן | קופר – אופטימיות היא שם המשחק | פניקס – המאסטר | טרינטיניאן – אהבה |
עופר | דניאל דיי-לואיס – לינקולן | קופר – אופטימיות היא שם המשחק | פניקס – המאסטר | טרינטיניאן – אהבה |
אורון | דניאל דיי-לואיס – לינקולן | קופר – אופטימיות היא שם המשחק | פניקס – המאסטר | מיקלסן – ניצוד |
השחקנית הטובה ביותר
ההימור | הנושפת בערפה | אם היה לי קול | הייתה צריכה להיות פה | |
אור | ג'ניפר לורנס – אופטימיות היא שם המשחק | ריבה – אהבה | צ'סטיין – כוננות עם שחר | קוטיאר – חלודה ועצם |
עופר | עמנואל ריבה – אהבה | לורנס – אופטימיות היא שם המשחק | ריבה – אהבה | מאן – הכל יחסים |
אורון | ג'ניפר לורנס – אופטימיות היא שם המשחק | צ'סטיין – כוננות עם שחר | לורנס – אופטימיות היא שם המשחק |
שחקן המשנה הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | טומי לי ג'ונס – לינקולן | דה נירו – אופטימיות היא שם המשחק | הופמן – המאסטר | לאו – אנה קארנינה |
עופר | כריסטוף וולץ – ג'אנגו ללא מעצורים | לי ג'ונס – לינקולן | הופמן – המאסטר | וויליס – ממלכת אור הירח |
אורון | אלן ארקין – ארגו | לי ג'ונס – לינקולן | הופמן – המאסטר | הארדי – עלייתו של האביר האפל |
שחקנית המשנה הטובה ביותר
ההימור | הנושפת בערפה | אם היה לי קול | הייתה צריכה להיות פה | |
אור | אן הת'אווי – עלובי החיים | פילד – לינקולן | אדמס – המאסטר | קולינס – קוורטט |
עופר | אן הת'אווי – עלובי החיים | פילד – לינקולן | אדמס – המאסטר | הופר – אהבה |
אורון | אן הת'אווי – עלובי החיים | פילד – לינקולן | אן הת'וואי – עלובי החיים | הת'וואי – עלייתו של האביר האפל |
התסריט המקורי הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | אהבה | ג'אנגו ללא מעצורים | ממלכת אור הירח | המאסטר |
עופר | אהבה | ג'אנגו ללא מעצורים | ממלכת אור הירח | לופר |
אורון | ג'אנגו ללא מעצורים | כוננות עם שחר | לופר |
התסריט המעובד הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | ארגו | לינקולן | לינקולן | הורג אותם ברכות |
עופר | ארגו | לינקולן | לינקולן | עלייתו של האביר האפל |
אורון | ארגו | לינקולן | אופטימיות היא שם המשחק | רחוב ג'אמפ 21 |
העריכה הטובה ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | ארגו | כוננות עם שחר | כוננות עם שחר | סקייפול |
עופר | ארגו | כוננות עם שחר | ארגו | המאסטר |
אורון | ארגו | לינקולן | ארגו | הורג אותם ברכות |
הצילום הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | חיי פיי | סקייפול | אנה קארנינה | המאסטר |
עופר | חיי פיי | סקייפול | לינקולן | המאסטר |
אורון | חיי פיי | לינקולן | סקייפול | המאסטר |
מיקס הסאונד הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | עלובי החיים | חיי פיי | עלובי החיים | הבלתי אפשרי |
עופר | עלובי החיים | סקייפול | סקייפול | עלייתו של האביר האפל |
אורון | עלובי החיים | סקייפול |
עריכת הסאונד הטובה ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | חיי פיי | סקייפול | חיי פיי | ברבריאן סאונד סטודיו |
עופר | ארגו | כוננות עם שחר | כוננות עם שחר | עלייתו של האביר האפל |
אורון | כוננות עם שחר | סקייפול |
העיצוב האמנותי הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | עלובי החיים | אנה קארנינה | אנה קארנינה | הבלתי אפשרי |
עופר | חיי פיי | לינקולן | אנה קארנינה | ענן אטלס |
אורון | לינקולן | עלובי החיים | ההוביט | ענן אטלס |
עיצוב התלבושות הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | אנה קארנינה | עלובי החיים | אנה קארנינה | ענן אטלס |
עופר | אנה קארנינה | עלובי החיים | אנה קארנינה | ממלכת אור הירח |
אורון | עלובי החיים | לינקולן | עלובי החיים | ממלכת אור הירח |
המוזיקה המקורית הטובה ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | חיי פיי | אנה קארנינה | אנה קארנינה | המאסטר |
עופר | חיי פיי | סקייפול | סקייפול | עלייתו של האביר האפל |
אורון | לינקולן | חיי פיי | סקייפול | ממלכת אור הירח |
השיר המקורי הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | סקייפול | טד | טד | ראלף ההורס |
עופר | סקייפול | עלובי החיים | סקייפול | ג'אנגו ללא מעצורים |
אורון | סקייפול | חיי פיי |
הסרט הטוב ביותר בשפה זרה
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | אהבה | מכשפת מלחמה | לא | חלודה ועצם |
עופר | אהבה | מכשפת מלחמה | אהבה | אור לאחר החשיכה |
אורון | אהבה | סיפור מלכותי | מעבר לגבעות |
הסרט התיעודי באורך מלא הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | מלחמה בלתי נראית | מחפשים את שוגרמן | חמש מצלמות שבורות | המתחזה |
עופר | מחפשים את שוגרמן | שומרי הסף | שומרי הסף | גן עדן |
אורון | מחפשים את שוגרמן | שומרי הסף | מחפשים את שוגרמן | המתחזה |
סרט האנימציה באורך מלא הטוב ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | |
אור | אמיצה | ראלף ההורס | פראנורמן |
עופר | ראלף ההורס | אמיצה | פראנורמן |
אורון | ראלף ההורס | אמיצה | הפיארטים |
האפקטים הויזואלים הטובים ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | חיי פיי | ההוביט | חיי פיי | הבלתי אפשרי |
עופר | חיי פיי | הנוקמים | חיי פיי | הבלתי אפשרי |
אורון | חיי פיי | הנוקמים | ההוביט | ג'ון קרטר |
האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר
ההימור | הנושף בערפו | אם היה לי קול | היה צריך להיות פה | |
אור | ההוביט | עלובי החיים | ההוביט | הבלתי אפשרי |
עופר | עלובי החיים | ההוביט | ההוביט | מנועים קדושים |
אורון | ההוביט | עלובי החיים | ההוביט | ענן אטלס |
אתם מוזמנים לחלוק את הימוריכם עמנו.
בהצלחה לכולנו!
כבר שנים ארוכות שהאוסקר הוא לא מה שהיה. אין לו חשיבות רבה מידי. ויש המון שחקנים שזכייה בו הרסה להם את הקריירה (אני כבר הרבה שנים מחזיקה בדיעה שהכי טוב להיות מועמד :)) עכשיו מה שנשאר זה הכיף שבהימורים על הזוכה והשמלות על השטיח האדום.
לחלוטין מסכימה עם אורון לגבי שחקנית המשנה ש"הייתה צריכה להיות פה". אן הת'אווי כל כך הולכת לקבל אוסקר על הסרט הלא נכון.
לא מסכים איתך.
"עלייתו של…" אמנם היה מצוין ובחמישייה שלי בשנה שעברה אבל אן הת'אווי הייתה מדהימה "בעלובי החיים" ובקטע שלה הייתי על סף בכי (אני בלימודי תאטרון וחובב מיוזיקלז מושבע) ואחרי שיצאתי אני פשוט הרגשתי שעם קצת מאמץ היא יכולה יום אחד להשתוות לג'ולי אנדרוס האגדית (אגב, ידעתם ששניהן שיחקו באותו סרט. אחרי שחלקתי עם אחותי הקטנה את התובנות שלי לגביי הת'אווי היא אמרה לי שהם היו באיזה סרט של דיסני יחד.)